In deze blogpost leer je wat ondernemers en fabrikanten die actief zijn in de e-commerce sector moeten weten met betrekking tot de Verpackungsgesetz (verpakkingswet, ook wel VerpackG), die sinds begin 2019 in Duitsland van kracht is en geüpdatet is in juli 2022.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/PaeGAG
De Verpackungsgesetz bestaat nu ongeveer vierenhalf jaar. Deze trad in werking op 1 januari 2019 en verving de voorheen geldende Verpakkingsverordening. De verpakkingswet is bedoeld om ambitieuze ecologische doelen te bereiken: Verpakkingen moeten zoveel mogelijk worden vermeden, hergebruikt en gerecycled.
Daartoe wordt geleidelijk nieuwe regelgeving van kracht. Op 1 juli 2022 kwamen er weer nieuwe verplichtingen die ook van invloed kunnen zijn op webshops. In deze blogpost vatten we bekende regelgeving samen.
In dit artikel leer je meer over...
Als online handelaar verpak je je goederen meestal om ze naar je klanten te sturen. Dit is de eerste keer dat je de verzendverpakking in omloop brengt en daarom zijn de verplichtingen van de Verpackungsgesetz op jou van toepassing. In principe voorziet de Verpackungsgesetz in drie soorten verplichtingen: Deelname aan een duaal systeem als je bepaalde soorten verpakkingen op de markt brengt, registratie bij het verpakkingsregister LUCID en bepaalde informatieverplichtingen.
Deze verplichting is sinds 1 januari 2019 onveranderd. Wie een product maakt en distribueert, is ook verantwoordelijk voor de verwijdering ervan - dat is het idee. Dus als je een verpakking gevuld met goederen op de markt brengt en deze eindigt na gebruik meestal als afval bij de particuliere eindgebruiker, dan moet je ervoor zorgen dat deze verpakking wordt verwijderd. Daarom is er een verplichting om deel te nemen aan een zogenaamd duaal systeem.
Duale systemen zijn particuliere bedrijven die ervoor zorgen dat het verpakkingsafval in het recyclingsysteem terechtkomt. Je kunt kiezen tussen verschillende duale systemen. Op deze manier neem je deel aan de financiering van een collectieve inzameling van verpakkingen en ben je vrijgesteld van je individuele terugnameplicht.
Tot nu toe moesten alleen webshops die verpakkingen in omloop brengen die onderhevig zijn aan systeemdeelname, zich registreren bij het LUCID-verpakkingsregister. Vanaf 1 juli 2022 is de registratieplicht uitgebreid - tot alle verpakkingen die in Duitsland afgevuld en commercieel in omloop worden gebracht. Dit betekent dat de registratieverplichting ook zal geldt voor fabrikanten of distributeurs van verpakkingen die niet onder systeemdeelname vallen en voor eindverkopers van serviceverpakkingen. Deze waren voorheen vrijgesteld van de registratieplicht.
Let op: Zonder registratie mag je vanaf 1 juli 2022 geen verpakte goederen meer verkopen in Duitsland. Je moet je daarom registreren bij het verpakkingsregister LUCID. Deze is ook in het Engels toegankelijk. Als je al geregistreerd bent, moet je je registratie aanvullen met extra informatie als je ook verpakkingen distribueert die eerder waren vrijgesteld van de verplichting.
Vanaf een bepaalde hoeveelheid op de markt gebrachte verpakkingen (§ 11 lid 4 VerpackG) moet je jaarlijks uiterlijk op 15 mei bij de centrale instantie aangifte blijven doen van alle verkoop- en secundaire verpakkingen die je in het voorafgaande kalenderjaar voor het eerst op de markt hebt gebracht. Als je onder de limieten valt, ben je vrijgesteld van de verplichting om een volledigheidsverklaring in te dienen.
Vanaf 1 juli 2022 mogen er geen goederen meer worden aangeboden door handelaren op elektronische marktplaatsen als de verplichte online handelaren niet hebben voldaan aan hun systeemdeelname- en registratieverplichting. Je bent dus verplicht om de online handelaren te controleren.
Hetzelfde geldt voor aanbieders van fulfilmentdiensten: zij mogen hun diensten niet meer aanbieden als hun klanten niet correct geregistreerd zijn of niet deelnemen aan een duaal systeem.
Als je je niet correct registreert, kan dit leiden tot een distributieverbod. Aangezien de registratieplicht op 1 juli 2022 is uitgebreid naar alle verpakkingen, mag je sinds die datum geen verpakte goederen meer op de markt brengen in Duitsland als je je niet hebt geregistreerd bij LUCID.
Bovendien bega je een administratieve overtreding als je niet voldoet aan de verplichtingen van de Verpackungsgesetz of een distributieverbod niet naleeft. De bevoegde overheidsinstanties kunnen dit bestraffen met een boete van maximaal 200.000 euro, afhankelijk van de overtreding.
Let op: Overtredingen van de verplichtingen van het verpakkingsregister zijn ook overtredingen van het mededingingsrecht waarvoor een Abmahnung kan worden gegeven. Het LUCID-verpakkingsregister is openbaar toegankelijk. Individuele fabrikanten kunnen worden geïdentificeerd met behulp van de zoekfunctie. Ontbrekende vermeldingen kunnen gemakkelijk door iedereen worden getraceerd.
Als online handelaar heb je over het algemeen te maken met de Verpackungsgesetz. De al bekende verplichtingen van de Verpackungsgesetz blijven bestaan en worden gedeeltelijk uitgebreid of aangevuld. Sinds 1 juli 2022 vallen alle verpakkingen onder de registratieplicht. Daarnaast moeten elektronische marktplaatsen en fulfilment service providers vanaf deze datum controleren of online handelaren of hun opdrachtgevers voldoen aan de verplichtingen van de verpakkingswet. Overtredingen van de verplichtingen van de Verpackungsgesetz kunnen leiden tot boetes, verkoopverboden en waarschuwingen.
Zorg ervoor dat je je registreert bij LUCID of voltooi je registratie als je verpakkingen van welke aard dan ook distribueert. Als je verkoopverpakkingen of secundaire verpakkingen op de markt brengt die gevuld zijn met goederen die na gebruik meestal als afval eindigen bij de particuliere eindverbruiker, kies dan voor een duaal systeem. Meld de hoeveelheid en het type verpakking bij LUCID en bij het door jou gekozen duale systeem.
Gepubliceerd op: 7 oktober 2021
Geüpdatet op: 16 juni 2023
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.