Waarom vergelijkingssites sterke advertenties zijn

Je hebt zelf vast wel eens een vergelijkingssite gebruikt. Op zoek naar de perfecte deal voor jou open je zo’n site en op basis van de verkregen informatie maak je een beslissing. Bijvoorbeeld als je een telefooncontract wilt afsluiten: welke prijzen zijn er en wat krijg je ervoor terug? Maar ook voor specifieke producten kan je een vergelijkingssite gebruiken. Omdat dit voor shoppers een belangrijke tool is, duiken we in de wereld van vergelijkingssites.

Dit artikel is in samenwerking met onze partner Vergelijk.nl geschreven.

📷 Shutterstock/kungverylucky

 

Leestip: Klant Bergzeit mocht de Smart Review Assistant testen. Het resultaat?  Ze besparen de helft van de tijd waarin ze op klanten reageren! In dit  klantverhaal vertelt Ute Lehner (Shop Reputation Manager bij Bergzeit) over  haar ervaring.  Lees verder

 

1. Wat is het doel van een vergelijkingssite?

Voor we kijken wat het voor een voordelen het heeft voor (web)winkels, is het verstandig te kijken wat het doel is van een vergelijkingssite.

Vergelijkingssites hebben vooral de shopper in gedachten, de user experience. De shoppers komen op de website met al een idee wat ze willen kopen en soms weten ze al precies welk product van een bepaald merk, maar zijn ze op zoek naar een verkoper. Ze zijn dan op zoek naar de goedkoopste winkel, een snelle levertijd of de best beoordeelde verkoper.

Bij de meeste vergelijkingssites is er ook de mogelijkheid om artikelen en/of bedrijven te beoordelen op een vergelijkingssite, waarop de shopper dus kan filteren.

Klanten willen weten: wie biedt het goedkoop aan, is snel en (nog belangrijker) wie is betrouwbaar?

Onze partner Vergelijk.nl snapt dit en biedt dus zelfs op de productpagina de mogelijkheid aan om te filteren op keurmerk/kopersbescherming. In het screenshot hieronder zie je bijvoorbeeld dat Smartphonehoesjes.nl een klant van Trusted Shops is met het keurmerk, dus weet je dat deze met een kopersbescherming komt.

Smartphonehoesjes.nl staat op vergelijk.nl
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Vergelijk.nl

2. Waarom je wilt dat jouw winkel op een vergelijkingssite staat

Nu we weten waarom shoppers gebruikmaken van vergelijkingssites, is het tijd om te kijken naar de voordelen voor jouw winkel. Wat maakt deze investering de moeite waard?

 

 

Je moet zijn waar je concurrent is

Zoals eerder gezegd zijn de klanten vaak al klaar om de aankoop te maken, maar willen ze alleen nog weten waar ze dit gaan kopen. Dit zijn klanten die je makkelijk voor je kan winnen, maar dat geldt dus ook voor je concurrent. Als diegene wel op een vergelijkingssite staat en jij niet, trek je waarschijnlijk aan het kortste eind.

Geef je SEO een boost

Daarnaast is het goed voor je SEO. De vergelijkingssite linkt door naar jouw pagina, wat dus een backlink is en omdat het van een betrouwbare pagina komt, is die link veel waard. Vergelijkingssites komen zelf ook vaak hoger in de zoekresultaten, dus daar kan jij op meeliften. Als shoppers je dus niet direct via de zoekmachine kunnen vinden, dan via de tussenstap van een vergelijkingssite.

Leestip: Een product­pagina maken klinkt op zich vrij vanzelf­sprekend. Je  plaatst een foto van het product, een titel, een omschrijving en de prijs...  maar om beter op Google gevonden te worden, daar zit wat meer achter. Wij  hebben een check­list voor je gemaakt, zodat je boven­aan komt bij Google!

Vergelijkingssites zijn advertenties

Je moet een vergelijkingssite als een soort advertentie zien, maar dan waarbij je zeker weet dat je de juiste doelgroep bereikt. Als je adverteert op social media, is de kans aanwezig dat mensen jouw advertentie zien die geen interesse hebben in jouw product. Op een vergelijkingssite zien ze alleen jouw product als ze interesse hebben in het type product of zelfs dat exacte product. Je betaalt wel voor de site, maar meestal betaal je alleen per klik. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de traffic die de site genereert.

Nog een handig punt: de meeste sites laten ook je kortingen zien waardoor je extra opvalt.

Meer relevante bezoekers

Zoals eerder gezegd zorgt een vergelijkingssite ervoor dat jij meer (nieuwe) bezoekers op je pagina krijgt. Vanaf daar kun je laten zien dat de klant bij jou goed zit en bij jou de aankoop wil afronden. Zorg er daarom voor dat je productpagina optimaal is.

Maar je krijgt niet alleen meer bezoekers op je site, het belangrijkste is: dit zijn kwalitatieve bezoekers. Zij zijn geïnteresseerd in je product of dienst. Als je ergens anders adverteert, heb je kans dat mensen op je pagina terecht komen, die helemaal geen interesse hebben.

 

 

Vergelijkingssites verhogen vertrouwen

Wanneer iemand jouw (web)winkel via een vergelijkingssite vindt, weet diegene dat jij een betrouwbare verkoper bent. De vergelijkingssite is namelijk ook gebaat erbij dat jouw (web)winkel echt is.

Tekst: SB Supply is expert in Apple accessoires en Gaming’Bij sommige vergelijkingssites kan je webshop ook een extra informatie krijgen. Onze klant SB Supply heeft bijvoorbeeld op Vergelijk.nl een notitie met ‘SB Supply is expert in Apple accessoires en Gaming’ als je een iPhone-hoesje bekijkt die zij verkopen.

Bekendheid creëren

Is je (web)winkel nog niet erg bekend? Een vergelijkingssite kan hiermee helpen. De site geeft namelijk een lijst met winkels die de producten verkopen, wat je dus helpt om te laten zien dat ook jij een speler in de markt bent. Als je naast een leuke prijs ook je service helemaal op orde hebt, kun je die klanten omtoveren in terugkerende klanten.

Vergeet ook niet: de reviews die je verzamelt, helpen je een positief imago op te bouwen.

Leestip: Je koopt niet van een webshop die niet betrouwbaar is. Dat vertrouwen  moet je in alle details laten zien, ook in je productbeschrijving! In dit  e‑book geven we je tips om je producten betrouwbaar te omschrijven.

3. Hoe je zelf vergelijkingssites kan gebruiken

Vergelijkingssites zijn niet alleen handig voor consumenten, maar ook voor verkopers zelf. Hierbij de voordelen op een rijtje.

Prijsbepaling

Een vergelijkingssite kun je inzicht geven in hoeveel het product bij andere verkopers kost. Dit kan helpen met je eigen prijsbepaling en bij het kiezen van je assortiment. Zit er niet genoeg marge op een product? Dan wil je deze misschien niet opnemen in je voorraad. Je wilt ook niet te veel marge weggeven, dus is dit een goede graadmeter.

Bij onze partner Vergelijk.nl kun je zelfs zien wat de prijsontwikkeling is van een product. Dit is erg handig om trends voor te zijn.

Prijsontwikkeling van iPhone-hoesje op Vergelijk.nl
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Vergelijk.nl

 

 

Makkelijk overzicht van concurrenten

Een vergelijkingssite geeft je een overzicht van belangrijke concurrenten. Tegen wie neem jij het op? En wie is er het hoogste beoordeelt? Als een bedrijf aangesloten is bij een vergelijkingssite kun je er vanuit gaan dat diegene niet een kleine start-up is en budget heeft voor marketingactiviteiten.

Kijk ook wat de concurrenten doen en leer ervan. Je concurrent is je grootste voorbeeld – je kunt zowel positieve dingen leren, als dingen die je echt nooit zo zou willen doen.

Leer van de reviews

Zoals eerder gezegd kun je op de meeste sites reviews verzamelen. Dit geldt dus ook voor producten die je eventueel in je assortiment wilt opnemen. Wat zijn de problemen die mensen tegenkomen? Ook als je het product al verkoopt, is het handig voor je klantenservice. Meerdere winkels samen hebben een grotere kans om beoordelingen te ontvangen voor de producten. Stel iemand belt op met een probleem, dan kun je op zo’n site kijken of het vaak voorkomt en daarmee naar de producent stappen. Ook staat er misschien advies bij om het probleem te verhelpen.

 

 

4. Kortom

Samengevat zijn vergelijkingssites een goede vorm van adverteren, als je alleen wilt betalen voor kliks van mensen die echt geïnteresseerd zijn. Je kunt je traffic en SEO een boost geven, maar je kunt er ook zelf veel van leren. Als je budget ervoor hebt, is het zeker de moeite waard om je te verdiepen hierin.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

26-04-2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen