Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) vormen samen de zogenaamde Immersive Reality. In 2021 deed Deloitte een onderzoek naar hoe belangrijk Augmented Reality zal zijn over 5 jaar volgens consumenten; 67% van de Nederlanders gaf aan te verwachten dat dit belangrijk wordt, maar wereldwijd ligt het percentage nog hoger, namelijk 74%.
Door AR en VR te implementeren in je marketingstrategie, kan je jouw klanten op een nieuwe manier benaderen, je producten gedetailleerd presenteren en de verkoop verhogen en het rendement verminderen. In dit artikel laten we je voorbeelden zien van bedrijven die deze marketingstrategie al hebben geïmplementeerd.
In dit artikel...
Augmented reality en virtual reality spelen een steeds belangrijkere rol in e‑commerce, zeker na het Coronavirus. Consumenten willen gedetailleerde productinformatie ontvangen voordat ze een aankoop doen en immersive reality maakt dit mogelijk.
Zelfs Google bevestigt de populariteit van virtual reality tijdens het winkelen: wel 66% van de online shoppers is geïnteresseerd om het te gebruiken tijdens het winkelen.
Naast een goede productbeschrijving, kwaliteitsafbeeldingen en positieve recensies, kunnen AR en VR enorm helpen bij de aankoopbeslissing van consumenten. Het geven van zoveel mogelijk informatie is de sleutel tot het verhogen van je omzet en het verminderen van retouren. Simpel gezegd weten consumenten precies wat ze kopen en doen dat bewust.
Maar wat is het verschil tussen VR en AR? En is deze strategie geschikt voor jouw bedrijf? Ontdek het door verder te lezen.
Dit alles vertaalt zich in het belangrijkste punt voor jou, als online verkoper: meer omzet en minder retouren.
De virtual reality kan jou overal mee naartoe nemen.
De augmented reality kan alles naar jou brengen.
Laten we nu in detail treden:
De virtuele realiteit of virtual reality verwijdert de omgeving waarin we ons bevinden om ons in een andere te katapulteren. VR maakt gebruik van een bril, koptelefoon en sticks om een nieuwe realiteit te creëren, en elke interactie vindt plaats in deze digitale wereld.
De aangevulde realiteit of augmented reality is beperkt in het verrijken van de realiteit door digitale elementen in de echte wereld te brengen. AR vereist geen speciale tools, een mobiel apparaat met een camera is voldoende.
Juist om die laatste reden ligt AR meer binnen handbereik dan VR; niet iedereen heeft een bril of specifieke technologische hulpmiddelen, maar iedereen heeft een smartphone.
In dit verband is het ook belangrijk om de pagina's van jouw webshop te optimaliseren om gebruikers een prettige winkelervaring op mobiel te bieden.
Immersive reality-technologieën lenen zich voor vele sectoren: van klassikaal onderwijs tot musea, van medische simulaties tot gaming, van reclame tot winkelen.
In dit artikel zullen we ons concentreren op de laatste twee punten, om je te laten zien hoe en waarom je VR en AR in je marketingstrategie moet implementeren.
Stel je eens het scenario voor: je staat op het punt om deel te nemen aan een beurs en je wilt je nieuwe product presenteren, dat een behoorlijk formaat heeft. Je moet dan een stand van meerdere vierkante meters reserveren, transport regelen en personeel inhuren om de eigenschappen van het product uit te leggen.
Of je kunt jouw product in VR presenteren.
Naast een besparing van ruimte, tijd en personeel, zal jouw product met een VR-presentatie zeker lang in het geheugen van je bezoekers blijven hangen.
Laten we als voorbeeld de Zweedse meubelgigant Ikea nemen. In de virtuele showroom kunnen bezoekers doen wat ze bij Ikea al jaren doen, maar dan met iets extra's.
Ze kunnen niet alleen 360º in een volledig ingerichte kamer vinden, maar ze kunnen deze ook aanpassen aan hun voorkeuren:
Zo kunnen consumenten een goed beeld krijgen van hoe hun appartement eruitziet voordat ze de producten kopen.
Een ander voorbeeld dat een zeker minder voorkomende situatie vertegenwoordigt, maar dat het doel bereikt om goed onder de indruk te blijven van degenen die deze ervaring beleven, is dat van Diesel.
Ter gelegenheid van de release van het nieuwe parfum 'Only the brave' heeft Diesel een campagne georganiseerd in verschillende winkelcentra. De dappere deelnemers bevinden zich in het hart van New York op 150 meter hoogte en moeten zich een weg banen langs een richel om een flesje parfum uit de mond van een stenen wolf te pakken.
Het resultaat: een omzetstijging van 120% en een grote media-aandacht in meerdere kranten.
De consumentenervaring is zo meeslepend en boeiend mogelijk. De emoties die voortkomen uit deze "gevaarlijke" ervaring zullen ervoor zorgen dat de geur lang in hun geheugen blijft.
Natuurlijk heeft niet iedereen het budget van Ikea of Diesel. Dit is de reden waarom, vooral in de e‑commerce-wereld, de neiging bestaat om de voorkeur te geven aan een augmented reality-strategie.
Misschien wel het grootste potentieel van augmented reality-technologie is dat je jouw klanten jouw product in actie kunt laten zien, waar ze ook zijn en op elk moment.
Velen maken al gebruik van deze mogelijkheid, zo bieden sommige optiekwinkels de mogelijkheid om een bril virtueel te passen. Zodra de klant op de productpagina is aangekomen, kan hij zijn webcam activeren en vervolgens beslissen of hij deze wil bestellen of niet.
Zelfs Gucci lanceerde onlangs een app waarmee gebruikers virtueel schoenen kunnen passen dankzij augmented reality.
Het resultaat: de klant weet al wat hij van het product kan verwachten, wat voor jou minder retouren betekent.
Laten we make-up als voorbeeld nemen. Een lipstick kan tientallen en tientallen verschillende tinten hebben, en de enige manier waarop een klant het kan uitproberen, is door elke lipstick te openen en elke afzonderlijke tint aan te brengen. Uiteraard is dit een probleem en zelfs onmogelijk bij online winkelen.
Om dit obstakel aan te pakken, heeft L'Oréal een app gemaakt waarmee haar klanten verschillende producten kunnen testen vanaf hun mobiele apparaat.
Elke look toont de gebruikte producten, zodat klanten ze gemakkelijk kunnen vinden en kopen, in de online of fysieke winkel.
Zeker vanwege het COVID-19 virus heb je als je een fysieke winkel hebt waarschijnlijk minder bezoek. Bekijk wat Louis Vuitton dacht om de bezoekersaantallen in de fysieke winkel te vergroten:
Bij een bushalte in Londen hadden kijkers een ervaring waarbij de realiteit werd versmolten met augmented reality. Meteorieten, tijgers, UFO's; Pepsi heeft ze een ervaring gegeven die ze niet snel zullen vergeten.
Bekijk de reactie van de kijkers:
Het is geen geheim dat het opwekken van positieve emoties bij consumenten hen aanmoedigt om een band met een merk op te bouwen.
De zogenaamde emotionele marketing is een krachtig middel om de emoties van een klant te stimuleren door middel van een boeiend en gedenkwaardig verhaal, en immersive reality-technologieën lenen zich hier uitstekend voor.
Marketing is constant op zoek naar nieuwe manieren om de aandacht van (nieuwe) klanten te trekken door hen een gepersonaliseerde winkelervaring te bieden; VR- en AR-technologieën lenen zich als de noodzakelijke middelen om dit doel te bereiken.
Reeds de voorlopers van virtual reality en augmented reality, zoals PokémonGo, zijn erin geslaagd een wereldwijd succes te behalen dat duidelijk heeft gemaakt dat de publieke belangstelling voor deze technologieën openstaat.
Tot op heden beschikt deze marketingstrategie over de technologieën, knowhow en connectiviteit die nodig zijn om webshops de mogelijkheid te geven om hun klanten een interactieve winkelervaring te laten beleven die past bij hun behoeften en verwachtingen.
Kortom, het is een goudmijn, bestemd om lang mee te gaan en die, indien toegepast met goed gedefinieerde strategieën, je webshop echt van de grond kan krijgen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.