Wat affiliate-marketing is en hoe het omzet verhoogt

Iedereen weet dat mond-tot-mondreclame de beste manier is van adverteren. Affiliate marketing is de evolutie hiervan. Het is eigenlijk de bredere en digitale vorm van op deze manier adverteren. Affiliate marketing is er al voor een aantal jaren en veel online bedrijven gebruiken dit systeem om meer verkopen te genereren. In dit artikel praten we over wat affiliate marketing is en hoe jouw webshop ervan kan profiteren.

 

1. Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing houdt in dat je een vergoeding betaalt aan mensen die bijvoorbeeld links van jouw producten delen en waar een verkoop uit voort komt.

Dit klinkt misschien verwarrend, maar het concept is redelijk eenvoudig. Als je bijvoorbeeld borden verkoopt, zou je een aantal unieke links moeten maken die op jouw productpagina terechtkomen.

Vervolgens kan bijvoorbeeld een kok die link delen op zijn website, in een video of op een andere manier. Omdat de links uniek zijn, kun je achterhalen wie welke klant binnen heeft gehaald. Zo kun je de kok een beloning geven voor het delen van je link.

Klinkt goed toch? Deze retailers en influencers (partners) hebben dus jouw product gedeeld met hun publiek. Als deze promotie leidt tot een verkoop krijgen zij een vergoeding. Je kunt het vergelijken met het inhuren van een freelancer.

 

 

 

Sommige influencers zijn zo populair dat ze speciale websites opzetten voor affiliate-producten. Thisiswhyimbroke.com is hier een heel goed voorbeeld van.

De gemiddelde waarde van een commissie ligt tussen de 5% en 50%, deze aantallen kunnen variëren aan de hand van de branche en de prijs van het product.

Ook, met dank aan cookies, kunnen marketeers die hun links delen met anderen hun beloning ophalen tot 30 dagen nadat de verkoop voor het eerst op de link heeft geklikt. Het idee is hier dat de consument soms op de link klikt, maar een aantal dagen later pas het product koopt. Omdat dit vaak gebeurt, kunnen marketeers zo toch nog hun beloning krijgen.

Veel grote spelers maken gebruik van deze strategie, ook Bol.com en Amazon. Webshops in elke industrie kunnen gebruik maken van deze techniek.

Leestip: Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van het verkopen via  markt­plaatsen, zoals Bol.com of Amazon. Wil je meer leren over verkopen via markt­plaatsen? We hebben een gratis  e‑book geschreven met meer informatie hier­over.

2. Hoe vind je partners om jouw webshop te promoten?

Gelukkig zijn de technische aspecten van affiliate marketing eenvoudig. Er zijn verschillende online platforms waar je affiliates kunt vinden. Deze websites leggen de connectie tussen retailers en de affiliate marketeers.

Je kunt je product online posten en marketeers kunnen zelf een link genereren en op hun website plaatsen. Een aantal Nederlandse affiliate-platformen zijn:

Tip: Wij hebben ook een affiliate-programma!

Word ook partner

3. Voorbeelden van affiliate marketing

Je gaat samenwerken met een influencer die affiliate links toevoegt aan zijn of haar blogartikel, YouTube video beschrijving, Instagram post of waar ze dan ook maar actief zijn.

In onderstaand voorbeeld heeft NikkiTutorials (een Nederlandse YouTuber) een aantal links toegevoegd aan haar videobeschrijving. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk affiliate links waar zij een percentage op ontvangt als er een koop wordt gedaan via die links.

Nikkitutorials affiliate marketing

Een ander voorbeeld is het partnerprogramma van niemand minder dan Bol.com. Naast het vinden van affiliates die jouw producten promoten, kun je ook op je eigen website producten promoten. Bol.com heeft daar een handig platform voor: https://www.bol.com/nl/nl/m/affiliate-marketing/

bol.com affiliate marketing

4. Hoeveel kost affiliate marketing?

Voor een affiliate platform zul je in sommige gevallen een bedrag moeten betalen om gebruik te mogen maken van hun netwerk, vaak kun je het in ieder geval gratis uitproberen in een proefperiode.

Maar maak je geen zorgen, deze kosten kun je snel weer terug verdienen!

Leestip: Om jouw zichtbaar­heid te vergroten, is het verstandig om je  producten op Google Shopping te zetten. Het mooiste: dit hoeft niks te kosten!  In onze gids leer je hoe je gratis een account aanmaakt en hoe je deze het  beste inzet om op de zoek­machine te verschijnen.

5. Hoeveel commissie betaal je aan affiliates?

Er zijn verschillende manieren om jouw affiliates te belonen. De meest gebruikte manier is echter:

CPA (Cost Per Action)

Voor elke verkoop die gegenereerd wordt, ontvangt de affiliate een percentage van het bedrag waarvoor gekocht is. Dit kan een percentage over de waarde van het hele winkelmandje zijn of alleen een specifiek artikel. Je kunt ook een bedrag van te voren afspreken die de affiliate ontvangt per nieuwe klant via hun platform.

De hoogte van het percentage dat de affiliate ontvangt varieert meestal tussen 5% tot 50%, het ligt aan de productcategorie wat het beste past voor jou.

Biedt wel een aantrekkelijke commissie aan, als je een te laag percentage aanbiedt loop je de kans dat affiliates naar de concurrent gaan.

Andere opties voor het uitbetalen van affiliates zijn:

CPL (Cost Per Lead)

Elke lead die binnenkomt via het platform van de affiliate, ontvangt de affiliate een commissie op. Dit gaat dan naast het verkopen van een product, ook over nieuwsbrief inschrijvingen, deelname aan een winactie, het aanvragen van een vrijblijvende offerte, etc.

Dit soort vergoedingen zijn echter een beetje riskant. Het kan gebeuren dat affiliates valse inschrijvingen doen om zo de commissie te ontvangen.

Je kunt dus de eis stellen dat het in ieder geval een waardevolle lead is die voldoet aan je lead eisen. Dit geeft je meer zekerheid voor het maken van een verkoop.

CPC (Cost Per Click)teaserNL-affiliate_marketing-article-L_v2

Zodra iemand op de affiliate link klikt, dan ontvangt je partner een commissie. Deze manier van affiliate marketing wordt niet zo vaak gebruikt, omdat je er minder controle over hebt.

Dit werkt dan op dezelfde manier als bijvoorbeeld bij Google Ads. 

 

 

 

6. Geef je promotiemateriaal mee aan affiliates?

Ja. Zorg dat je zoveel mogelijk verschillende soorten promotiemateriaal klaar hebt liggen voor de affiliates. Bijvoorbeeld:

Banners: Banners zijn meestal geanimeerd als bijvoorbeeld een GIF formaat. Deze kunnen geplaatst worden in de header van een website.

Tekst & link: Je zorgt dat er een tekst met een link klaar staat.

Productoverzicht: Dit is een bestand met informatie over welke producten je aanbiedt en de prijzen die er bij horen.

E-mails: Maak gebruik van de contactenlijst van de affiliate en maak een email die ze kunnen versturen.

Kortingscodes: Zet een exclusieve kortingscode op die je affiliates kunnen gebruiken met een speciale actie.

Door dit materiaal klaar te hebben staan, zorg je ervoor dat de affiliate zo min mogelijk werk heeft aan het promoten van jou product. Ze kunnen dus direct beginnen.

 

 

7. Wat zijn direct affiliates?

Zoals de naam al zegt, zijn direct affiliates partnerships die je aangaat direct met de partner zelf. Er is dus geen platform of extern netwerk bij betrokken.

In het voorbeeld van Bol.com gaat het bijvoorbeeld alleen over direct affiliates.

Je kunt natuurlijk zelf in contact komen met affiliates en een samenwerking aangaan. Maar je hebt dan het voordeel van een overzichtelijke verzameling van de data. Je moet dan zelf data gaan verzamelen en overzichtelijk kunnen houden welke klanten waar vandaan zijn gekomen.

Het selecteren van direct affiliates moet zorgvuldig gebeuren. Zorg dat je weet met wie je te maken hebt en dat zijn of haar werkt past bij wat jij aanbiedt.

Het voordeel van direct affiliates is dat je dus geen geld kwijt bent aan een platform. Alle inkomsten zijn van jou en je kunt zelf overeenkomsten opstellen met partners.

8. Wat is cashback?

Cashback is een terugbetaling van een (deel van een) product nadat het betaald is.

Je ziet het wel eens voorbij komen in reclames en online advertenties. Je kunt dit principe ook goed gebruiken om affiliate marketing te stimuleren.

Leestip: Het is handig om je marketing­budget in de gaten te houden. Voor je  het weet geef je veel uit, maar met minimale resultaten. Download daarom de gratis check­list met tips om je hierbij te helpen. Klik  hier­voor op de knop hier­onder.

Hoe maak je van cashback een affiliate marketingstrategie?

Er zijn verschillende cashback-platformen, myWorld is er daar één van. Consumenten kunnen zich hier inschrijven en bij verschillende shops inkopen doen met cashback.

Wat jij als aanbieder kunt doen is je product op deze pagina promoten en zo geld verdienen met verkopen. De commissie die je betaalt aan het platform, betaalt het platform dan deels terug aan de consument. Zo hebben 3 partijen voordeel van een aankoop.

9. Voordelen van affiliate marketing

Het mooie aan affiliate marketing is dat anderen jouw producten aanbieden aaan (als het goed is) dezelfde doelgroep als jij hebt. Als een influencer een product deelt, straalt je advertentie automatisch meer betrouwbaarheid uit. Dit is helemaal het geval bij nichemarkten met unieke producten.

Een ander groot voordeel van affiliate marketing is het relatief lage risico. Als retailer betaal je niets aan een partner, totdat hij of zij daadwerkelijk een verkoop heeft gerealiseerd. Je verdient dan wel iets minder aan het product, aangezien je een deel ervan moet afstaan, maar je bereikt klanten die je anders waarschijnlijk niet had kunnen bereiken.

Affiliate marketing is een andere vorm van marketing. Dit systeem biedt een beloning aan partners die jouw product promoten. Het feit dat je pas iets betaalt als er daadwerkelijk een verkoop wordt gerealiseerd, is zeker de moeite waard om het eens uit te proberen.

10. Kortom

Welke vorm van affiliate marketing je ook kiest, het belangrijkste is dat de partijen aansluiten bij jouw aanbod en dat je op een overzichtelijke manier bij kunt houden welke klanten waar vandaan komen.

Kom meer te weten over affiliate marketing en download gratis ons e-book:

Gratis Download | Affiliate Marketing begrippen

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 4 juli 2019
Geüpdate op: 20 januari 2022

20-01-2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen