Als je er aan denkt om ook in Duitsland te gaan verkopen, dan is dat een grote stap. Duitsers houden van Nederland en van Nederlandse producten, dus daar kan het niet mis gaan. Met zo’n 82 miljoen mensen die in Duitsland wonen is investeren in uitbreiding naar onze oosterburen een heel goed idee. Maar als je als bedrijf actief wilt zijn in Duitsland moet je wel weten wat daar bij komt kijken: Abmahnungen.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/eamesBot
In dit artikel lees je meer over...
Een Abmahnung is eigenlijk een soort juridische waarschuwing in Duitsland die je ontvangt waarin staat dat je een bepaalde handeling moet beëindigen. In de retailwereld worden Abmahnungen in veel gevallen verstuurd als er sprake is van ‘oneerlijke handelspraktijken’. Dit kan voor een fysieke winkel zijn, maar ook voor een online shop.
In het Duitse mededingingsrecht zijn waarschuwingen bij wet geregeld in artikel 12 lid 1 van de Wet Tegen Oneerlijke Concurrentie (UWG). Daarin staat:
"Degenen die gerechtigd zijn een vordering tot voorlopige voorziening in te stellen, moeten de schuldenaar waarschuwen voordat zij een gerechtelijke procedure starten. Ze moeten diegene de kans geven het geschil op te lossen door een last onder dwangsom te vaardigen, vergezeld van een passende, contractuele boete. Als de waarschuwing gerechtvaardigd is, kan de gerechtigde de noodzakelijke kosten terugvorderen".
Abmahnungen worden verstuurd om rechtszaken te vermijden. Als je een Abmahnung ondertekent, ga je ermee akkoord om de bepaalde handeling te beëindigen en moet je daar bovenop waarschijnlijk nog een boete betalen. Als je hebt ondertekend, ga je ook akkoord met het opnieuw betalen van de boete als je de handeling weer uitgevoerd wordt. Bij weigering kan de waarschuwer een gerechtelijke procedure starten.
De Abmahnung moet het volgende bevatting:
De vermeende wettelijke overtreding;
Een juridische beoordeling van de overtreding;
Een oproep om het verweten gedrag achterwege te laten en de verbintenis te ondertekenen in combinatie met de toezegging om een boete te betalen in geval van herhaling;
Een termijn waarbinnen de vordering moet worden voldaan; als de beschuldigde niet op tijd betaalt, zal een rechtszaak worden aangespannen.
Normaal gesproken neemt de ontvangende partij ook de advocaatkosten op zich voor het opstellen van de Abmahnung.
De Abmahnung waarover we in dit artikel spreken, is gericht op oneerlijke concurrentie. Als jij als Nederlands bedrijf alleen in Nederland verkoopt, is het Duitse recht niet van toepassing op jouw bedrijf. Echter, het wordt ingewikkelder wanneer je als Nederlands bedrijf ook in Duitsland verkoopt, want dan wordt je webshop een concurrent van Duitse bedrijven. Het is dan verstandig om je te verdiepen in de Duitse wetgeving, om een Abmahnung te vermijden.
Sowieso moet je webshop voldoen aan de eisen van de Europese Unie als je verkoopt in een land dat lid is van de Europese Unie.
Als je gaat verkopen in een ander land, is het daarom altijd verstandig om professionals in te schakelen om je met de wetgeving te helpen.
De UWG (artikel 8, lid 3) regelt wie een Abmahnung kan versturen. Abmahnungen worden voornamelijk verzonden door concurrenten. Ze kunnen echter ook afkomstig zijn van kamers van koophandel en enkele andere bevoegde instanties en juridische verenigingen (die opkomen voor commerciële of onafhankelijke zakelijke belangen).
Een concurrent is een andere handelaar of onderneming die zich richt op dezelfde markt wat betreft doelstelling, geografische spreiding en tijdsperiode. Iedereen die producten in dezelfde categorie aanbiedt, is in feite een concurrent.
In de UWG zijn een aantal feiten opgenomen die aanleiding kunnen geven tot een Abmahnung.
De UWG heeft een zwarte lijst hiervoor. Het gedrag van de ondernemer op deze lijst is altijd op het gebied van oneerlijke concurrentie.
Ook kun je een Abmahnung ontvangen voor agressieve en misleidende reclame.
En ten slotte is er de algemene clausule, die luidt als volgt:
"Oneerlijke commerciële acties zijn niet toegestaan als deze de belangen van concurrenten, consumenten of andere marktdeelnemers aanzienlijk kunnen schaden".
De meest voorkomende redenen voor Abmahnungen voor webshops zijn: onjuiste algemene voorwaarden, het onrechtmatig versturen van nieuwsbrieven en andere reclame per e-mail, onjuiste gegevens betreft annuleren/retourneren en misleidende prijsinformatie.
Indien de waarschuwing terecht was, heeft degene die waarschuwt recht op vergoeding van de voor de waarschuwing noodzakelijke kosten. Als de persoon die de waarschuwing uitbrengt een advocaat heeft ingehuurd, moet de persoon die de waarschuwing ontvangt de gemaakte juridische kosten dragen.
Deze zijn gebaseerd op de wettelijke bepalingen uit de Wet op de Advocatenbeloning (RVG). De vergoedingen zijn op hun beurt afhankelijk van het bedrag in geschil. Dit kan relatief vrij worden vastgesteld, maar de huidige jurisprudentie geeft altijd richtlijnen voor het bepalen van een passend bedrag in geschil.
Voor zeer eenvoudige Abmahnungen kunnen de bedragen oplopen tot 10.000 euro. Bij ernstige of talrijke overtredingen, kan het oplopen tot 25.000 euro of meer.
Als de gewaarschuwde persoon (na het opheffen van de overtreding) de vereiste lastenverklaring (Unterlassungserklärung) indient, mag diegene deze overtreding nooit meer herhalen. Door het indienen van de lastenverklaring sluit die een contract met de waarschuwingsgever. De lasten- en ophoudverklaring heeft geen vervaltermijn of beperkte geldigheid, maar is levenslang geldig. Je leest vaak online dat een lastenverklaring maar dertig jaar geldig is, maar dat is niet waar. Zo’n termijn van dertig jaar bestaat niet voor lastenverklaringen.
Een lastenverklaring in dit geval is een soort verklaring van stopzetting van de praktijken.
Zoals eerder gezegd:
Indien de gewaarschuwde persoon in de toekomst de lastenverklaring schendt, is de daarin vastgelegde contractuele boete verschuldigd. Dit gaat dan rechtstreeks naar de waarschuwende partij.
Als de gewaarschuwde partij de lastenverklaring niet indient (dus niet akkoord gaat met de Abmahnung), zal er meestal een gerechtelijke procedure volgen.
Als in de procedure blijkt dat de Abmahnung inderdaad terecht was, wordt er een rechterlijk verbod uitgesproken. Dit kan in de vorm van een voorlopige voorziening of een vonnis. Daarna staat de normale gang naar de rechter open.
Als zo'n verbodsbevel vervolgens wordt overtreden, wordt er een boete opgelegd. In tegenstelling tot de contractuele boete gaat de boete echter niet naar de persoon die de waarschuwing heeft gegeven, maar gaat deze in de kas van de rechtbank.
Omdat in dat geval de waarschuwende partij niets verdient aan de latere overtredingen, is het vaak een strategische overweging om geen lastenverklaring in te dienen, maar te wachten op een rechterlijk verbod.
Als je een Abmahnung hebt ontvangen, is er maar één advies: blijf kalm en ga gelijk naar een advocaat gespecialiseerd in mededingingsrecht en vraag om advies.
Als je verkoopt in Duitsland, is het verstandig om je te verdiepen in de wetgeving van het land, om te voorkomen dat je een Abmahnung ontvangt. Onthoud: als je al je informatie op orde hebt, is dit niet alleen om een Abmahnung te voorkomen, maar ook om te zorgen dat jouw klanten alle juiste informatie ontvangen. De Abmahnung is in die zin een manier om ook consumenten te beschermen.
Originele publicatie: 9 november 2018
Datum update: 11 oktober 2023
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.