Adverteren op Reddit kan een uitdaging zijn. Hoewel het misschien niet de visuele aantrekkingskracht heeft van andere sociale medianetwerken, betekent het feit dat Reddit de zelfbenoemde "voorpagina van het internet" is, dat er voor marketeers genoeg mogelijkheden moeten zijn om aandacht te krijgen. Laten we vandaag enkele manieren verkennen waarop jouw bedrijf kan profiteren van Reddit.
Inhoudsopgave:
Inmiddels weet je waarschijnlijk wel dat Reddit een sociaal netwerk is. Maar hoe werkt het en waarom zou je er iets om geven?
Reddit is een plaats waar gebruikers nieuws of andere inhoud delen. Zodra iets gedeeld is, kunnen andere gebruikers het bericht upvoten (of downvoten), wat de "ranking" en de zichtbaarheid voor andere gebruikers beïnvloedt. Elk bericht heeft een commentaargedeelte, dat vaak wordt behandeld als een soort forum. Commentaren kunnen ook worden geupvote en gedownvote om de rangschikking te beïnvloeden.
Reddit is onderverdeeld in "subreddits", die in wezen pagina's zijn gewijd aan bepaalde onderwerpen. Alle berichten die worden gepubliceerd moeten onder een specifieke subreddit worden geplaatst. Deze subreddits kunnen voor allerlei onderwerpen zijn, of het nu grappige memes of wereldnieuws is. Je hebt bijvoorbeeld een subreddit gewijd aan malle honden (r/WhatsWrongWithYourDog) terwijl andere gewijd zijn aan serieuze onderwerpen zoals wereldnieuws (r/WorldNews).
Wat belangrijk is om in gedachten te houden is dat deze subreddits je toegang zijn tot je gemeenschappen. In tegenstelling tot de meeste andere sociale media platforms, "volgen" Reddit gebruikers doorgaans geen andere Reddit gebruikers (het is mogelijk, maar niet erg gebruikelijk). Daarom is actief zijn in deze subreddits belangrijk om in contact te komen met je publiek.
Deze subreddits werken bijna als een hashtagsysteem op Twitter of Instagram. Gebruikers kunnen kiezen welke subreddits ze willen volgen. Gebruikers die een reddit-account hebben, kunnen hun "voorpagina" aanpassen, wat in wezen een nieuwsfeed is die de topposts weergeeft van de subreddits die ze volgen.
Gebruikers die berichten of opmerkingen maken, krijgen "karma" voor elke upvote (of downvote) die ze van andere gebruikers krijgen. Het lijkt misschien niet veel om deze karma punten te krijgen, maar het is een teken dat gebruikers geen "bots" zijn en geeft gebruikers geloofwaardigheid bij andere gebruikers. Last but not least krijgen gebruikers met hoge punten binnen een gemeenschap een betere zichtbaarheid op nieuwe berichten die ze publiceren.
Het gaat nog wat dieper dan dat, maar dat zijn de basisprincipes van wat reddit is en hoe gebruikers met het platform omgaan.
Als bedrijfseigenaar zou je je moeten bekommeren om Reddit omdat het extreem populair is. Omdat Reddit zo divers is in gedeelde inhoud, kan het een geweldige manier zijn om in contact te komen met je publiek, ongeacht op welke demografie je je richt.
Het is de 9e meest bezochte website in de VS, en de 19e wereldwijd. De gemiddelde tijd die op de site wordt doorgebracht is iets meer dan 10 minuten, wat gelijk is aan Facebook en Twitter, maar ruim boven de zeven minuten die op Instagram worden doorgebracht.
Dat alles gezegd hebbende, kunnen Reddit-gemeenschappen erg beschermend zijn over hun subreddits. Daarom is verkopen op Reddit niet zo eenvoudig als je aanmelden en de communities binnenstappen om je producten te promoten.
De meeste subreddits hebben mods (d.w.z. moderators) die de kwaliteit (en relevantie) van posts in de gaten houden. Als je niet oppast, kun je uit die gemeenschappen geblokkeerd worden en misschien zelfs potentiële klanten van je vervreemden omdat je te marktgericht bent.
Dus, wat kunnen eigenaren van online winkels doen om Reddit te gebruiken om de verkoop te stimuleren?
Omdat Reddit een pietluttig platform is als het gaat om promoties, zijn hier enkele dingen die je in gedachten moet houden als je probeert te verkopen op Reddit.
Redditors kunnen extreem beschermend zijn over hun gemeenschap. Dat iemand ertussen springt om schaamteloos zijn producten te promoten is een echte afknapper. Daarom moet je overwegen een account te maken met een echte voornaam en het merk in de gebruikersnaam (bijvoorbeeld als je werkt voor "Cupcakes4All.com", maak dan een gebruikersaccount met de naam John-Cupcakes4All).
Als je eenmaal je account hebt aangemaakt, wil je eerst wat geloofwaardigheid opbouwen voordat je er zelfs maar aan denkt om iets te promoten. Dit betekent dat je op een authentieke manier betrokken moet raken bij de gemeenschap. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je gratis advies geeft aan andere redditors.
Als iemand in r/bakken bijvoorbeeld een vraag stelt over hoe hij zijn muffins luchtiger kan krijgen, kun je hem wat advies geven. Aan het eind van je bericht zou je je advies zelfs kunnen valideren door wat "geloofsbrieven" te geven. Het zou er ongeveer zo uit kunnen zien:
Het klinkt alsof je niet genoeg bakpoeder gebruikt voor de hoeveelheid deeg die je maakt. Probeer nog een theelepel aan het mengsel toe te voegen.
Bron: Ik heb 10+ jaar bij een commerciële bakker gewerkt.
Door gratis advies te geven, vermenselijk je het account en laat je zien dat je daadwerkelijk wilt deelnemen aan de gemeenschap en niet alleen je producten wilt verkopen. Afhankelijk van de context van de post en de daaropvolgende opmerkingen, kan dit leiden tot een aantal directe berichten of vervolgopmerkingen.
Hiermee scoor je niet alleen figuurlijk punten bij de gemeenschap, maar als het goed advies is, scoor je letterlijk die upvotes waar we het eerder over hadden. Een hogere karma score op Reddit betekent dat je betrouwbaarder bent.
Reddit is bijna de definitie van een social media platform gebouwd voor niches. Omdat subreddits gewijd zijn aan heel specifieke onderwerpen, kun je je waarschijnlijk wel voorstellen dat deze subreddits heel verschillend van elkaar kunnen zijn.
Met dat in gedachten, raak vertrouwd met de subreddit waarin je geïnteresseerd bent voordat je begint te posten. Bekijk enkele oudere berichten en zie welke berichten betrokkenheid van andere gebruikers inspireren. De commentaarsectie zal je veel vertellen over die specifieke gemeenschap en wat een bericht/commentaar acceptabel maakt of niet.
Elke subreddit heeft ook regels voor berichten, dus controleer die goed voordat je zelf berichten gaat maken.
Om subreddits te ontdekken moet je zeker de zijbalk bekijken in de subreddits die je al volgt. Daar staat meestal een sectie met aanbevolen subreddits die lijken op de subreddits waar je in zit. Let ook op het commentaargedeelte. Soms zullen gebruikers daar een andere subreddit delen of aanbevelen.
In het bovenstaande voorbeeld kun je zien dat een brouwerij adverteert in de r/Golf subreddit (zowel in de feed als in de zijbalk). Je kunt ook in de sectie "Gerelateerde gemeenschappen" andere subreddits vinden die mogelijk een vergelijkbaar publiek bevatten.
Als je eenmaal vertrouwd bent geraakt met de juiste subreddits, kunnen gebruikers op Reddit allerlei soorten berichten publiceren. Dat omvat alle soorten media, zoals afbeeldingen, GIF's, links naar artikelen en video's. Je kunt ook polls maken waaraan gebruikers van een bepaalde subreddit kunnen deelnemen. Je kunt zelfs deelnemen aan een open forum Q&A, aangeduid als AMA's (Ask Me Anything) - daarover later meer.
Het punt is dat je op Reddit allerlei soorten media kunt gebruiken om met je gemeenschappen te delen, dus de mogelijkheden zijn tamelijk eindeloos.
Industrieniches liggen misschien voor de hand als het gaat om het kiezen van subreddits om op te posten. Maar als je een fysieke winkel hebt, zou je moeten overwegen om in lokale subreddits zoals r/Manchester of zo te posten/commentaren. De meeste grote steden hebben hun eigen subreddit.
Hoewel er kansen liggen via originele posts en commentaren, is het belangrijk om te onthouden dat Reddit-gebruikers erg gespannen kunnen zijn als ze iets verkocht krijgen. Reddit is niet zoals Instagram, waar veel gebruikers de app daadwerkelijk gebruiken om producten te ontdekken. Reddit is meer een forum en een kanaal voor gesprekken. Daarom is het niet echt aan te raden om een post te maken met een duidelijke bedoeling om het product te verkopen.
Als je toch een klantvideo tegenkomt die authentiek is, kun je die misschien bereiken en kijken of hij die op reddit kan delen. Vergeet niet dat reddit-gebruikers er niet van houden als er aan ze wordt verkocht, vooral niet als je dat stiekem probeert te doen. Er is zelfs een hele subreddit gewijd aan het uitschelden van andere reddit-posts die op verkooppraatjes lijken (r/HailCorporate).
Als alternatief kun je ook opmerkingen achterlaten die je bedrijf of product onder de aandacht brengen, als dat gepast is. Nogmaals, als je je product promoot in een reactie die niets te maken heeft met de oorspronkelijke opmerking, zul je downvoted worden. Maar als je product echt bij de situatie past, kan het geupvoted worden. Uiteraard vergt dit enig beoordelingsvermogen van jouw kant, maar probeer voor je post te denken als een consument. Vraag jezelf af: "is dit werkelijk nuttig voor iemand die deze thread leest?".
Creatieven en kunstenaars (bijv. grafisch ontwerpers, fotografen) hebben het waarschijnlijk het gemakkelijkst om nieuwe klanten/opdrachtgevers op te pikken via Reddit posts. Ze kunnen hun zelfpromotie gemakkelijk vermommen als het feit dat ze gewoon wat lof en feedback willen over kunst die ze gemaakt hebben. Ze kunnen gewoon de afbeelding posten, vermelden dat ze inspiratie hebben en wachten tot iemand naar hun bedrijf informeert.
Voor andere soorten bedrijven heb je meer kans op succes op reddit door oprecht advies te geven en je geloofsbrieven te vermelden in plaats van direct te proberen je producten te verkopen, net als in het voorbeeld hierboven met de cupcakes.
Al met al de gouden regel van reddit: Streef ernaar met elke actie waarde bij te dragen en denk eerst aan de gemeenschap.
Net als bij veel andere sociale media platforms kun je de organische route bewandelen, maar je kunt ook de betaalde route bewandelen. Reddit Ads kunnen ook een haalbare optie voor je zijn.
Zoals je je misschien kunt voorstellen zijn subreddits de primaire manier om je publiek te bereiken. Je zou kunnen stellen dat dit een betere targeting-optie is dan andere platforms waar je vaak echte mensen volgt. Weten wat de interesses van een gebruiker zijn kan veel inzichtelijker zijn dan weten welke beroemdheden ze volgen.
Reddit biedt adverteerders verschillende opties, van waar de advertentie wordt geplaatst tot wat je doelen zijn.
Als het gaat om plaatsing, verdeelt Reddit hun advertenties in twee categorieën: Overname-advertenties en Veiling-advertenties.
Bij Takeover advertenties gaat het in het algemeen om het plaatsen van een advertentie bovenaan een pagina, of dat nu de voorpagina, bij zoekopdrachten of op populaire pagina's is. Deze advertenties worden geprijsd op basis van CPM (kosten per duizend), wat betekent dat je betaalt voor weergaven in plaats van klikken. Dit kan geweldig zijn voor merkbekendheidscampagnes.
Bij Veiling advertenties, je raadt het al, is er een biedsysteem. Je hebt de mogelijkheid om afbeeldingen, teksten, video's of carrousels te plaatsen. Biedingstypen zijn CPM, CPC (kosten per klik), en CPV (kosten per weergave), dat wordt gebruikt voor video's. Deze advertenties gaan meestal op in de feeds van gebruikers. De advertenties kunnen ook vlak boven het commentaargedeelte van een bepaald bericht verschijnen.
We hebben enkele van de basisprincipes van reddit marketing behandeld. Laten we er wat dieper op in springen. Hier zijn nog een paar tips en trucs om te leren over reddit marketing.
Het lijkt wel of elk social media kanaal zijn eigen buzzwords en terminologie heeft. Reddit is niet anders. Natuurlijk zullen sommige subreddits hun eigen slangwoorden en acroniemen hebben, maar dat is vaak meer afhankelijk van de industrie/niche dan iets anders.
Dat gezegd hebbende, laten we eens kijken naar een paar van de populairste termen die je zowel in berichten als in commentaren tegenkomt. We slaan upvotes, downvotes en karma over, omdat we die al behandeld hebben:
OP (original poster): Dit is een veel gebruikte uitdrukking in het commentaargedeelte. Het wordt gebruikt om te verwijzen naar de persoon die het bericht heeft gedeeld.
Mod (moderator): In principe heeft elke subreddit een groep moderators die de regels van de subreddit handhaven. Ze hebben speciale bevoegdheden om berichten/commentaren te verwijderen en gebruikers te bannen.
TIL (Today I learned): Veel posts zullen beginnen met deze afkorting. Het wordt gebruikt als de poster denkt iets te delen dat misschien niet algemeen bekend is voor andere gebruikers. Het kan heel flexibel gebruikt worden. Je kunt het bijvoorbeeld zien als iemand een interessant stukje geschiedenis deelt of een tip voor het gebruik van een gewoon voorwerp op een manier die niet voor de hand ligt. Als dit op een slimme manier gedaan wordt, kan dit gebruikt worden in een Reddit Ad om wat extra aandacht te krijgen. Er is zelfs een hele subreddit gewijd aan TILs (r/todayilearned).
AMA (Ask me anything): Zoals eerder vermeld, zijn dit meestal live berichten in open forumstijl waar gebruikers worden aangemoedigd om een "expert" vragen te stellen over hun expertise. Natuurlijk is het niet beperkt tot experts; het kan ook gewoon iemand zijn die iets unieks heeft meegemaakt. Je ziet misschien iemand die voor 100 dollar een bedrijf heeft geopend en zijn verhaal wil delen, maar je kunt ook iemand zien die een haaienaanval heeft overleefd.
Natuurlijk ontbreken er waarschijnlijk nog meer uitdrukkingen in deze lijst, maar als je eenmaal een paar uur in je relevante subreddits hebt doorgebracht, zul je de rest relatief gemakkelijk achterhalen.
Zoals veel sociale media platforms zijn er hulpmiddelen om bedrijven te helpen slagen.
Notifier is een tracking tool waarmee je je merkvermeldingen, trefwoorden en zelfs de vermeldingen van je concurrenten kunt volgen. Het kan je waarschuwen wanneer er nieuwe berichten komen, zodat je meteen kunt reageren (of gewoon observeren).
Later for Reddit is een hulpmiddel dat een paar functies biedt, waaronder het plannen van berichten. Maar de functie die het meest opvalt is het inzicht in subreddits. Je kunt gewoon de naam van een subreddit invoeren, en de tool geeft inzichten over de beste tijd om in die subreddit te posten.
Nou, er zijn er niet al te veel om hier aan te bevelen. De meeste subreddits die dergelijke zelfpromotie toestaan zijn in wezen subreddits voor het vinden van deals. Daarom heeft het echt alleen zin om hier te posten als je een uitverkoop hebt en weet dat je aanbod daadwerkelijk waardevol is voor fans van dat product.
Je zou bijvoorbeeld op r/deals kunnen posten wanneer je een goede deal hebt. Een ander enigszins populair subrubriek is r/DealsReddit.
Reddit wordt steeds populairder op internationale markten, dus zorg ervoor dat je kijkt naar specifieke subreddits voor jouw regio.
Als je een echt uniek product hebt (of zelfs een uniek doel achter je product), kun je het posten in r/shutupandtakemymoney, de subreddit gewijd aan producten die misschien net onweerstaanbaar zijn voor bepaalde consumenten.
Reddit kan een geweldig hulpmiddel zijn om je doelgroep te bereiken. Onthoud alleen dat Reddit marketing lastig kan zijn, maar als je het goed doet, je bedrijf veel voordelen kan opleveren. Volg onze trips en je zult zeker succes vinden.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.