Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Veel webwinkels beginnen als een eenmansshow en ontwikkelen zich langzaam tot een imperium. Maar wanneer moeten retailers van deze eenmanszaken nadenken over het aannemen van meer mensen en welke functie moet dan als eerste worden bekleed?
Als je te snel al iemand inhuurt, kan je bedrijf geldproblemen krijgen. Als je te laat huurt, mis je het cruciale moment en kan de groei in verkopen stil blijven staan. Een lastige keuze dus.
Als je in je eentje een online winkel bent begonnen, ben je gewend om alles zelf te doen. Het ontwerp, de marketing, het verzenden, de klantenservice en alles wat erbij komt kijken. Op een gegeven moment bereikt iedereen z’n grenzen en moet je beslissen: een burn-out of taken overdragen?
Het antwoord zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Het andere uiterste zijn de winkeleigenaren die zo snel mogelijk zoveel mogelijk taken willen uitbesteden. Zoals alles in het leven is er niet één correct antwoord voor alle webshops. De beide uitersten zijn niet aan te raden omdat…
De vraag óf iemand aangenomen moet worden, is zelden de enige vraag. Zodra je als winkeleigenaar nadenkt over het aannemen van personeel, komen er meer vragen op.
Onthoud: er is geen perfect moment.
Volgens entrepreneur en online marketing expert Neil Patel zijn er toch situaties waarin het verstandig is om je team (nog) niet uit te breiden:
Werknemers zijn er namelijk om meer geld binnen te halen of om geld te besparen. Als jij ervan overtuigd bent dat een medewerker één van deze twee taken kan uitvoeren, kun je diegene met een gerust hart aannemen.
Aan het begin van je online carrière ligt de focus op verkoop, want als je geen geld verdient, kun je ook niet besparen. Zodra je een acceptabele cashflow hebt, kun je een medewerker inhuren die helpt minder geld te verliezen of het geld verstandiger te gebruiken.
Het juiste moment om iemand aan te nemen is wanneer je een duidelijk beeld hebt wat de taken worden van je werknemer en je winkel heeft het potentieel om meer te verkopen.
Hoe duidelijker je bent in het omschrijven van de taken, hoe eerder je de juiste persoon voor jouw webshop zult vinden. In de advertentie is het verstandig om dit duidelijk te formuleren. Dus niet: “Webdesigner gezocht voor online winkel” (dat is slechts een titel) maar:
“Webwinkel.nl is op zoek naar een webdesigner. Geavanceerde kennis van HTML en Python zijn vereist. Ervaring met Wordpress en WooCommerce is een pré”.
Zodra je alle eisen op een rijtje hebt en hebt vastgesteld dat een werknemer goed zal zijn voor jouw winkel, kun je de zoektocht beginnen.
Zodra je een nieuwe baan hebt gecreëerd, hoe je deze alleen nog maar in te vullen. Dit is echter vaak een ingewikkelde opdracht.
Denk goed na: zijn de taken duidelijk omschreven? Zijn er genoeg taken of niet? Is het een fulltime baan of een parttime baan? Past de sollicitant bij mijn winkel?
Dit zijn allemaal vragen die beantwoord moeten worden.
Tip: Om te zien of je echt iemand in dienst nodig hebt, kun je een freelancer inhuren die de taken (gedeeltelijk) op zich neemt. Of je diegene per uur inhuurt of op projectbasis, ligt aan de functie.
Op deze manier kun je de bovenstaande vragen beantwoorden zonder gelijk vast te zitten aan wettelijke eisen. Ook krijg je een idee over hoe de functie er precies uitziet, wat je er nog aan dient te verduidelijken en raak je gewend aan het sollicitatieproces.
Als de functie zich heeft bewezen, kun je op zoek naar iemand om eventueel vast in dienst te nemen.
Je kunt eerst kijken bij online vacaturesites zoals Monsterboard, Nationale Vacaturebank of Werk.nl voor Nederland, of voor België de jobsites Indeed, Stepstone of Jobat. Er zijn nog veel meer te vinden via Google natuurlijk!
Marco Garbrecht, hoofd van Recruiting bij Trusted Shops, heeft nog drie goede locaties waar je iemand kan vinden:
Het is altijd een uitdaging om iemand in te huren. Ga deze uitdaging echter niet uit de weg, als jij jouw webshop wilt uitbreiden en laten groeien.
Informeer jezelf goed en zorg dat jouw vragen beantwoord worden, dan ben je al op de goede weg.
Origineel in het Duits: "E-Commerce Recruiting - Wen & wann sollte man einstellen?"
26-05-2020Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.