Verhoog je gemiddelde orderwaarde (AOV): 5 tips
Ontdek effectieve strategieën en praktische tips om de gemiddelde orderwaarde (AOV) van je webshop te verhogen.
Niet alleen op onze kalender is het weer bijna nieuwjaar, ook het Chinese Nieuwjaar komt er weer aan. In onze kalender is dit op woensdag 29 januari 2025. Zoals je waarschijnlijk al weet, is het een zeer belangrijke feestdag in China en in heel Azië. In de blog van vandaag willen we bekijken wat jouw webshop kan doen om het meeste uit deze zeer gevierde feestdag te halen.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/momo design
Het Chinese Nieuwjaar is een feestdag die vele namen draagt. In China heet het chunjie (春节), en wordt het ook wel het Lentefeest genoemd.
Het is echter vermeldenswaard dat deze feestdag in een groot deel van Azië belangrijk is, niet alleen in China (meer dan 20% van de wereldbevolking viert deze feestdag!).
In Vietnam, bijvoorbeeld, staat het bekend als Tết Nguyên Đán en in Zuid-Korea als Seollal. Vele anderen noemen het het Maannieuwjaar.
Elk jaar wordt geassocieerd met een dier:
Dier | Begindatum gregoriaanse kalender |
Rat | 25 januari 2020 |
Os | 12 februari 2021 |
Tijger | 1 februari 2022 |
Konijn | 22 januari 2023 |
Draak | 10 februari 2024 |
Slang | 29 januari 2025 |
Paard | 17 februari 2026 |
Geit | 6 februari 2027 |
Aap | 26 januari 2028 |
Haan | 13 februari 2029 |
Hond | 3 februari 2030 |
Varken | 23 januari 2031 |
Het is ook de langste vakantie in China, namelijk 15 dagen (maar sommigen beschouwen de vakantieperiode als 40 dagen, beginnend in december met het Laba-festival).
Een zeer groot deel van het Chinese Nieuwjaar is dat het een feestdag is voor familieleden om samen te komen. Het is dan ook verantwoordelijk voor de grootste volksverhuizing ter wereld, waarbij mensen zeer grote afstanden afleggen om voor de feestdag thuis te komen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista
Het is duidelijk een zeer belangrijke feestdag voor een grote wereldbevolking.
Hoewel reizen om familie te zien door de meerderheid van de deelnemers wordt gedaan, blijkt uit recente trends dat veel mensen tijdens deze vakantie ook graag naar het buitenland reizen.
In feite waren dit, voordat het coronavirus begin 2020 toesloeg, de reisvoorspellingen voor de ruim 7 miljoen Chinese internationale reizigers:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista
Europa is duidelijk een populaire bestemming voor Chinese reizigers. Wanneer de zaken weer normaal worden, zal het interessant zijn om te zien of deze patronen zich in dezelfde richting voortzetten als in de tijd vóór de pandemie.
Hoewel het misschien verbleekt in vergelijking met Singles' Day, is het Chinese Nieuwjaar nog steeds een big deal in heel Azië (en voor Aziatische gemeenschappen over de hele wereld).
De stereotypen van Chinese shoppers zijn de afgelopen jaren ook veranderd. Met een toenemend besteedbaar inkomen zijn Chinese shoppers hoogwaardige, luxe producten en topmerken gaan waarderen. Bekijk deze statistieken van eind 2019 met betrekking tot online consumptiegewoonten tijdens het Lentefeest:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista
Als we nog een stapje verder gaan, zien we dat de smaak voor merknamen ook vrij hoog is. Om eerlijk te zijn is 'bekende online merken' het kleinste stuk van de taart (4,9%), maar 'bekende merken' het hoogste (57,4%):
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista
Als je een webwinkelier bent wiens leveranciers zich in China bevinden, dan is het de moeite waard op te merken dat je toeleveringsketen door de feestdag kan worden beïnvloed.
Zoals gezegd is het Chinese Nieuwjaar verantwoordelijk voor de grootste menselijke migratie ter wereld. Dat betekent dat veel mensen die dagen vrij hebben, dus verwacht niet dat je in deze periode zaken kunt doen (met je partners) in China.
Als je een dropshipper bent, wil je misschien je leveranciers dubbel checken om op de hoogte te zijn van eventuele vertragingen in hun processen. Misschien wil je van tevoren een aantal populaire artikelen inslaan.
Geschenken geven is heel populair tijdens het Chinese Nieuwjaar, dus bijna elke bedrijfstak profiteert van het Chinese Nieuwjaar en het Lentefeest. Sommige bedrijfstakken doen het echter uitzonderlijk goed. Bedrijven die in die bedrijfstakken actief zijn, kunnen overwegen om unieke marketingcampagnes op te zetten voor degenen die het Maanjaar vieren.
Laten we naar wat nummers van januari 2023 kijken:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Statista
As you can see, food and nutrition products dominate the top four positions (more on that below).
After that, you'll see more common products, including electronics, clothing, household products, toys and beauty products.
Zoals je je kunt voorstellen is geen groot festival compleet zonder lekker eten erbij. Het Chinese Nieuwjaar is niet anders.
Volgens Statista heeft Frankrijk met 750.000 mensen het hoogste aantal Chinezen in Europa (het Verenigd Koninkrijk bijna 470.000 en Italië 330.000). In Frankrijk schiet de verkoop van Aziatische voedselproducten omhoog tijdens het Chinees Nieuwjaar, met een omzet van meer dan 100 miljoen euro.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista
Zoals gezegd is reizen een groot onderdeel van de Chinese Nieuwjaarsviering. Hoewel veel mensen uiteindelijk naar huis reizen voor de vakantie, gaan anderen ook echt op vakantie.
Vergeet echter niet dat de feestdag in het grootste deel van Azië wordt gevierd, niet alleen in China. Daarom kun je je richten op shoppers (of reizigers) over de hele wereld. Het kan een mooie stimulans zijn voor bedrijven in de periode na Kerstmis.
Dus, wat kun je doen om dit potentiële klantenbestand te bereiken? Hier zijn een paar ideeën en voorbeelden van eerdere campagnes.
Zoals je waarschijnlijk al weet, hebben Chinezen sterke tradities en hechten ze er enorm veel waarde aan. Leer meer over wat deze feestdag uniek maakt.
Eerst en vooral gaat deze feestdag over familie. Tiger Beer creëerde een campagne, 'The Reunion Project', gebaseerd op het concept van het herenigen van families die elkaar een paar jaar niet hadden gezien. Via dit project konden mensen geliefden nomineren en mogelijk een reis naar huis winnen. (Waarschuwing: je kunt hier tranen met tuiten krijgen!)
Het Chinese Nieuwjaar is ook een feestdag over reizen (denk aan de migratie). Dit is een enorm kenmerk van de feestdag. McDonald's creëerde een campagne rond een reizende Ronald McDonald-pop die voor de feestdag thuiskomt.
Een andere traditie die bij het Chinese Nieuwjaar hoort zijn de geschenken. Een gebruikelijk geschenk is een rode envelop met geld erin. Ook met dit idee kun je zeker creatief omgaan.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Shutterstock/japansainlook
Iets anders om in gedachten te houden is dat het nieuwe jaar geassocieerd wordt met een dier. In 2023 is het het jaar van het konijn. Je kunt producten verkopen waarin dit dier voorkomt. Neem die dieren op in je marketingcampagnes, advertenties en afbeeldingen op sociale media!
In het onderstaande voorbeeld uit 2019 gebruikte Lancôme een schattig varken in hun advertentie omdat het het jaar van het varken was.
Natuurlijk kan zo'n vakantie stressvol zijn (15 dagen met je familie!). Hun leven op welke manier dan ook gemakkelijker maken is een goede manier om een relatie met hen op te bouwen. Dit kan lastig zijn, afhankelijk van wat je bedrijf verkoopt, maar probeer creatief te zijn. Heb je decoratietips? Recepten? Reistips? Cadeau-ideeën? Deel ze!
Mensen laten reageren op je content is altijd een goed idee. Als shoppers zich verbonden voelen met je merk, is de kans veel groter dat ze ook bij je willen kopen. Zorg dat shoppers betrokken raken met social media.
Korte micro-videoclips zijn een populaire trend in China die Michael Kors perfect gebruikte om zich met hun publiek bezig te houden. Toen ze voor het eerst de Chinese markt betraden, maakten ze een hashtag challenge voor gebruikers om een 'city catwalk' video te maken waarin ze op openbare plaatsen 'catwalken'. Ongeveer 30.000 gebruikers deden mee aan deze campagne.
Coca-Cola creëerde een campagne voor mensen om 'degenen te nomineren die hen gelukkig hebben gemaakt'. Gebruikers konden gepersonaliseerde internetmemes maken om te delen op social media.
Natuurlijk hoef je geen software te maken waarmee gebruikers hun eigen memes kunnen maken. Social media-wedstrijden met een unieke hashtag of hen uitnodigen om hun vrienden te taggen voor een giveaway of low budget alternatieven om de sociale betrokkenheid bij je merk te stimuleren.
Het Chinese Nieuwjaar / Lentefeest is een absoluut enorm evenement in Azië en in Aziatische gemeenschappen over de hele wereld. De verkoopkansen van deze periode negeren zou een vergissing zijn! Ga nu aan de slag om het meeste te halen uit een van de belangrijkste feestdagen ter wereld. Vergeet niet dat het nieuwe jaar in 2025 op 29 januari valt.
Ontdek effectieve strategieën en praktische tips om de gemiddelde orderwaarde (AOV) van je webshop te verhogen.
Vrouwendag is een goed marketingmoment voor je webshop. Niet alleen voor shops met juwelen, chocolade en bloemen!