Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
In het eerste deel van deze twee artikelen heb je kunnen lezen hoe je een zakelijk account maakt voor Facebook en hoe je deze het beste kan promoten. In dit deel gaan we kijken hoe je als klein bedrijf een Twitter- en Instagram-account aanmaakt en deze promoot.
Tip: Lees ook het eerste deel 'Zo maak en promoot je zakelijke social media-accounts. Deel 1/2"
In het eerste deel van dit artikel kon je in detail lezen waarom. Daarom geven we in dit artikel alleen in het kort de doelen aan:
Er is op Twitter geen duidelijke scheiding tussen de persoonlijke en de commerciële profielen. Daarom moet je een zakelijke account op dezelfde manier als een persoonlijke account registreren. Eerst moet je naar de pagina ‘account sign-up’ gaan. Vervolgens moet je een naam invoeren en één van de volgende contactmogelijkheden: een telefoonnummer of een e-mailadres.
Aanmeldingspagina van Twitter
De volgende stap is een systeemaanbod om een automatische selectie van content en advertenties mogelijk te maken. De gebruiker krijgt het recht om deze functie te activeren of te weigeren.
De derde fase is de bevestiging van de juistheid van de gegevens, die je in de eerste stap hebt ingevoerd (de accountnaam en de contactgegevens). Als alles correct is, klik je op de knop ‘Sign Up’.
Het sociale netwerk stuurt dan naar de opgegeven contactpersoon een unieke code. Je moet deze dan om de registratie te voltooien in een speciaal veld invoeren.
Ten slotte de allerlaatste stap: je moet een wachtwoord voor het profiel aanmaken. Dan is het tijd om de pagina in te gaan stellen.
De modus van de standaard accountinstellingen wordt na de registratie onmiddellijk geactiveerd. Dat is erg handig. Laten we de stappen eens bekijken.
Picture. In het begin word je gevraagd om een profielfoto met de aanbevolen grootte van 400x400 pixels te uploaden. Net als bij het vorige sociale netwerk zou de beste optie een afbeelding met een groot logo in het midden zijn.
Profile description. De veldgrootte is 160 tekens. Voer hier in waarover jouw pagina gaat en wat jij hier wilt gaan publiceren.
Een Twitter account aanpassen
Vervolgens biedt het sociale netwerk aan om de contacten, die zijn opgeslagen in jouw Google-profiel, te synchroniseren. Als je hiervan gebruikmaakt, stuurt het systeem een bericht naar al jouw contacten, waarin staat dat jij je op Twitter hebt geregistreerd. We raden je aan om dit niet te snel te doen omdat je dit altijd nog kunt doen wanneer je alle instellingen hebt voltooid.
Opmerking: als je de stap met de automatische instellingen hebt overgeslagen, kun je op een geschikt moment er altijd nog naar terugkeren. Ga hiervoor naar ‘Profile’/’Edit profile’. In dit menu kun je ook een foto met een formaat van 1500x500 pixels voor de header-afbeelding van het account uploaden.
De belangrijkste profielinstellingen voor Twitter
De volledige lijst met Twitter-profielinstellingen is beschikbaar wanneer je op ‘More’ in het menu aan de linkerkant klikt en dan ‘Settings and Privacy’ selecteert.
Alle profielinstellingen voor Twitter
Het interface-gedeelte is heel duidelijk, dus het is niet nodig om hier elke optie afzonderlijk te bespreken. Volg deze stappen om een zakelijk account in te stellen:
Bij het ontwerpen van een zakelijk account, moet je je houden aan de bedrijfssymbolen en je richten op het individuele ontwerp. Om met klanten te kunnen communiceren moet je ervoor zorgen dat jouw contactgegevens (bijvoorbeeld het telefoonnummer of het e-mailadres voor klantondersteuning) aan het profiel worden toegevoegd. Je kunt hier ook aangeven dat je via privéberichten kunt communiceren.
Een voorbeeld van een goed ontworpen zakelijk account op Twitter
Als je hulp nodig hebt bij het ontwerpen van een logo voor je zakelijke account, kun je het beste een professioneel bureau inschakelen. Een bedrijf zoals Logaster kan hierin de uitkomst bieden.
Ben je ondertussen een beetje de draad kwijt, met alle social media-termen? Download onze gratis whitepaper om je hierover in te lezen!
Hashtags. Je hebt ze nodig om het bereik van elke Tweet te vergroten. We raden je aan om maximaal twee hashtags per publicatie te gebruiken. Als je meer toevoegt, loop je het risico om te worden bestraft voor het overtreden van de regels van het sociale netwerk. Het sitebeheer beveelt ook aan om hashtags, die zijn gewijd aan religieuze, politieke en andere controversiële kwesties, te vermijden.
Advertising. Het sociale netwerk heeft een eigen advertentieplatform met de alle tools die je nodig hebt. Hier kun je niet alleen de doelgroep, het budget en de duur van de campagne kiezen, maar ook de resultaten van levering, het bereik en de effectiviteit volgen. Je kunt de advertentiedoelstellingen aanpassen om bijvoorbeeld het aantal websiteklikken te verhogen, de herkenning te vergroten, enzovoort.
De advertentie servicepagina van Twitter
We raden je aan om geleidelijk te handelen, trends te analyseren en deze ook te volgen. Op deze manier blijft jouw zakelijke profiel altijd interessant voor abonnees. Volg de regelmaat van publicaties. De profielbeheerders van ‘Forrester’ houden zich bijvoorbeeld aan deze regel:
Tweet regelmatig om het bereik te vergroten
De communicatie met gebruikers is iets waar je echt niet onderuit komt. Gebruik in elke tweet het antwoordpictogram, zodat jouw opmerking voor de gebruiker en de andere abonnees zichtbaar is.
Track trends. Ze zijn op Twitter van korte duur, dus je moet snel zijn omdat anders jouw acties de gebruikers zullen verwarren. Begeleid deze tweets met trending hashtags.
Gebruik relevante hashtags. Door hastags te gebruiken, kun je twee keer meer abonnees aantrekken. Plaats de hashtag overal in het bericht; plaats gewoon een # voor het gewenste woord.
Voeg afbeeldingen toe aan tweets. Je krijgt tot wel 18% meer reacties. Het wordt aanbevolen om de grootte van 1024x512 pixels aan te houden en de formats van JPG, GIF en PNG te gebruiken.
Voeg in de marketingpublicaties, die je voor de media en andere sociale netwerken maakt, een link aan het zakelijke account op Twitter toe. Het kan voor sommige klanten handig zijn om hier jouw merk te volgen.
Abonneer je op interessante en relevante pagina's in jouw categorie. Twitter heeft het principe van ‘mutual subscription’. Helaas kunnen we geen specifieke gegevens hierover verstrekken (waarschijnlijk hebben de analisten dit gebied nog niet bestudeerd), maar het werkt echt.
Het is beter om met dit proces te beginnen als je al een zakelijke account op Facebook hebt (het principe van het maken en het aanpassen ervan wordt hierboven beschreven). Deze sociale netwerken zijn namelijk eenvoudig te synchroniseren. Daarnaast moet je een regulier gebruikersaccount op Instagram hebben, want dit kan via de officiële mobiele app in een commercieel account worden omgezet.
Selecteer in de app ‘Settings’/’Account’/’Switch...”.
De eerste stap voor het overstappen naar een commercieel account
(Klik op afbeelding om te vergroten)
Geef het soort pagina aan: ‘Author’ voor jouw zakelijke profiel of “Business” voor een merk of een organisatie.
Een accountcategorie selecteren (Klik op afbeelding om te vergroten)
Selecteer vervolgens de juiste activiteitsoptie om de profielcategorie te bepalen.
Voer jouw contactgegevens in. Onthoud dat deze informatie openbaar zal worden weergegeven.
Dat is eigenlijk alles wat je hoeft te doen. De commerciële pagina is geregistreerd en jij hebt aanvullende zakelijke opties ontvangen. Met het tabblad 'Statistics' kun je bijvoorbeeld de effectiviteit van elke publicatie volgen en de statistische gegevens van het profiel analyseren (het aantal publicaties, het doelgroepbereik en de interactie, de gebruikersgegevens, enzovoort). Je moet wel minimaal honderd abonnees hebben om deze informatie te kunnen krijgen.
Laten we eens kijken naar enkele van de belangrijkste instellingen van dit sociale netwerk.
Picture. Voor een professioneel account heb je een vierkante afbeelding met een grootte van 110x110 pixels nodig. Het systeem maakt het plaatje zelf rond. De aanbeveling is hetzelfde: plaats de hoofdafbeelding in het centrale deel van de afbeelding.
Button. Je kunt de CTA knop aan een commercieel profiel op Instagram toevoegen. Zoek op de pagina naar de optie ‘Edit profile’ and tik ‘Contact options’ aan en selecteer dan de ‘Action button’.
Vervolgens wordt een lijst met applicaties voor de installatie geopend. Bij het kiezen van de knop, moet je je concentreren op het doel. Beschikbare soorten zijn ‘Book’, ‘Order’ enzovoort.
Een account met knoppen voor berichten en voor e-mail (Klik op afbeelding om te vergroten)
Stories Highlights. Dit zijn korte publicaties, die worden weergegeven onder de accountbeschrijving. In tegenstelling tot gewone verhalen, verdwijnen ze niet na één dag. Plaats hier relevante gegevens voor abonnees zoals bijvoorbeeld nieuws, aankondigingen van kortingen, prijzen, kantooruren, contactgegevens en recensies van klanten. Sommige merken maken van de gelegenheid gebruik om meer over zichzelf te vertellen om het vertrouwen van het publiek te vergroten. General Electric heeft bijvoorbeeld verschillende verhalen gewijd aan specialisten, die hebben laten zien en beschreven wat ze doen.
Stories Highlights: elke specialist bij General Electric vertelt over zijn/haar werk (Klik op afbeelding om te vergroten)
Instagram business toolkit. Dit is een gespecialiseerde categorie voor eigenaren van commerciële accounts. Hiermee kun je de winkel geleidelijk opzetten en leren hoe je de belangrijkste opties kunt gebruiken. Het publiceert ook verhalen over succesvolle zakelijke- en bedrijfsprofielen. Misschien ben je wel geïnteresseerd in trainingen voor het zakendoen op Instagram of in tools voor het opzetten van advertenties. Trouwens, de advertenties moeten wel via een reeks Facebook-opties worden aangepast.
Focus je op de visuele component. Het publiek van dit sociale netwerk houdt van heldere en bijzondere afbeeldingen, foto's en video's. Hoge kwaliteit is hier echter cruciaal.
Het Instagram-profiel van Adobe
Maak een unieke merkpagina. Je hebt een echte originele profielfoto nodig. Laat op elke publicatie altijd een merkteken met het merklogo achter. Zorg ervoor dat jouw berichten een bepaald patroon hebben. Kies voor de publicatie van de afbeeldingen één stijl en kleurenset.
De commerciële pagina van Airbnb
Toon alle voordelen van jouw product. Experimenteer met publicaties: publiceer bijvoorbeeld leuke content, vertel verhalen, deel geheimen enzovoort.
Het zakelijke account van H&M
Gebruik bonussen en kortingen om gebruikers uit te nodigen om jou te volgen. Post ze in publicaties of in verhalen. Introduceer het gebruik van vaste promoties voor degenen, die je net zijn gaan volgen en creëer regelmatig tijdelijke acties voor je huidige abonnees.
Om jouw bereik te vergroten, moet je:
Een zakelijk profiel op één van de sociale netwerken is een kans voor jouw merk om effectieve relaties met jouw doelgroep op te bouwen. Je bereikt de noodzakelijke bedrijfsdoelen en de klanten zullen ook loyaler aan jouw merk zijn. Alle sociale netwerken hebben opties en tools voor het onderhouden van zakelijke accounts, advertenties, analyses en commerciële activiteiten. Zorg ervoor dat je ze gebruikt om jouw merk, jouw product of jouw dienst op het internet te promoten.
Wil je ook een geverifieerd account op social media? Lees het artikel 'Social media’s blauwe vinkje: hoe krijgt je webshop er een?' om erachter te komen wat je hiervoor moet doen!
30-06-2020Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.