Wettelijke vereisten voor leeftijdsgebonden producten
Ontdek de wettelijke vereisten en best practices voor leeftijdsverificatie bij de online verkoop van producten in Europa.
In 2024 valt Vaderdag op 9 juni in België en 16 juni in Nederland, dus wordt het niet in alle landen op dezelfde dag gevierd. Verderop in dit artikel geven we je hiervan een overzicht.
Als je dit leest, betekent dit waarschijnlijk dat het tijd is om na te denken over promoties en verkoop voor Vaderdag. In de blog van vandaag bekijken we wat kleine en middelgrote bedrijven kunnen doen om hun verkoop te stimuleren voor de grote dag van vaders.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Evgeny Atamanenko
Zoals gezegd is Vaderdag niet overal in Europa (of de rest van de wereld) hetzelfde. Als je voor Vaderdag cadeaus zoekt, geef je alleen om de datum in het land waar je vader woont.
Als webwinkelier moet je er echter rekening mee houden wanneer de feestdag plaatsvindt in al je belangrijkste markten.
Hier volgt een overzicht van de grootste markten voor Nederlandse en Belgische webshops:
Land | 2024 | 2025 |
Italië, Spanje en Antwerpen | 19 maart | 19 maart |
Duitsland | 9 mei | 29 mei |
Zwitserland | 2 juni | 1 juni |
Oostenrijk en België | 9 juni | 8 juni |
Het VK, Frankrijk, Nederland | 16 juni | 15 juni |
Polen | 23 juni | 23 juni |
Voordat we op het advies ingaan, is het interessant om naar een paar feiten en statistieken te kijken.
De website E‑kortingscode heeft een onderzoek gedaan naar Vaderdag in 2019. Daaruit bleek dat de helft van de respondenten deze feestdag viert en dat 80% van de kinderen hun vader een cadeau geeft. Uit onderzoek van Groupon een aantal jaren terug bleek dat 70% van de Belgen deze feestdag viert.
Statista heeft een onderzoek gedaan naar de uitgaven voor Vaderdag-cadeaus in Nederland. Het grootste gedeelte geeft tot 30 euro uit aan een cadeautje. Dit is goed te weten voor jou als winkeleigenaar!
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista
Verder zijn dit de populairste producten volgens Statista:
Vatertag betekent Vaderdag. In Duitsland staat de feestdag echter ook bekend als Männertag of Herrentag in sommige delen van het land, wat vertaald kan worden als mannendag. Dit maakt de dag natuurlijk toegankelijk voor alle mannen, niet alleen voor vaders.
De dag wordt vaak doorgebracht met vrienden omdat het op Hemelvaartsdag valt en dan is bijna iedereen vrij in Duitsland. Mannen brengen de dag meestal buiten door met het drinken van bier.
Het is heel gewoon om mannen een handkar of kruiwagen te zien gebruiken om al die biertjes te vervoeren en sommige van deze karren zijn bedoeld voor slechts één evenement per jaar. Soms worden er karren op maat gemaakt om ervoor te zorgen dat het feest nooit stopt (denk aan ingebouwde luidsprekers).
Natuurlijk zijn karretjes, bier en luidsprekers niet de enige dingen die voor de feestdag worden gekocht. Niet iedereen gaat uit zijn dak in het park. Veel gezinnen vieren hun vader nog steeds met kleine cadeautjes.
Volgens Statista wordt er in het Verenigd Koninkrijk veel geld uitgegeven aan Vaderdag. Langzaam maar zeker gaat het richting de 1 miljard Britse pond.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Statista
Nog een interessant feitje van het Verenigd Koninkrijk:
Volgens creategiftlove.co.uk blijkt uit een onderzoek onder 1.000 respondenten dat 78,22% van de shoppers moeite heeft met cadeau-ideeën voor Vaderdag. Check marketingtip nummer 3 om hierop in te spelen!
Uit onderzoek van ThinkWithGoogle blijkt dat 38% van de Spanjaarden van plan is een cadeau te geven op Vaderdag. Kopers geven doorgaans 20 tot 100 euro uit.
De meest gezochte cadeaucategorieën zijn:
Ook geeft ThinkWithGoogle aan dat 36% van de zoekopdrachten van mobiele telefoons komen.
In Italië zijn ze wat guller voor hun vaders dan in Nederland. Daar gaan de budgetten vaak zelfs tot 50 euro, volgens Statista:
Franse consumenten gaan vaak naar traditionele winkels, maar ook een groot gedeelte shopt online voor Vaderdag, blijkt uit de cijfers van LSA/Statista: 41% shopt online. Dat is een gedeelde eerste plaats met winkelcentra!
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Statista
In Polen is er een dag voor iedereen in de familie: Kinderdag, Opadag, Omadag... en natuurlijk ook Vaderdag! Een klein cadeautje is gebruikelijk, naast het samen zijn.
Als je de vaders zelf vraagt wat ze graag ontvangen, geven ze aan:
Kortom: ze willen actie en avontuur.
Nu we weten waar we op moeten letten, gaan we verder naar de vraag: hoe verwerk je dat in je marketing. Hierbij zijn onze tips.
Als je nieuw bent in het runnen van een online winkel, hebben we een goed algemeen advies voor je: plan alle jaarlijkse speciale verkoopacties ver van te voren. Dit zijn dus de (feest)dagen die elk jaar terugkomen.
Dit helpt je niet alleen om al die last-minute planning en aanpassingen te vermijden, maar het geeft je ook de kans om de verkoop vroeg genoeg te promoten om de shoppers die niet hun aankopen uitstellen, naar jouw webshop te krijgen. Bovendien vertrouwen sommige mensen op marketing om hen eraan te herinneren dat de feestdag eraan komt: je doet zo eigenlijk een dienst voor velen van ons.
Daarbij komt dat in het voorjaar en de zomer verkopen kunnen tegenvallen. Als dat bij je ook het geval is, is het extra belangrijk dat je website klaar is en je marketing gereed staat voor deze feestdag. Zo kun je het beste profiteren van deze uitverkoop, die dan tijdens een relatief rustige periode plaatsvindt.
Dus, wat kun je doen om je voor te bereiden? Plan je strategie en ga aan de slag. Wil je een speciale banner maken bovenaan je pagina? Wie zal deze ontwerpen? Ga je de verkoop adverteren via Facebook en/of Google of andere sociale media? Zo ja, heb je dan een speciale landingspagina waar de advertentie-klikkers naartoe worden gestuurd?
Veel van deze zaken kosten tijd om te creëren en te implementeren, dus je kunt het beste een paar weken of zelfs maanden van tevoren beginnen.
Het aanbieden van een eenvoudige korting voor Vaderdag is misschien genoeg om de aandacht van een paar mensen te trekken. Als je nog een stap verder gaat, kun je misschien overwegen om de 'leukste Vaderdag-producten' weg te geven.
Als je nog een stap verder gaat, moet je zeker overwegen om een social media-wedstrijd te organiseren. Waarom? Customer Engagement - dat is waarom. Natuurlijk kun je ook gewoon een product weggeven. Je krijgt een paar nieuwe aanmeldingen die je later met e-mailmarketing kunt bereiken, wat geweldig is. Maar in deze tijd is het de moeite waard om een relatie met je klanten (en potentiële klanten) op te bouwen.
Dit kun je bereiken door interacties tussen jouw (toekomstige) klanten en jouw merk te stimuleren, waar social media het perfecte middel voor is.
Je zou ze bijvoorbeeld kunnen aanmoedigen om hun favoriete moment met hun vader, foto of zelfs 'dad joke' (een typische grap die alleen vaders maken) te delen in een social media-wedstrijd. Denk aan een slimme #hashtag, associeer het met de campagne en laat de deelnemers deze gebruiken in hun berichten (bijvoorbeeld #MijnVaderIsCoolerDanDeJouwe). Moedig hen ook aan om de post te delen met hun eigen volgers.
Met een social media-wedstrijd zorg je er niet alleen voor dat ze meer met jouw merk bezig zijn en de wedstrijd met hun vrienden delen, maar creëer je ook een emotionele band met jouw merk.
Social media hoeven niet beperkt te blijven tot wedstrijden om je volgers te inspireren om te shoppen voor de grote dag van pap. Het kan ook een geweldige manier zijn om hen op subtiele wijze te herinneren aan de komende feestdag.
Als je provider van beoordelingen je beoordelingen laat filteren, kun je een aantal beoordelingen delen waarin 'vader' wordt genoemd. Geef je beoordeling vervolgens een visuele boost en deel ze op social media. Bijvoorbeeld via de Social Media Creator van Trusted Shops:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten.
Je weet het zelf waarschijnlijk ook wel: cadeaus voor Moederdag zijn vaak makkelijker dan cadeaus voor Vaderdag kopen. Moeders zijn vaak al blij met een bos bloemen, parfum of met een lekkere reep chocolade. Voor vaders kan het een grotere uitdaging zijn om het perfecte cadeau te vinden.
Weet je nog dat we in de eerste tip het hadden over een speciale landingspagina?
Door een cadeaugids op je website te maken, kun je je klanten helpen het perfecte cadeau voor de vaders in hun leven te vinden. Door de verschillende soorten vaders die er zijn te segmenteren (bijvoorbeeld 'sportfanaatsvader', 'klussende vader', 'dad-jokes-vader', etc.), doe je eigenlijk een geweldige service voor je klanten.
Naast hobby's moet je niet vergeten dat sommige mensen deze grote dag met meerdere vaders vieren. Denk aan schoonvaders, grootvaders, stiefvaders, schoonzonen. Misschien wil je zelfs categorieën maken voor dat soort vaders in ons leven (meer hierover in het volgende gedeelte).
Dit soort gidsen kunnen mensen snel inspireren, dus zet je beste (d.w.z. populairste) producten bovenaan de pagina. Voor je het weet, bladeren ze door je productpagina's.
Weet je niet goed wat je wilt kopen? Kijk nog eens in het eerste hoofdstuk van dit artikel 'Vaderdag in Europa'. Daar zie je per Europees land wat populair is.
Ook is het handig om prijscategorieën aan te bieden. Zoals eerder gezegd zijn de populairste Vaderdag-cadeaus onder de 30 euro en het liefst tussen de 10 en 20 euro.
Dit helpt je klant om zo snel mogelijk naar je productpagina’s te gaan. Dit is over het algemeen ook je hoofddoel, want hoe sneller bij de productpagina’s des te beter.
Nu we het over cadeaugidsen hebben, is het ook een goed idee om bundels te promoten voor Vaderdag. Bundel een paar producten samen en verkoop ze als zodanig.
Natuurlijk is dit niet een nieuw idee (het lijkt op cross-selling), maar benadruk de korting die je klant zal hebben. Bijvoorbeeld: Een boormachine en opbergkist zijn normaal 170 euro samen, maar nu verkoop jij de bundel voor 150 euro. Dus: 'Normaal 170 euro, nu 150 euro. 20 euro korting!' Dit is mooi als een promotie, maar ook voor jou om bepaalde producten kwijt te raken. Denk bijvoorbeeld aan accu’s. Dit is iets wat je vooral koopt als de oude kapot is, maar als je het aanbiedt in een bundel zullen mensen misschien sneller deze vooraf aankopen. Vooral met boormachines is het handig om een tweede accu te hebben, bijvoorbeeld.
Dit is een algemeen advies, maar het werkt samen met alle bovengenoemde suggesties. Omdat Vaderdag-shoppers niet alleen kinderen zijn, wil je misschien proberen jouw advertenties te segmenteren voor alle doelgroepen.
Zo kun je de marketinguitingen bijvoorbeeld richten op tieners voor sommige advertenties, moeders/vrouwen voor anderen en volwassenen die cadeaus kopen voor hun (oudere) vaders.
Let op: Google toont geen gepersonaliseerde advertenties aan tieners meer.
Door te weten voor wie je marketing is, kun je je advertenties aanpassen aan deze verschillende doelgroepen met verschillende afbeeldingen en teksten. Dit wordt micro-targeting genoemd.
Het is ook de moeite waard om te weten welke apps deze doelgroepen gebruiken. Hoewel Instagram en Snapchat meer worden gebruikt door jongere doelgroepen, wordt Pinterest meer gebruikt door de 'moeder'-demografie, dus je bent targeting en berichten moeten overeenkomen.
Je kunt ook overwegen om je landingspagina's te segmenteren op basis van je doelgroepen. Eerder zeiden we dat je landingspagina's kunt maken op basis van vadergewoonten. Omgekeerd kun je landingspagina's maken op basis van wie er winkelt. Tieners hebben misschien een kleiner budget of een ander cadeau in gedachten dan een vrouw of schoonmoeder, enz.
Oké, je hebt de promotie gepland en de advertenties lopen. Het verkeer is toegenomen, maar je hebt gemerkt dat ondanks dat je veel nieuwe bezoekers krijgt, je conversies ontbreken.
Dit kan heel goed een teken zijn dat jouw website vertrouwenselementen mist. Je zou kunnen overwegen om een platform voor productreviews voor je site te nemen, zodat je tevreden klanten voor jouw website kunnen pleiten.
Op dezelfde manier kan het verkrijgen van een keurmerk (zoals het Trusted Shops keurmerk, dat shoppers een kopersbescherming biedt) vertrouwen opbouwen voor je winkel en de bezoekers van je winkel wat gemoedsrust geven wanneer ze overwegen om bij een nog onbekende winkel te kopen.
Biedt je winkelsoftware opties voor pop-ups? Een ander eenvoudig, maar effectief hulpmiddel voor het verhogen van conversies is een 'exit-intent pop-up'. Dit zijn pop-ups die alleen verschijnen als de gebruiker zijn muis naar de X van de browser beweegt, om de webbrowser af te sluiten.
Zodra wordt herkend dat een gebruiker op het punt staat de website te verlaten, zal de pop-up verschijnen met een extra korting. Door een extra 5% korting aan te bieden (of wat je dan ook kiest) en hen eraan te herinneren dat het bijna Vaderdag is(!), zul je misschien verbaasd zijn hoeveel mensen besluiten om jouw winkel toch een kans te geven.
Aanpassingen voor je website en marketinguitingen plannen is zeker wat werk, maar op tijd klaar zijn voor Vaderdag zorgt ervoor dat je de vruchten ervan plukt. Het is niet alleen een goede manier om producten te verkopen, maar ook een kans voor interactie tussen jou en jouw klanten. Zo bouw je een relatie op en komen ze vaker terug!
Ontdek de wettelijke vereisten en best practices voor leeftijdsverificatie bij de online verkoop van producten in Europa.
Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.