Verkopen in België: Waar moet je aan denken?

Als je webshop goed loopt in Nederland, denk je er wellicht aan om uit te breiden naar andere landen. Dan is België een goede optie, aangezien de taal zo goed als gelijk is en er zijn geen gigantische cultuur verschillen. Toch moet je op een aantal dingen letten als je aan onze zuiderburen zou willen verkopen. In dit artikel geven we je hier een overzicht van, ook kun je onze e‑commerce uitgebreide e‑commerce-marktanalyse van België downloaden! 

 

 

1. Waarom is verkopen in België een goed idee?

De e‑commerce-markt heeft een grote sprong gemaakt in België. Al vóór 2020 was er een continue groei zien, maar in 2020 is deze groei nog sterker toegenomen. Maar liefst 41% van de respondenten van Postnord’s onderzoek ‘E-commerce in Europa 2020 gaf aan meer online te hebben gekocht tijdens de coronacrisis. De online uitgaven aan producten stegen in de eerste helft van 2020 maar liefst met 33%! (Bron: KvK)

Daarnaast staan de Belgen erg open voor het doen van online aankopen uit andere landen. De landen waar de meesten aankopen worden gedaan zijn Nederland en Frankrijk, dit komt door de taal.

teaserNL-market_analysis_belgium-1v0001-w400h300Genoeg reden dus om te beginnen met verkopen in België! Hieronder vind je onze tips en trics over verkopen in België. Hieronder een aantal punten om aan te denken voordat je begint met verkopen in België.

Naar marktanalyse

2. Taal en cultuur van België

In eerste instantie is de Vlaamse taal natuurlijk redelijk gelijk aan de Nederlandse taal. Toch moet je letten op de manier waarop je schrijft en het gebruik van bepaalde woorden. Zo noemen ze bijvoorbeeld magnetrons microgolfovens, punaise is duimspijker en jurk is kleed(je). Je zou een apart domein (.be) kunnen aanmaken van je website, om zo de andere taal goed te integreren op je website.

Dan de cultuurverschillen. Persoonlijk contact is voor veel Belgen belangrijk. Als je contact hebt met Vlaamse zakenpartners of belangrijke klanten, zorg dat je ook af en toe persoonlijke afspraken maakt.

Waar het in Nederland heel normaal is om mensen direct met ‘je’ aan te spreken in e-mails, is het toch beter om in emails naar Belgische klanten en partners ‘u’ te gebruiken.

 

 

3. Meest gebruikte betaalmethodes in België

In Nederland betalen we het liefst met iDEAL, maar deze service wordt in België niet aangeboden. Daar maken ze gebruik van Bancontact, dit is erg vergelijkbaar met iDEAL. Dit is ook de meest gebruikte betaalmethode bij onze zuiderburen. Dan volgt betaling met creditcard en op de derde plek staat PayPal. (Bron: Marketingfacts)

Als je jouw webshop aanpast aan de Vlaamse markt is het zeker een must om de betaalmethodes aan te passen. Als een Belgische consument niet kan betalen op de manier waarop hij of zij graag zou willen, dan is er een grote kans dat ze naar een andere webshop op zoek gaan. Dit is natuurlijk niet wat je wilt!

 

 

4. Gebruik van een webshop-keurmerk (kwaliteitslabel)

Net zoals in Nederland is het weergeven van een keurmerk (kwaliteitslabel in het Vlaams) op je webshop een belangrijk aspect om het vertrouwen te winnen van de consument. Als je al een keurmerk op je Nederlandse webshop hebt, zorg er dan voor dat je deze ook mag laten zien op de Belgische versie van je webshop.

Met bijvoorbeeld het webshop-keurmerk van Trusted Shops laat je zien dat je voldoet aan de uitgebreide kwaliteitscriteria en dat je zorg draagt voor een correcte verwerking van persoonlijke gegevens. Zo weten consument, die het Trusted Shops Keurmerk zien op jouw webshop, dus dat er een check is uitgevoerd en dat je een betrouwbare shop bent.

uwcartridgewinkel.be met trustbadge keurmerk
 

Bron: Uwcartridgewinkel.be

Dit artikel staat in teken van Nederlandse webshop die crossborder willen gaan verkopen in België. Heb jij echter een Belgische webshop en zou je juist in Nederland willen verkopen? Dan staan we natuurlijk ook voor jou klaar!

Contact opnemen

5. Verzending in België

Waar in Nederland sommige Webshop zelfs ‘same-day delivery’ aanbieden, moet je bij verzendingen naar België rekening houden met een langere levertijd. Zorg voor een goede leverancier en houd rekening met extra verzendkosten. Je zou deze kosten door kunnen berekenen aan de klant, maar het beste is natuurlijk om zo goed als geen verzendkosten te berekenen. Het betalen van (hoge) verzendkosten is namelijk een belangrijke reden voor consumenten om af te haken in een webshop, dit geldt voor Belgen maar ook voor Nederlanders. Je zou dus een andere manier kunnen vinden om de extra leverkosten te bekostigen.

email-teaser-left-shopping-carts-w400h300👀 Lees­tip: Wil je het aantal verlaten winkel­mandjes terug­dringen? De mensen die de bestel­ling niet af­ronden omdat ze af­geleid zijn geraakt, kun je weer terug­krijgen! Lees ons e‑book voor tips:

Bekijk gratis e-book ️

 

 

6. BTW in België

Ten slotte gaan we nog kort in op de regels wat betreft BTW waar je op moet letten bij het verkopen in België.

Binnen de EU gelden zogenaamde drempelbedragen, dit zorgt ervoor dat je niet direct een Belgisch BTW-nummer nodig hebt bij de eerste bestelling. Heel alle lidstaten van de Europese Unie (en dus ook België) ligt dit drempelbedrag bij € 10.000 per kalenderjaar (wetgeving sinds 1 juli 2021). Als de hoogte van de bestellingen onder dit bedrag ligt, heb je dus nog geen Vlaams BTW-nummer nodig. Zodra dit wel het geval is, moet jouw webshop officieel ingeschreven worden in België en moet je het Belgische BTW-tarief gaan hanteren. Inschrijven in België kan via Limosa.be.

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

01-07-2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen