Google Discover: verhoog je traffic

Vele webshops en websites zagen in 2018 een toename van traffic op hun website. Hoe?

Dankzij Google Discover.

Dit relatief nieuwe kanaal kan dus erg effectief zijn. Nu is het zelfs nóg makkelijker om je voordeel eruit te halen. Lees gauw verder hoe!

In dit artikel leer je...

  • ❔ Wat Google Discover is;
  • 🛠️ Hoe Google Discover werkt;
  • 🆙 Wat de belangrijke update inhoudt;
  • 🔎 Wat er op Google Discover vooral getoond wordt;
  • 💡 Tips om ook op Google Discover getoond te worden.
❔ Wat is Google Discover?

Het is erg populair om via een mobiel apparaat op het internet te zitten. Men gebruikt de smartphone om websites te bekijken, webshops te bezoeken en social media te checken. Ook Google zag deze trend en daarom lanceerde het bedrijf Google Discover in september 2018.

Google Discover is een feature van de mobiele Google Chrome-webbrowser. Op het hoofdscherm kun je nieuws en artikelen vinden, gebaseerd op je interesses, hobby's enzovoort. 

google-discover-smartphone

Deze Google-tool laat voornamelijk nieuwsartikelen zien en content die altijd goed scoort. Het benadrukt ook visuele elementen, zoals video's, fotografie en infographics.

In het begin was deze feature bekend als Google Feed. Na 800 miljoen maandelijkse gebruikers te behalen heeft Google deze de nieuwe naam Google Discover gegeven.

Zo zag Vogue meer traffic via Google Discover binnenkomen dan via de zoekmachine Google in oktober 2019. Bijzonder!

 

google-ads-newsletterDe perfecte Google Ad creëren is een stuk makkelijker met onze tips. Download ze gratis via de onderstaande knop!

Bekijk gratis checklist

🛠️ Hoe werkt Google Discover?

Volgens de aankondiging van Google worden er twee primaire mechanismen gebruikt om te bepalen welke inhoud in Google Discover is opgenomen:

1. Google News Artificial Intelligence/Machine Learning - om een verscheidenheid aan perspectieven op het laatste nieuws te brengen.

2. Topic Layer in the Knowledge Graph - om de interesses van gebruikers te begrijpen (en hoe deze zich ontwikkelen). 

 

blogTeaser_wp_google_my_business_frWist je trouwens dat je met Google Mijn Bedrijf je omzet een boost kan geven? Lees onze gratis handleiding en leer meer. Klik op de onderstaande knop!

Bekijk gratis handleiding

Hoe weet Google de interesses van de gebruikers?

Google maakt gebruik van:

  • Zoekgeschiedenis;
  • Browsegeschiedenis;
  • App-activiteit;
  • Locatie.

Op deze manier kan Google Discover onderwerpen identificeren en laten zien welke relevant zijn voor iedereen persoonlijk.

 

 

🆙 De belangrijke update

Google Discover is zo'n 2 jaar geleden gelanceerd, maar niet alle websites waren op dezelfde manier getoond. 

Kijk naar de volgende screenshot:

google-discover-screenshotDe tweede link ziet er anders uit als de andere twee. De afbeelding vult niet de volledige breedte van het scherm en wanneer dit gebeurt, is de kans kleiner dat mensen doorklikken.

 

 

 

In het geval leidt de tweede link je naar de desktopversie van de website, in plaats van de AMP-versie (Accelerated Mobile Page, dus voor mobiel geoptimaliseerd). Niet-AMP websites werden anders behandeld door zo op de Google Discover-pagina te verschijnen.

Maar, dat verandert allemaal nu. Je hoeft geen AMP-website te hebben om op dezelfde manier als AMP-websites gefeatured te worden in Google Discover.

(Trouwens, je kunt aan het bliksemschicht-icoontje ⚡ rechts bovenin van de afbeeldingen zien dat een website AMP is. Dit zie je ook in de eerste en derde link in de screenshot hierboven). 

🔎 Welke inhoud scoort goed op Google Discover?

Abby Hamilton van Search Engine Journal deed onderzoek hiernaar:

Een jaar lang analyseerde ze de Google Discover-traffic van 11.000 URL's uit meer dan 60 domeinen (landen). 

unknown-1595187750718

Abby kwam erachter dat:

  1. Nieuwssites kregen 99% van de kliks.
  2. Blog-posts komen in alle andere sectoren voor.
  3. Discover-content heeft meestal maar een korte houdbaarheid.
  4. Gebruikers reageren goed op Discover inhoud. 

🔎Tips on getoond te worden in Google Discover

Je denkt natuurlijk: 'Ik wil ook wel meer traffic door getoond te worden op Google Discover. Hoe doe ik dat?' Wij geven je tips!

Zorg dat je website mobiel-vriendelijk is

Google Discover is een feature die alleen op mobiele apparaten beschikbaar is. Daarom is het belangrijk dat jouw website goed werkt op smartphones, anders maak je geen kans om getoond te worden op Google Discover. 

Creëer nuttige en interessante content voor je publiek

Wanneer je content voor je organische verkeer creëert, ben je afhankelijk van het zoekvolume. Je hoeft daar niet over na te denken wanneer je content voor Google Discover creëert. Als je content interessant is, zal het getoond worden voor je publiek in Google Discover, ongeacht hoeveel organisch traffic deze bijdrage ontvangt.

 

 

Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit

Google geeft de tip om afbeeldingen van ten minste 1.200 pixels breed te gebruiken. Discover cards met grote afbeeldingen ontvangen 5% meer kliks.

 

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

 

Aanmelden voor nieuwsbrief ️

screenshot
 

 

 

03-09-2020

Szymon Barczak

Szymon Barczak jest kliento-centrycznym marketerem specjalizującym się w SEO.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen