E-commerce-nieuws: actualiteit en tips voor shops
Nieuws en informatie over online handel. Lees hier het nieuws over actuele trends, tips & tricks, SEO, SEA, marketing etc.
Veel webwinkels beginnen als een eenmansshow en ontwikkelen zich langzaam tot een imperium. Maar wanneer moeten retailers van deze eenmanszaken nadenken over het aannemen van meer mensen en welke functie moet dan als eerste worden bekleed?
Als je te snel al iemand inhuurt, kan je bedrijf geldproblemen krijgen. Als je te laat huurt, mis je het cruciale moment en kan de groei in verkopen stil blijven staan. Een lastige keuze dus.
Als je in je eentje een online winkel bent begonnen, ben je gewend om alles zelf te doen. Het ontwerp, de marketing, het verzenden, de klantenservice en alles wat erbij komt kijken. Op een gegeven moment bereikt iedereen z’n grenzen en moet je beslissen: een burn-out of taken overdragen?
Het antwoord zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Wil je even een refresher hoe het zat met de AVG (Algemene Vordering Gegevensbescherming) voor je website? Lees onze gratis whitepaper hierover.
Het andere uiterste zijn de winkeleigenaren die zo snel mogelijk zoveel mogelijk taken willen uitbesteden. Zoals alles in het leven is er niet één correct antwoord voor alle webshops. De beide uitersten zijn niet aan te raden omdat…
De vraag óf iemand aangenomen moet worden, is zelden de enige vraag. Zodra je als winkeleigenaar nadenkt over het aannemen van personeel, komen er meer vragen op.
Onthoud: er is geen perfect moment.
Wil je altijd op de hoogte gehouden worden van nieuws en kennis op het gebied van e-commerce, klantenservice, wetgeving en meer? Meld je ook aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken onze artikelen per e-mail.
Volgens entrepreneur en online marketing expert Neil Patel zijn er toch situaties waarin het verstandig is om je team (nog) niet uit te breiden:
Werknemers zijn er namelijk om meer geld binnen te halen of om geld te besparen. Als jij ervan overtuigd bent dat een medewerker één van deze twee taken kan uitvoeren, kun je diegene met een gerust hart aannemen.
Aan het begin van je online carrière ligt de focus op verkoop, want als je geen geld verdient, kun je ook niet besparen. Zodra je een acceptabele cashflow hebt, kun je een medewerker inhuren die helpt minder geld te verliezen of het geld verstandiger te gebruiken.
Wil je ook verstandig met je marketingbudget omgaan? Daarvoor hebben wij onze tips gebundeld in een gratis whitepaper. Download hem voor inspiratie.
Het juiste moment om iemand aan te nemen is wanneer je een duidelijk beeld hebt wat de taken worden van je werknemer en je winkel heeft het potentieel om meer te verkopen.
Hoe duidelijker je bent in het omschrijven van de taken, hoe eerder je de juiste persoon voor jouw webshop zult vinden. In de advertentie is het verstandig om dit duidelijk te formuleren. Dus niet: “Webdesigner gezocht voor online winkel” (dat is slechts een titel) maar:
“Webwinkel.nl is op zoek naar een webdesigner. Geavanceerde kennis van HTML en Python zijn vereist. Ervaring met Wordpress en WooCommerce is een pré”.
Zodra je alle eisen op een rijtje hebt en hebt vastgesteld dat een werknemer goed zal zijn voor jouw winkel, kun je de zoektocht beginnen.
Zodra je een nieuwe baan hebt gecreëerd, hoe je deze alleen nog maar in te vullen. Dit is echter vaak een ingewikkelde opdracht.
Denk goed na: zijn de taken duidelijk omschreven? Zijn er genoeg taken of niet? Is het een fulltime baan of een parttime baan? Past de sollicitant bij mijn winkel?
Dit zijn allemaal vragen die beantwoord moeten worden.
Tip: Om te zien of je echt iemand in dienst nodig hebt, kun je een freelancer inhuren die de taken (gedeeltelijk) op zich neemt. Of je diegene per uur inhuurt of op projectbasis, ligt aan de functie.
Op deze manier kun je de bovenstaande vragen beantwoorden zonder gelijk vast te zitten aan wettelijke eisen. Ook krijg je een idee over hoe de functie er precies uitziet, wat je er nog aan dient te verduidelijken en raak je gewend aan het sollicitatieproces.
Als de functie zich heeft bewezen, kun je op zoek naar iemand om eventueel vast in dienst te nemen.
Je kunt eerst kijken bij online vacaturesites zoals Monsterboard, Nationale Vacaturebank of Werk.nl voor Nederland, of voor België de jobsites Indeed, Stepstone of Jobat. Er zijn nog veel meer te vinden via Google natuurlijk!
Marco Garbrecht, hoofd van Recruiting bij Trusted Shops, heeft nog drie goede locaties waar je iemand kan vinden:
Door de coronacrisis kunnen we in een economische crisis terecht komen. Wil je alvast tips om voorbereid te zijn, zo dat je het hoofd financieel boven water houdt? Lees onze gratis whitepaper.
Het is altijd een uitdaging om iemand in te huren. Ga deze uitdaging echter niet uit de weg, als jij jouw webshop wilt uitbreiden en laten groeien.
Informeer jezelf goed en zorg dat jouw vragen beantwoord worden, dan ben je al op de goede weg.
Ben je al aan Google Mijn Bedrijf begonnen? Wij hebben een handleiding voor je gemaakt, zodat je weet wat het inhoudt en wat je ermee kan doen.
Origineel in het Duits: "E-Commerce Recruiting - Wen & wann sollte man einstellen?"
26-05-2020Nieuws en informatie over online handel. Lees hier het nieuws over actuele trends, tips & tricks, SEO, SEA, marketing etc.
Wat is Net Promotor Score? Hoe bereken je een NPS? En hoe kan het je (klanten)service verbeteren? Lees snel verder!