Hoe kun je je bedrijf internationaal ontwikkelen?

De laatste jaren heeft de e-commerce sector een aanzienlijke groei doorgemaakt, zowel wat betreft het aantal online winkels als het aantal online shoppers. Omdat het aantal klanten enorm blijft groeien, is het niet verwonderlijk dat steeds meer retailers hun online winkels over de landsgrenzen heen willen uitbreiden en hun klantenbestand willen verbreden. In dit artikel laten we je zien met welke aspecten je absoluut rekening moet houden om in het buitenland te verkopen en succes te hebben op een nieuwe markt.

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Beginnen met verkopen in het buitenland: hoe vind je het juiste land/doelmarkt

Allereerst raden we je aan uit te zoeken welke markten het meest kansrijk zijn voor jouw producten of diensten.

  • Waar zouden je producten of diensten goed ontvangen kunnen worden?
  • In welke landen is je doelgroep het meest vertegenwoordigd?

Ons eerste advies met betrekking tot internationalisering is om gefaseerd te werk te gaan. Breid je activiteiten zo mogelijk slechts in één (Europees) land tegelijk uit, want elke markt heeft andere kenmerken en regels om te volgen. Qua budget moet je plannen maken voor promotie op verschillende kanalen zoals Google, Facebook of Instagram, distributie en service na verkoop. Om de juiste markt te kiezen zijn er, naast het uitvoeren van een klassieke marktstudie, veel hulpmiddelen die je relevante informatie over buitenlandse markten kunnen verschaffen.

 

 

1. Verkennen van de internationale markt

Een heel handig hulpmiddel om een idee te krijgen van de verschillende internationale markten is de Global Market Finder die Google aanbiedt. Dit gratis hulpmiddel is gebaseerd op een algoritme dat je op basis van je bedrijfstak laat zien welke internationale markten de meest veelbelovende mogelijkheden voor expansie bieden.

Bovendien biedt de Global Market Finder veel operationele informatie om je te helpen potentiële nieuwe markten te identificeren en je expansiestrategie te plannen.

Goed om te weten: Je kunt tot drie interessante landen selecteren en aspecten zoals het koopgedrag van consumenten of typische productzoekopdrachten op Google vergelijken.

2. Voer een concurrentieanalyse en een behoefteanalyse uit

De concurrentie in de gaten houden is altijd een goed idee, vooral als je van tevoren de kansen en bedreigingen van uitbreiding van je bedrijf naar het buitenland in kaart wilt brengen. Bovendien, als je de markt nog niet helemaal onder de knie hebt, is het de moeite waard om naar de strategieën van je concurrenten te kijken.

  • Ga na of je prijzen in overeenstemming zijn met de markt waarop je je richt.
  • Ga na of de doelmarkt sterk concurrerend is of niet.

Door je toetredingsstrategie voor het nieuwe land af te stemmen op wat je concurrenten doen, kun je onnodige investeringen vermijden en je beter richten op nieuwe klanten.

Als je nicheproducten verkoopt, kun je zelfs concurrentieanalyse gebruiken om markten te vinden waar nog niet veel concurrenten zijn.

Als je eenmaal je concurrentieanalyse hebt gedaan, is het essentieel om de behoeften van potentiële klanten op internationale markten te analyseren. Hiervoor kun je tools gebruiken zoals Facebook Business Suite Insights, of Google's "Rising Product Categories" tool.

3. Informeer naar de juridische situatie op de nieuwe markt

Het is belangrijk dat je weet dat klanten uit een ander land beschermd worden door de wetten van het land waar ze wonen als ze jouw producten kopen.

Daarom is een grondige analyse van de e-commerce wetgeving in het land waar je je bedrijf wilt ontwikkelen noodzakelijk. Het is ook absoluut belangrijk om de contractvoorwaarden op te stellen in de taal van het betrokken land.

Op Europees niveau worden online transacties op het gebied van e-commerce voornamelijk geregeld door de Europese Richtlijn 2000/31/EG. Deze richtlijn bevat een reeks eisen en sancties voor e-handelaren in geval van niet-naleving.

Hier volgen enkele regels van de richtlijn inzake elektronische handel:

  • De webshop moet duidelijke informatie geven over de prijs van de producten en eventuele bijkomende kosten.
  • De webshop moet de contractvoorwaarden op zijn website duidelijk en begrijpelijk aangeven.
  • De webshop reageert onmiddellijk op ontvangen bestellingen door de op de overeenkomst toepasselijke AV te verstrekken, informatie over de essentiële kenmerken van het goed of de dienst, alsmede over de prijs, de betalingswijze, het herroepingsrecht en de leveringskosten.
  • De webshop moet in de AV de informatie voor het sluiten van de online koopovereenkomst opnemen. De verwerking van persoonsgegevens moet ook op de website worden aangegeven.

Let op: Omdat een Europese richtlijn wordt omgezet in de rechtsorde van elke lidstaat, kunnen de regels van land tot land verschillen.

 

 

Hoe pas je je website en productpagina's aan?

1. Bereid je webwinkel voor in de nationale taal van je doelland

Het aanbieden van verschillende talen op je website verbetert niet alleen de winkelervaring voor je klanten, maar laat ook zien dat je luistert naar de behoeften en wensen van je klanten.

De meest gangbare e-commerce platforms zoals Shopify, PrestaShop en Magento bieden de mogelijkheid om je website gemakkelijk te lokaliseren. Anders raden we aan native-speaking experts in te huren of, als je budget dat niet toelaat, een goed vertaal- en lokalisatiebureau in te schakelen. De machinevertalingen van sommige gratis software leveren vaak vertalingen op die kwaliteit missen, wat moedertaalsprekers direct opmerken.

Goed om te weten: Met 14 verschillende talen op je site bereik je 90% van de e-kopers in de wereld.

2. Optimaliseer de natuurlijke verwijzingen van je website

Het vertalen en lokaliseren van je website verbetert niet alleen je conversiepercentage, maar draagt ook bij aan een betere ranking van je webwinkel in de resultaten van zoekmachines. Google en andere zoekmachines erkennen dat een website in de lokale taal een betere winkelervaring biedt aan klanten en je daarom een hogere positie geeft in de SERP's.

Een andere factor die de zoekmachine ranking van je website beïnvloedt is het domein. Daarom raden we je aan voor elk land een specifiek domein aan te maken.

Er zijn veel hulpmiddelen beschikbaar om de juiste trefwoorden voor je producten te vinden, bijvoorbeeld KWFinder, Sistrix of Google's "Rising Product Categories".

Let op: Hoewel Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is, worden in sommige landen andere zoekmachines gebruikt. In Rusland bijvoorbeeld is Yandex de populairste zoekmachine, terwijl in China Baidu en Sogou het meest gebruikt worden.

 

 

3. Prijzen in lokale valuta weergeven

Ben je van plan om bijvoorbeeld in Zweden of het Verenigd Koninkrijk te verkopen? In dit geval is het heel belangrijk dat de prijzen van je producten ook worden weergegeven in de lokale valuta van je doelland. Nieuwe klanten zijn waarschijnlijk niet bekend met een andere valuta en begrijpen daarom je prijzen in euro's niet. Dit zou hen aanmoedigen om niet bij jouw webwinkel te kopen, maar bij je concurrent.

Goed om te weten: Veel e-commerce platforms zoals Shopify & Co. bieden de mogelijkheid om automatisch de lokale valuta van het doelland in je webwinkel weer te geven.

4. De meest voorkomende betaalmethoden in het doelland aanbieden

Een van de redenen waarom potentiële klanten hun winkelwagentje achterlaten is dat de webwinkel niet de betaalmethode van hun voorkeur aanbiedt. Bedenk dat deze voorkeuren van land tot land kunnen verschillen.

Pro tip: Bied 2-3 andere betaalmethoden aan naast PayPal. Als je je klanten meer keuzes geeft, zal het aantal verlatingen van winkelwagens aanzienlijk afnemen.

5. De meest populaire leveringsmethoden in het doelland aanbieden

Naast de meest gangbare betaalmethoden is het de moeite waard om samen te werken met de meest bekende verzendbedrijven in het doelland. Kies verzendbedrijven die je retouren kunnen verwerken. Dit is vaak het detail dat het verschil maakt tussen goede en slechte klantenservice.

Consumenten geven de voorkeur aan online winkels die gratis levering aanbieden. Maar voor veel klanten is de prijs niet het enige criterium - ze zijn bijvoorbeeld bereid tussen de 5 en 10 euro te betalen als ze er zeker van kunnen zijn dat ze de voortgang van de bestelling en de levering kunnen volgen.

Ontwikkel een internationale marketingstrategie

Omdat je het vertrouwen van klanten in een nieuwe markt wilt winnen, moet je bedenken hoe je de aandacht van nieuwe kopers op je producten kunt vestigen. Naast een goede SEO-strategie waarmee je verkeer voor je website kunt genereren, zijn er verschillende andere marketingmogelijkheden.

1. Presenteer je producten op de belangrijkste sociale netwerken

Zoek uit op welke sociale netwerken je doelgroep aanwezig is en maak daar dan een zakelijk account aan. Hoewel Facebook, Instagram en TikTok de meest gebruikte platforms ter wereld zijn, zijn er nog andere die voor jouw doelland belangrijk kunnen zijn.

Post regelmatig over je producten en bouw een netwerk op van gebruikers die tot je doelgroep behoren. Deel met je gemeenschap niet alleen je speciale aanbiedingen, maar ook informatie over het dagelijks leven en de waarden van je bedrijf. Zo win je het vertrouwen van je (potentiële) klanten.

Gebruik hashtags om de zichtbaarheid van je merk te vergroten. Net als bij het verbeteren van je SEO is het noodzakelijk om onderzoek te doen naar de meest gebruikte hashtags in het land. Er zijn een aantal tools die je kunnen helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld Hashtagify en Trendsmap.

 

 

2. Werk samen met influencers

Influencer marketing is de laatste jaren steeds populairder geworden. Deze vorm van marketing is erop gericht het potentieel van aanbevelingen van influencers te benutten om nieuwe potentiële klanten op sociale netwerken te bereiken.

Begin samen te werken met een influencer die bekend en geliefd is in het land waar je je bedrijf wilt ontwikkelen. Sociale netwerken zijn de beste plaats om lokale influencers te vinden die je producten kunnen promoten en je naamsbekendheid aanzienlijk kunnen verbeteren.

In de regel geldt: hoe meer volgers een influencer heeft, hoe duurder een samenwerking is. Het kan daarom nuttiger zijn om samen te werken met een micro-influencer - iemand die misschien geen enorm aantal volgers heeft, maar wel een trouwe doelgroep die relevant is voor jouw behoeften.

3. Laat je producten zien op marktplaatsen als Amazon

Misschien is de gemakkelijkste manier om te beginnen met verkopen in het buitenland wel het verkopen van je producten op een marktplaats zoals Amazon, Ebay, Etsy, enz.

De voordelen van de grote e-commerce bedrijven ten opzichte van je eigen online winkels zijn bijvoorbeeld:

  • meer verkeer en omzet in zeer korte tijd
  • lagere kosten
  • minder risico
  • kun je een grotere groep klanten bereiken

Maar er zijn natuurlijk ook nadelen:

  • veel concurrenten
  • minder controle over je merkimago
  • de klanten zijn niet de jouwe, maar die van de marktplaats
  • marktplaatsen nemen commissies voor elke verkoop

Kortom

Zoals je uit dit artikel kunt opmaken, is er veel om over na te denken voordat je je producten in het buitenland kunt verkopen. Maar als je eenmaal de sprong waagt en er een paar weken voorbij zijn, zul je snel beseffen dat het werk de moeite waard was. Wees geduldig, het vinden van nieuwe klanten kan tijd kosten.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

01-12-2022

Mia Tamm

Mia holds a Bachelor's degree in European Legal Linguistics from the University of Cologne and has already gained experience in the field of e-commerce.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen