😁 Emoji-marketing - Hoe gebruik je het effectief?

In principe is het heel eenvoudig: als je emojis wilt integreren in je marketing, gebruik ze dan gewoon - op Facebook, Twitter, Instagram, of zelfs in instant messages en e-mails.

Maar dan is het in praktijk meestal niet zo eenvoudig. In dit artikel willen we je laten zien waar deze online marketingstrategie over gaat, of deze geschikt is voor je bedrijf, welke fouten je moet vermijden en hoe andere bedrijven emojis gebruiken in hun marketing.

🤔 Wat is emoji-marketing?

Of ook: Wat is een emoji eigenlijk?

Van Dale definieert:

We hebben ze allemaal al eens gezien. Op WhatsApp, Instagram, Twitter, Facebook of waar dan ook.

emoji1Bron: Getemoji.com

Trouwens...

Er is een verschil tussen emoticons/smileys en emojis: De eerste beschrijven face-achtige pictogrammen die berichtendiensten onafhankelijk van elkaar opzetten voor hun platform of gezichten die handmatig worden samengesteld door andere karakters ( zoals :-) bijvoorbeeld).

Emojis zijn de gestandaardiseerde pictogrammen die we kennen van Apple, Android of WhatsApp. Ze bevatten meer iconen dan alleen gezichten.

emoji2Bron: Traffic Generation Café

De selectie van emojis wordt voortdurend uitgebreid en vernieuwd. In 2020, bijvoorbeeld, maken 3.136 emojis al deel uit van de Unicode Standard, volgens Statista.

Emoji-marketing beschrijft de marketing- en communicatiestrategie waarbij de kleine pictogrammen worden geïntegreerd in de reclame-uitingen van een bedrijf.

Emojis worden vooral gebruikt op social media-kanalen en de bijbehorende marketing vindt dan ook voornamelijk plaats op deze platforms.

👍 Waarom zou je vertrouwen op emoji-marketingstrategieën?

Visuals zijn belangrijk voor onze contentmix, aangezien 90% van de informatie in onze hersenen visueel wordt verwerkt.

Dit betekent dat visuele informatie effectiever en sneller wordt verwerkt door het menselijk brein. Dus visuele inhoud wordt toch al hoog aangeslagen door marketeers, waarom zou je het niet gebruiken in de vorm van emojis?

 

 

 

Emojis zijn, in tegenstelling tot andere visuele materialen, gemakkelijk te gebruiken en voor iedereen beschikbaar.

Met emojis zijn er geen taalbarrières, maar is het bij wijze van spreken een eigen taal die wereldwijd kan worden begrepen.

Bovendien geven gebruikers de voorkeur aan minder en eenvoudigere inhoud, wat precies is waar emojis ideaal voor zijn.

Vermoedelijk hebben mensen in het digitale tijdperk al een kortere aandachtsspanne dan een goudvis. Maar dat is net genoeg voor emojis.

Bovendien trekken ze altijd veel aandacht en bieden ze een herkenningswaarde - vooral als je de plaatjes creatief integreert in je eigen marketingstrategieën.

Aangezien emojis ook dagelijks gebruikt worden in het dagelijkse leven van de meeste klanten (in tegenstelling tot de wijdverspreide opinie, niet alleen door millenials maar door alle leeftijdsgroepen), kan men ervan uitgaan dat ze emojis ook begrijpen.

 

 

 

92% van de gebruikers gebruikt emojis, de meerderheid van hen gebruikt ze regelmatig.

Bovendien voelen gebruikers zich nog meer aangesproken bij het gebruik van emojis - vooral op emotioneel-niveau.

Emojis brengt emoties veel duidelijker, sneller en duidelijker over dan teksten en gebruikers voelen meteen meer sympathie voor de auteur.

Een van de gevolgen hiervan is dat de engagement-rate toeneemt. Twitter-berichten met emojis, bijvoorbeeld, hebben een 25,4% hoger engagement-rate, op Instagram stijgt het percentage zelfs met 47,7%.

De trend naar emoji-marketing neemt toe en veel bedrijven stimuleren aantoonbaar hun gebruik van emoji. Waarom zou je dan zonder emoji-marketing moeten?

😲 Hoe gebruik je emoji-marketing?

Voordat je besluit om emojis in je marketingstrategieën op te nemen, moet je zorgvuldig overwegen of het concept past bij je bedrijf en je doelgroep.

Volgens een studie van Leanplum bereiken emoji-advertenties vooral een jongere doelgroep, maar dat betekent niet dat je emoji's alleen kunt gebruiken als je producten voor tieners verkoopt, noch dat ze jongeren aanspreken door er veel emoji's in op te nemen.

 

 

 

Echter, als je merkt dat de iconen een goede match kunnen zijn voor jouw product en klanten, dan zijn er bijna geen grenzen.

Meestal passen ze goed op social media-platforms, maar ook in e-mails, pushmeldingen of zelfs in gedrukte reclame. Emojis werken ook als koopwaar.

Als je het nog steeds niet zeker weet, probeer het dan op kleinere schaal en bekijk de strategieën van je concurrenten. Durf ook creatief te zijn!

handboek_instagram-200x150Over creatief gesproken. Instagram is een platform waar je veel creativiteit kwijt kan. Leer meer over dit sociale medium via ons gratis handboek! Download deze via de onderstaande knop.

Naar het handboek

Je moet er ook voor zorgen dat de emojis correct kunnen worden weergegeven op de eindapparaten en platforms. Als je ze wilt gebruiken voor nieuwsbrieven in bijvoorbeeld e-mailmarketing, kunnen sommige aanbieders de weergave van emojis niet ondersteunen.

Er zijn dus beperkingen, maar je zou verbaasd zijn om te zien hoe breed emoji-marketing werkt.

Zelfs als veel mensen denken dat emojis niet op hun plaats zijn in advertenties of meer formele teksten, hoeft dit niet het geval te zijn. Studies hebben aangetoond dat het gebruik van emojis weinig invloed heeft op de geloofwaardigheid en zelfs in zakelijke e-mails is het mogelijk om een positievere respons te krijgen van de geadresseerde.

Toch is voorzichtigheid geboden bij respectabele klanten of onderwerpen. Zoals je je kunt voorstellen, zal een zakelijke B2B-klant minder reageren op deze methode dan een particuliere klant in de leeftijd van 18-25 jaar.

 

 

 

Zorg er ook voor dat je je emojis goed kiest. Aan de ene kant zijn er veel emojis die dubbelzinnig kunnen worden begrepen of verschillende connotaties hebben in verschillende kringen.

Als je de emojis verkeerd gebruikt, kan dit leiden tot misverstanden in je reclameboodschap.

Aan de andere kant moet je ervoor zorgen dat de emojis passen bij je bedrijf. Vaak is het beter om de beelden te gebruiken die jouw product vertegenwoordigen dan algemene beelden.

De selectie van emojis wordt voortdurend uitgebreid en geüpdatet, dus je moet iets vinden dat geschikt is voor elk type bedrijf. En als je niet die ene emoji kunt vinden die je boodschap overbrengt, combineer er dan meerdere!

Welke film zou hier bijvoorbeeld mee bedoeld kunnen worden?

emoji3Bron: Web.de

👎 Fout in emoji-marketing

Emoji marketing kan je veel voordelen opleveren - maar alleen als je het goed doet. Zorg er dus voor dat je aandacht besteedt aan de volgende aspecten van je advertentie om er zeker van te zijn dat de strategie werkt.

  • Emojis moet zinvol zijn en passen bij de boodschap van de en / of het bedrijf.

  • Emojis moet geschikt en begrijpelijk zijn voor de doelgroep.

  • Emojis zijn ongeschikt voor serieuze en zeer serieuze onderwerpen.

  • Emoji's moeten niet gedwongen worden - ze moeten een verlengstuk zijn van de normale expressie.

  • Gebruik niet te veel emojis tegelijk (meestal niet meer dan vier).

  • De gebruikte emojis moeten overeenkomen met je merk.

  • Je moet de verschillende betekenissen van emojis kennen - sommige worden geassocieerd met iets anders dan wat ze vertegenwoordigen. Doe dus vooraf wat onderzoek, bijvoorbeeld op emojipedia.

Eén ding is zeker: Overdrijf niet en forceer het niet.

Alleen omdat emoji-marketing nu trendy is en andere bedrijven tot succes heeft geleid, is dit niet noodzakelijkerwijs van toepassing op jouw bedrijf. Als je de plaatjes overal dwangmatig en overmatig installeert, zal het weinig acceptatie vinden bij je klanten.

💡 Voorbeelden van creatieve emoji-marketing

Hier hebben we een aantal goede en slechte voorbeelden van emoji-marketingcampagnes verzameld.

Succesvolle campagnes

Een zeer bekend voorbeeld van hoe je emojis op een geestige en aantrekkelijke manier kunt gebruiken is deze posteradvertentie voor de Marvel-film Deadpool.

emoji4

Een andere manier om emoji's in te bedden in social media-berichten is emoji-kunst. Hier bouw je een groot plaatje op met behulp van vele losse emoji's.

Dit is misschien geen diepgaande boodschap, maar het bevordert wel de betrokkenheid en de merkbekendheid, zoals Domino's Pizza of Bud Light dat doen.

 

Echter, niet alleen gebruiken bedrijven de standaard emojis om hun boodschap over te brengen, sommige bedrijven maken gewoon hun eigen emojis.

Deze zijn ofwel alleen geïntegreerd in advertenties, zoals McDonald's laat zien met de gouden M, of ze worden beschikbaar gesteld aan klanten, zodat ze ze ook kunnen gebruiken in berichten en postings.

Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk Kim Kardashian's Kimojis, maar IKEA heeft ook kleine afbeeldingen gemaakt waarmee klanten alles wat met de aankoop van meubels te maken heeft in emoji's kunnen laten zien. Durex heeft ook een marketingmaatregel opgezet om eindelijk condooms emojis beschikbaar te stellen aan alle leveranciers en is hiervoor een petitie gestart.

 

 

Domino's zorgde ook voor heel wat opschudding met een Twitter-campagne, die emoji-marketing naar een heel nieuw niveau tilt.

Alleen door het sturen van een pizza-emojis via Twitter konden klanten een pizza bestellen (hiervoor moet je wel een easy order hebben opgeslagen). Zie de video hieronder.

 

Het WWF bedacht ook een grote Twitter-campagne om geld in te zamelen voor bedreigde diersoorten. Ze stellen een selectie van emojis samen die deze soorten symboliseren.

De gebruikers die dit retweeten, melden zich aan voor de actie en wanneer ze één van de beelden in hun tweets gebruiken, worden ze aan het einde van de actie 0,10€ aangerekend.

Dit zou dan moeten dienen als een stimulans om te doneren, maar de gebruikers waren nog steeds vrij om te beslissen of ze de gefactureerde bedragen al dan niet zouden overmaken.

 

 

En Coca-Cola verduidelijkte alle domeinen met een vrolijke emoji voor een reclamecampagne in Puerto Rico.

 

 

Dubieuze campagnes

Maar er zijn ook enkele voorbeelden van campagnes die een beetje te goed waren voor de emojis.

Zo schreef Chevrolet een heel persbericht in emojis en veroorzaakte het nogal wat opschudding omdat niemand het goed kon ontcijferen.

Echter, omdat ze het antwoord van de puzzel enige tijd later hebben gepubliceerd, hebben ze met deze actie wél veel aandacht kunnen vragen voor hun merk.

emoji11Bron: Chevrolet.com

En in de campagne van de sappenproducent Tampico zijn de gebruikte emojis zo onbegrijpelijk dat de klant niet eens weet welke boodschap het bedrijf hier wil overbrengen. Er stond: 

Gallons of "😀👍😊❤️😍😜💚"

🔎 Emojis en SEO

Je kunt ook emoji zoekopdrachten maken op Google. Zo kan je je zoekmachineoptimalisatie aanpassen zodat je website in deze zoekopdrachten kan verschijnen.

Aangezien men nog geen enkele hint heeft over de algoritmen van deze zoekresultaten, kan men geen concrete instructies geven over wat men moet doen om te scoren. Als je je zoekwoorden in de tekst opneemt en ze passen misschien op een emoji, kan Google je ook rangschikken op basis van de tekst alleen.

Je kunt ook proberen om de emojis in je inhoud op te nemen, maar alleen als de inhoud echt past.

checklist_product_200x150Als je meer wilt leren over SEO voor je productpagina's, dan hebben wij het perfecte ebook voor je! Download deze gratis via de onderstaande knop.

Bekijk gratis checklist ️

🔄 Kortom

De marketeers zijn in tweeën gesplitst: Sommigen denken dat emojis geen plaats hebben in je advertenties, vooral omdat veel bedrijven de beelden overmatig gebruiken.

Een studie zegt dat 59% van de 18-34-jarigen denken dat bedrijven te hard proberen om emojis op te nemen en eerder geneigd zijn om het punt te missen.

Anderen zijn echter van mening dat emoji-marketingstrategieën op dit moment succesvol kunnen zijn, omdat ze de betrokkenheid enorm verbeteren en de reclameboodschap beter wordt ontvangen door de doelgroep.

Controleer daarom of het principe past bij jouw bedrijf en je klanten, en zo ja, dan mag je deze kans op meer betrokkenheid en klantenloyaliteit niet missen!

 

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

 

Aanmelden voor nieuwsbrief ️

screenshot
 

 

 

15-09-2020

Mona Voos

Mona Voos studeert momenteel mediacultuur aan de Universiteit van Keulen. Ze ondersteunt het Performance Marketing Team van Trusted Shops sinds 2018.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen