Als eigenaar van een online winkel vertellen we je waarschijnlijk niets nieuws als we zeggen dat zoekmachines een heel goede manier zijn om potentiële klanten naar je winkel te lokken. Google Ads is een goede plaats om te beginnen om je website meer zichtbaarheid te geven met behulp van advertenties. In dit artikel willen we je kennis laten maken met een alternatief voor Google Ads. Want het is ook de moeite waard om advertenties te plaatsen bij Google's concurrent Microsoft om je producten te promoten.
Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads) is een advertentieplatform van waaruit adverteerders wereldwijd advertenties en advertentiecampagnes op verschillende Microsoft-platforms kunnen maken en beheren.
De advertenties kunnen dan getoond worden in de zoekmachines van o.a. het z.g. Microsoft Search Network. Hiertoe behoren de zoekportalen Bing, Yahoo, AOL en DuckDuckGo.
In tegenstelling tot Google Ads verwijst de naam "Microsoft Advertising" naar het hele reclame-instrument, terwijl "Microsoft Ads" naar de afzonderlijke advertenties verwijst.
Laten we nu eens kijken hoe het advertentieplatform werkt.
Microsoft Advertising is - net als zijn concurrent bij Google - een zogenaamd Pay-Per-Click (PPC) advertentiesysteem.
Dit betekent dat adverteerders een bod plaatsen met de waarde die ze bereid zijn te betalen om zoekmachinegebruikers op hun advertentie op de zoekresultatenpagina te laten klikken.
Advertenties kunnen niet alleen op Microsoft-zoekmachines getoond worden, maar ook op partner websites, Microsoft Office en websites van derden.
Marketeers en winkeliers kunnen hun eigen advertentiecampagnes maken en ook advertentietargeting gebruiken om hun advertenties op een bepaald publiek te richten.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Microsoft Ads
Zowel zoekcampagnes als shopping campagnes kunnen bij Microsoft worden aangemaakt. Zoekcampagnes omvatten advertenties voor het Microsoft Search Network.
Gebruikers van Microsoft Advertising kunnen bij het maken van een zoekcampagne kiezen uit twee soorten advertenties:
Zoekadvertenties worden getoond als zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten op Bing en Co. Dit zijn dus klassieke tekstadvertenties.
Microsoft werkt ook met trefwoorden om de advertenties te optimaliseren voor de zoekopdrachten van de gebruikers.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Microsoft Ads
Verder is het mogelijk om advertentie-extensies aan de campagne toe te voegen om de kwaliteit van de advertentie en de relevantie bij het zoeken te verbeteren.
Je kunt deze advertentie-extensies onder andere gebruiken voor je MS Ads:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Bing Zoekmachine
Publieksadvertenties worden getoond aan zoekers op het Microsoft Audience Network.
In tegenstelling tot het Search Network worden deze reactieve advertenties dan getoond in de Microsoft Edge internet browser, de webversie van het Outlook mailprogramma, MSN en andere Microsoft partner websites.
Deze advertenties moeten echter voldoen aan bepaalde richtlijnen en eisen van Microsoft.
Behalve verschillende zoekcampagnes heb je bij Microsoft Advertising ook de mogelijkheid om Shopping-campagnes te maken.
Net als bij Google Shopping kun je je producten direct in de zoekresultaten van Bing en Co. laten tonen met behulp van een Microsoft Shopping-campagne.
Je hebt echter ook een account nodig in het Microsoft Merchant Center. Je kunt dit rechtstreeks doen bij Microsoft Advertising.
Als je je online winkel in het Microsoft Merchant Center gemaakt hebt, moet je ook je productencatalogus uploaden, zodat je producten op Bing getoond kunnen worden en zelfs direct via het Bing Shopping-gedeelte verkocht kunnen worden.
Terug in het Microsoft Advertising gebied kun je kiezen uit twee campagnetypes voor je Shopping-campagnes:
Om intelligente shopping campagnes te kunnen maken, moet conversie tracking in de vorm van een UET tag op je website worden ingesteld.
Met het UET label meet Microsoft de conversies en het gedrag van bezoekers op je website.
Op die manier kan het koopgedrag van je klanten beter gevolgd worden. Bovendien kun je met deze functie een Remarketing-lijst maken.
In tegenstelling tot standaard Shopping-campagnes, gebruiken slimme campagnes automatische biedingen en automatische instellingen voor doelgroep targeting.
Bovendien worden voor dezelfde producten smart Shopping-campagnes bij voorkeur getoond boven standaard campagnes.
Voor je Shopping-campagne kun je dan ook weer kiezen voor zoekadvertenties of doelgroepadvertenties.
Maak je al gebruik van Google Ads? Dan zullen sommige dingen je zeker bekend in de oren geklonken hebben.
In principe lijken de twee advertentieplatforms Microsoft Advertising en Google Ads erg op elkaar.
Een van de grootste verschillen tussen Google en Microsoft is echter het zoekvolume. Omdat Google de meest gebruikte zoekmachine is, niet alleen op de Duitse markt maar ook internationaal, krijgt Google beduidend meer zoekopdrachten dan Microsofts zoekmachine Bing.
Google-advertenties kunnen daarom meestal meer vertoningen, klikken, conversies en verkopen bereiken dan advertenties op Bing en Co.
Doordat zo veel gebruikers Google Search gebruiken en enorm veel bedrijven ook advertenties in Google Search plaatsen, is de concurrentie hier ook veel groter.
Bovendien is het marktaandeel van Microsoft en zijn eigen advertentieplatform de laatste jaren sterk toegenomen.
Internationalisering is ook gemakkelijk uit te voeren met MS Reclame. Momenteel is het systeem beschikbaar in 40 talen.
Aan het begin van dit artikel stelden we de vraag of Microsoft Advertising een goed alternatief is voor Google Ads.
Ook al is Google nog steeds veruit de populairste zoekmachine ter wereld, het potentieel en het bereik van Microsoft Ads mogen niet worden onderschat.
Verschillende zoekmachines behoren immers tot de Microsoft-familie.
Bovendien is de concurrentie bij Microsoft veel kleiner en zijn de cost-per-click en de biedingen vaak veel lager dan bij Google.
Onze conclusie: Als je het reclamepotentieel voor jouw webshop ten volle wilt benutten, moet je beide reclameplatforms gebruiken om jouw shop zichtbaarheid te geven en gericht reclame te maken voor je producten.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.