Vele webshops en websites zagen in 2018 een toename van traffic op hun website. Hoe?
Dankzij Google Discover.
Dit relatief nieuwe kanaal kan dus erg effectief zijn. Nu is het zelfs nóg makkelijker om je voordeel eruit te halen. Lees gauw verder hoe!
In dit artikel leer je...
Het is erg populair om via een mobiel apparaat op het internet te zitten. Men gebruikt de smartphone om websites te bekijken, webshops te bezoeken en social media te checken. Ook Google zag deze trend en daarom lanceerde het bedrijf Google Discover in september 2018.
Google Discover is een feature van de mobiele Google Chrome-webbrowser. Op het hoofdscherm kun je nieuws en artikelen vinden, gebaseerd op je interesses, hobby's enzovoort.
Deze Google-tool laat voornamelijk nieuwsartikelen zien en content die altijd goed scoort. Het benadrukt ook visuele elementen, zoals video's, fotografie en infographics.
In het begin was deze feature bekend als Google Feed. Na 800 miljoen maandelijkse gebruikers te behalen heeft Google deze de nieuwe naam Google Discover gegeven.
Zo zag Vogue meer traffic via Google Discover binnenkomen dan via de zoekmachine Google in oktober 2019. Bijzonder!
De perfecte Google Ad creëren is een stuk makkelijker met onze tips. Download ze gratis via de onderstaande knop!
Volgens de aankondiging van Google worden er twee primaire mechanismen gebruikt om te bepalen welke inhoud in Google Discover is opgenomen:
1. Google News Artificial Intelligence/Machine Learning - om een verscheidenheid aan perspectieven op het laatste nieuws te brengen.
2. Topic Layer in the Knowledge Graph - om de interesses van gebruikers te begrijpen (en hoe deze zich ontwikkelen).
Wist je trouwens dat je met Google Mijn Bedrijf je omzet een boost kan geven? Lees onze gratis handleiding en leer meer. Klik op de onderstaande knop!
Google maakt gebruik van:
Op deze manier kan Google Discover onderwerpen identificeren en laten zien welke relevant zijn voor iedereen persoonlijk.
Google Discover is zo'n 2 jaar geleden gelanceerd, maar niet alle websites waren op dezelfde manier getoond.
Kijk naar de volgende screenshot:
De tweede link ziet er anders uit als de andere twee. De afbeelding vult niet de volledige breedte van het scherm en wanneer dit gebeurt, is de kans kleiner dat mensen doorklikken.
In het geval leidt de tweede link je naar de desktopversie van de website, in plaats van de AMP-versie (Accelerated Mobile Page, dus voor mobiel geoptimaliseerd). Niet-AMP websites werden anders behandeld door zo op de Google Discover-pagina te verschijnen.
Maar, dat verandert allemaal nu. Je hoeft geen AMP-website te hebben om op dezelfde manier als AMP-websites gefeatured te worden in Google Discover.
(Trouwens, je kunt aan het bliksemschicht-icoontje ⚡ rechts bovenin van de afbeeldingen zien dat een website AMP is. Dit zie je ook in de eerste en derde link in de screenshot hierboven).
Abby Hamilton van Search Engine Journal deed onderzoek hiernaar:
Een jaar lang analyseerde ze de Google Discover-traffic van 11.000 URL's uit meer dan 60 domeinen (landen).
Abby kwam erachter dat:
Je denkt natuurlijk: 'Ik wil ook wel meer traffic door getoond te worden op Google Discover. Hoe doe ik dat?' Wij geven je tips!
Google Discover is een feature die alleen op mobiele apparaten beschikbaar is. Daarom is het belangrijk dat jouw website goed werkt op smartphones, anders maak je geen kans om getoond te worden op Google Discover.
Wanneer je content voor je organische verkeer creëert, ben je afhankelijk van het zoekvolume. Je hoeft daar niet over na te denken wanneer je content voor Google Discover creëert. Als je content interessant is, zal het getoond worden voor je publiek in Google Discover, ongeacht hoeveel organisch traffic deze bijdrage ontvangt.
Google geeft de tip om afbeeldingen van ten minste 1.200 pixels breed te gebruiken. Discover cards met grote afbeeldingen ontvangen 5% meer kliks.
Blijf op de hoogte!
Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.
Leer effectieve ChatGPT-prompts maken voor je webshop en ontdek de verschillende mogelijkheden voor e-commerce.
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!