Overweeg je Telegram te gebruiken als communicatiekanaal voor je bedrijf, maar weet je niet of het effectief kan blijken? Of zoek je tips om deze app te integreren in je marketingstrategie? In dit artikel geven wij je een gids om alles te weten te komen wat je moet weten over Telegram en of en hoe je het kunt gebruiken voor je bedrijf.
Telegram heeft wereldwijd 400 miljoen gebruikers. In Nederland heeft de app nog geen groot aandeel, maar in België is dat een ander verhaal: de app Telegram staat daar op nummer twee van de meest gedownloade communicatie-apps (67.840 downloads) in januari 2021. Op nummer één staat Signal Private Messenger (92.910 downloads) en op nummer drie WhatsApp (58.470 downloads).
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista
Toch zien we in Nederland ook een groei aan downloads de afgelopen jaren. Zie het onderstaande grafiek:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista
De stijgende populariteit is een goede reden om naar Telegram te kijken als waardevolle marketingbondgenoot.
In dit artikel...
Om meer zichtbaar te worden via Google, is het verstandig om een (gratis!) Google Mijn Bedrijf-account aan te maken.
Hoe doe je dat en wat kun je er allemaal mee om jouw webshop te promoten? Lees onze gids!
Telegram is een gratis platform/sociaal medium voor instant messaging.
Op Telegram kan je chatten met andere privécontacten, openbare of privégroepen organiseren en eraan deelnemen en gebruik maken van verschillende functies zoals kanalen of bots.
Nee, er is geen echte Business-app, er is alleen Telegram Messenger.
Hoewel er geen echt Telegram Business-account is zoals Whatsapp Business, kan Telegram een nuttig communicatie- en marketingwapen blijken te zijn voor bedrijven en online winkels.
Telegram wordt door verschillende bedrijven gebruikt als marketingtool omdat de app een aantal nuttige functies biedt voor het genereren van leads, verkoop en het ontlasten van de klantenservice.
In het volgende hoofdstuk onthullen we hoe je Telegram kunt gebruiken voor je bedrijf.
Ten eerste, om Telegram te gebruiken moet je de app downloaden. Je kunt een business-account aanmaken door je aan te melden als gewone gebruiker, maar bij het aanmelden moet je je bedrijfsnaam invoeren in plaats van je voor- en achternaam.
Zodra je account actief is, vergeet dan niet om een gebruikersnaam in te stellen zodat je klanten je kunnen vinden en contact met je kunnen opnemen zonder dat ze je telefoonnummer nodig hebben.
Je kunt dit doen door te klikken op ⚙️ Instellingen > Profiel bewerken > Gebruikersnaam toevoegen.
In de instellingen kan je ook je naam bewerken, een foto toevoegen en een beschrijving van maximaal 70 tekens om je gebruikers te laten weten wie je bent en wat je doet. Het is makkelijker als je je profiel bewerkt op de desktopversie van Telegram of de online Telegram-webversie.
Er zijn 3 functies van Telegram die je de mogelijkheid geven om te communiceren met je klanten: groepen, kanalen en bots. Hieronder geven we een overzicht van de voor- en nadelen van elke functie, zodat je weet welke het best bij jouw bedrijf past.
Je kunt een groep maken op Telegram door een groepsnaam te kiezen, een profielfoto in te voeren en tot 200.000 contacten toe te voegen (WhatsApp Business staat tot 256 contacten toe).
Telegram-groepen kunnen een nuttige manier zijn om een gemeenschap op te bouwen, omdat ze openbaar toegankelijk zijn en tot duizenden leden kunnen uitgroeien.
Het nadeel is dat elk lid actief kan deelnemen aan het gesprek, wat verwarring kan scheppen en ertoe kan leiden dat gebruikers de groep snel verlaten.
Wanneer je een kanaal op Telegram aanmaakt, kun je een naam kiezen en een profielfoto en een beschrijving van maximaal 255 tekens invoeren. Het aantal deelnemers is onbeperkt. Het aanmaken van elk kanaal is gratis, en elke gebruiker kan een oneindig aantal kanalen aanmaken.
Kanalen hebben dezelfde mogelijkheden als groepen, maar het type communicatie is anders: alleen beheerders kunnen berichten versturen. Lezers zullen niet kunnen antwoorden, maar wel inhoud kunnen delen.
Op die manier zijn kanalen niet ideaal als je meer interactie met je gebruikers wilt. Tegelijkertijd maken zij het gemakkelijk om informatie over te brengen en beperken zij de chaos die ontstaat wanneer een groot aantal gebruikers actief deelneemt aan een gesprek.
Kanalen kunnen worden gebruikt als marketingtool om een aanbieding, blogartikel, video, enz. te promoten door ze te vergezellen van een hashtag.
Het is belangrijk om regelmatig tijd vrij te maken om je kanaal te cureren, zodat het interessant blijft voor abonnees. Er is geen automatisering op kanalen, dus je kunt geen geautomatiseerde berichten importeren of ze van tevoren inplannen.
WhatsApp heeft overigens wél automatisering.
Onze partner Sprints&Sneakers heeft hierover een Engelstalige webinar gehouden.
De opname kun je gratis terugkijken via de onderstaande knop.
Houd er rekening mee dat, zoals bij elk kanaal, gebruikers meldingen kunnen dempen. Beperk dus de hoeveelheid communicatie die je plaatst, zodat gebruikers het niet dempen of, erger nog, zich uitschrijven.
Er is geen regel over de juiste frequentie van publiceren, het hangt veel af van het onderwerp van je kanaal. Een nieuwszender bijvoorbeeld kan elke dag (of zelfs elk uur) nieuwe inhoud publiceren, terwijl het voor andere media beter is het te beperken tot 2-3 berichten per week.
Opdat je communicatie doeltreffend zou zijn, moet je in de eerste plaats zichtbaarheid kunnen geven aan je kanaal, zodat gebruikers het kunnen vinden en zich erop kunnen abonneren.
Zodra je een gebruikersnaam hebt ingesteld, zal je kanaal een link krijgen. In het volgende voorbeeld is de link:
https://t.me/voorbeeld_winkel
Je kunt deze link naar je gebruikers sturen en je kunt hem tonen op je website, social media-kanalen, in je nieuwsbrief, etc.
Als het kanaal niet privé is, kunnen gebruikers je kanaal ook vinden door te zoeken op je merknaam of gebruikersnaam in de zoekbalk en lid worden van de groep zonder dat ze bevestiging van jou nodig hebben.
Bots maken het mogelijk om kunstmatige intelligentie (ook wel AI; Artificial Intelligence) in te zetten om automatisch met je gebruikers te praten. Je kunt automatisch reageren op vragen en verzoeken van gebruikers door welkomstberichten, antwoorden op veelgestelde vragen, enz. vooraf in te vullen.
Bots zijn nuttig om moeiteloos te communiceren met een groot aantal gebruikers, zelfs tegelijkertijd, om de klantenondersteuning te vervangen of te ondersteunen en om je gebruikers zonder wachttijd antwoorden te geven.
Op dit punt zal je bot klaar zijn en kun je beginnen met het kiezen van commando's. Volg de instructies van BotFather op de chat om te weten te komen hoe je verder moet gaan.
Vooral voor grote bedrijven is een Telegram-bot een interessante oplossing. Omdat het wat technische kennis vergt, is het niet de meest makkelijke manier om met je klanten te communiceren.
Telegram kan niet alleen worden gebruikt in je marketingstrategie, maar als het werkt in combinatie met andere middelen, kan het een nuttige bondgenoot zijn en je ondersteunen bij het bereiken van je doel.
De nummer één regel voor een succesvolle strategie is uiteraard het bepalen van je doelstellingen. Wil je de zichtbaarheid van je merk vergroten? Wilt je jouw aanbiedingen promoten? Wil je een gemeenschap creëren?
De tweede stap is het ontwikkelen van een plan op basis van je doel. Als je Telegram wilt gebruiken voor lead generation, dan kan dat via bijvoorbeeld deze oplossingen:
Op deze manier zal je de contactinformatie van je lead krijgen en kan je hen contacteren, zelfs als ze zich uitschrijven uit je groep of kanaal.
Telegram heeft zeker potentieel, ook al overtreft het WhatsApp Business niet in termen van effectiviteit.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.