B2B Instagram Marketing: de do's en don'ts voor meer conversies

02.04.2019, 5m

Kijk in een gemiddelde treincoupé om je heen en je zult zien dat 90% van de ogen op een smartphone gericht zijn. Daarbij is de kans vrij groot dat die ogen door Instagram of een andere social media app scrollen. Waar Facebook en Twitter de populariteitspiek inmiddels wel achter zich hebben liggen, lijkt Instagram alleen maar te blijven groeien in gebruikersaantallen.

nordwood-themes-524137-unsplash

De groei in populariteit gaat samen met een evenredige toename in functionaliteiten. Want wat ooit begon als fotobewerkingsapp, is nu een sociaal netwerk, videokanaal en webshop in één! De app weet zo de beste features van Snapchat, LinkedIn en YouTube te combineren; geen wonder dat er voor iedereen wel wat te vinden is.

Verkoop is mensenwerk

Instagram wordt al veel ingezet door B2C-shops. Waarom zou je als B2B retailer niet aanhaken op dit succes? Volgens Instagram zijn er maar liefst 25 miljoen zakelijke accounts op het platform, en volgt 80% van alle gebruikers minstens één bedrijf.

B2B wordt vaak ten onrechte weggezet als een taaie, droge manier van sales, van één verkoopafdeling tot de ander. Terwijl het aan- en verkopen uiteindelijk gewoon mensenwerk is. De ene persoon wil iets hebben, en de ander biedt het aan. Waarom zou Instagram daar niet bij kunnen ondersteunen?

Ook een inkoper weet zijn weg op dit platform inmiddels heus wel te vinden. Het is een kwestie van duidelijk zijn in wat je aanbiedt en voor wie het interessant is. En wil je het niet als conversiemiddel inzetten, laat het dan voor je naamsbekendheid werken. Houd je daarbij wel aan de volgende do’s en don’ts.

#1 Maak het visueel aantrekkelijk

Als Instagram ook maar iets is, is het wel visueel. Bewaar je lappen tekst voor Facebook, hier gaat het om beeld. Maak hier dus gebruik van.

Foto van Instagramaccount Mailchimp

Een opvallende B2B-Instagrampagina is de pagina van Mailchimp (bovenstaande afbeelding), vooral omdat ze keer op keer bewijzen dat ze weten wat er speelt bij hun gebruikers.

 

Elke post die wordt geplaatst heeft daadwerkelijk een boodschap, maar wordt tegelijkertijd op een vaak grappige en altijd visueel spannende manier gebracht. Het heeft dan ook niet voor niets designers als voornaamste doelgroep.

Foto van Instagram account Adobe

Ook Adobe weet hun pagina tot een onderscheidend visueel spektakel om te toveren, wat nog niet zo makkelijk is in de competitieve grafische (B2B) branche.

Hier wordt overigens dankbaar gebruik gemaakt van voorbeelden uit de praktijk. Dit zorgt voor een mooie pagina die duidelijk laat zien wat je dankzij Adobe kan doen.

Er zijn ook accounts die ervoor kiezen alle foto’s in een bepaald kleurschema te plaatsen. Ook dat is een manier om je visueel te onderscheiden.

 

#2 Blijf verrassen

Iets wat je zeker moet vermijden op Instagram is zowel voorspelbaarheid als kopieergedrag. Originaliteit staat centraal, probeer stockfoto’s of cliché-inhakers dus te vermijden.

Wat wel een goed idee is, is User Generated Content. Dit is niets minder dan content die door je gebruikers wordt gecreëerd. Het is niet alleen laagdrempelig – de content bestaat immers al – maar ook een perfect voorbeeld van de features van je product of bedrijf.

Tip: Klik hier voor onze gratis whitepaper over User Generated Content.

Plaats dus vooral foto’s van hoe je product wordt gebruikt, wat je gebruikers ervan vinden of hoe je werknemers achter de schermen te werk gaan. Dit spreekt niet alleen tot de verbeelding, maar zorgt ook voor meer engagement. Dat leidt weer tot meer volgers, wat uiteindelijk uitmondt in meer naamsbekendheid.

 

#3 Ga strategisch te werk

Wat voor B2C geldt, weegt misschien nog wel zwaarder voor B2B: ga niet zonder vooropgezet plan aan de slag. Aangezien je je in een markt van professionals bevindt, verdient een goede strategie de nodige aandacht.

Maak een contentplan, bedenk en zoek hashtags waarop je gevonden wil worden en zorg voor een uniform beeld. Bedenk daarnaast welke features je wel of niet wilt gebruiken. Als je vaak met je posts wil verwijzen naar blogs of andere links, overweeg dan om hier bijvoorbeeld Linktree voor te gebruiken.

Linktree is een gratis tool die je een link laat aanmaken die je naar aan pagina stuurt waar meerdere links op staan. Zo kun je met één link naar meerdere pagina’s op je website linken. Deze tool is heel erg handig, aangezien je maar 1 link mag toevoegen in die Bio van Instagram. Deze tool geeft je ook statistieken over de links die je hebt toegevoegd.

Linktree

Denk je veel producten rechtstreeks te kunnen verkopen, maak dan gebruik van de shopping feature. Hoewel deze functie niet voor elk B2B-account werkt, zijn de opties steeds uitgebreider.


Ook het gebruik van stories verdient een uitgebreid plan. Bij een beginnend account kunnen de stories vooral worden ingezet als dagelijks kijkje achter de schermen, het beantwoorden van vragen of het aankondigen van nieuwe producten of diensten.

Bij een account boven de 10.000 volgers kunnen er links aan verhalen worden toegevoegd. Zo kan er door omhoog te swipen bijvoorbeeld worden doorverwezen naar een shoppagina, blog of app. Zo gaan stories van fijne achtergrondinformatie naar conversiemateriaal.

Door de stories te verzamelen in highlights, kunnen de beste verhalen worden bewaard. Om Mailchimp weer als voorbeeld te nemen; hier worden stories voornamelijk ingezet bij de profilering van het merk.

Zo is er een story gemaakt per werknemer die ook als highlights zijn gemarkeerd. In deze stories wordt een dag meegelopen met een werknemer. Een leuk detail, dat op een originele manier een kijkje achter de schermen geeft.

norbert-levajsics-343107-unsplash

#4 Straal betrouwbaarheid uit

Juist omdat Instagram geen gebruikelijke manier van sales is, is het belangrijk om als merk ook daar vertrouwen te blijven uitstralen. Een goede manier om dit te doen is de menselijke kant van je bedrijf te laten zien.

Maak je werknemers hier dus zichtbaar en laat zien wat zij doen. Maar ook in je taalgebruik kun je dit laten doorschemeren; blijf weg van wollige, afstandelijke taal, en laat merken dat er een persoon achter de knoppen zit.

Vergeet ook de kracht van je bio niet! De content van je pagina is mooi, maar in je bio is ruimte om alle eventuele twijfel van de klant weg te nemen. Hier plaats je dus alle relevante kopersinformatie, op een korte en krachtige manier.

Doe dit met een paar bulletpoints met een link naar de belangrijkste pagina’s (met bijv. Linktree); zo laat je in een oogopslag zien dat de keuze voor jouw site een veilige is.

Denk hierbij aan een URL voor je reviewplatform, je aangesloten keurmerk en een pagina met uitleg over hoe je kopersbescherming garandeert. Deze laatste is vooral belangrijk bij B2B, omdat aankopen vaak in bulk gaan en het veelal om grotere bedragen gaat.

Tot slot vermeld je je website, waarop uiteraard duidelijk je (betaal)voorwaarden en contactgegevens te vinden zijn. Zo wordt het voor een klant snel duidelijk met wie hij in zee gaat, en dat het oké is.

Puntjes

Conclusie

B2B marketing is niet zo stoffig als je misschien zou denken, verkopen gaat immers ook bij B2B van persoon tot persoon.

Als het gaat om B2B marketing op Instagram, dan is het belangrijk dat je visueel aantrekkelijke berichten post. Blijf daarin origineel en ga op een strategische manier te werk. Ook het uitstralen van vertrouwen is een must. Geef je volgers bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen van je merk, of neem deel een interview met ze.

Instagram biedt nog veel meer mogelijkheden voor het verhogen van je inkomsten, lees in onze gratis checklist bijvoorbeeld meer over adverteren op Instagram:

Tip: Klik hier en download de gratis checklist '13 tips voor je Instagram  Advertenties'!