Een sterke community en een goede marketing op social media zorgt voor een loyale klantenkring en een goed groeipercentage. Maar net als de trends evolueren de manieren om een gemeenschap of community op te bouwen door de jaren heen en het is belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe en effectieve manieren om jouw doelgroep te bereiken. Algoritmen, winacties, influencers, story telling, blogs - we vertellen je alles over de technieken die zich ook dit jaar weer hebben bewezen!
In dit artikel leer je meer over...
🦜 | Storytelling; |
💸 | Winacties; |
🤔 | Het juiste sociale medium kiezen; |
💬 | Social media actief maken; |
🎯 | Langertermijndoelstellingen maken; |
➕ | Een niche in je voordeel te gebruiken. |
Storytelling is het geheime wapen op de netwerken, vooral op YouTube. Enkele grote YouTubers aan de overkant van de Atlantische Oceaan blinken uit in de kunst van het vertellen van verhalen en dit is direct te zien aan hun aantal views en abonnees!
Het is Dan Harmon, de maker van de serie Rick and Morty, die deze techniek, die vaak wordt vertegenwoordigd door een 8-stappen cirkel, naar voren brengt. Dan Harmon legt uit dat het nodig is om deze 8 stappen te doorlopen om een goed script op te bouwen.
Hier is hoe de Story Circle werkt:
Bron: Pinterest
Dan Harmon legt het ook allemaal in deze video uit:
Houd dit diagram in gedachten en vergeet niet om je inhoud in perspectief te plaatsen en om de manier waarop je je verhaal vertelt aan te passen.
Misschien ligt jouw invalshoek op de social media wel in de kunst van het vertellen!
User Generated Content of in het Nederlands: door de gebruiker gegenereerde inhoud. Sommige zeggen dat dit de toekomst van succes op social media is, naar het voorbeeld van het redactionele en digitale bureau Indexel.
De aandelen en commentaren van de abonnees zijn authentieke feedback die volgens 80% van de consumenten in hun aankoopbeslissing beïnvloeden. Hun voordeel? Natuurlijk is dat hun authenticiteit: niemand is betaald om goede dingen te zeggen over jouw producten, jouw merk of jezelf!
User Generated Content kan ook je SEO een boost geven.
Wil je meer hierover lezen? Download dan onze gratis whitepaper hierover. Klik op de knop hieronder!
Niets nieuws, maar prijsvragen zijn altijd welkom, of het nu gaat om je communicatie of om je zichtbaarheid.
Je organiseert (bijna) altijd een winactie om je volgers te bedanken (omdat je een bepaald aantal volgers hebt, een partnerschap hebt afgesloten of iets dergelijke). Zo kun je een band van vertrouwen en nabijheid met hen creëren. Ze zijn niet langer slechts een nummer, maar mensen op zich, weloverwogen en gewaardeerd.
Simpelweg omdat wanneer je een winactie start, je de regels dient te vermelden. Wat je overal ziet:
Om deel te nemen:
1. Like dit bericht
2. Volg dit account
3. Tag 2 vrienden (deelnemers nodigen vrienden uit om commentaar te geven)
4. Deel het bericht
Deze helpen nog steeds! Ten eerste, dit leidt tot:
Het belang van het organiseren van wedstrijden blijft onmiskenbaar aanwezig!
Wees aanwezig op zoveel mogelijk netwerken, maar diversifieer niet om te diversifiëren. Het heeft geen zin om een sociaal netwerk te kiezen als je doelpubliek er niet op zit. Als je je richt op mannen tussen 45 en 75 jaar oud, is er weinig interesse om te investeren in TikTok!
Je kunt kiezen uit een zeer groot aantal platformen met verschillende doelgroepen: Snapchat - Facebook - Instagram - Pinterest - TikTok - 21 Knoppen - Twitter - LinkedIn - Etc.
Vertrouw echter op je analytics! Als je professionele accounts hebt, heb je toegang tot bepaalde gegevens en weet je dus al welke dag en tijd je moet posten om het grootste aantal van je volgers te bereiken.
Het is belangrijk om te leren over de verschillende vlaggenschip-inhoud van elk platform. Maar als één ding zeker is, dan is het wel dat niemand graag onpersoonlijke inhoud op de netwerken volgt. En als dat al waar is op Facebook, dan is het helemaal waar op Instagram.
Samengevat:
Als het aanpassen van je inhoud aan het platform van het grootste belang is, is het ook belangrijk om in de kleine lettertjes van de algoritmes te komen.
Post zoveel mogelijk, dus elke dag! Wees echter voorzichtig, als je van plan bent om meerdere keren op dezelfde dag te posten, vooral op Instagram, doe het dan niet direct achter elkaar (het werkt ook, maar in mindere mate, voor verhalen). Algoritmen geven de voorkeur aan regelmatige inhoud, maar goed verdeeld over de dag.
Bovendien zal je, door op deze manier te posten, regelmatig terugkeren in de top van de feeds van je volgers en zo je zichtbaarheid verhogen.
De mate van betrokkenheid (likes, reacties, delen, etc.) is erg belangrijk bij de promotie van jouw account door de netwerken zelf. Je kunt bijvoorbeeld dit doen:
Heel belangrijk! Nodig je volgers uit om je te volgen op je andere netwerken! Hoe doe je dat? Gebruik de netwerken waarop je het meest populair bent om de inhoud die je op anderen plaatst te teasen.
Bijvoorbeeld:
Als je de trends van het moment volgt, is het mogelijk dat je snel een community opbouwt, vooral op TikTok. De kans is echter groot dat je je community niet omzet in klanten of leads.
🔺 Verwar de 'community' niet met het aantal volgers!
Je moet een gemeenschap creëren die lijkt op je bedrijf en zijn waarden. Vertrouw nooit alleen op hippe inhoud. Dit geldt zowel voor bedrijven als voor influencers.
Compilatie van trendy uitdagingen op TikTok. Bron: Youtube
Als je bijvoorbeeld de huidige TikTok-uitdagingen volgt, zul je zeker snel winnen in volgers, maar dit zal je op de lange termijn niet opvallen.
💡 Als je influencers wilt gebruiken om je verkoop te verhogen en aan je merkimago te werken, is dit altijd een goed idee. Wees echter voorzichtig en leer ze goed te kiezen!
Wat bedoelen we met niche? Zoals je je kunt voorstellen, moet je niet een content proberen te creëren die al erg bekend is, of te veel wordt uitgebuit. Idealiter verfijn je jouw content tot het punt waarop jij zo uniek bent, wat je een uitzondering in de markt bent. Dit maakt het veel makkelijker om je community op te bouwen, omdat men naar jou toe komt.
Opnieuw is het jouw unieke karakterstieken die jou onderscheidt van de concurrentie via social media.
Bijvoorbeeld:
Verkoop je huidverzorgingsproducten? Verkoop je producten voor huidproblemen of ben je gespecialiseerd in acne?
Wat je ook kunt doen: verkoop uitsluitend kersttruien!
Er zijn ook bedrijven die speciaal voor die speciale branches aparte webshops opgericht hebben. Denk bijvoorbeeld aan onze klant Frank: die heeft verschillende websites met -expert erin. Bijvoorbeeld: www.naaimachine-expert.nl
Als je denkt dat dit voor jou niet relevant is, zorg er dan voor dat je aanbod niet te breed is en dat het consistent blijft. Het beste is de vijand van het goede. Het risico is om te verdwalen in het willen aanbieden van meer en meer aan je klanten.
Daar heb je het, je weet alles over de beste technieken om je community op een duurzame manier te laten groeien. Het enige wat ik nog moet doen is je veel geluk toewensen! En vergeet niet om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.