Webshop lokaliseren: verkopen in het buitenland

Stempels van verschillende locaties

Je webshop groeit en je bent klaar om uit te breiden naar internationale markten. Om je bedrijf in een nieuw land te openen, is echter meer nodig dan alleen een nieuw domein aanmaken en wat vertaaltools gebruiken. Lokalisatie is de sleutel tot globalisering. Vandaag bekijken we een paar dingen die je in overweging moet nemen om succes te boeken met je internationale onderneming.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/etraveler

Je webshop lokaliseren voor een nieuwe markt

Er komt zoveel kijken bij lokalisatie, maar wat betekent het precies?

Lokalisatie verwijst naar de aanpassing van een product of dienst voor een specifieke markt door rekening te houden met taal, cultuur, tradities, verwachtingen en wettelijke vereisten.

Taal

Taal is de meest voor de hand liggende eerste stap als het gaat om lokalisatie.

Engels is een goed uitgangspunt als je in het buitenland wilt verkopen, maar als je echt succes wilt hebben op een nieuwe markt, is het zinvol om een site in de lokale taal te maken.

Als je al weet in welke markt je wilt doorbreken, weet je op welke taal je je moet richten.

Maar het kan ook de taal zijn die je helpt om te beslissen naar welke markt(en) je als volgende wilt uitbreiden.

Volgens Statista wordt Engels het vaakst gebruikt voor webinhoud (op basis van het aantal websites). De top 10 kan interessant voor je zijn:

  1. Engels (52,1%)
  2. Spaans (5,5%)
  3. Duits (4,8%)
  4. Russisch (4,5%)
  5. Japans (4,3%)
  6. Frans (4,3)
  7. Portugees (3,1%)
  8. Italiaans (2,3%)
  9. Turks (2,1%)
  10. Nederlands/Vlaams (1,8%)

Houd er rekening mee dat sommige talen in meerdere markten bestaan (bijv. Engels, Spaans en Portugees), dus er kan wat extra lokalisatie nodig zijn voor sommige woorden.

Hoewel de gebruikerservaring een belangrijke reden is om je website te lokaliseren, is SEO een andere belangrijke factor om rekening mee te houden.

Een goede positie in zoekmachines voor je belangrijkste zoekwoorden is belangrijk om verkeer naar je site te leiden, dus je moet zeker overwegen om een moedertaalspreker in te schakelen voor je vertaalwerk. Nog beter is het als ze wat SEO-kennis hebben en dat in je site kunnen verwerken.

Cultuur

Het is ideaal om je merkidentiteit op alle markten gelijk te houden, maar er kunnen kleine dingen zijn die je moet veranderen als je je merk naar je nieuwe markt wilt lokaliseren.

Is deze nieuwe markt bijvoorbeeld cultureel diverser? Misschien is deze markt conservatiever. Misschien moeten de afbeeldingen op je website deze verschillen weerspiegelen.

Bepaalde kleuren kunnen een bepaalde betekenis hebben in je nieuwe markt. Betekent je merknaam iets anders in de lokale taal?

Dit zijn slechts een paar van de dingen die je moet onderzoeken voordat je live gaat in een nieuwe markt.

Valuta, betalingsopties en logistiek

Het spreekt waarschijnlijk voor zich dat je de valuta wilt aanpassen aan je publiek. Sommige winkels laten je de taal en valuta kiezen wanneer je op de site surft, terwijl andere de site automatisch lokaliseren op basis van de locatie van de gebruiker.

De optie om door de site te bladeren zoals jij dat wilt, is zeker prettig, omdat het zich aanpast aan de voorkeuren van de gebruiker.

Als het op betaalopties aankomt, zorg er dan voor dat je de populairste methoden beschikbaar hebt voor je nieuwe markt. De meeste markten zijn PayPal-vriendelijk, maar in sommige markten zijn er misschien enkele alternatieven.

Hetzelfde geldt voor logistiek. Verschillende gebruikers hebben verschillende voorkeuren als het gaat om logistieke dienstverleners, dus zorg ervoor dat je een paar opties hebt en houd de populairste in gedachten voor elke markt.

Check de concurrentie

Je kunt veel van de voorgaande punten onderzoeken door meer bekende sites in de betreffende markt te bezoeken. Naast betalingen en logistiek ontdek je misschien nog andere nuances die de markt uniek maken.

Misschien zie je een trend in beeldmateriaal en lay-outopties. Japanse sites staan erom bekend dat ze totaal verschillende lay-outs hebben vergeleken met wat als standaard wordt beschouwd op Europese sites.

Klantvertrouwen is een universeel onderwerp

Het maakt niet echt uit of je site goed gevestigd is in je thuismarkt. Als een gebruiker op de nieuwe markt nog nooit van je heeft gehoord, zal diegene automatisch een beetje sceptisch zijn als die je webshop voor het eerst bezoekt. Dit kan zelfs het geval zijn op je huidige site.

Wanneer gebruikers onbekende winkels bezoeken, zullen ze op zoek gaan naar vertrouwenselementen.

Dit kan veel verschillende dingen inhouden, afhankelijk van de consumententrends op de markt.

In Europa (met name in Duitsland) zijn veel consumenten bekend met de privacywetgeving (zoals de AVG-regelgeving), dus ze kunnen je juridische pagina's bezoeken.

Leestip: Doe je in Duitsland iets wettelijk verkeerd op je webshop? Dan heb je  kans dat je een Abmahnung krijgt. Deze legale waarschuwing wil je natuurlijk  vermijden. Daarom leggen we je uit wat dit precies inhoudt zodat jij er geen  krijgt!

Andere gebruikers kunnen je 'Over ons'-pagina bekijken.

Sommige gebruikers zoeken contactinformatie op je site. Is deze gemakkelijk toegankelijk in de navigatie en/of voettekst van je website?

Eén element is echter universeel voor shoppers over de hele wereld: klantbeoordelingen.

Klantbeoordelingen zijn tegenwoordig min of meer vanzelfsprekend voor webwinkeliers. Er zijn veel voordelen verbonden aan het implementeren van beoordelingen van klanten op je website. Naast het ontvangen van oprechte feedback, zijn beoordelingen een geweldig marketinginstrument om vertrouwen op te bouwen bij nieuwe gebruikers.

Door een Google-gecertificeerd platform voor beoordelingen te gebruiken, kun je ook je sterrenbeoordelingen in Google weergeven en zo je online reputatie verbeteren.

Vergeet niet: veel gebruikers zullen je bedrijf onderzoeken op Google voordat ze een aankoop doen. De indruk die je bedrijf maakt op zoekmachines is van vitaal belang voor je succes.

Naast het aanbieden van zowel servicebeoordelingen als productbeoordelingen, kunnen bedrijven ook het keurmerk verdienen met de (kopersbescherming) om het vertrouwen van klanten nog verder te verbeteren. Meer informatie over Trusted Shops-oplossingen.

SEO & technische instellingen

We hebben SEO al even aangestipt toen we het hadden over taallokalisatie. Er zijn echter een paar technische elementen om rekening mee te houden.

Site-structuur (URL's)

Als je een nieuw domein maakt voor je online bedrijf, heb je een paar opties voor de URL zelf:

  • Verschillende ccTLD's voor het hoofddomein
  • gTLD met subdomeinen
  • gTLD met submappen

Verschillende ccTLD's voor het hoofddomein

Landcodetopniveaudomeinen (oftewel country code top-level domains  ccTLD's) vertellen Google op welk land je website is gericht. In dat opzicht worden ccTLD's beschouwd als de sterkste indicatoren voor zoekmachines omdat ze tot nauwkeurigere resultaten leiden.

Je bent waarschijnlijk bekend met ccTLD's. Een winkel kan verschillende eindes aan zijn URL's hebben om de doelmarkt aan te geven. Bijvoorbeeld:

  • Nederland: jouw-bedrijf.nl
  • Duitsland: jouw-bedrijf.de
  • Frankrijk: jouw-bedrijf.fr

De negatieve aspecten van ccTLD's zijn dat ze duurder zijn, omdat je een extra domein hebt. Het vergt ook meer onderhoud omdat het een geheel nieuwe website is. Tot slot moet je voor elk domein nieuwe backlinks verzamelen om online sterker aanwezig te zijn.

gTLD met subdomeinen

gTLD staat voor generic top-level domain (algemeen topleveldomein). In wezen behoud je het .com-domein en voeg je je eigen markt toe vóór de domeinnaam. Dit wordt een subdomein genoemd.

Misschien ben je dit soort sites al eens tegengekomen. Bijvoorbeeld:

  • Nederland: nl.jouw-bedrijf.com
  • Duitsland: de.jouw-bedrijf.com
  • Frankrijk: fr.jouw-bedrijf.com

Het is de moeite waard om op te merken dat deze methode als ingewikkelder kan worden beschouwd dan de volgende optie.

gTLD met submappen

Het gebruik van gTLD's met submappen is misschien wel de eenvoudigste versie om te implementeren. Niet alleen dat, maar er zijn ook SEO-voordelen. Omdat het domein wordt gedeeld, kan elke taalvariant profiteren van rankingboosts van de andere versies.

  • Nederland: jouw-bedrijf.com/nl
  • Duitsland: jouw-bedrijf.com/de
  • Frankrijk: jouw-bedrijf.com/fr

Het is ook goed om te onthouden dat het hebben van te veel submappen in een URL een negatieve invloed kan hebben op je rankings. Als je een groot aantal producten (en productcategorieën) aanbiedt, kun je overwegen om de gTLD met submappen-methode te gebruiken.

Hreflang-tags

Het gebruik van Hreflang-tags kan je SEO ook ten goede komen. In wezen plaats je een stukje code in de kop van je HTML-code op elke pagina met een meertalige variant. Dit zou in theorie de gebruikerservaring moeten verbeteren, vooral als de zoekterm van de gebruiker verschilt van de moedertaal van het land waar de gebruiker zich bevindt (een Duitse gebruiker die zoekt op een apparaat in Frankrijk krijgt bijvoorbeeld toch een Duitse pagina te zien).

Het belangrijkste is om ze consequent te gebruiken. Ga naar deze pagina van Google voor meer informatie over Hreflang-tags en om Google op de hoogte te stellen van gelokaliseerde versies van je pagina's.

Gratis Google-tools voor lokalisatie

Er zijn een aantal tools die je kunnen helpen bij het uitbreiden naar nieuwe markten en het verkrijgen van inzichten om je te helpen begrijpen wat uniek is aan deze markten. Laten we kort een paar van de tools bekijken die gratis beschikbaar zijn:

Think With Google is een geweldige site voor webwinkeliers die op zoek zijn naar inzichten, ideeën en inspiratie. In feite is dat precies wat je bovenaan hun pagina ziet.

Je vindt er allerlei interessante artikelen en je hebt de mogelijkheid om van regio te veranderen voor andere informatie en andere artikelen.

Binnen Think With Google vind je het gedeelte Consumer Insights waarin interessante gegevens, artikelen en casestudy's voor verschillende regio's over de hele wereld worden gedeeld.

Als je hulp nodig hebt bij het bepalen naar welke markten je als volgende wilt uitbreiden, gebruik dan de tool Market Finder, die ook deel uitmaakt van Think With Google.

Dan zijn er nog enkele andere Google-tools waar je misschien al bekend mee bent:

  • Google Trends kan je een goed inzicht geven in verschillende trending topics en hoe ze zich seizoensgebonden ontwikkelen in verschillende markten.
  • Google Analytics kan je land- en taalrapporten geven om te zien wie je site al bezoekt.
  • Met Google Keyword Planner kun je het zoekvolume voor zoekwoorden in verschillende landen en taalinstellingen onderzoeken.

Kortom

Het lokaliseren van je online bedrijf voor internationale marketing kan je bedrijf exponentieel laten groeien. Het vereist echter onderzoek en de expertise van de lokale bevolking om je te helpen de markt zo soepel mogelijk te betreden.

18-07-2024
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

Select Country: