Redirects kunnen een ongelooflijk gemak zijn voor website beheerders. Ze worden in veel gevallen gebruikt - bijvoorbeeld wanneer een subpagina wordt verwijderd of de inhoud ervan naar een ander adres wordt verplaatst. Wanneer kun je ze het beste gebruiken, wat zijn de belangrijkste soorten redirects en hoe beïnvloeden ze de user experience en SEO? Lees verder!
Voor we dieper op dit onderwerp ingaan en je kennis laten maken met de belangrijkste soorten redirects, is het de moeite waard de definitie van redirects zelf te bekijken.
Een redirect (met andere woorden: omleiding) is een proces dat tot doel heeft een gebruiker van de ene URL naar de andere te verplaatsen.
Je bent vast meer dan eens in je leven een pagina met een 404-foutmelding tegengekomen. Niet de beste ervaring vanuit het oogpunt van de gebruiker, toch? Als website bezoeker ben je vast geïrriteerd door het feit dat je niets kunt vinden bij een veelbelovend klinkende URL en waarschijnlijk heb je geen erg positieve associaties met de site in kwestie. Je verlaat het snel en gaat op zoek naar informatie of producten bij een concurrent.
De robots van zoekmachines hebben een even slechte indruk van zo'n site. Als ze zien dat een bepaalde subpagina een hoog weigeringspercentage heeft en duidelijk niet van waarde is voor de gebruiker, verlagen ze de positie ervan in de zoekresultaten.
Maar een 404-foutmelding betekent problemen voor meer dan alleen een niet-bestaande subpagina. Hoe meer van dit soort pagina's, hoe slechter de domeinautoriteit en hoe lager Google's algemene waardering voor de hele site.
Het gebruik van redirects is juist om te voorkomen dat een niet-bestaande pagina getoond wordt en om naar een andere, werkende URL te verwijzen.
Soms kan een niet bestaande pagina aan je aandacht ontsnappen - bijvoorbeeld als je een domein van een andere eigenaar gekocht hebt. Het is dan belangrijk om het domein te scannen, al was het maar met behulp van het Google Search Console hulpmiddel. Nadat je op je account bent ingelogd, kies je “Status” in het menu links. Als je op “Not Found (404) “ klikt, zie je alle sub-pagina's met de fout.
Een alternatief hulpmiddel van derden om foutieve pagina's te vinden is Screaming Frog. Het is echter de moeite waard te bedenken dat je met de gratis versie van de software slechts 500 URL's kunt controleren.
Er zijn veel situaties waarin het de moeite waard is om redirects te gebruiken. Het loont echter de moeite om het oordeelkundig te doen - te veel redirects en ketens van redirects hebben een negatieve invloed op het crawlbudget van je site en kunnen leiden tot overbelasting van de server, waardoor je site trager wordt. En omdat laadsnelheid ook een van de belangrijke factoren is die SEO en gebruikerservaring beïnvloeden, is het des te meer reden om op je hoede te zijn.
Verkeerd gebruik van redirects kan leiden tot een 310-foutmelding. Dit betekent dat er te veel redirects aan dezelfde URL worden toegekend, waardoor het dus onmogelijk wordt de pagina in kwestie te bereiken.
Er zijn echter zeker situaties waarin redirects nodig zijn. Het is de moeite waard ze te gebruiken in de volgende gevallen:
Alle situaties hierboven kunnen leiden tot een 404-foutmelding, en als gevolg daarvan, tot het verlaten van de site door de gebruiker.
Een andere situatie waarin een redirect nodig is, is de invoering van een SSL-certificaat op de site. Deze actie vereist een redirect van http:// naar https://.
Als je eenmaal weet wat redirects zijn, in welke situaties ze gebruikt moeten worden en wat hun voordelen zijn, kunnen we de verschillende soorten redirects bekijken. Hieronder beschrijven wij de belangrijkste die het meest gebruikt worden.
Ook wel bekend als een verplaatste permanente redirect. Dit is de meest voorkomende soort redirect, die Google laat weten dat de inhoud op het oude adres naar een andere URL verplaatst is en daar nooit meer zal verschijnen. Daardoor scannen de robots van de zoekmachines het oorspronkelijke adres niet meer.
Het gebruik van een 301-redirect is bedoeld om duplicatie van inhoud te voorkomen zonder SEO te schaden. Een subpagina die al jaren goed gepositioneerd is, verschijnt dan in Google met een nieuw adres.
Ook wel bekend als een tijdelijke redirect. Het laat de robots van zoekmachines weten dat een pagina gevonden is, maar op een bepaald moment niet beschikbaar is, zodat de gebruiker tijdelijk naar een andere pagina wordt doorverwezen.
Een 302-redirect laat Google weten dat de inhoud op het oorspronkelijke adres er uiteindelijk naar terug zal keren. Dit betekent weer dat robots periodiek naar de oude URL terugkeren en hem scannen, om te zien of hij al actief is.
Vanuit het oogpunt van de gebruiker zijn de besproken soorten redirects niet wezenlijk verschillend. Het verschil tussen 301 en 302-redirects is dus alleen zichtbaar voor Google. Hoe beïnvloedt dit SEO? Een tijdelijke redirect brengt de kracht die de eerste subpagina ontwikkeld heeft niet over op de nieuwe - de zoekmachine toont nog steeds het oude adres.
Dus wanneer moet je een tijdelijke redirect gebruiken? Wanneer je een bepaalde subpagina herbouwt, opwaardeert, nieuwe oplossingen test of wanneer een bepaald product momenteel niet beschikbaar is in je webshop.
Naast de twee meest voorkomende soorten redirects zijn er nog andere soorten verkrijgbaar: 303, 304, 305 en 307. Deze worden echter bijna nooit gebruikt.
Redirects kunnen een uiterst nuttig hulpmiddel zijn voor website beheerders om de gebruikerservaring en SEO te helpen verbeteren. Overmatig gebruik ervan kan echter averechts werken. Het loont de moeite de rapporten in verband met de status van je site in de gaten te houden en bij te sturen om fouten te vermijden die te maken hebben met zowel te veel redirects als helemaal geen redirects.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.