Google Ads: stap voor stap een campagne maken

Google Ads geeft je de mogelijkheid om je bedrijf te adverteren op 's werelds populairste zoekmachine. Het systeem is eenvoudig, intuïtief maar vooral effectief, want je kunt er duizenden potentiële klanten mee bereiken, het verkeer en de conversies mee verhogen. Lees verder om erachter te komen hoe je een succesvolle Google Ads campagne opzet en succes boekt in je bedrijf.

Er zijn verschillende manieren waarop je verkeer van Google naar je webwinkel kunt leiden, maar een van de bekendste en effectiefste is Google Ads. In dit artikel leer je hoe je een succesvolle campagne maakt die de aandacht van de gebruiker trekt.

 

Wat zijn Google Ads?

Google Ads (voorheen Google AdWords) of Google Ads is een advertentiesysteem waarmee gesponsorde links niet alleen in de zoekresultaten van Google kunnen worden getoond, maar ook op partnerportalen en op andere sites die bij de zoekmachine horen (zoals Gmail of YouTube).

Dit systeem is uiterst veelzijdig en flexibel. De adverteerder kiest hoe de advertentie wordt weergegeven. Dit hulpmiddel kan worden gebruikt door bedrijven van elke omvang, ongeacht het budget of de bedrijfstak waarin ze actief zijn.

Een ander voordeel van deze vorm van reclame is de mogelijkheid tot nauwkeurige targeting om de gewenste doelgroep beter te bereiken.

Leestip: Verkoop je online en maak je gebruik van online advertenties?  Download onze gratis gids om je Google Ads te optimaliseren.

 

 

Soorten Google Ads campagnes

Er zijn verschillende soorten Google Ads campagnes, en elk heeft een ander doel. Welke je kiest moet afhangen van je marketingdoelstelling.

  1. Zoeknetwerkcampagnes: hiermee kun je tekstadvertenties weergeven in zoekresultaten. Deze campagne is ideaal voor het genereren van verkeer en conversies.
  2. Displaycampagnes: hiermee kun je gebruikers bereiken met visuele advertenties (banners) terwijl ze door websites en apps bladeren.
  3. Videocampagnes: hiermee kun je video-advertenties op YouTube en andere websites weergeven. Dit soort campagnes helpt de merkbekendheid en conversies te vergroten.
  4. Productcampagnes zijn ideaal voor online retailers die hun productaanbod onder de aandacht willen brengen. Deze advertenties verschijnen in de zoekresultaten en in het tabblad Google Shopping. Let op: je moet een Merchant Center-account hebben om dit soort campagnes aan te maken.
  5. App promotiecampagnes: ze helpen je nieuwe app-gebruikers te vinden en de verkoop van de app te verhogen.
  6. Lokale campagnes: helpen je het verkeer naar je stationaire winkel te vergroten. Deze advertenties verschijnen onder andere in Google Maps.

Voor toegang tot lokale campagnes moet je locatie-extensies activeren op je account (we schrijven over extensies in het volgende deel van dit artikel), of een Google My Business account hebben dat is gekoppeld aan Google Ads.

 

 

Google Ads-extensies

Een van de stappen bij het maken van een Google-advertentie is de mogelijkheid om extensies toe te voegen. Dit proces is bedoeld om de zichtbaarheid van het bericht te vergroten door nuttige informatie over je bedrijf toe te voegen.

Er zijn een aantal verschillende extensies die je kunt gebruiken bij het maken van een campagne. Het is vermeldenswaard dat ze helemaal gratis zijn, maar alleen bij je advertenties verschijnen als Google vindt dat ze de effectiviteit van je advertentie vergroten. Daarom is het heel belangrijk dat je campagne van hoge kwaliteit is.

Populaire extensies zijn onder andere:

Locatie-extensies

Ze helpen gebruikers de locatie van je kantoorboekhandel te vinden (als je die hebt). Je adres, een kaart die je locatie aangeeft of de afstand tot je winkel is zichtbaar op de advertentie.

Bel-extensies

Als je doel is om potentiële klanten aan te moedigen contact op te nemen, kun je met een bel-extensie een 'Bel'-knop toevoegen of het telefoonnummer van je winkel en de uren waarop je bereikbaar bent.

belextensie

Prijsextensies

Prijsextensies worden weergegeven als tabbladen die de gebruiker kan uitklappen om de gewenste optie te kiezen. Van hieruit wordt de klant rechtstreeks naar een specifieke productpagina geleid.

Het is de moeite waard om deze extensie in je advertenties te gebruiken om je aanbod onmiddellijk aan de gebruiker te presenteren.

 

 

Promotie-extensies

Als je meedoet aan evenementen zoals Black Friday of Kerstmis, zorg er dan voor dat je je klanten in je advertenties informeert over kortingen en speciale aanbiedingen. Daar zijn promotie-extensies voor.

Highlight-extensies

De prijs is niet de enige informatie waarmee je een klant kunt overtuigen om op het aanbod van je winkel in te gaan. Informatie over gratis levering, retourzending of cadeauverpakking kan gebruikers ook aanmoedigen om je assortiment te verkennen.

Highlight-extensies zijn precies het ding om zulke informatie op te nemen. Dit is een effectieve manier om je te onderscheiden van de concurrentie.

highlight extensie

Sitelink-extensies

Met deze extensie kunnen klanten, na het invoeren van een specifieke zoekterm, direct naar subpagina's op je website gaan. Dit kunnen subpagina's zijn met speciale aanbiedingen, productcategorieën of zelfs klantenservice-uren.

 

 

 

Beoordelingsextensies

Online reputatie speelt een belangrijke rol bij het kiezen van een webwinkel. De overgrote meerderheid van de shoppers bekijkt immers recensies van andere klanten voordat ze een bestelling plaatsen. Dus als je webwinkel recensies verzamelt, toon ze dan in Google-advertenties!

Omdat Google de beoordelingsextensie (in de vorm van sterren) in je advertenties kan weergeven, moet je minstens 100 beoordelingen hebben verzameld en een gemiddelde beoordeling van 3,5 of meer hebben.

beoordelingsextensie

Als klant van Trusted Shops kun je niet alleen in Google Ads, maar ook in Shopping, Maps en organische zoekresultaten pronken met deze opvallende beoordelingen. Meer informatie over het Trusted Shops beoordelingssysteem vind je hier.

En nu je bekend bent met de verschillende campagnetypes en advertentie-extensies, is het tijd om je eerste Google Ads campagne te maken!

Hoe je stap voor stap een Google Ads campagne maakt

Om een campagne aan te maken moet je natuurlijk een Google-account hebben. Ga dan gewoon naar ads.google.com

Bij het maken van een Google Ads campagne maken we onderscheid tussen:

  • Smart modus: ontworpen voor minder ervaren gebruikers die zo snel mogelijk een campagne willen maken.
  • Expertmodus: ontworpen voor meer ervaren gebruikers. De expertmodus biedt onder andere meer advertentie- en targeting mogelijkheden.

In zowel de smart als de expertmodus stelt de gebruiker zijn eigen budget in en wordt de prijs van de advertentie net zo aangepast.

In onze complete gids voor webshop eigenaars leggen we stap voor stap uit hoe je een Google-advertentie maakt in zowel de slimme als de expertmodus. Verder vind je in de gids ook meer details over:

  • welke trefwoorden je moet gebruiken,
  • hoe je Google Ads schrijft,
  • wat campagnekosten zijn,
  • en meer.

 

 

15-11-2022
Select Country: