5 tips voor Vaderdag-marketing in jouw webshop

21.05.2020, 7m

In juni is het weer Vaderdag, dus is het tijd voor ondernemers om na te denken over promoties en verkopen voor de grote dag voor vaders. In deze blog kijken we naar wat kleine bedrijven kunnen doen om hun verkoop te stimuleren voor deze feestdag.

Vaderdagscadeau

Vaderdag in Nederland en België

Voordat we op het advies ingaan, is het interessant om naar een paar feiten en statistieken te kijken. 

Ten eerste is het erg interessant dat in België Vaderdag een week eerder gevierd wordt dan in Nederland. 

De website e-kortingscode heeft een onderzoek gedaan naar Vaderdag in 2019. Daaruit bleek dat de helft van de respondenten deze feestdag viert en dat 80% van de kinderen hun vader een cadeau geeft. Uit onderzoek van Groupon een aantal jaren terug bleek dat 70% van de Belgen deze feestdag viert. 

Het is lastig te zeggen wat er dit jaar gaat gebeuren, vanwege het coronavirus. Gezien de restaurants nog niet open zijn, kan het zijn dat er meer fysieke cadeau’s gekocht worden voor de vaders. Kijk vooral naar je omzetcijfers van dit jaar voor Moederdag.

email-teaser-survive_financial_crisis_200x150Vele geruchten gaan dat na de gezondheidscrisis een economische crisis zal volgen. Daarom raden we je aan om onze tips te lezen om een financiële crisis te overleven.

Meer over de gratis whitepaper

Statista heeft een onderzoek gedaan naar de uitgaven voor Vaderdagscadeau’s in Nederland. Het grootste gedeelte geeft tot 30 euro uit aan een cadeautje. Dit is goed te weten voor jou als winkeleigenaar!

statistic_id876550_distribution-of-fathers-day-expenditure-on-gifts-in-the-netherlands-2017

De populairste cadeau's zijn tot 30 euro. Bron: Statista

Nu we een beetje inzicht hebben in deze feestdag, laten we verder gaan met de tips voor Vaderdag-marketing.

1. Maak je op tijd klaar voor Vaderdag

Als je nieuw bent in het runnen van een online winkel, hebben we een goed algemeen advies voor je: plan alle jaarlijkse speciale verkoopacties ver van te voren. Dit zijn dus de (feest)dagen die elk jaar terugkomen.

Dit helpt je niet alleen om al die last-minute planning en aanpassingen te vermijden, maar het geeft je ook de kans om de verkoop vroeg genoeg te promoten om de shoppers die niet hun aankopen uitstellen, naar jouw webshop te krijgen. Bovendien vertrouwen sommige mensen op marketing om hen eraan te herinneren dat de feestdag eraan komt: je doet zo eigenlijk een dienst voor velen van ons.

Daarbij komt dat in het voorjaar en de zomer verkopen kunnen tegenvallen. Als dat bij jou ook het geval is, is het extra belangrijk dat jouw website klaar is en je marketing gereed staat voor deze feestdag. Zo kun je het beste profiteren van deze uitverkoop, die dan tijdens een relatief rustige periode plaatsvindt. 

Dus, wat kun je doen om je voor te bereiden? Plan je strategie en ga aan de slag. Wil je een speciale banner maken bovenaan je pagina? Wie zal deze ontwerpen? Ga je de verkoop adverteren via Facebook en/of Google of andere sociale media? Zo ja, heb je dan een speciale landingspagina waar de advertentie-klikkers naartoe worden gestuurd?

Veel van deze zaken kosten tijd om te creëren en te implementeren, dus je kunt het beste een paar weken of zelfs maanden van tevoren beginnen.

teaserNL-sbb-optimierung_google_ads-2-SWil je via Google adverteren, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Wij hebben deze gratis checklist gemaakt voor je vol met tips. 

Meer over de gratis whitepaper

2. Houd een Vaderdag-wedstrijd via social media

Het aanbieden van een eenvoudige korting voor vaderdag is misschien genoeg om de aandacht van een paar mensen te trekken. Als je nog een stap verder gaat, kun je misschien overwegen om de "leukste Vaderdag-producten" weg te geven.

Als je nog een stap verder gaat, moet je zeker overwegen om een social media-wedstrijd te organiseren. Waarom? Customer Engagement - dat is waarom. Natuurlijk kun je ook gewoon een product weggeven. Je krijgt een paar nieuwe aanmeldingen die je later met e-mailmarketing kunt bereiken, wat geweldig is. Maar in deze tijd is het de moeite waard om een relatie met je klanten (en potentiële klanten) op te bouwen.

Dit kun je bereiken door interacties tussen jouw (toekomstige) klanten en jouw merk te stimuleren, waar social media het perfecte middel voor is.

Je zou ze bijvoorbeeld kunnen aanmoedigen om hun favoriete moment met hun vader, foto of zelfs "dad joke" (een typische grap die alleen vaders maken) te delen in een social media-wedstrijd. Denk aan een slimme #hashtag, associeer het met de campagne en laat de deelnemers deze gebruiken in hun berichten (bijvoorbeeld #MijnVaderIsCoolerDanDeJouwe). Moedig hen ook aan om de post te delen met hun eigen volgers.

dad_jokes

Dad joke: Wat is de meest vieze stad van Brazilië? Riool de Janeiro!

Met een social media-wedstrijd zorg je er niet alleen voor dat ze meer met jouw merk bezig zijn en de wedstrijd met hun vrienden delen, maar creëer je ook een emotionele band met jouw merk. 

3. Zorg voor een cadeaugids op je website

Je weet het zelf waarschijnlijk ook wel: cadeau’s voor Moederdag zijn vaak makkelijker dan cadeau’s voor Vaderdag kopen. Moeders zijn vaak al blij met een bos bloemen of met een lekkere reep chocolade. Voor vaders kan het een grotere uitdaging zijn om het perfecte cadeau te vinden. 

Door een "cadeaugids" op je website te maken, kun je jouw klanten helpen het perfecte cadeau voor de vaders in hun leven te vinden. Door de verschillende soorten vaders die er zijn te segmenteren (bijvoorbeeld "sportfanaatsvader", “klussende vader", "dad-jokes-vader", etc.), doe je eigenlijk een geweldige service voor je klanten.

Ook is het handig om prijscategorieën aan te bieden. Zoals eerder gezegd zijn de populairste Vaderdag-cadeau’s onder de 30 euro en het liefst tussen de 10 en 20 euro.

Dit helpt je klant om zo snel mogelijk naar je productpagina’s te gaan. Dit is over het algemeen ook je hoofddoel, want des te sneller bij de productpagina’s des te beter.

Als je twijfelt over welke producten je op voorraad moet hebben voor Vaderdag, hebben wij goede ideeën voor je. Statista heeft namelijk een onderzoek gedaan naar wat Vaders graag willen hebben voor Vaderdag. 

Daaruit blijken de populairste cadeaus dingen voor in huis, de tuin of de keuken. 

statistic_id662334_most-popular-fathers-day-gifts-in-the-netherlands-2017

Eten of drinken is populair, maar ook iets voor in het huis, de keuken of de tuin. Bron: Statista.

Als je het niet zeker weet, vraag eens rond bij alle vaders die je kent. Waar worden zij écht blij van?

4. Creëer bundels

Nu we het over cadeaugidsen hebben, is het ook een goed idee om bundels te promoten voor Vaderdag. Bundel een paar producten samen en verkoop ze als zodanig.

Natuurlijk is dit niet een nieuw idee, maar benadruk de korting die je klant zal hebben. Bijvoorbeeld: Een boormachine en opbergkist zijn normaal 170 euro samen, maar nu verkoop jij de bundel voor 150 euro. Dus: “Normaal 170 euro, nu 150 euro. 20 euro korting!” Dit is mooi als een promotie, maar ook voor jou om bepaalde producten kwijt te raken. Denk bijvoorbeeld aan accu’s. Dit is iets wat je vooral koopt als de oude kapot is, maar als je het aanbiedt in een bundel zullen mensen misschien sneller deze vooraf aankopen. Vooral met boormachines is het handig om een tweede accu te hebben, bijvoorbeeld.

dad_loves_cooking

Voor de vaders die van koken houden kun je een leuke bundel maken met een kom en garde bijvoorbeeld.

5. Marketing!

Dit is een algemeen advies, maar het werkt samen met alle bovengenoemde suggesties. Omdat Vaderdag-shoppers niet alleen kinderen zijn, wil je misschien proberen jouw advertenties te segmenteren voor alle doelgroepen. Zo kun je de marketinguitingen bijvoorbeeld richten op tieners voor sommige advertenties, moeders/vrouwen voor anderen en volwassenen die cadeaus kopen voor hun (oudere) vaders.

Door te weten voor wie je marketing is, kun je je advertenties aanpassen aan deze verschillende doelgroepen met verschillende afbeeldingen en teksten. Dit wordt micro-targeting genoemd.

Het is ook de moeite waard om te weten welke apps deze doelgroepen gebruiken. Hoewel Instagram en Snapchat meer worden gebruikt door jongere doelgroepen, wordt Pinterest meer gebruikt door de "moeder" demografie, dus je bent targeting en berichten moeten overeenkomen.

teaserNL-sbb-Social_media_budget-SVergeet niet om je marketingbudget in de gaten te houden als je gebruik maakt van betaalde marketingcampagnes. Daarom hebben wij tips opgesteld om jou te helpen.

Meer over de gratis checklist

Bonustip: Bouw vertrouwen op voor nieuwe klanten

Oké, je hebt de promotie gepland en de advertenties lopen. Het verkeer is toegenomen, maar je hebt gemerkt dat ondanks dat je veel nieuwe bezoekers krijgt, je conversies ontbreken.

Dit kan heel goed een teken zijn dat jouw website vertrouwenselementen mist. Je zou kunnen overwegen om een platform voor productreviews voor je site te nemen, zodat je tevreden klanten voor jouw website kunnen pleiten.

Op dezelfde manier kan het verkrijgen van een keurmerk (zoals het Trusted Shops keurmerk, dat shoppers een geld-terug-garantie biedt) vertrouwen opbouwen voor je winkel en de bezoekers van je winkel wat gemoedsrust geven wanneer ze overwegen om bij een nog onbekende winkel te kopen.

Een ander eenvoudig, maar effectief hulpmiddel voor het verhogen van conversies is een "exit-intent pop-up". Dit zijn pop-ups die alleen verschijnen als de gebruiker zijn muis naar de "X" van de browser beweegt, om de webbrowser af te sluiten.

Zodra wordt herkend dat een gebruiker op het punt staat de website te verlaten, zal de pop-up verschijnen met een extra korting. Door een extra 5% korting aan te bieden (of wat je dan ook kiest) en hen eraan te herinneren dat het bijna Vaderdag is(!), zul je misschien verbaasd zijn hoeveel mensen besluiten om jouw winkel toch een kans te geven.

Kortom

Aanpassingen voor je website en marketinguitingen plannen is zeker wat werk, maar op tijd klaar zijn voor Vaderdag zorgt ervoor dat je de vruchten ervan plukt. Het is niet alleen een goede manier om producten te verkopen, maar ook een kans voor interactie tussen jou en jouw klanten. Zo bouw je een relatie op en komen ze vaker terug!

email-teaser_coronavirus_survey_200x150Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over e-commerce, marketing, wetgeving en andere onderwerpen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven voor nieuwsbrief >

 


Origineel in het Engels: ‘5 Tips for Promoting Father’s Day in Your Online Shop’.