Wat consumentenvertrouwen betekent voor winkels
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Verkoop je al in Duitsland of wil je aan Duitse klanten gaan verkopen? Dan is het belangrijk om te weten dat de markt er heel anders uitziet dan de Nederlandse of de Belgische. Daarom hebben wij belangrijke tips op een rijtje gezet!
Het is misschien eerst handig om te kijken naar het aantal potentiële klanten.
Duitsland is een groot land - een heel groot land. Nederland en België passen er samen in! Volgens Eurostat telde Duitsland in 2019 meer dan 83 miljoen inwoners. Nederland en België halen samen de 29 miljoen nog niet eens. Kortom: de Duitse markt is enorm veel groter!
Dit betekent dat er meer potentiële klanten zijn, maar ook dat je veel meer mensen moet proberen te bereiken.
Goed om te weten trouwens: zo’n 75% van de populatie woont in het westen van Duitsland en dan vooral in Noordrijn-Westfalen. Het voordeel is: dat is voor zowel Nederland als België net over de grens.
Het Duitse bedrijfsleven is een stuk formeler dan de Nederlanders gewend zijn. Het is gebruikelijk om mensen aan te spreken met Sie (gelijk aan het Nederlandse “u”). Daar loop je als Vlaming dus voor op je Nederlandse concullega's!
Verder doe je er goed aan om Duits te spreken wanneer je verkoopt aan dit land. Het hoeft echter niet perfect te zijn! Duitsers vinden het allang fijn dat je in het Duits met ze communiceert.
In Duitsland bestaat een unieke juridische waarschuwing - de Abmahnung. Deze ontvang je wanneer je ergens mee moet stoppen in je bedrijfsvoering of in informatie op je website.
Het gaat voornamelijk om oneerlijke handelspraktijken en dit kan voor zowel een fysieke winkel gestuurd worden, als een webshop. Meestal worden deze door concurrenten gestuurd. Handig om je hierover in te lezen dus!
In Duitsland is online shoppen relatief populair - vooral tijdens de corona-periode toen de winkels tijdelijk gesloten waren!
Maar ook in de periodes daarvoor waren de Duitse kopers graag online aan het rondneuzen. Geen wonder dus dat de Duitse e-commerce al ondenkbaar is zonder Gütesiegel (keurmerk) en beoordelingen.
Trusted Shops is zo één van de grootste en bekendste bedrijven voor een keurmerk en beoordelingen. Het voordeel dat klanten hierbij hebben, is dat we een kopersbescherming aanbieden. Dit betekent dat de klant hun aankoopbedrag kunnen verzekeren tot een bepaalde hoogte.
Niet alleen de kleine webshops maken gebruik van onze gesloten reviews en keurmerk, maar ook grotere. Denk bijvoorbeeld aan Expert.de, Hunkemöller.de of Decathlon.de.
Interessant feitje: volgens Growcode zijn 65% van de Duitse ondernemingen nog niet online te vinden. Daar schuilt dus nog zeker een kans!
Duitse klanten houden ervan om via mobiele apparaten te bestellen. Volgens Growcode vinden al de helft van de transacties plaats via mobiele apparaten. Het is dus erg belangrijk dat jouw webshop mobiel-vriendelijk is als je verkoopt aan dit land.
Ook interessant om te weten: de meest populaire categorieën voor online aankopen via mobiele apparaten zijn kleding en boeken.
In Duitsland is het (net als in heel Europa overigens) bij wet verplicht om als webshop een retourtermijn van 14 dagen aan te bieden. De Duitsers maken hier dan ook graag gebruik van. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van kleding: ik bestel voor de zekerheid maar 2 of 3 maten, zodat ik zeker de juiste maat heb. Dit zorgt er echter wel voor dat er een hoog retourpercentage is.
De grootste webshops in Duitsland zijn ook gelijk je grootste concurrenten - dit zijn namelijk de giganten. Dit zijn namelijk:
Amazon, Zalando en Mediamarkt ken je waarschijnlijk wel. Otto is ook een online warenhuis met verschillende producten - van mode tot bouwmarkt. Notebooksbilliger is een vreemde eend in de bijt: deze verkoopt alleen maar computer(benodigheden), tablets en smartphones.
De Duitse markt is een uitdaging als je alleen Nederland en/of België gewend bent, maar er schuilt veel potentieel in dit land.Het is dus belangrijk dat je je goed voorbereid op deze markt.
10-09-2020Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Juni is Pride-maand en vele bedrijven gebruiken dit als een marketingmoment. Maar waar moet je rekening mee houden?