Internationaal verkopen: hier moet je aan denken - 8 tips

Dat over de grens verkopen meer is dan alleen je webshop vertalen, is inmiddels wel duidelijk. En dat er haken en ogen aan zitten, is ook bij de meeste online retailers bekend. Maar met de juiste tips hoeft dat geen probleem te zijn. Woodwatch geeft als ervaringsdeskundige 10 tips over hoe je dit het beste doet.

Wereldbol in close-up

Tekst: WoodWatch i.s.m. Trusted Shops

De meeste online ondernemers laten zich afremmen door de internationale wet- en regelgeving; ze ervaren internationaal handelen als te moeilijk en te kostbaar.

Dat is zonde, want landsgrenzen moeten je publiek niet definiëren. Om andere retailers de grens ‘over te trekken’, geeft WoodWatch 10 tips voor succesvol en zorgeloos internationaal verkopen.

1. Richt je op de juiste landen

WoodWatch is in Nederland en België begonnen met de verkoop van houten horloges. Want in deze landen spreken we tenminste dezelfde taal. De stap richting Duitsland en Frankrijk was daarna klein. Hier gaat het immers om buurlanden.

Toch zou je goed moeten nadenken over welk land of welke landen het meest voor de hand liggend zijn.

Natuurlijk, in bijna alle landen is kleding en elektronica populair. Maar er zijn wel degelijk verschillen te ontdekken in de populariteit van bepaalde productcategorieën.

Zo wordt er in Spanje (in tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk) relatief weinig kleding online gekocht, maar worden tickets en reisgerelateerde producten juist volop via het internet gekocht. Denk dus een stapje verder dan alleen de eventuele taalbarrière en verdiep je in de e-commerce cultuur van de landen die op je wensenlijstje staan.

Hoe? Door je goed in te lezen. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van whitepapers over online shopping-gedrag. Zo kom je erachter waar de prioriteit ligt en waar je dus op moet focussen. Ook leer je meer over bijvoorbeeld de extra verzendkosten en hoe groot de nieuwe markt is.

Wij hebben bijvoorbeeld een marktanalyse gedaan van de Duitse e-commerce markt, deze kan je helpen als je denkt aan verkopen bij de oosterburen. Download de whitepaper hieronder:

Marktanalyse Duitsland gratis download

2. Ken de markt

Voordat je begint met het opzetten van je webshop voor de nieuwe markt, moet er goed onderzoek gedaan worden, zoals we al zeiden. Kijk waar jouw product een niche markt is en waar je een (groot) probleem kunt oplossen met wat jij biedt.

Denk wel goed na over de reden waarom dat probleem er is. Misschien wordt dit specifieke product niet door de consumenten in het land online bestelt, maar eerder in een fysieke winkel gekocht.

Kortom: weet met welk soort e-commerce je te maken krijgt.

Dit geldt ook voor het websiteontwerp. In Frankrijk houden mensen bijvoorbeeld van veel details, terwijl ze in Scandinavië juist liever een minimalistisch design hebben met alleen belangrijkste informatie.

Woodwatch webshop

3. Spreek de taal

Een groot percentage van Europa spreekt Engels. Toch geven veel consumenten de voorkeur aan het kopen in een webshop waar er gecommuniceerd wordt in hun moedertaal.

Wanneer je bijvoorbeeld de Duitse markt wilt veroveren, ga dan een stapje verder dan alleen het aanbieden van een correcte vertaling van de webshop en gebruik zeer specifiek Duits taalgebruik en bijbehorende trefwoorden. Dan sla je immers twee vliegen in een klap: je wordt beter gevonden én je wint het vertrouwen van de Duitse online shopper.

Maar daar blijft het niet bij; de mogelijkheid om bij vragen of problemen in het Duits contact op te nemen, is cruciaal voor de Duitse consument. Wanneer je daarnaast zorgt voor Duitse algemene voorwaarden en je een Duits adres en dito telefoonnummer op je website hebt staan, wordt de kans dat de Duitse consument daadwerkelijk iets bestelt, steeds groter.

4. Verdiep je in de wet- en regelgeving

Ieder land heeft zijn eigen wet- en regelgeving. Juist dit punt blijkt de meeste online retailers tegen te houden om over de grens te gaan verkopen. Toch is dat niet nodig.

Het belangrijkste advies dat we je kunnen geven (naast dat je je moet verdiepen in de wet- en regelgeving) is: maak het jezelf niet onnodig moeilijk en houd je zoveel mogelijk aan de wettelijke formulering voor webshopteksten.

Hierbij kan gedacht worden aan de manier waarop bedrijfsinformatie verschaft moet worden, hoe de bedenktijd wordt verwoord, de tekst op de bestelbutton en de omschrijving van de retour(on)mogelijkheden.

Om dit alles gemakkelijker te maken, is de Europese Commissie hard aan het strijden voor een zogenaamde Digital Single Market, waardoor wettelijke muren afgebroken kunnen worden en er van 28 nationale markten naar één wordt overgegaan.

Volgens de jurist bij Trusted Shops, bestaat het plan uit drie maatregelen: het aanpakken van geoblocking, het betaalbaarder en efficiënter maken van internationale pakketleveringen en het bevorderen van het klantvertrouwen.

Vrije val

5. Kies voor vertrouwenskenmerken

Consumenten uit andere Europese landen zijn over het algemeen wat conservatiever en terughoudender dan de Nederlandse. Met name webshops die niet lokaal leveren zijn in het voordeel met een keurmerk en voldoende (internationale) reviews.

Deze onderdelen zorgen ervoor dat consumenten meer vertrouwen hebben in de webshop waardoor ze eerder geneigd zijn te kopen. Zo is het gebruik van een keurmerk in veel Europese landen dan ook erg normaal; de prijsvergelijksite Idealo zegt zelfs dat 78% van de shops in Duitsland een keurmerk laat zien. Dat percentage ligt alleen in Polen hoger.

Kun je daarnaast ook nog outbound linken met andere partners die in dat land actief zijn? Dan scoor je niet alleen hoog bij zoekmachines, maar ook bij het vertrouwen van de lokale consument.

6. Bied verschillende betaalmethoden aan

Wie wil slagen op de internationale markt, heeft kennis nodig van het betaalgedrag van de lokale consument. Het zou natuurlijk zonde zijn als de consument op het laatste moment afhaakt en het winkelmandje achterlaat.

Het gevoel van veiligheid en vertrouwen begint immers bij het zien van een keurmerk en blijft - als het goed is - tot bij de betaling. Een veilige betaalomgeving en de aanwezigheid van de gewenste en bekende betaalmethode is dan ook cruciaal om succesvol te zijn bij internationale consumenten.

In bepaalde landen heeft ook WoodWatch een lager conversiepercentage door checkout-procedures die niet goed genoeg op de specifieke landen zijn afgestemd. Denk vooral aan creditcardbetalingen waar we in Nederland minder aan gewend zijn.

De top-drie gewenste betaalmethodes bij een aankoop in een buitenlandse shop zijn: PayPal, betalen op rekening en vooruitbetalen.

Ook is privacy in veel landen een belangrijk thema. Vraag dus niet meer gegevens dan nodig en maak het aanmaken van een account voordat er afgerekend kan worden niet verplicht.

Ook over het optimaliseren van het afrekenproces hebben we een whitepaper geschreven. Lees hier hoe je dit het beste doet:

Whitepaper download | 7 tips om je conversieratio te verbeteren

7. Houd rekening met BTW-heffingen

Alhoewel de levering van goederen aan ondernemers in andere EU-lidstaten belast is met het nultarief, is leveren aan consumenten dat niet. Een retailer die internationaal levert, krijgt te maken met bijzondere regelingen, zoals de afstandsverkopenregeling en de regeling voor intracommunautaire transacties.

Op basis van deze regels zal de online retailer moeten bepalen waar en tegen welk tarief hij BTW is verschuldigd. Vanaf bepaalde minimum omzetten moet je in de EU-BTW afdragen aan het land waar je naar verkoopt. De minimum omzetten verschillen per land.

Stel, een Nederlandse retailer verkoopt producten aan een Franse consument en de producten worden vervoerd van Amsterdam naar Parijs. Dan verricht de Nederlandse retailer een levering die belast is met Nederlandse BTW en dient hij dat bedrag te vermelden op de factuur. WoodWatch doet BTW-aangifte in België, Duitsland en Frankrijk en hier huren we een externe partij voor in.

Briefgeld

8. Verzending en retourneren

Consumenten verwachten - vooral van buitenlandse webshops - dat er duidelijk en transparant gecommuniceerd wordt over garantie, het herroepingsrecht en eventuele douanekosten.

Zo bestaat er in de meeste Europese landen een wettelijke retourtermijn, waarbij consumenten recht hebben op teruggave van hun geld. Maar soms gaat de wetgeving nog een stapje verder; zo moet de Duitse webwinkelier ook de kosten voor het retour zenden betalen. Denk dan ook goed na over de hoogte van de verzendkosten en of een gratis internationale retourmogelijkheid al dan niet wordt aangeboden.

Het is de overweging om te kiezen voor kosteloos retourneren echter wel waard aangezien het anders natuurlijk minder interessant én minder betrouwbaar is voor de internationale consument om te kopen van een internationale winkel. Er zijn immers voldoende lokale webshops waaruit te kiezen valt.

Conclusie: Wees niet bang

Regeltjes zouden geen reden moeten zijn om niet over de grens te willen gaan met jouw shop. Wanneer je je daardoor laat tegenhouden, is dat zonde; het biedt juist zoveel meer uitdaging en voordelen om over de grens te gaan verkopen.

Juist bij online verkoop kun je met kleine advertentie-budgetten reactie testen in bepaalde landen, dan weet je snel genoeg of het interessant is om meer te richten op dat land.

Ons product wordt bijvoorbeeld voor 95% online verkocht, waardoor grenzen juist vervagen. Je moet je niet op een land richten maar op het publiek, waar zij dan ook mogen zijn. Laat je daarnaast goed adviseren en besteed sommige zaken uit zodat je je als online retailer volledig kunt richten op je product en de kwaliteit van je dienstverlening.

In onze tweewekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van alles rondom e-commerce, dus ook over internationaal verkopen! Schrijf je hier in:

Aanmelden nieuwsbrief

0 Comments