De beste 10 Facebook-trends die in 2021 relevant zullen blijven

Met een wereldwijd publiek van meer dan 2,7 miljard actieve gebruikers blijft Facebook het grootste social media-platform ter wereld. In het derde kwartaal van 2020 werden de producten van het bedrijf (Facebook, Messenger, WhatsApp, Instagram) door 3,14 miljard mensen gebruikt. Dit is dan ook duidelijk één van de meest veelbelovende advertentieplatforms. Laten we eens kijken naar de belangrijkste trends van dit sociale netwerk om erachter te komen hoe we in 2021 een merk via Facebook kunnen promoten.

Facebook Live

Het moeten beperken van fysiek contact als gevolg van de coronaviruspandemie heeft de ontwikkeling van online communicatie enorm gestimuleerd. Zo begonnen gebruikers actiever via Facebook Live te communiceren. In het afgelopen jaar bestond het publiek van de dienst uit 2 miljard mensen.

Volgens de resultaten van het 2e kwartaal van 2020 is de populariteit van Facebook Live ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar dus met 26,9% gestegen. Toen was er ook een toename in populariteit, maar was er geen actieve beweging in de richting van trends.

In een half jaar van 2020 werd ongeveer 1% van alle posts op Facebook omtrent merken in een Live-format gepubliceerd. Hierdoor realiseren merken zich de voordelen van een tool om met hun doelgroep in contact te blijven. Het is duidelijk dat deze trend zich zal gaan voortzetten.

Facebook LiveBron: Mediashift.org

Videomarketing

Video's zijn onder gebruikers van social media het populairste soort content. De vraag ernaar groeit, dus vertrouwen op video in de marketingstrategie van jouw merk is de juiste beslissing. Facebook werd uitgeroepen tot het populairste video content platform (81,2% van het totale aantal views op de social platforms).

Tot nu toe heeft video een niche van 17% in alle Facebook content en is het de tweede meest populaire. Afbeeldingen komen op de eerste plaats. Ze zijn in 70% van alle posts op het sociale netwerk te vinden.

Video advertenties

Bron: SocialPilot

Als je in 2021 op video gokt, is het de moeite waard om te overwegen dat middellange video's van 1 tot 5 minuten het allerbeste werken.

 

 

Augmented reality

Volgens prognoses zal de marktkapitalisatie van virtuele en augmented reality eind 2020 bijna $ 19 miljoen bedragen. Deze technologieën kunnen de ontwikkeling van nieuwe Facebook-tools aanzienlijk beïnvloeden.

De Spark AR-app is al enorm populair: hij heeft meer dan 500 miljoen auteurs uit 190 landen, die meer dan 1 miljoen augmented reality-effecten voor Instagram en Facebook hebben gecreëerd. De effecten, die in 150 accounts zijn gepubliceerd, hebben de auteurs in 9 maanden van 2020 méér dan 1 miljard views opgeleverd.

 

 

Thematische communities

Wat kan mensen van verschillende leeftijden verenigen, die in verschillende delen van de planeet leven en verschillende sociale klassen vertegenwoordigen? Gemeenschappelijke belangen! Dit is een enorm potentieel en de communities op Facebook bevestigen het. Meer dan 10 miljoen thematische communities zijn al op het sociale netwerk geregistreerd met een totaal publiek van bijna 1,4 miljard gebruikers per maand.

Bedrijven kunnen ook om met hun klanten te communiceren corporate communities creëren. Ze kunnen ook communiceren met andere groepen. Volgens de gegevens gebruikt 93,7% van de merken Facebook-communities om hun bedrijf te promoten.

Het proces van de opbouw van community-leden is eenvoudig. De instellingen kosten ook niet al te veel tijd. Wat betreft branding kun jij gebruikmaken van speciale diensten. Met Logaster kun je bijvoorbeeld in een paar minuten een complete set merkelementen voor een Facebook-pagina maken.

 

 

Adverteren in de nieuwsfeed

Duizenden merken gebruiken het social netwerk van Facebook als een advertentieplatform. Daarom is het, naast de trends, ook de moeite waard om de marketingtactieken van andere bedrijven te bestuderen.

Naar verwachting zullen meer merken zich in 2021 op de Facebook-nieuwsfeed gaan richten. Dit wordt bij het analyseren van de gegevens voor het derde kwartaal van 2020 duidelijk. Bedrijven besteden meer dan 58% van hun advertentiebudget aan het plaatsen van advertenties in hun aangepaste nieuwsfeed.

Facebook advertisingBron: SocialPilot

Daar zijn ook redenen voor. De klikfrequentie van dergelijke advertenties bedraagt 2% (namelijk 1,82%). Om het duidelijk te maken: Facebook-video is 0,85% en ingesloten advertenties zijn 0,65%.

Online aankopen

De populariteit van deze trend is overduidelijk. Online winkelen groeit al gestaag in populariteit en de offline winkelsluitingen tijdens de pandemie waren de katalysator. Potentiële kopers begonnen te werken en brachten zoveel mogelijk tijd thuis door, dus online bedrijven kregen een aanzienlijke toename van de vraag.

Facebook reageerde tijdig op de trend door in de eerste maanden van 2020 de dienst Shops te lanceren. Hiermee kan een geregistreerde gebruiker een online winkel creëren. De belangrijkste taak van het project is om gebruikers te inspireren om te winkelen en het zo toegankelijk mogelijk te maken.

facebook-trends-image04Bron: SocialPilot

Het is meer dan duidelijk dat het aantal merken dat Facebook Shops gebruikt in 2021 zal toenemen. De meesten zullen de dienst als een extra verkoopkanaal gebruiken.

User generated content

De publicaties, die door de gebruikers van het sociale netwerk zijn gemaakt, stonden en blijven bovenaan als de meest effectieve marketingvormen. Tijdens de pandemie werd deze content trending.

De reden is simpel: professionele studio's waren tijdelijk gesloten. Er was niemand om nieuwe publicaties en video's te maken. Merken moesten het gat wel opvullen met door gebruikers gegenereerd content, wat een goed alternatief is geworden.

Het aantal videoweergaven gemaakt door gebruikers van Facebook is verdubbeld: in augustus 2020 bereikte het een aantal van 495 miljard, terwijl het in januari niet meer dan 223 miljard bedroeg.

Leestip: Download ons gratis e‑book en ontdek hoe je jouw omzet kunt verhogen  met User Generated Content (door gebruikers gegenereerde inhoud)! Dit type  content kan jouw SEO ook een enorme boost geven. Klik op de onder­staande knop.

Subsidies voor kleine bedrijven

De pandemie veroorzaakte een neergang van de economie en kleine bedrijven werden hierdoor het zwaarst getroffen. 30% van de kleine en middelgrote bedrijven is bijna over de hele wereld afgesneden van kredietverstrekking en konden daarom hun werk niet voortzetten.

Begin 2020 kondigde Facebook zijn voornemen aan om $ 100 miljoen aan subsidies uit te betalen aan 30 duizend bedrijven over de hele wereld zodat bedrijven de uitdagingen, die door de pandemie worden veroorzaakt, adequaat het hoofd kunnen bieden.

Helaas zullen de quarantainebeperkingen in 2021 doorgaan. Velen verwachten dat het bedrijf opnieuw zal aankondigen dat het bedrijven zal ondersteunen om actief te blijven en hun producten op Facebook te promoten.

Chatbots

Klanten houden natuurlijk van comfort en snelheid. Zowel een snelle levering als een goede communicatie met de verkoper zijn voor hen belangrijk. Chatbots bieden deze mogelijkheden en hun populariteit groeit gestaag.

Business Insider voorspelt dat te beginnen vanaf $ 2,6 miljard in 2019, de marktkapitalisatie van chatbots in 2024 $ 9,4 miljard zal gaan bereiken.

Facebook berichtenBron: SocialPilot

We kunnen er wel vanuit gaan dat chatbots door nieuwe merken gebruikt zal gaan worden. Facebook heeft al meer dan 40 miljoen zakelijke bots. Elke maand worden er ongeveer 20 miljard berichten doorgestuurd.

Het sociale netwerk claimt het communicatieproces voor consumenten en zakelijke klanten te verbeteren. Dus via Facebook Messenger kun je afspraken maken en campagnes voeren om nieuwe leads aan te trekken.

 

 

Hashtag-gestuurd bereik

Hashtags werden meer dan 20 jaar geleden voor het eerst door Twitter aan de wereld geïntroduceerd. Tegenwoordig worden ze in verschillende sociale netwerken en zelfs in offline projecten gebruikt. Ze beïnvloeden op Instagram en Facebook de promotie van posts.

Het sociale netwerk werkt aan nieuwe functies voor hashtags. Het doel is om het bereik van de publicaties en de betrokkenheid te vergroten. Intelligente aanbevelingen zullen ook op basis van een reeks criteria bij de vorming van hashtags worden geïntroduceerd. Tot nu toe bevindt de nieuwe tool zich nog in de testfase, maar het is mogelijk dat deze in 2021 een nieuwe trend voor promotie zal zetten.

 

 

Conclusie

Het is wel duidelijk dat de meeste trends van 2020 zijn 'gemigreerd'. Dit is een voortzetting van succesvolle praktijken en zakelijke reacties op de quarantainebeperkingen. Door zich te focussen op deze trends kunnen bedrijven betere resultaten behalen. Het loont natuurlijk de moeite om de nieuwe kansen, die 2021 met zich meebrengt, in de gaten te houden.

 
Dit artikel werd geschreven door Ihor Volkov van Logaster.

12-01-2021
Select Country: