In dde afgelopen jaren zijn mobiele apps aanzienlijk in populariteit toegenomen. Tegelijkertijd is ook de e‑commerce-industrie enorm gegroeid. Is er een manier om van deze twee ontwikkelingen te profiteren?
In dit artikel bekijken we wat webshopeigenaars zoals jij moeten weten over in-app aankopen. Kom ook meer te weten over in-app advertenties en hoe je die kunt gebruiken om je winkel te promoten. Lees verder om meer te leren over social commerce en hoe je je producten kunt verkopen via apps als Instagram, WhatsApp of TikTok.
In het artikel van vandaag zullen we de volgende vragen beantwoorden:
Steeds meer internetgebruikers gebruiken hun mobiele toestellen om door websites te surfen, video's te bekijken of online artikelen te kopen. E‑commerce-experts die de huidige trends in de gaten houden, verwachten dat mobiele handel in de toekomst zal blijven groeien en zijn impact op online winkelen zal vergroten.
Volgens Jmango360 besteden internetgebruikers die in het bezit zijn van mobiele apparaten zoals smartphones of tablets 90% van hun tijd aan het browsen via apps, tegenover slechts 10% van hun tijd aan het browsen via websites.
Ook interessant is het feit dat op wereldschaal Android-smartphones het aantal Apple-toestellen ruimschoots overtreffen: In 2020 hebben mensen zo'n 109 miljard apps gedownload uit de (Android) Google Play Store, tegenover 34,4 miljard die via de Apple App Store werden gedownload. Onderzoek van eMarketer bracht deze cijfers onlangs aan het licht.
Met dit alles in gedachten, laten we eens kijken welke strategieën winkeleigenaren kunnen volgen als het gaat om verkopen via apps:
Een van de meest populaire methoden voor het genereren van verkoop via apps is het plaatsen van advertenties die worden weergegeven binnen een app. In-app-advertenties zijn banners, video's of andere visuele reclame-formaten die zijn geïntegreerd in de standaard versie van een mobiele app; iets wat je zeker al eerder hebt gezien.
Afhankelijk van het respectieve besturingssysteem (bv. Apple's iOS of Android van Google) en toestel zijn er verschillende opties beschikbaar voor geïntegreerde advertenties.
Banners, interstitials (pop-ups die op een bepaald punt zichtbaar zijn bij het gebruik van de app) of rich media ads (video's of animaties die op bepaalde punten in de app of tijdens het laden van de dienst te zien zijn) worden alleen weergegeven wanneer gebruikers met hun mobiele apparaat, zoals een smartphone of tablet, naar een app gaan.
In tegenstelling tot advertenties die op websites of in de browser worden weergegeven, zijn in-app-advertenties gebonden aan specifieke applicaties.
Ze worden vaak weergegeven in gaming apps, maar kunnen ook gesponsorde berichten of tweets op sociale apps zijn.
Je kunt bijvoorbeeld Google Ads gebruiken om je advertenties in bepaalde mobiele apps te tonen.
Echter, sommige gebruikers kunnen in-app-advertenties beschouwen als spam of vervelend, dat is waarom we raden je aan meer informatie over dit onderwerp in te winnen voordat je investeert in je marketingbudget voor in-app-reclame. Hoe dan ook, je moet proberen om advertenties te maken die niet overkomen als spammy om de beste marketingdoelen te bereiken!
Hoe dan ook, er zijn tal van voordelen aan reclame in een app in tegenstelling tot een mobiele website. Bijvoorbeeld, targeting heeft de neiging om beter te zijn als gevolg van de eerste hand gegevens die zijn aangesloten op het apparaat van de gebruiker. Ook ad-blocking-technologie is niet zo effectief op apps als in browsers. Volgens Smaato besteden mensen veel meer tijd aan apps dan aan browsers als ze op hun mobiele apparaten zitten (3 uur en 35 min vs 25 min).
In-app-aankopen, zoals de term al doet vermoeden, gaat over de aankoop van items, abonnementen of extra functies rechtstreeks via een mobiele app.
Apps, vaak binnen de gaming app-industrie, stellen hun gebruikers in staat om diensten, inhoud of speciale functies te kopen die niet beschikbaar zijn op de standaard- of basisversie van een app.
Bij deze strategie brengen ontwikkelaars een gratis versie van hun app uit, die gebruikers vervolgens in-app-aankopen kunnen aanbieden. Door in-app-verkopen kunnen ontwikkelaars nog steeds winst maken, ondanks het feit dat de standaardversie van de app gratis kan worden gedownload. Het is in feite als het freemium business model.
App stores zoals de Apple App Store of de Google Play Store informeren gebruikers echter vóór het downloaden of een bepaalde applicatie extra betaalde diensten of inhoud binnen de app aanbiedt.
Toch zijn de inkomsten van in-app-aankopen aanzienlijk gegroeid, zoals deze statistiek laat zien (consumenten gaven in 2020 meer dan 110 miljard dollar uit aan in-app-aankopen). Andere gegevens suggereren dat de inkomsten ook veel hoger zijn dan de inkomsten die worden gegenereerd door pay-to-download-apps.
Nu we het hebben gehad over het groeiende belang van apps, laten we eens kijken hoe jij als webwinkelier specifiek kunt profiteren van het gebruik van apps om je producten te verkopen.
Hoewel winkelen van oudsher altijd als een sociale activiteit werd beschouwd, is dit met social selling (ook wel social commerce genoemd) nog meer verdiept. Gebruikers hebben nu meer mogelijkheden om nieuwe producten te leren kennen, toegang te krijgen tot de productcatalogus van een winkel, of zelfs artikelen rechtstreeks te kopen via social media-apps.
Ondernemingen daarentegen profiteren van deze verschuiving en hebben nog meer mogelijkheden om klanten te bereiken en omzet voor hun winkels te genereren.
Daarom gaan we het nu hebben over hoe je specifieke sociale apps zoals WhatsApp of zelfs YouTube kunt gebruiken om social commerce te faciliteren.
De messaging app WhatsApp, welke eigendom is van Facebook, heeft wereldwijd ongeveer twee miljard gebruikers. Alleen al om die reden is het de perfecte plek om potentiële klanten te bereiken en de producten van je online winkel te verkopen.
Het is al langer mogelijk om direct met klanten te communiceren in WhatsApp chats. Onlangs introduceerde WhatsApp echter een aantal functies om het kopen van producten binnen de app mogelijk te maken.
Bekijk ook de opname van de webinar over WhatsApp Automation. In deze Engeltalige webinar leer je precies hoe je optimaal gebruik kan maken van geautomatiseerde berichten op WhatsApp voor jouw webshop.
In 2020 besloot Facebook nieuwe functies te lanceren die het aankoopproces binnen de WhatsApp messenger app vereenvoudigen.
WhatsApp Business-gebruikers kunnen dus een catalogus maken om hun producten in de app te tonen en te delen.
Klanten kunnen een product of dienst kiezen waarin zij geïnteresseerd zijn en dit delen met hun vrienden of contact opnemen met het bedrijf om vragen te stellen over de gepresenteerde producten.
Sinds november 2020 kunnen gebruikers via de messenger in de chat meer te weten komen over de beschikbare producten van een retailer en deze vervolgens zelfs direct in de chat kopen.
WhatsApp biedt gebruikers daarom de mogelijkheid om in een chat naar productcatalogi te vragen, deze direct in de app te bekijken en daar zelfs de bestelling af te ronden. Nadien is het nog mogelijk om verdere details van de bestelling te verduidelijken in het chatproces.
In december daaropvolgend introduceerde het bedrijf, dat eigendom is van Facebook, nog een functie om bedrijven te helpen hun producten in de app te verkopen: WhatsApp Winkelwagens.
Met de Winkelwagens-functie kunnen WhatsApp-gebruikers door een catalogus bladeren, meerdere producten selecteren en een bestelling als bericht naar het bedrijf sturen. Dit maakt het voor bedrijven eenvoudiger om de lading bestelaanvragen bij te houden, aanvragen van verschillende klanten te beheren en verkopen te sluiten.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Blog WhatsApp
Nu WhatsApp zijn e-commerce-functies en bedrijfsopties wil uitbreiden, kan de introductie van je producten in de app een geweldige kans zijn voor je bedrijf.
Voor meer details over hoe de winkelwagen-functie werkt, kijk je hier.
De populairste app in 2020, video-app TikTok, dient niet meer alleen als entertainmentplatform.
Sinds oktober 2020 werkt het bedrijf samen met Shopify om de verkoop te bevorderen van producten die in videocontent in de app worden getoond. Shopify-verkopers hebben via hun Shopify-dashboard toegang gekregen tot de TikTok for Business Ads Manager.
Deze samenwerking heeft niet geleid tot directe verkoop in de video-app, maar was zeker een verdere stap in de richting van vereenvoudiging van de verkoop via TikTok.
Het Chinese bedrijf heeft echter net besloten om zijn e‑commerce-opties voor bedrijven uit te breiden. Zoals de Financial Times meldde, heeft TikTok adverteerders geïnformeerd over een reeks nieuwe functies voor de applicatie in 2021. Het gaat onder meer om een tool waarmee de populairste gebruikers links naar producten kunnen delen en zo automatisch een commissie krijgen voor de verkoop.
Volgens de Financial Times wil TikTok ook de optie voor merken bevatten om catalogi van hun producten te maken, vergelijkbaar met de productcatalogi op Instagram en Facebook.
Voorlopig zullen webwinkeliers zich moeten concentreren op het adverteren van hun zaak en producten in de app totdat de geplande e‑commerce-opties officieel worden uitgerold.
Instagram, het populaire platform voor het delen van foto's en video's met meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers, biedt ook enkele e‑commerce-functies binnen de app.
Instagram Shopping is een reeks functies waarmee gebruikers de items kunnen kopen die bedrijven in foto's of video's laten zien, ongeacht waar ze zich in de app bevinden. Winkelen op Instagram is geen volledig nieuwe functie, maar ze is wel steeds meer verfijnd en uitgebreid.
Met Shops introduceerde de dienst, welke eigendom is van Facebook, in mei 2020 een hub die het mogelijk maakt om het merk en hun specifieke producten in de feed van het bedrijf te laten zien.
"Mensen kunnen een winkel bezoeken vanaf het Instagram-profiel van een bedrijf of via Feed en Stories. Als ze eenmaal in de winkel zijn, kunnen mensen door producten bladeren, collecties verkennen en producten kopen - naadloos via onze in-app browser of zonder de app te verlaten vanuit winkels met kassa", legt Instagram uit in diens business blog.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Business Blog Instagram
Met de kassafunctie die al in 2019 werd gelanceerd, kunnen gebruikers direct in de app een bestelling plaatsen.
In november 2020 besloot Instagram zelfs het beginscherm in de app te veranderen, waarbij zowel het nieuwe tabblad Reels als het tabblad Shop werden geïntroduceerd.
"Met het tabblad Shop maken we het je gemakkelijk om je te laten inspireren door makers van wie je houdt, te winkelen op Instagram en kleine bedrijven te steunen. Je vindt er gepersonaliseerde aanbevelingen, favorieten van redacteuren samengesteld door ons @shop-kanaal, video's om te shoppen, nieuwe productcollecties en meer", legt het sociale platform uit.
Deze grote verandering maakte het nog maar eens duidelijk: het bedrijf is van plan om zijn focus op e‑commerce en in-app-verkoop te versterken.
Om te beginnen met het tonen en verkopen van je producten op Instagram, moet je (als je dat nog niet hebt) je aanmelden voor een Instagram Business-profiel. Dit account moet ook verbonden zijn met je Facebook-bedrijfspagina.
Zodra je met succes een Instagram Business-profiel hebt ingesteld, kun je beginnen met het maken en koppelen van je productcatalogus. Hiervoor moet je de catalogus synchroniseren met een catalogus die je al hebt ingesteld voor je Facebook Business-pagina. Als je nog geen productcatalogus op Facebook hebt aangemaakt, gebruik dan de Catalogue Manager van Facebook om dit te doen.
Het is ook mogelijk om je e‑commerce-platform, zoals Shopify of BigCommerce, te laten helpen bij het opzetten van de catalogus voor Instagram en Facebook.
Nadat deze set-up is gedaan, kun je je aanmelden voor Instagram Shopping op je Business-profiel. Hiermee kun je je producten taggen in de content die je deelt op zowel je Instagram feed als in je Stories.
Met Facebook Shops, zoals we eerder al aanstipten, hebben bedrijven de mogelijkheid om op het platform een winkel op te zetten die klanten via Facebook en Instagram kunnen bezoeken.
Voorlopig is het volledige in-app bestel- en afrekenproces alleen toegankelijk in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Winkeliers wereldwijd kunnen echter al wel een productcatalogus opzetten om hun merk en relevante producten te laten zien.
In de Facebook-app kunnen zakelijke gebruikers die in de regio's wonen waar Facebook Shops al is gelanceerd, gebruikmaken van de al genoemde Catalogue Manager om producten te uploaden en te beheren (handmatig of via hun shopsysteem).
Facebook Shops ondersteunt momenteel e‑commerce-platformen zoals Shopify, Bigcommerce, Feedonomics, Channeladvisor en enkele andere in de VS gebaseerde oplossingen.
Als een winkelsysteem is aangesloten op Facebook Shops, worden de inkomende bestellingen binnen het winkelsysteem beheerd; als je zonder een extern partnersysteem werkt, kun je de Commerce Manager gebruiken om je bestellingen te beheren.
De Commerce Manager is de plek waar winkeliers alle organisatorische aspecten van hun winkel in Facebook beheren: bestellingen, winkelier- en belastinggegevens, evenals de transactie- en omgekeerde verwerking.
Facebook-gebruikers die producten kopen via het platform kunnen via WhatsApp, Messenger of Instagram Direct contact opnemen met merken om specifieke vragen te stellen, ondersteuning te krijgen bij hun bestelling, leveringen te volgen en meer.
YouTube heeft ook plannen bevestigd om van het populaire videoplatform een e‑commerce-platform te willen maken door aankopen rechtstreeks op het platform te vereenvoudigen.
Ontdek ook de nieuwste ontwikkeling van YouTube: het platform test nu 'product tags' in video's.
Mobiele apparaten en sociale apps hebben onze manier van leven veranderd en geven nu vorm aan ons dagelijks leven. Daarom evolueert mobile commerce en zal het in 2021 waarschijnlijk goed zijn voor ongeveer 73% van de wereldwijde e‑commerce-verkoop in de detailhandel, zo blijkt uit gegevens van Statista.
Techgiganten als Facebook en Google breiden daarom de e‑commerce-mogelijkheden voor hun sociale apps uit om de mobiele verschuiving bij te benen.
We raden je als webwinkelier aan om altijd op de hoogte te proberen te blijven van de laatste trends. Het gebruik van sociale apps om niet alleen je online winkel te promoten, maar ook om je producten direct binnen de apps aan te bieden, kan de verkoop voor je bedrijf aanzienlijk stimuleren.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.