Optimaliseer je beoordelingsformulier en -vragenlijst

Een afbeelding met een laptop met een survey erop. Optimaliseer je beoordelingsformulier voor meer beoordelingen

Je verzamelt beoordelingen en stuurt actief beoordelingsverzoeken naar je klanten, maar niemand vult je beoordelingsvragenlijst (volledig) in? Dan kan het zijn dat je beoordelingsformulier een update kan gebruiken. In dit artikel geven we je tips om je beoordelingsformulier te optimaliseren, laten we je opties voor deze vragenlijst zien en leer je hoe je de conversie van je beoordelingsverzoeken verbetert.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/vladwel

Waarom wil je je beoordelingsvragenlijst verbeteren?

Wanneer je klanten vraagt om een beoordeling achter te laten, wil je dat ze deze vragenlijst ook daadwerkelijk invullen. Om te voorkomen dat ze helemaal niks invullen of de vragenlijst niet afmaken, is het daarom verstandig om je beoordelingsformulier te optimaliseren.

Het draagt ook bij aan de klantbeleving voor je webshop. Klanten zien dat zelfs daar je serieus met je klanten omgaat, waardoor ze eerder geneigd zijn opnieuw bij je te kopen. Vooral als ze steeds vaker jouw logo zien in een positieve context.

Ook kun je een betere kwaliteit van beoordelingen verwachten. Dit is erg belangrijk, want 90% van de Europese shoppers vindt dat goede beoordelingen de betrouwbaarheid van de webshop verbeteren (bron: Digital Trust Report). Vervolgens leidt dit dus tot meer aankopen in je webshop, betere SEO en waardevolle inzichten voor je webshop.

Tips om je beoordelingsformulier te optimaliseren

Optimaliseer je beoordelingsverzoek

De eerste stap is om je beoordelingsverzoek te optimaliseren. Dit is de e-mail die je verstuurt naar de klant met de vraag om een beoordeling achter te laten. Als deze e-mail niet geoptimaliseerd is, mis je al veel beoordelingen, omdat sommige klanten niet doorklikken.

Lees meer hierover, inclusief praktische tips, in ons artikel:

Zorg voor vertrouwen van begin tot eind

In Europa gelden wetten betreft gegevensbescherming en gegevensverwerking. Het is daarom belangrijk dat deze teksten (via links) te vinden zijn in het beoordelingsformulier. Daarbij wil de klant zekerheid dat de persoonsgegevens niet gepubliceerd worden (hoogstens een voornaam met de eerste letter van de achternaam bijvoorbeeld).

Als je via een bekend platform beoordelingen verzamelt, staat dit er vaak al bij.

Als je via Trusted Shops beoordelingen verzamelt, staan deze teksten standaard in het formulier, dus hoef je hier zelf niets aan te doen.

Laat zien dat het jouw beoordelingsformulier is

Dit hoort ook een beetje bij vertrouwen, maar zorg ervoor dat het duidelijk is wie en wat er beoordeelt wordt. Zorg ervoor dat je logo te zien is en dat ze weten welke bestelling beoordeelt wordt, of bij productbeoordelingen dat ze weten welke producten er beoordeeld worden. Gebruik ook je bedrijfskleuren, zodat dit beoordelingsverzoek geassocieerd wordt met jouw bedrijf.

Als je beoordelingen verzamelt via Trusted Shops kun je je logo toevoegen, welke in het beoordelingsverzoek zichbaar is. Ook kun je bedrijfskleuren kiezen en de aanhef (formeel of informeel). In de preview kun je zien hoe het eruit zal zien. Lees meer in ons artikel in ons Helpcenter:

Vraag om een sterrenscore

De eerste en eigenlijk enige verplichte vraag die je moet hebben is: Hoeveel sterren geef je mijn bedrijf/product? Soms is het handig om erbij te benoemen dat 1 slecht is en 5 goed, want ondanks dat sterren bekend zijn, betekent een 1 in sommige landen juist iets goeds.

Je kunt ook vragen om toelichting en eventueel een foto van de bestelling. Het is verstandig om deze niet verplicht te maken, want niet iedereen wil een tekst typen. Ook helpt dit met eventuele taalbarrières.

Als je bij Trusted Shops zit, is dat de hoofdvraag: hoeveel sterren geef je het bedrijf of product? Als ze met de cursor over de sterren gaan zien ze ook in tekst wat de beoordeling betekent: Slecht of juist uitstekend?

Maak het simpel

Bijna 70% van de Europese shoppers is meer geneigd een beoordeling achter te laten als het proces eenvoudig is (bron: Digital Trust Report). Probeer dus niet te veel vragen te stellen en probeer open vragen te vermijden, of slechts als toelichtingsveld te geven. Maakt ook zo min mogelijk vragen verplicht, zodat ze eerder de beoordeling verzenden.

Ook helpt het om weinig tekst toe te voegen. Als er zo min mogelijk andere opties zijn, weten ze direct wat de bedoeling is, dus kunnen ze snel door de vragenlijst heen gaan. De knop kan dus “Verzenden” zijn, in plaats van “Klik hier om je beoordeling te verzenden”.

De templates van Trusted Shops zijn eenvoudig, maar makkelijk aan te passen aan wat jij nodig hebt. Lees in ons Helpcenter hier meer over:

Maak het visueel

We hadden het al over het logo en de kleuren, maar gebruik ook andere pictogrammen tijdens het proces. Mensen zijn vrij visueel ingesteld, dus zijn pictogrammen vaak sneller te begrijpen. Daarom is de sterrenscore een goed idee, omdat dit heel inzichtelijk is wat de mening is. Maak het ook visueel duidelijk welke knop wat betekent. Een knop met “verzenden” die rood is, naast een knop “afbreken” in het rood kan erg verwarrend zijn bijvoorbeeld.

Vraag als optie door

Je kunt specifiek doorvragen in je vragenlijst, zoals:

  • Hoe beoordeel je de levering?
  • Hoe beoordeel je de producten?
  • Wat vind je van de klantenservice?

Houd het ook hierbij heel simpel, zodat ze met een enkele klik hun beoordeling kunnen geven.

Integreer de Net Promoter Score®

Wil je weten hoeveel van je klanten ambassadeurs zijn? Dan kun je ook een NPS gebruiken. Dit staat voor Net Promoter Score®. Dit is een schaal van 0 tot 10 voor hoe waarschijnlijk de klant jou zou aanraden bij vrienden en/of familie.

Het idee erachter is: tevreden klanten zijn fijn, die komen misschien terug om nog iets te kopen. Een ambassadeur is heel erg blij met je, komt zeker vaker bij je en zorgt voor gratis promotie, namelijk mond-tot-mond-reclame.

Het is een graadmeter om erachter te komen of je klant het goed doet, of dat je klant het fantastisch doet.

Bij Trusted Shops kun je een NPS toevoegen aan je beoordelingsformulier.

Lees in ons artikel hoe je de NPS precies berekent:

Laat zien hoe ver ze zijn

Heb je op school wel eens gehad dat je dacht dat je huiswerk klaar was, maar toen bleek er nog een pagina te zijn? Zo voelen klanten zich ook als ze niet weten hoeveel pagina’s je beoordelingsformulier is. Zorg daarom ervoor dat je in exacte getallen aangeeft hoeveel vragen er zijn en bij welke vraag ze nu zijn, of nog beter: een voortgangsbalk. Deze laatste is visueel en klinkt minder eng dan “Vraag 3 van 10”, vooral als ze alleen op een paar knoppen hoeven te drukken in plaats van een tekst als antwoord hoeven te sturen.

Bij beoordelingsformulieren van Trusted Shops ziet je klant een voortgangsbalk, zodat het duidelijk is dat het echt heel kort is.

Personaliseer je bedankpagina

Je maakt je vragenlijst pas echt af, wanneer je ook een interessante bedankpagina toevoegt. Geef een pakkende tekst waarin je de klant bedankt. Ook kun je eventueel een korting voor je webshop toevoegen als bedankje voor het invullen. Dit kan je klant stimuleren om nogmaals bij je te kopen, want ze hebben nu een korting.

Bij Trusted Shops kun je de bedankpagina zelf aanpassen en daarbij een knop met link toevoegen. Lees in dit artikel hoe je dat eenvoudig doet:

Optimaliseer voor mobiele apparaten

Shoppers winkelen tegenwoordig graag via hun smartphone en ook e-mails worden vaak via de telefoon gelezen. Dit betekent dat jouw beoordelingsverzoek ook waarschijnlijk op een mobiel apparaat geopend wordt en je beoordelingsvragenlijst daar ingevuld wordt.

Denk dus mobile first: hoe ziet het eruit op een mobiel apparaat? Is de belangrijkste informatie direct zichtbaar? Zodra de mobiele versie geoptimaliseerd is, kun je naar desktop kijken. Deze ziet er waarschijnlijk gelijk goed uit, maar het is verstandig toch even te kijken.

Laat je beoordelingen zien

Laat die verzamelde beoordelingen ook daadwerkelijk zien, zodat ze geïnspireerd zijn om zelf ook een beoordeling achter te laten én om nieuwe klanten te overtuigen dat jouw bedrijf betrouwbaar is.

Ten eerste is het verstandig om een beoordelingsprofiel te hebben waar al je beoordelingen op te vinden zijn. Daarnaast is het een goed idee om je beoordelingen ook op je site te tonen, zodat shoppers ze niet hoeven te zoeken. En de leukste beoordelingen, die deel je op social media om aan iedereen te laten zien hoe goed je band is met je klanten.

Bij Trusted Shops heb je automatisch een beoordelingsprofiel, waarop je al je beoordelingen kunt vinden en je beoordelingsscore. Ook is daar te zien of je het Trusted Shops Keurmerk al hebt verdiend. Verder hebben we eenvoudige widgets, zodat je makkelijk beoordelingen laat zien op je webshop en hebben we de Social Media Creator zodat je makkelijk berichten voor social media creëert.

Analyseer de resultaten van je beoordelingsformulieren

Werkt je beoordelingsformulier goed? Je kunt dit pas weten, als je de cijfers verzamelt en analyseert. Zo leer je of je toch verdere aanpassingen moet doen, om een hogere respons te krijgen.

In het Controle Centre van Trusted Shops kun je snel zien hoeveel beoordelingsverzoeken er zijn verzonden, hoe vaak er geklikt is en hoeveel beoordelingen daadwerkelijk zijn ontvangen. Ook geven we in percentages aan hoeveel dat er zijn, zodat je weet waar het mogelijk beter kan. In ons Helpcenter-artikel lees je meer hierover:

Analyseer je beoordelingen

De volgende stap: analyseer ook je beoordelingen. De ontvangen beoordelingen zijn leuk, maar je wilt ook weten wat erin gezegd is. Analyseer de score, maar ook wat de beoordelingen specifiek zeggen.

Met de Sentimentanalyse van Trusted Shops kun je makkelijk en snel zien over welke onderwerpen gesproken wordt in je beoordelingen en of ze positief erover zijn, neutraal of negatief. Met deze tool analyseer je met weinig moeite waar je bedrijf het al goed doet en waar er ruimte is voor verbetering.

Conclusie

Beoordelingen zijn belangrijk in deze digitale wereld. Om deze beoordelingen te ontvangen, is het verstandig actief ernaar te vragen en je beoordelingsverzoeken en beoordelingsformulier te optimaliseren, zodat je tevreden klanten aan je bezoekers kunnen vertellen hoe tevreden ze zijn met jouw bedrijf.

29-10-2025
Kies een land: