Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Ookal denk je misschien dat een "Over ons"-pagina niet erg belangrijk is, nemen veel shoppers hier wel degelijk een kijkje. Als de bezoeker je shop nog niet kent, is de kans groot dat hij of zij deze pagina bezoekt om te ontdekken wie je bent. Dit betekent in feite dat de bezoekers nagaan hoe betrouwbaar je bent en of het veilig voelt om zaken met je te doen. We bespreken hier wat je nodig hebt voor de perfecte "Over ons"-pagina.
Ik wil je ervan overtuigen dat het belangrijk is om tijd en moeite te investeren in een mooie, informatieve en interessante "Over ons"-pagina. Een onderzoek geet enkele interessante statistieken over het gedrag van nieuwe bezoekers als zij voor het eerst op een website zijn:
47% van de nieuwe bezoekers gaat direct naar de pagina's met producten en services
33% gaat naar de homepage voordat ze de andere pagina's bekijken
16% gaat naar de "Over ons"-pagina
Ik weet niet wat jij dacht, maar die 16% verraste mij wel. Ik had verwacht dat dat aantal een beetje lager zou zijn, eerlijk gezegd. Als je al een tijdje werkzaam bent in de e-commerce-business, dan besef je je dat dit een hoog getal is.
Dit zijn potentiële klanten die oprecht geïnteresseerd zijn in je merk en die naar deze pagina zijn gegaan om zich ervan te overtuigen of ze wel of niet bij jou willen winkelen. Mis deze kans niet om hen ervan te overtuigen dat je bedrijf betrouwbaar is.
Laten we dus beginnen: op welke dingen moet je letten als je een "Over ons"-pagina maakt?
We hebben het al eerder gehad over de voordelen van storytelling in e-commerce. Storytelling geeft je merk een persoonlijkheid, een doel, een leven. Plotseling gaat je verhaal over wat je wilt bereiken en gaat het niet meer over geld verdienen. Dit is iets waarin mensen zich kunnen inleven.
In het onderstaande voorbeeld laat Seattle Cider Co. zien hoe zij hun cider maken. Visueel is dit enorm leuk omgezet (als je naar beneden scrolt, vallen de appels in het vat). De bezoeker wordt betrokken door het verhaal te beginnen met de herkomst van hun appels (die worden in de regio gekocht) en door uit te leggen hoe cider wordt gemaakt.
Het kan een beetje technisch zijn, maar zelfs de gemiddelde ciderdrinker zal de basisprincipes van het gisten begrijpen met hun uitleg. Als kers op de taart is er onderaan een mooie foto van het team.
Nu we het toch over afbeeldingen hebben…
Je wilt in deze sectie met beide benen op de grond staan. Er is vast niemand die je "Over ons"-pagina bezoekt om een biografie of een begeleidende brief te lezen. Schrijf naar je lezers alsof je met hen spreekt. Leg de dingen op een eenvoudige manier uit.
Gebruik het ik-perspectief als je over jezelf praat. Nogmaals, het idee is om met hen te praten alsof je met ze in gesprek bent. Dat voelt persoonlijker en bescheidener. Het schept vertrouwen bij je potentiële klanten, terwijl een biografie zonder persoonlijke details juist saai en niet uitnodigend is.
Je kunt het over een breed scala aan onderwerpen hebben, namelijk hoe je in de branche terecht bent gekomen en wat je drijfveren zijn, maar in het algemeen raad ik je aan om niet te veel vakjargon te gebruiken. Ga ervan uit dat de lezer geen expert is in je vakgebied.
In het onderstaande voorbeeld krijg je een idee van de menselijke kant van Noah Kagan. Voor het geval zijn domeinnaam het niet al verraadt, moet de foto je zeker de indruk geven dat Noah een leuke jongeman is en enorm geniet van zijn werk.
Noah is er goed in serieuze onderwerpen met wat humor te combineren. Dat zie je al aan de eerste regel van zijn tekst waarin hij zichzelf "head sumo" noemt. Maar in de volgende zin herken je dat hij zijn werk goed doet en veel ervaring heeft (hij was een van de eerste medewerkers van Facebook en heeft ook voor Mint en Intel gewerkt).
Je "Over ons"-pagina is een geweldige kans om informatie te geven over vragen die op andere pagina's van je website onbeantwoord blijven. Herinner je je nog aan het onderzoek dat ik hierboven liet zien met statistieken over het gedrag van nieuwe bezoekers? Nou, datzelfde onderzoek vroeg ook welke website-onderdelen kopers vervelend vinden en de reden zijn om de website te verlaten.
Bron: Komarketing.com
Zoals je ziet, was het meest gegeven antwoord het gebrek aan een boodschap (kan niet zeggen wat een bedrijf doet). Schokkend? Ja. Wanneer je zo diep verankerd bent in je vak besef je misschien niet dat niet iedereen precies begrijpt wat je te bieden hebt. Je "Over ons"-pagina is de perfecte gelegenheid om dit te verduidelijken voor je klanten.
Klik op deze afbeelding voor een gedetailleerdere weergave
Deze pagina van Shape neemt alle punten in acht. Zij leggen niet alleen uit wie ze zijn en wat ze doen, ze gaan ook duidelijk in op het tweede punt van de dingen die bezoekers irriteren (hun contactgegevens staan vast in de linkerkant van de pagina). Niet alleen dat, je ontmoet het team (op een speelse manier) en als je verder naar beneden scrolt, zie je de klanten waarmee ze hebben samengewerkt en zelfs enkele referenties.
Er is niet alleen plaats om uit te leggen wat je bedrijf precies doet, je kunt ook een beetje filosofisch zijn. Dit kan ook echt helpen bij het opbouwen van vertrouwen voor je bedrijf, omdat bezoekers te weten komen wat de sfeer bij jullie is.
Na de uitleg van wat ze doen, drukt Refinery 29 duidelijk uit wie ze zijn en wat hun uiteindelijke doelen zijn. Hun missie is om vrouwen te helpen om hun macht op te eisen. Hun essentie gaat over individualiteit en inclusiviteit. Hun belofte is het leveren van optimistische en veelzijdige verhalen. Ja, een deel hiervan komt een beetje abstract over, maar het gevoel dat ze willen communiceren is duidelijk: positiviteit en inspiratie.
Dit is ook een kans om de aandacht te vestigen op alle maatschappelijke activiteiten, doelen of goede doelen waaraan je bedrijf deelneemt.
Venngage creëerde deze infographic met een samenvatting van de hoofdpunten van dit artikel:
Je "Over ons"-pagina is je kans om niet alleen je producten en services te verkopen, maar ook de persoonlijkheid van je merk in de verf te zetten. Als je producten en services zich op het eerste gezicht niet onderscheiden van de concurrentie, kun je van de gelegenheid gebruikmaken om bezoekers ervan te overtuigen dat je merk bijzonder is en dat je beter dan wie dan ook voor je klanten zorgt.
08-08-2019Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.