Google Ads biedt webwinkeliers heel wat mogelijkheden. Hoewel Google-advertenties misschien niet de meest flitsende advertenties zijn die bestaan, kunnen ze toch uiterst effectief zijn. Als je weet welke strategieën je moet volgen, waar je je op moet richten en hoe je je Google Ads kunt optimaliseren, kunnen je campagnes nog meer effect hebben.
In dit artikel leer je meer over:
We hebben van dit artikel ook een checklist gemaakt om alles op een overzichtelijke manier bij elkaar te hebben staan, download de gratis checklist hier:
Voordat we ingaan op de details van de perfecte Google-advertentie, definiëren we eerst wat 'perfectie' in deze context is.
Waar het op neerkomt, is de kwaliteitsscore van je advertentie. Met deze kwaliteitsscore beoordeelt Google je advertentie en kun je je advertentierangschikking bepalen wanneer je een bod plaatst op bepaalde zoekwoorden.
Als je een goede kwaliteitsscore hebt, is de kans groot dat je uiteindelijk minder betaalt voor de advertentie dan je concurrenten. Dit is omdat Google denkt dat je advertentie meer (relevante) kliks zal opleveren waar zij uiteindelijk meer geld mee verdienen.
De kwaliteitsscore is dus in principe een beloning die de aanzet geeft voor advertenties van hogere kwaliteit.
Er zijn veel factoren die een rol spelen in je kwaliteitsscore. Google heeft de neiging om de details van hun scoringssysteem geheim te houden, maar we kennen een aantal factoren, dus laten we eens een kijkje nemen:
Click-through-rate (klikfrequentie)
De relevantie van elk zoekwoord voor de doelgroep
De relevantie van de landingspagina
De eerdere prestaties van je Google Ads-account
Natuurlijk is een van de factoren waarmee we de effectiviteit van een advertentie bepalen de traffic dat de advertentie oplevert. Met andere woorden, leidt de advertentie tot kliks? De klikfrequentie is het percentage mensen dat daadwerkelijk op je advertenties klikt ten opzichte van het totale aantal mensen dat je advertenties ziet (impressies).
Maar kliks zijn niet de enige factor. Dit is logisch als je er goed over nadenkt. Google wil dat advertenties die bij een bepaalde zoekterm verschijnen ook daadwerkelijk relevant zijn voor die specifieke term.
Je kunt het zo zien: als je een bod doet op het zoekwoord "wandelschoenen" voor een advertentie waarin je betaalbare voetbalschoenen aanbiedt, genereer je misschien kliks met een sterk prijsaanbod en een pakkende kop. Er is echter geen echte verbinding tussen wandelschoenen en voetbalschoenen (met uitzondering van het woord schoenen).
Als je probeert om wandelschoenen te verkopen aan iemand die op zoek is naar voetbalschoenen, is dat net zoiets als proberen om appels te verkopen aan iemand die op zoek is naar sinaasappels. Bron: Shutterstock/David Gilder
Google wil geen irrelevante advertenties belonen, dus het kan zijn dat ze je advertentie niet laten zien of je meer moet betalen om een advertentie voor deze zoekterm te plaatsen. Daarom is het belangrijk om op de juiste zoekwoorden te bieden en ervoor te zorgen dat je geen advertenties plaatst voor verkeerde zoekwoorden. Logisch, toch?
Een andere manier waarop Google de relevantie van je advertentie bepaalt, is door te kijken waar bezoekers terecht komen nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Dit is een tweede maatregel om de relevantie van de advertentie te waarborgen.
De logica hierachter is vergelijkbaar met het voorbeeld van hierboven over een advertentie voor voetbalschoenen die wordt weergegeven onder een zoekopdracht voor wandelschoenen.
Stel je nu voor dat de zoekterm 'wandelschoenen' is, maar deze keer is de advertentie ook voor wandelschoenen. Tot zover is alles goed. De link in deze advertentie komt echter uit op een productpagina voor voetbalschoenen.
Deze keer komt de advertentie overeen met de zoekterm, maar de landingspagina is volledig irrelevant. Google herkent dit en past je kwaliteitsscore dienovereenkomstig aan.
Dit element is nogal vanzelfsprekend. Google beloont graag accounts die goed presteren en hun advertenties optimaliseren om zeer relevant te zijn voor hun gebruikers. Dit is nog een voorbeeld hiervan.
Als je kwaliteitsscores in het verleden hoog zijn geweest en je advertenties goed hebben gepresteerd, dan houdt Google hier rekening mee bij je volgende advertentiecampagnes.
Voordat we verdergaan met tips voor een uitermate efficiënte Google-advertentie, is het de moeite waard een kijkje te nemen in de verschillende elementen van een Google-advertentie.
Voorbeeld van een typische Google-advertentie – Klik op de afbeelding om deze te vergroten.
De meeste elementen zijn vrij vanzelfsprekend.
De kop staat natuurlijk bovenaan. Ze worden gescheiden met een verticale streep "|". Je kunt tot drie koppen maken met elk maximaal 30 tekens.
Websitelinks kunnen twee paden met elk 15 tekens bevatten.
Beschrijvingen mogen elk maximaal 90 tekens hebben (twee per advertentie).
Maar met extensies heb je nog genoeg extra mogelijkheden. Sommige moeten handmatig worden toegevoegd aan je advertenties en bij andere gebeurt dat automatisch.
Het is hoe dan ook aan te raden om van deze extensies te profiteren, al is het er alleen maar voor om je advertentie uit te breiden en extra information toe te voegen voor je kijkers.
Een van de meest populaire advertentie-extensies is voor de beoordeling van verkopers. Hiermee worden sterbeoordelingen weergegeven in je advertenties. Om dit weer te geven, moet je klantbeoordelingen verzamelen bij een officiële Google-partner (zoals Trusted Shops!).
Vergeet niet dat Google erom bekend staat enkele elementen in Google Ads en de formaten hiervan af en toe te aan te passen.
Nu we verschillende delen van Google Ads hebben gedefinieerd en we weten wat het betekent om een effectieve advertentie te maken, kijken we naar enkele tips waarmee je rekening moet houden bij het maken van je teksten.
We beginnen bovenaan je advertentie met de koppen.
Je hebt voor elke kop slechts weinig ruimte. Daarom moet je deze kans grijpen en je klant direct aanspreken, denk aan je persona. Ze hebben een probleem, dus moet je de oplossing direct in je kop plaatsen.
Dit is een klassieke advertentietechniek. Gebruik de gebiedende wijs om je potentiële klant aan te zetten iets te doen. Enkele van de beste slogans gebruiken de gebiedende wijs (Just do it. Be different). Een goede call-to-action (CTA) doet dit ook.
In het voorbeeld hieronder van FotoKonijnenberg zijn allebei de tips verwerkt in de koppen.
De gebruiker is op zoek naar foto opties. Fotokonijnenberg gebruikt een zeer directe kop om dit probleem op te lossen (Bestel voordelig Foto & Video).
In het algemeen is het af te raden een vraag te stellen in je kop (bijv.: Wil je een webwinkel openen?). Je hebt plaats voor slechts een paar tekens en aangezien de gebruiker dit heeft opgezocht en zijn probleem kent, is het een beter idee een oplossing te bieden dan nog eens het probleem te benoemen.
Gebruik de beschrijving om je kop uit te breiden. Benadruk nog eens wat je zegt door meer details toe te voegen over je bedrijf en aanbod.
Hier kun je je onderscheiden van je concurrenten. Probeer in het algemeen te benadrukken wat je bedrijf uniek maakt en waardoor je je onderscheidt van je concurrentie.
Bron: Shutterstock/Just dance
Gebruik de overtreffende trap (bijv. de grootste selectie, de nauwkeurigste voorspellingen, de snelste levertijden).
Getallen zijn eenvoudig om op te nemen en hebben daarom vaak een groot effect. Dit kan de korting zijn die je geeft (40%), het geld dat ze besparen (€ 50), het totale aantal klanten waarmee je hebt samengewerkt (we hebben sinds 2012 meer dan 400 bedrijven geholpen) of de prijzen (vanaf € 75).
Hoewel de A/B-test in dit voorbeeld getallen in de koppen liet zien in plaats van in de beschrijving, had het toch een positieve invloed op de klikfrequentie.
Een A/B-test om te zien hoe getallen in een kop de click-through-rate beïnvloeden. Bron: Wordstream
In de test zien we dat de click-through-rate van de tweede versie van deze advertentie 217% hoger was en dat de conversieratio met 23% was verbeterd. De tweede versie scoort ook omdat 'January' in de koptekst werd opgenomen.
Als je nog eens doorgaat met het 'getallenspel' zie je dat elke verkoop wel wijst op het bedrag dat klanten kunnen besparen. Maar je kunt ook couponcodes aanbieden om een gevoel van urgentie te geven (ze zijn meestal slechts tijdelijk geldig).
Nogmaals: zorg ervoor dat je beschrijving eindigt met een oproep tot actie. Je kunt een andere CTA gebruiken dan die in je kop om te voorkomen dat het te repetitief wordt, maar de kern moet hetzelfde blijven – zet ze aan een handeling uit te voeren.
Hoewel dit misschien vrij duidelijk lijkt, gebeurt er hier meer dan op het eerste gezicht lijkt. Zoals eerder gezegd, moet je landingspagina relevant zijn voor de zoektermen waarop je biedt. Vergeet niet dat dit je kwaliteitsscore en je kosten per klik kan beïnvloeden.
Het is een goed idee om ervoor te zorgen dat de zoekwoorden waarop je biedt ook op de landingspagina te vinden zijn, maar let erop dat je ze niet overmatig gebruikt.
Dit helpt Google de relevantie van je advertentie te herkennen met betrekking op de zoekwoorden die je hebt aangegeven.
De gebruikservaring moet goed zijn. Als mensen op je advertentie klikken (onthoud, dit kost geld), dan naar je pagina gaan, en daar dan teleurgesteld worden door wat er op je website staat, heb je zinloos geld uitgegeven voor meer verkeer.
Je landingspagina is in principe dé laatste stap voordat ze ermee instemmen om voor je producten te betalen, dus je moet tijd en geld investeren om te zorgen dat bezoekers hier een goede ervaring hebben.
Net als bij je advertenties is het van belang direct met je bezoekers te communiceren, vooral voor op maat gemaakte landingspagina’s. Ga nog eens in op de informatie die ze in je advertentie hebben gezien met duidelijke koppen en actiegerichte CTA's. Wees helder en direct en prop je pagina niet vol met te veel elementen.
Zoals al eerder gezegd, zijn extensies van advertenties zeker de moeite waard om onder de loep te nemen. Je kunt je doelgroep extra informatie geven om hen te overtuigen om op je advertentie te klikken.
Dit zijn onze favoriete extensies:
Oproep- of berichtextensies
Voeg een telefoonnummer, belknop of bericht-knop toe aan je advertentie. Als je een bedrijf in de regio hebt, voelen potentiële klanten vertrouwen als je je telefoonnummer weergeeft, omdat je dan bereikbaarheid signaleert.
Verkopersbeoordelingen
Dit is absoluut onze favoriete extensie. Deze heb je vast al eens in een Google-advertentie gezien.
Deze oranje sterren verschijnen onder de link en voor de beschrijving. De felle kleur trekt de aandacht en de beoordeling zelf kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen al voordat de gebruiker op je advertentie klikt.
Ook hier is het belangrijk om niet te vergeten dat je beoordelingen met een Google-partner moet verzamelen om je sterbeoordeling hier te kunnen weergeven.
Hier zijn enkele algemene tips waarop je moet letten als je een Google-advertentie maakt.
Gebruik uitsluitingszoekwoorden om termen te bepalen waarvoor je advertentie juist niet dient te verschijnen. Een voorbeeld hiervan is "gratis" als je geen gratis producten aanbiedt.
In de loop van tijd zul je er een gevoel voor krijgen welke uitsluitingszoekwoorden bij jou van pas komen.
Het is relevant om woorden te gebruiken waarvan is bewezen dat ze tot meer kliks aanzetten. Volgens Wordstream zijn dit o.a.:
Jouw
Gratis
Nu
Krijg
Online
Onze
Bespaar
Beste
Verzending
Jij
De populairste woorden in de best presterende tekstadvertenties. Bron: Wordstream
Zorg er bovendien voor dat je zoekwoorden vindt die van belang zijn voor jouw branche. Maak niet te veel gebruik van vakjargon als je een breed publiek wilt aanlokken.
Maar als je aan een uitermate speciale nichemarkt wilt verkopen, is het juist wel aan te raden al die populaire modewoorden te gebruiken (bijv. snelste processors, pittigste smaken, biologisch en veganistisch).
Zodra de advertentie online staat, moet je controleren welke tijden van de dag het efficiëntste zijn, welke zoektermen zorgen voor de hoogste conversieratio, welke apparaten leiden tot het meeste verkeer en hoe specifiek de overeenkomst van de zoekwoorden is.
Houd het oogje in het zeil en laat je advertentie een tijdje online staan, zodat je de resultaten beter kunt beoordelen en zo nodig aspecten kunt aanpassen om je prestaties te verbeteren.
Tip: in deze video wordt uitgelegd hoe je de conversie-tracking instelt – hiermee kun je onderzoeken welke zoekwoorden leiden tot de hoogste conversieratio.
Sommige advertenties zijn slechts voor een beperkte tijd effectief. Hoewel ze misschien in het begin wonderen verrichtten en je bezoekersaantallen in de lift zaten, kan de advertentie op een gegeven moment aan pit verliezen. Als je begint te merken dat de advertenties slechter beginnen te presteren, is het misschien tijd om ze op te frissen!
Bron: Shutterstock/OneLineStock.com
Het is nooit een slecht idee om je advertenties te testen door ze aan te passen en deze nieuwe variant online te zetten. Met A/B-tests kun je deze kleine wijzigingen aan je advertenties (of andere elementen van je website) testen en bepalen welke versie beter presteert.
Je kunt bijvoorbeeld twee advertenties plaatsen met dezelfde kop, maar met een iets andere beschrijving of andersom.
Als je immers geld gaat investeren in advertenties, wil je er zeker van zijn dat je je best presterende advertenties gebruikt.
Nogmaals, zorg ervoor dat je de advertenties genoeg tijd geeft om een grote hoeveelheid informatie te verzamelen. Neem niet te snel een beslissing, maar zorg er tegelijk voor dat je ineffectieve advertenties niet te lang online blijven staan.
Google Ads kan een geweldige manier zijn om aan de top van de zoekresultaten te verschijnen. Met een goede advertentie kun je veel relevante bezoekers naar je pagina lokken.
Zorg dat je alle tips in acht neemt, probeer een paar dingen uit en houd de prestaties in het oog. Met een paar eenvoudige stappen kun je je kwaliteitsscore verbeteren en zorgen voor meer bezoekers op je website met lagere kosten per klik.
We hebben de belangrijkste punten samengevat in een checklist die je kunt downloaden (en uitprinten). Klik op de knop hieronder voor de checklist om een perfecte Google-advertentie te maken.
Gepubliceerd op: 23 juli 2019
Geüpdate op: 21 juni 2022
Ontdek de wettelijke vereisten en best practices voor leeftijdsverificatie bij de online verkoop van producten in Europa.
Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.