Google is een handige tool, waarmee je makkelijk informatie kunt vinden én gevonden kunt worden. Soms heb je zelf informatie nodig, bijvoorbeeld om je concurrentie in de gaten te houden, of om te kijken wat er over jouw webshop gezegd wordt online. We geven daarom een paar tips om jouw Google-zoekopdrachten specifieker te maken zodat jij je informatie sneller vindt!
In dit artikel leer je meer over…
Uitgebreid zoeken in Google wordt ook wel ‘geavanceerd zoeken’ genoemd. Dit is een pagina van Google waarbij je jouw zoekopdracht heel specifiek kan maken. Alle specifieke zoek-specificaties zijn hier makkelijk in te stellen. Je hoeft dus eigenlijk niks te onthouden!
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google
Denk bijvoorbeeld aan het zoeken in alleen pagina’s uit Nederland. Door Nederland te kiezen achter ‘regio:’ vind je alleen pagina’s uit Nederland. Ook kun je aangeven welke woorden in de zoekopdracht moeten voorkomen en welke juist niet.
Je kunt ‘geavanceerd zoeken’ op twee manieren vinden.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google
Tip: Zoek je een speciale term die uit meerdere woorden bestaat, maar je wilt specifiek die term zoeken? Typ het tussen twee aanhalingstekens. Bijvoorbeeld, als je specifiek op Trusted Shops wilt zoeken:
“Trusted Shops”
Zo voorkom je dat je pagina’s ontvangt met alleen ‘Trusted’ of alleen ‘Shops’ in de opdracht. In uitgebreid zoeken doe je dat door de woorden te typen achter ‘dit exacte woord of deze exacte woordgroep:’.
Als je wilt weten wat er op bijvoorbeeld Twitter geschreven wordt over je, kun je dit als zoekopdracht bijvoorbeeld typen:
“Trusted Shops” site:twitter.com
Zoek je specifiek naar afbeeldingen in Google? Dan weet je vast al wel dat er in Google een tabblad is om deze content specifiek te zoeken. Wist je overigens ook dat er een ook voor afbeeldingen een geavanceerde zoekmogelijkheid is?
Ga hiervoor naar: https://www.google.nl/advanced_image_search
Het verschil met de gewone geavanceerde zoekresultaten is dat je hier specifiek op bepaalde elementen voor afbeeldingen kan zoeken. Denk bijvoorbeeld aan grootte, kleur en type.
Maar het kan ook zijn dat je een afbeelding hebt, maar verder geen informatie erover. Bijvoorbeeld een afbeelding van een leverancier.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google
Google gaat op zoek naar afbeeldingen die erop lijken.
Dit bestaat ook voor video’s!
Ga hiervoor naar: https://www.google.nl/advanced_video_search
Net als bij afbeeldingen, kun je bij de video-optie op specifieke karakteristieken zoeken, zoals de duur van de video.
Soms wil je weten wat er in een specifiek land te vinden is aan informatie. Daarvoor gebruik je de eerder genoemde (zie Uitgebreid zoeken in Google) ‘regio’-optie. Dit geeft je de mogelijkheid om alleen te zoeken in webpagina’s in die landen.
Dit kan erg handig zijn als je zoekt naar wat er in een bepaald land over jouw bedrijf geschreven wordt.
Je kunt daarnaast ook de taal instellen. De regio weergeeft namelijk ook resultaten in andere talen, mits ze gepubliceerd zijn in de betreffende regio. Als je de taal instelt weergeeft deze pagina’s in die taal, ongeacht waar ze gepubliceerd zijn. Als je die twee combineert, is het dus heel specifiek dat het én in die taal én in dat land gepubliceerd moet zijn.
Soms wil je weten of je meer informatie kan vinden van een product. Vooral als je klantenservice verricht en je niet direct contact wilt opnemen met de leverancier!
We beginnen gelijk met één van onze favoriete tips: Google het EAN. Alle producten in Europa hebben dit nummer, want EAN staat voor European Article Number (oftewel Europees ArtikelNummer) en je kunt deze vinden op de streepjescode. Dit is dus niet alleen voor boeken (daarin ook wel ISBN genoemd)!
Goed om te weten: Als een product meerdere kleuren/varianten heeft, heeft elke kleur of variant een ander EAN.
Denk er ook over na om op je productpagina de EAN te benoemen. Klanten die jouw artikel zoeken op deze manier, zullen deze dan ook vinden.
Heb je alleen een afbeelding van de leverancier? Lees ‘Specifiek zoeken naar afbeeldingen’ om je verder te helpen.
Je kunt ook de productnaam (of ongeveer) intypen in Google Shopping. Ga hiervoor naar Google, voer de naam in en klik op het tabblad ‘🏷️ Shopping’. Hier kun je ook gelijk een lijst van je concurrenten vinden.
Let op: Google Shopping kijkt naar jouw locatie en zal dus alleen voorstellen geven voor artikelen die beschikbaar zijn in jouw gebied.
Wil je ook jouw Google Shopping-account opzetten?
Wij hebben een e‑book geschreven hoe je stap voor stap alles instelt. Download deze gratis via de onderstaande knop.
Wist je dat er ook een tabblad ‘Nieuws’ bestaat? Hierin kun je erachter gekomen wat verschillende nieuwspagina's over jouw zoekopdracht zeggen. Dit is erg handig als je op zoek bent naar wat de media over jouw bedrijf zeggen!
Tip: de meeste fysieke kranten zetten hun artikelen ook online. Ook de premium-pagina's kunnen vaak bezocht worden door Google, waardoor deze ook in de zoekresultaten verschijnen.
Ook Google Alerts is erg handig voor je bedrijf. Dit is een tool van Google die automatisch e-mails stuurt wanneer je er een nieuwe pagina verschijnt met jouw zoekterm.
Ga naar: https://www.google.nl/alerts
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google
Je kunt hier instellen hoe vaak Google jou e-mailt, welke bronnen de zoekmachine in moet zoeken (nieuws, blogs, video etc.), welke taal, welke regio en hoeveel resultaten Google moet sturen.
Let hierop dat als je jouw bedrijfsnaam precies wilt weergeven, dat je de aanhalingstekens gebruikt, zoals uitgelegd in de paragraaf Uitgebreid zoeken in Google. Als je een bepaalde term eruit wilt houden, typ je er een minteken voor, bijvoorbeeld: -review.
Wil je een site eruit houden, omdat het je eigen is bijvoorbeeld? Dan typ je bijvoorbeeld:
-site:trustedshops.nl
Ben je de alerts van Google Alerts zat? Ga terug naar de pagina (terwijl je ingelogd bent op Google) en verwijder de alert, of pas deze aan.
Is de pagina verborgen, krijg je een foutmelding of is de pagina op een andere manier niet te bereiken, maar je wilt toch weten wat er stond?
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google
Nu zie je de pagina zoals Google het ‘zag’ toen de zoekmachine de pagina indexeerde.
Google kan een hele handige bron aan informatie zijn, als je alles maar weet te vinden. Deze tips kunnen je helpen met je klantenservice, maar ook om je online reputatie in de gaten te houden, of om een oog in het zeil te houden betreft je concurrenten. Waarvoor je Google ook gebruikt; volg deze tips en vind nóg makkelijker waar je naar op zoek bent!
26-01-2021Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.