Genderneutrale webshop: de eerste stappen

Het wordt een steeds belangrijker punt voor een bepaalde groep klanten: gender­neutraal. Het lijkt ons daarom een goed idee om aandacht te besteden aan inclusiviteit en diversiteit, voor zowel je webshop als je klanten. Een klein gebaar kan namelijk heel veel effect hebben! In dit artikel gaan we in op hoe je met kleine aanpassingen jouw webshop gender­neutraler kan maken én hoe je kunt voorkomen dat je de negatieve reacties krijgt van mensen die gender­neutraal niet nodig vinden.

 

1. Waarom is gender­neutraal belangrijk?

Waarom genderneutraalEen belangrijk punt hierin is: het draait niet om jou, maar om je klant en diens beleving van jouw webshop. Als webshop wil je klanten natuurlijk het gevoel geven dat iedereen telt – ook diegene die zich niet in het binaire-systeem vindt passen.

Wist je dat sommige mensen, zelfs als ze hetero en CIS-gender zijn, specifiek zoeken naar webshops die LHBT-vriendelijk zijn? Het is dus niet alleen positief voor je klanten, maar kan er ook voor zorgen dat jij boven je concurrentie uitstijgt.

Uit onderzoek door de SCP blijkt dat 3,9% van de Nederlanders zich niet (eenduidig) identificeert met het geslacht dat is geregistreerd bij de geboorte. Dat zijn bijna 550.000 mensen ouder dan 18 jaar. Dat is een hele grote, duidelijke doelgroep.

In Nederland zijn we vaak huiverig om dit soort veranderingen te maken en er is een groep mensen die gender­neutraal maar stom (of een vreselijk woord) vinden. Toch zijn dit ethische beslissingen die steeds belangrijker worden en als je geen standpunt inneemt, is dat al bijna een standpunt. Je hoeft echter geen keiharde activist te zijn; met kleine aanpassingen kan een deel van je klanten zich een stuk fijner voelen. Daar draait het immers om: dat de klant zich goed voelt bij de bestelling via jouw webshop.

 

 

2. Gender­neutraal in marketing

Marketing is een interessant vak­gebied waar heel erg in hokjes gedacht moet worden (ook wel segmenteren genoemd) om jouw doelgroep te bepalen en te bereiken. Bijvoorbeeld wanneer je een advertentie via Facebook plaatst. Stel je hebt een doe-het-zelf-webshop en je geeft aan in welk gebied diegene moet wonen (Nederland en België bijvoorbeeld), maar de kans bestaat ook dat je aangeeft dat je alleen om mannen wilt richten. Daarbij sluit je eigenlijk direct een hele grote groep potentiële klanten uit!

Ten eerste zijn vrouwen (en mensen die zich als geen van beide genders identificeren) natuurlijk ook klant, maar er zijn ook manieren om beter te segmenteren sowieso.

Facebook heeft namelijk de mogelijkheid om te adverteren op basis van de interesses van jouw klanten. Verder is het ook mogelijk om te adverteren voor mensen die een bepaalde pagina leuk-vinden, denk in het voorbeeld aan klussen.

Leestip: Als iemand jouw bedrijf googlet, ziet diegene waarschijnlijk als  eerste jouw Google Bedrijfs­profiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). Wij hebben  een hand­leiding gemaakt om je op weg te helpen. Goed om te weten: je kunt daar  ook reviews verzamelen. Zowel het profiel als onze tips zijn gratis!


3. Formulieren: meneer/mevrouw

Heb je in jouw bestel­formulier ook de vraag staan hoe iemand aangesproken wil worden? Denk dan bij jezelf na: waarvoor gebruik je deze informatie? Mogelijk gebruik je dit om te segmenteren, wanneer je een speciale mailing wilt sturen, eigenlijk een beetje zoals we in ‘Gender­neutraal in marketing’ bespraken. Toch is dit niet de beste manier om te adverteren: je hebt geen meneer of mevrouw nodig!

Ons advies is daarom ook om in je formulieren dit veld te schrappen. Dit scheelt de klant tijd om in te vullen en dwingt niemand om zichzelf in een hokje te zetten; zelfs als je de optie ‘anders’ hebt!

 

 

4. Gender­neutrale nieuws­brieven

Genderneutrale nieuwsbrief

Maar hoe maak je je nieuws­brief dan op zonder meneer/mevrouw? Als je onze nieuws­brief ontvangt heb je al een goed voorbeeld gezien. Wij schrijven namelijk: Beste web­winkelier. Schrijf je een persoonlijke e-mail? Spreek je klant gewoon aan met de voornaam, dus: Beste Jan. Dit is direct een stuk persoonlijker én voorkomt dat je iemand per ongeluk een gender toewijst.

5. Gender­neutrale woorden

Gebruik op je website en in je communicatie gender­neutrale woorden. Dus niet: “Het gaat om zijn beleving”, maar: “Het gaat om diens beleving”, of: “Het gaat om de beleving van diegene”.
Ook ontstaat er een verwarring bij specifieke woorden. We zijn al vrij ver in de taal en dat kunnen we uitbreiden! Denk bijvoorbeeld aan: manager. Je zegt niet zoals in het Duits Managerin tegen een vrouw. Denk aan: bewindsmannen. Hierbij kun je gerust zeggen: bewinds­lieden. Het is niet altijd voor de hand liggend, dus gebruik vooral Google voor alternatieven!

 

 

6. Gender­­neutrale foto’s

Natuurlijk mag je gewoon mannen en vrouwen laten zien, maar gebruik niet te veel stereotypen. Een leiding­gevende kan bijvoorbeeld een vrouw zijn, een schoon­maker kan ook een man zijn enzovoort.

Gebruik ook eens foto's van mensen waarbij je niet kan zien of ze zich identificeren als man of vrouw.

Als je speel­goed verkoopt, laat een jongetje zien met een speel­goed­keuken of een meisje met een voetbal.

Let op: als je vrouwen in een mannen­wereld zet, bijvoorbeeld een vrouw die een auto aan het repareren is, probeer er geen halve erotica van te maken. De vrouw hoeft niet een te strak shirt aan te hebben of sexy te zijn wanneer ze een auto­band verwisselt.

Leestip: De perfecte product­afbeelding kan de door­slag geven om het product  bij jou te kopen en niet bij de concurrent. Daarom is het heel belangrijk dat  je dit goed doet! Wij hebben tips opgesteld om jou te helpen goed converterende  product­afbeeldingen te creëren.

7. Communicatie over gender­­neutraal

Sommige bedrijven kiezen er bewust voor om een pers­bericht uit te brengen dat hun producten gender­neutraal zijn, of hun communicatie vanaf nu gender­neutraal zal zijn. Dit kan het effect hebben dat er meer publiciteit voor het bedrijf is, want het blijft een onderwerp waar iedereen hun mening over wil uiten. Hiermee komen dus ook negatieve reacties, die altijd opduiken bij dit soort veranderingen. Hier moet je op voorbereid zijn, vooral als je een duidelijke statement maakt dat je gender­neutraal gaat.

Als je alleen gender­neutraal gaat omdat je klanten een goed gevoel wilt geven, kun je natuurlijk ervoor kiezen om er verder geen aandacht aan te schenken en het gewoon te doen. In dat geval voorkom je de discussies, maar hierdoor sta je ook niet direct als LHBT-vriendelijk bekend staat, waardoor mensen het niet weten. Hierdoor kun je juist de mensen mislopen die actief zoeken naar LHBT-vriendelijke bedrijven.

Hoe je het communiceert is een persoonlijke keuze en jij weet wat het beste is voor jouw webshop.

 

 

8. Kortom

In 2021 is het heel normaal om gender­neutraal te worden en sommige klanten verwachten het zelfs van je. Met kleine aanpassingen kun je de deuren openen voor een nieuwe doel­groep, welke jou verkiest boven jouw concurrentie.

Er zijn meer stappen die je kunt ondernemen natuurlijk, maar deze kleine aanpassingen zullen voor sommige mensen heel veel betekenen.

Verder is het goed om te weten dat het oké is om te blijven aanpassen. We leren altijd nieuwe dingen bij en onze standpunten blijven ons hele leven door veranderen. Luister dus vooral naar de feedback van je klant en kijk wat je kunt verbeteren.

 

* In dit artikel schrijven we over LHBT-vriendelijk en niet LHBTQIA+-vriendelijk. Dit heeft alleen te maken met het leesgemak; bij Trusted Shops vinden wij het belangrijk dat iedereen zich gewaardeerd voelt en wij hebben diversiteit en inclusiviteit hoog in het vaandel.

 

 

Gepubliceerd op: 23 juni 2021
Geüpdate op: 8 maart 2022

08-03-2022
Select Country: