Black Hat SEO: 12 verboden trucs in zoekmachines

Een goede zoekmachine-ranking krijgen met een paar vuile trucs? Als je op zoek bent naar sluiproutes met Black Hat SEO, wees dan voorzichtig, want de te betalen prijs kan hoog zijn. Ontdek in dit artikel 12 SEO-technieken die je moet vermijden.

Hoog in Google staan is het doel van velen, maar het zoeken naar sluiproutes en snelle oplossingen om dit te bereiken, wordt ten zeerste afgeraden.

In dit artikel laten we je zien welke SEO-technieken je absoluut moet vermijden om geen algoritmische penalty te krijgen op zoekmachines. Al deze technieken vallen onder de overkoepelende term Black Hat SEO.

In dit artikel...

  1. Wat betekent Black Hat SEO?
  2. Wat zijn de Black Hat SEO-technieken die je moet vermijden?
    1. Keyword stuffing
    2. Dubbele inhoud/duplicate content
    3. Automatisch gegenereerde content
    4. Verborgen teksten
    5. Cloaking
    6. Spam in de reacties
    7. Doorway-pagina's
    8. Misbruik van gestructureerde gegevens en rich snippets
    9. Linkmanipulatie en betaalde links
    10.  Negatieve SEO
    11.  Linkfarm
    12.  Omleidingsopdrachten niet toegestaan
  3. Hoe je een hoge ranking krijgt zonder Black Hat SEO

 

Leestip: Laad­snel­heid is erg belang­rijk voor je web­shop, omdat niemand  wilt wachten tot je pagina geladen is. Zowel Google als je klant zijn het  daar­mee eens! Verbeter je laad­snel­heid met deze tips.

1. Wat betekent Black Hat SEO?

Black Hat SEO is een reeks illegale en verboden strategieën die tot doel hebben een pagina een hogere positie in de zoekresultaten te geven.

Met andere woorden: Dit zijn handelingen die in strijd zijn met de richtlijnen van zoekmachines en vermeden moeten worden.

🔎 Leuk weetje: Black Hat SEO dankt zijn naam aan oude westernfilms, waarin de slechterik een zwarte hoed droeg en staat lijnrecht tegenover wat White Hat SEO wordt genoemd, wat staat voor zoekmachineoptimalisatie die op een legale en eerlijke manier wordt uitgevoerd.

Zoals je inmiddels wel zult begrijpen wordt deze vorm van SEO gebruikt om je site door middel van verkeerde technieken beter te laten ranken in de zoekresultaten. Deze tactieken proberen het algoritme van Google te misleiden door te geloven dat hun inhoud het beste is voor zoekopdrachten van internetgebruikers.

Het belangrijkste doel van zoekmachines is om gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden. Daarom letten ze altijd op de kwaliteit van de sites:

"Zo lang er al zoekmachines bestaan, zijn er mensen die proberen op een bedrieglijke manier bovenaan de pagina met zoekresultaten te worden weergegeven. Dit is slecht voor gebruikers, omdat het betekent dat relevantere pagina's worden bedolven onder niet-relevante resultaten. Ook is het slecht voor legitieme websites, omdat deze sites zo moeilijker te vinden zijn."
Bron: Google Search Console Help

Het lijkt voor de hand liggend om het te zeggen, maar als de zoekmachine erachter komt (bijvoorbeeld via een algoritme-update of een handmatige actie) dat je een van de Black Hat SEO-technieken gebruikt, zijn de gevolgen duur:

  • Je ranking zal dalen en als bijgevolg; Ook je organische verkeer
  • Je site wordt mogelijk volledig verwijderd uit de index van Google en wordt niet meer weergegeven in de zoekresultaten.

Leestip: Als iemand jouw bedrijf googlet, ziet diegene waarschijnlijk als  eerste jouw Google Bedrijfs­profiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). Wij hebben  een hand­leiding gemaakt om je op weg te helpen. Goed om te weten: je kunt daar  ook reviews verzamelen. Zowel het profiel als onze tips zijn gratis!

2. Wat zijn de Black Hat SEO-technieken die je moet vermijden?

Misschien ben je nog niet zo bekend met SEO en weet je niet zeker welke technieken je zou kunnen gebruiken, of misschien ben je op zoek naar nieuwe strategieën waarmee je de vindbaarheid van je site kunt vergroten. Hieronder hebben we in ieder geval 12 Black Hat SEO-technieken op een rijtje gezet waar je vanaf moet blijven.

 

 

2.1 Keyword stuffing

De bekendste Black Hat SEO-techniek is keyword stuffing (trefwoordvulling in het Nederlands), oftewel het meerdere keren herhalen van één of meerdere zoekwoorden in een tekst.

Met keyword stuffing hopen ze hoger te scoren, zelfs als deze trefwoorden hun tekst er onnatuurlijk uit laten zien. Het volgende voorbeeld is ontleend aan een populaire grap onder SEO-experts:

"Een SEO-copywriter loopt een bar, grill, pub, café, Iers, barman, drankjes, bier, wijn, sterke drank binnen..."
Bron: The Atlantic

Het doel van degenen die keyword stuffing gebruiken, is om in de organische zoekresultaten voor verschillende zoekwoorden te verschijnen. Als deze echter niet relevant of misleidend zijn, blijkt de gebruikerservaring niet van kwaliteit te zijn.

Het algoritme van Google vindt pagina's die deze techniek vrij eenvoudig gebruiken.

💡 Onthoud dat je teksten voor mensen moeten worden geschreven, niet voor zoekmachines.

2.2 Dubbele inhoud/duplicate content

Plagiaat, dat bestaat uit het plaatsen van duplicate content, is een techniek die Google zelf niet aanraadt.

Het toe-eigenen van inhoud die is geschreven door andere mensen is niet alleen oneerlijk, het is ook contraproductief en een verspilling van tijd: wanneer zoekmachines de pagina's van je site crawlen, wordt eventuele duplicate content die wordt gevonden genegeerd en leidt dit tot een verlaging van de ranking.

Als je originele inhoud op verschillende pagina's van je site, op social media, etc. wilt gebruiken, vergeet dan niet om de pagina te markeren als 'noindex' of de link als 'nofollow'. Probeer in ieder geval altijd unieke teksten te schrijven om problemen te voorkomen.

 

 

2.3 Automatisch gegenereerde content

Het hebben van een blog en het regelmatig plaatsen van nieuwe artikelen is een positief signaal naar Google en helpt het verkeer naar je site te verbeteren.

Bloggen kost echter tijd en constante toewijding. Om deze reden vertrouwen sommigen op 'blogrobots', tools die automatisch nieuwe inhoud genereren, bijwerken en posten.

Hoewel het misschien een kosteneffectieve oplossing lijkt en kunstmatige intelligentie nog steeds grote vooruitgang boekt, moet er rekening mee worden gehouden dat de gebruikerservaring (of ook wel: user experience, of ux) nooit uitstekend zal zijn. De tekst ziet er mechanisch uit, niet vloeiend, alsof hij is geschreven door een niet-moedertaalspreker of, inderdaad, een robot.

Leestip: Download ons gratis e‑book en ontdek hoe je jouw omzet kunt verhogen  met User Generated Content (door gebruikers gegenereerde inhoud)! Dit type  content kan jouw SEO ook een enorme boost geven. Klik op de onder­staande knop.

2.4 Verborgen teksten

Verborgen tekst treedt op wanneer de lettergrootte nul is of wanneer de tekst van een woord dezelfde kleur heeft als de pagina-achtergrond.

Hoewel deze techniek, in tegenstelling tot keyword stuffing, niet per se een negatieve invloed heeft op de gebruikerservaring, is het nog steeds een verboden praktijk. Dit komt omdat zoekmachines weten dat, zoals we al hadden verwacht, een pagina met verborgen teksten geen vragen van gebruikers zal beantwoorden.

2.5 Cloaking

Met de cloaking-techniek worden twee verschillende pagina's getoond aan respectievelijk de bezoekers van de site en aan de zoekmachine. Cloaking probeert het algoritme van Google te misleiden zodat een pagina aan gebruikers kan worden getoond voor zoekwoorden die de tekst eigenlijk niet bevat.

Sommige pagina's gebruiken cloaking voor spam, malware, links of niet-toegestane omleidingsopdrachten (sneaky redirects).

2.6 Spam in de reacties

Vaak is het in het speciale gedeelte van blogs, forums of vergelijkbare pagina's mogelijk om opmerkingen te vinden die een link naar een andere pagina bevatten. Deze techniek wordt gebruikt om snel en gemakkelijk een groot aantal backlinks te verdienen.

Op zich is dit niet per se een verkeerde techniek: als je opmerking en/of link een meerwaarde oplevert voor de lezer, is het een strategie die je spaarzaam en zorgvuldig kunt toepassen. Als de link echter niet relevant is, riskeer je bestraft te worden voor spam.

 

Leestip: Waarschijnlijk verzamel je al beoordelingen, maar reageer je er ook  op? Reageer niet alleen op negatieve reviews, maar ook op positieve. Waarom en  hoe doe je dat? Lees het in onze gids en beantwoord beoordelingen met 1 tot 5  sterren! Download e‑book

2.7 Doorway-pagina's

Doorway-pagina's, ook wel Gateway- of Bridge-pagina's genoemd, zijn ontworpen om bezoekers naar andere pagina's om te leiden.

Het is een pagina met betrekking tot een specifieke zoekopdracht die is gemaakt om hoog in de zoekresultaten te worden geplaatst. Wanneer gebruikers erop klikken, worden ze echter doorgestuurd naar een andere pagina. Met andere woorden, een doorgang helpt het verkeer naar een pagina te leiden, maar biedt geen waarde voor de gebruiker.

2.8 Misbruik van gestructureerde gegevens en rich snippets

Rich snippets zijn extra elementen die in zoekresultaten worden weergegeven om een pagina aantrekkelijker te maken om te klikken dan de andere. Zo vind je bijvoorbeeld de openingstijden van een winkel, het telefoonnummer of de beoordelingssterren:

 

Gestructureerde gegevens zijn het middel waarmee je de manier waarop je inhoud wordt weergegeven, kunt wijzigen.

Black Hat SEO omvat het verstrekken van onnauwkeurige informatie in gestructureerde gegevens om zoekmachines en gebruikers voor de gek te houden. Iemand die bijvoorbeeld Black Hat SEO beoefent, kan zichzelf vijf sterren geven van een neppe reviewsite en gestructureerde gegevens toevoegen om op te vallen op pagina's met zoekresultaten. Dit is een zeer riskante praktijk, aangezien zoekmachines zoals Google gebruikers aanmoedigen om websites die misbruik maken van gestructureerde gegevens te melden.

2.9 Linkmanipulatie en betaalde links

Ontvang backlinks van gezaghebbende pagina's met mogelijk een goede domain authority (domein autoriteit) ; Het kan de SEO van je site echt verbeteren. Als deze links echter zijn gekocht of gemaakt om je positie te manipuleren, overtreed je de webmasterrichtlijnen van Google.

 

 

 

Deze Black Hat SEO-techniek kan het tegenovergestelde effect hebben en de zichtbaarheid van je website volledig bevriezen.

Enkele voorbeelden van Google zijn:

  • Het uitwisselen van geld, goederen of diensten om backlinks te verkrijgen;
  • Links die zijn gemaakt in samenwerking met andere sites met als enig doel links naar je site te verkrijgen ("Geef mij een link, dan geef ik jou een link");
  • Programma's of services die automatisch links naar je site maken.

2.10 Negatieve SEO

In tegenstelling tot de andere punten is deze Black Hat SEO-techniek niet gericht op het verbeteren van iemands ranking, maar op het verslechteren van die van concurrenten.

Een manier om dit te doen is door negatieve reviews achter te laten op open reviewsplatformen, of door onnatuurlijke links naar iemands site te verwijzen.

Om te voorkomen dat je site wordt beïnvloed door negatieve SEO, moet je jouw backlinks altijd in de gaten houden met speciale tools, zoals de Backlink Checker van Ahrefs.

Zorg er ook voor dat je volledige controle hebt over jouw online reviews.

Leestip: Je online reputatie is erg belangrijk. Dus waarom zou je op één  platform reviews verzamelen als het ook op drie platformen tegelijk kan? Met de  Reputation Manager van Trusted Shops kan dat! Download dit e‑book gratis en  leer er meer over.

2.11 Linkfarm

Linkfarms (letterlijk: linkboerderijen) zijn pagina's of hele sites met veel links en zijn vaak geheel inhoudsloos of zonder toegevoegde waarde voor de gebruiker.

Hun doel is daarom uitsluitend gericht op het bouwen van links die tot doel hebben de positie van een pagina voor een specifiek zoekwoord te verhogen.

2.12 Omleidingsopdrachten niet toegestaan

Een omleiding (ook bekend als redirect) is op zich geen verkeerde SEO-techniek, het is inderdaad soms nodig (bijvoorbeeld bij het verplaatsen van de site naar een nieuw adres), maar sommige omleidingen kunnen misleidend zijn.

Dit type omleidingen is in feite bedoeld om bepaalde inhoud te indexeren voor zoekmachines, maar leidt gebruikers vervolgens naar een andere URL met andere inhoud.

Net als bij cloaking zien gebruikers dan andere inhoud dan de Google-crawler heeft gecrawld en kunnen ze het slachtoffer worden van spam of andere gevaarlijke inhoud.

 

 

 

3. Hoe je een hoge ranking krijgt zonder Black Hat SEO

Hoewel Black Hat SEO-technieken een ideale oplossing lijken om binnen de kortste keren een goede ranking te krijgen, zijn de resultaten vaak kortstondig.

Als Google je vindt, krijgt je site ook een boete die al je toekomstige werk voor een lange tijd zal belemmeren. Het is eerder aan te raden om tijd te investeren in het legitiem optimaliseren van je site om langdurig succes te garanderen.

Volg altijd de instructies van de Google-webmaster, houd rekening met welke technieken je moet vermijden en blijf op de hoogte van de beste SEO-technieken!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

12-05-2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen