Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Stel je eens voor dat je bij een klein bedrijf werkzaam bent, dat zich net nieuw op de markt heeft gevestigd. Jouw baas belt je en vraagt of jij ervoor wilt zorgen dat het merk op de belangrijkste sociale netwerken aanwezig is. Heb je enig idee hoe je dit moet doen? In dit artikel leer je hoe je zakelijke accounts aanmaakt, hoe je deze correct aanpast en hoe je de promotie van het merk op de juiste manier start. Wij zullen dit aan de hand van voorbeelden van de belangrijkste sociale netwerken voor bedrijven analyseren.
Let op: Dit artikel is deel 1 van 2. In dit deel bespreken we Facebook. In tweede deel bespreken we Instagram en Twitter.
Een commercieel profiel is een pagina op een sociaal netwerk. Het verschilt van een normale gebruikersaccount omdat een commercieel profiel speciale tools voor de branding, de promotie en voor het volgen van gebruikersactiviteiten biedt. Een zakelijke account heb je nodig om een bedrijf of een product effectief te kunnen promoten, het bereik van het publiek te kunnen vergroten, de communicatie op te kunnen bouwen, de loyaliteit te vergroten, enzovoort.
De doelen, die je met een commerciële pagina op een sociaal netwerk kunt bereiken, zijn:
Alleen de eigenaar van een gebruikersprofiel kan een zakelijke account aanmaken. Daarom moet je een typisch gebruikersregistratieproces doorlopen om te kunnen beginnen.
Als je een nieuw zakelijk account wilt aanmaken, zoek dan in de menubalk van het gebruikersprofiel (bovenaan de pagina) naar de knop 'Create'. Klik erop en selecteer in het submenu ‘Page’.
Hoe begint het registratieproces?
Vervolgens kun je met het systeem uit twee profieltypen kiezen (zie het voorbeeld in de afbeelding). Als je een zakelijk account voor een bedrijf (een merk) wilt aanmaken, moet je voor de eerste optie kiezen. De tweede optie is ontworpen voor de openbare accounts van beroemde persoonlijkheden, politici en een verscheidenheid aan fangemeenschappen.
De juiste pagina kiezen
Zodra je op de knop ‘Get Started’ klikt, opent het systeem een menu. Je moet dit gaan invullen. Voer in het eerste veld de merknaam in. Probeer hierbij afkortingen en acroniemen te vermijden: geef de naam van het bedrijf en zijn specialisatie zo duidelijk mogelijk weer. Bijvoorbeeld ‘Silver Laptop Service Center’ of voor de pagina van een specialist ‘John Smith, an Internet Marketer’. Voer in het tweede veld 1-2 zoekwoorden in, die de specialisatie van jouw merk kenmerken. Zodra je één woord invoert, zal het systeem zelfstandig thematische aanwijzingen voorstellen.
Bedrijfsgegevens invoeren tijdens het aanmaken van een zakelijke pagina op Facebook
Klik daarna op ‘Continue’. Er wordt een venster geopend waarin je wordt gevraagd om een afbeelding van jouw zakelijke account te uploaden. In het volgende venster kun je de afbeelding uploaden, die dan ook de profielomslag wordt. Als je nog geen geschikte afbeeldingen hebt, sla deze stappen dan over omdat je er op elk gewenst moment gemakkelijk naar kunt terugkeren.
Hier volgen enkele basisregels. Overweeg ze als je wilt dat het zakelijke account van jouw bedrijf er solide en professioneel uitziet:
Je kunt de volledige lijst met vereisten voor afbeeldingen en covers voor bedrijfspagina's in de officiële Facebook-regels vinden.
Er zijn verschillende onofficiële regels voor het registreren van zakelijke profielen op Facebook. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om het merklogo zonder extra details en tekst op de profielfoto te plaatsen (deze zijn bij dit formaat niet goed zichtbaar). Als het gaat om een zakelijk profiel van een expert of een specialist is, kun je het beste een portret met een neutrale achtergrond gebruiken.
De omslagafbeelding moet de profielfoto qua stijl en kleurenschema wel aanvullen. Wat moet er op de omslag worden afgebeeld? Hiervoor heb je de keus uit verschillende opties: een slogan, een up-to-date bericht over een actie of een korting, contacten van een ondersteunende dienst, een reclame voor een nieuw product, enzovoort.
Heeft jouw merk nog geen logo? Om een logo te ontwerpen, kun je van de diensten van Logaster gebruikmaken. Het is een online generator, die binnen enkele seconden tientallen afbeeldingsopties kan creëren. Het logo voorbeeld dat jou aanspreekt, kan in verschillende formaten worden gedownload, inclusief degene die overeenkomen met de aanbevolen parameters voor het plaatsen van profielfoto's en omslagen.
Een voorbeeld van een merkpagina
Het uploaden van foto's is de laatste stap voor het aanmaken van een zakelijke account. Nu kun je beginnen met het instellen van jouw voltooide profiel.
Helemaal aan het begin moet je de naam, die de gebruikers in de URL van jouw zakelijke account te zien krijgen, instellen. Dit fungeert als de domeinnaam van de merkpagina. De vereisten hiervoor zijn eenvoudig:
Je kunt de merknaam als basis nemen, vooral als deze deel uitmaakt van een geregistreerd handelsmerk. Selecteer dan gewoon de optie ‘Create Page Username’.
Een gebruikersnaam voor een zakelijk profiel aanmaken
Een venster voor het invoeren van een naam wordt dan geopend. Als de door jou gekozen optie uniek is en voldoet aan de systeemregels, wordt deze gemarkeerd met een groen vinkje. Je hoeft de actie dan alleen nog maar te bevestigen door op ‘Create Username’ te klikken.
Laten we nu doorgaan naar het volgende instellingsitem. Dit voegt gegevens over het zakelijke account toe. Je moet de categorie ‘About’ in het menu aan de linkerkant vinden.
Een categorie kiezen voor het instellen van commerciële pagina-informatie
Er wordt een tabblad geopend met de volgende instellingsopties:
Daarna kun je doorgaan naar de volgende stap: voeg een knop toe aan de pagina met call-to-action. Klik op ‘Add a Button’ onder de profielomslag.
Knop om de CTA (call-to-action) in te stellen
Facebook heeft hiervoor vijf thematische categorieën. Elk van hen heeft opties voor het aanpassen van één of meerdere knoppen.
Je hoeft alleen maar de optie te kiezen, die bij het marketingbeleid van jouw bedrijf past. Stel de knop in wanneer je deze hebt gekozen. Als je bijvoorbeeld de optie 'Message' kiest, selecteer je het juiste soort messenger die jouw klanten zullen gebruiken om contact met de klantondersteuning op te nemen.
Zorg ervoor dat je de instelknop controleert. Beweeg erover. Een menu met de optie ‘Test’ wordt dan geopend. Kies het. Onthoud dat je in hetzelfde menu de knop kunt wijzigen of verwijderen.
Je kunt zelf ook andere instellingen voor jouw zakelijke Facebook-account instellen. Selecteer in het bovenste menu aan de rechterkant de juiste sectie:
Het instellingenmenu
Dit venster bevat verschillende subsecties. Er staan hier veel tips en de opties zijn redelijk goed beschreven. Daarom zul je die functies gemakkelijk kunnen begrijpen en zelf alle acties kunnen ondernemen.
Dan is het nu tijd om effectieve tools te krijgen en jouw zakelijke account te gaan promoten. Dit is nodig om een groot publiek van abonnees te verzamelen en om alle voordelen van een merkpagina op een sociaal netwerk te gaan realiseren.
Chatbots zorgen voor een efficiënte verwerking van typische verzoeken. Ze beantwoorden automatisch standaard vragen, zorgen ervoor dat een bestelling volgens een vooraf bepaald scenario wordt geplaatst en voeren ook nog andere noodzakelijke acties uit.
Waarom heb je een chatbot nodig? Voor 24/7 contact met het publiek, dus ook als de beheerder van het zakelijk profiel niet online is. Bovendien verminderen chatbots de belasting van de klantondersteuning aanzienlijk omdat ze meerdere verzoeken tegelijkertijd kunnen verwerken en alle veelgestelde vragen kunnen beantwoorden. Medewerkers van de klantondersteuning hebben alleen nog maar te maken met unieke of complexe verzoeken. Laten we de chatbot van LEGO eens als voorbeeld nemen: het helpt bij het kiezen van een bouwer en biedt ook aan om contact op te nemen met de ondersteuning.
LEGO Facebook chatbot
Facebook-berichten hebben een onstabiel adres, d.w.z. dat het onmogelijk is om een permanente link naar een specifiek bericht achter te laten. Als je een publicatie met een permanent adres wilt maken en deze content wilt delen (of gewoon de aandacht van het publiek erop wilt vestigen), gebruik je de optie 'Notes'.
Een stabiel adres is niet het enige voordeel. Met Notes kun je ook lange publicaties plaatsen, structureren in alinea’s aanbrengen en afbeeldingen aan een tekst toevoegen. Door dergelijke informatieve publicaties te maken, kun je deze effectief met standaard verkoopberichten afwisselen. Een andere optie voor het gebruik van Notes is het plaatsen van juridische en andere verplichte informatie. Adidas gebruikte het bijvoorbeeld in zijn officiële profiel:
Notes Facebook-account Adidas
Facebook Live-streaming garandeert in vergelijking met standaard berichten een hogere bereik. Hoe dit komt? De belangrijkste reden hiervoor is de ranking. Het algoritme van Facebook is ingesteld om, vooral als dit een live-stream evenement of een productie is, éérst live-uitzendingen weer te geven.
Wat kan er live worden getoond? Het format kan worden gebruikt om belangrijke berichten uit te zenden of om bijvoorbeeld de werkprocessen van het bedrijf aan geïnteresseerde doelgroepen te tonen. Zo gebruikte KLM Royal Dutch Airlines live-uitzendingen om de evolutie van haar diensten, van de allereerste vluchten tot en met de moderne diensten, weer te geven.
KLM Royal Dutch Airlines Facebook stream
Dit is een format voor korte video's of fotocollecties, die 24 uur na publicatie weer verdwijnen. Waarom zijn ze handig voor een zakelijke account? Om dit te kunnen evalueren, moet je een beetje experimenteren en de reactie van het publiek beoordelen. Mensen houden nu eenmaal van oplossingen op maat. Door de juiste publicatieopties te kiezen, kun jij jouw bereik en de loyaliteit aan het merk vergroten. Voorbeelden van het toepassen van Facebook Stories zijn het publiceren van promotiecodes met kortetermijnacties (volgens het principe dat een persoon, die het verhaal heeft gelezen, de korting krijgt), plaats lokkertjes voor nieuwe producten of kondig tijdelijke acties aan.
Dit is een tool waarmee je in een zakelijke account statistieken van alle content kunt maken, kunt beheren en kunt volgen. Het is ontworpen om berichten te verwerken, video's te bewerken en live-uitzendingen te organiseren. Het wordt ook gesynchroniseerd met Instagram, wat erg handig is voor bedrijven, die op de twee grootste sociale netwerken ter wereld accounts hebben. De tool stelt je in staat om:
Facebook-werkbalk voor het maken en het beheren van content
Dit is een betaald platform voor het organiseren van promoties voor pagina's, merkproducten en -diensten en bepaalde publicaties. De structuur bevat handige tools voor het instellen van gerichte advertenties voor specifieke doelgroepen en voor het verzamelen van statistische gegevens. Het bevat ook Facebook Pixel - een tool die je inzicht geeft in de acties, die bezoekers op jouw website uitvoeren.
Facebook Ads Manager
Om effectieve resultaten te kunnen behalen, moet je eerst de doelgroep van het merk goed bestuderen, de interesses ontdekken en de problemen ervan inventariseren. De volgende stap is het analyseren van de zakelijke accounts, die succesvol zijn in jouw niche. Kijk naar de stijl waarin zij hun publicaties hebben opmaakt en de onderwerpen die ze behandelen. Kies voor berichtopties, ontwikkel een plan voor de content en werk aan de publicaties. Kwaliteit en effectieve oplossingen voor problemen van het publiek moeten hierbij jouw prioriteit hebben.
Als je een bedrijfsprofiel voor het merk hebt aangemaakt en hebt ingesteld en ongeveer vijf berichten hebt gepubliceerd, kun je beginnen met het promoten:
Voorbeeld van een melding voor een korting
In dit artikel heb je geleerd hoe je een zakelijk profiel op Facebook maakt én hoe je deze promoot. Op dinsdag 30 juni 2020 om 10:00 uur zal het tweede deel van dit artikel uitkomen!
Mocht je op zoek zijn naar een logomaker, bekijk dan vooral de website van Logaster. Deze is in vele talen beschikbaar!
Wil je het blauwe vinkje op social media? Lees het artikel 'Social media’s blauwe vinkje: hoe krijgt je webshop er een?' om erachter te komen hoe en waarom je deze krijgt!
25-06-2020Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.