Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Pasen komt er weer aan en je wilt waarschijnlijk klanten naar jouw webshop trekken met een leuke actie. Je verkoopt misschien geen chocolade, maar je wilt je klanten wel informeren over het feit dat het een nieuw shoppingseizoen is. Herinner iedereen eraan dat de lente in de lucht hangt, vogels zijn aan het fluiten en de zomer komt eraan.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Africa Studio
De kans is groot dat je niet een heel groot marketingbudget hebt dat je kunt besteden aan zo'n paasactie, zoals de grote spelers dat hebben. Daarom hebben we 5 betaalbare en leuke marketingideeën voor je op een rij gezet.
Pasen wordt in de meeste Europese landen gevierd, ook door niet-christenen. Zij geven het feest een andere betekenis. Voor we aan de tips beginnen, laten we naar de cijfers kijken.
Zoals je vast weet, wordt er veel chocolade verkocht tijdens feestdagen, zo ook tijdens Pasen. Of beter gezegd: vooral tijdens Pasen, want voor deze feestdag worden heel veel nieuwe chocoladeproducten bedacht. Van alle seizoensgebonden chocoladeproducten die gelanceerd worden in het jaar (wereldwijd), wordt 41% tijdens Pasen gelanceerd.
De landen die met de meeste nieuwe producten komen voor Pasen zijn:
Dit blijkt allemaal uit onderzoek van Mintel Global New Products Database.
In Europa zie je in vrijwel alle landen de volgende activiteiten voor tijdens Pasen: met familie/vrienden vieren, eieren verven en/of zoeken, kerkdienst bijwonen en een korte vakantie.
In Duitsland blijkt uit een rondvraag van Chrismon dat 79% met familie/vrienden doorbrengt, 33%-34% eieren zoekt en/of schildert en 20% op vakantie gaat. Opvallend: 9% geeft ook aan cadeautjes te geven aan elkaar. Voor deze markt is het dus zeker de moeite waard om cadeaus aan te prijzen op je site en dingen om met familie/vrienden te doen, denk aan bordspellen. Statista beaamt dit in hun eigen onderzoek naar hoe Pasen in Duitsland gevierd wordt.
Zoals je eerder las is het Verenigd Koninkrijk erg actief met innovatie voor Paaschocolade. Dat is niet heel gek, want hier is het traditioneel dat je een geliefde een groot paasei geeft.
Jaarlijks wordt in het Verenigd Koninkrijk enorm veel geld uitgegeven voor deze feestdag. In 2022 werd er meer dan 1 miljard Britse Pond uitgeven, volgens Savvy.
Op Goede Vrijdag wordt traditioneel een broodje gegeten genaamd de hot cross bun.
In Italië is Pasen de grootste feestdag, na kerst natuurlijk. Select Italy legt uit dat kinderen een groot paasei krijgen met daarin een verrassing. Natuurlijk worden er ook eieren geverfd, zoals in vele landen.
Verder is eten, zoals met alle feestdagen, een belangrijk onderdeel. In elke gedeelte van Italië is weer een andere lekkernij die met Pasen gegeven wordt, maar het heeft altijd te maken met het bakken van brood of cake.
In Spanje heeft Pasen nog een grote religieuze betekenis, dus zul je daar minder paaseieren en paashazen vinden. In Spanje is Pasen niet compleet zonder optochten, maar natuurlijk ook eten. Zo wordt traditioneel de Mona de Pascua gemaakt, een soort gebak met een heel ei erin. De hele familie komt op Pasen samen om te genieten van alle lekkernijen.
In Frankrijk geven ouders hun kinderen cadeautjes tijdens Pasen. Statista geeft aan dat dit de populairste cadeaus zijn: knuffels, buitenspeelgoed, actiepoppen en speelgoed om mee te bouwen.
Ook worden er 'Chasse aux Oeufs' georganiseerd: speurtocht voor paaseieren. Volgens Alpine French School hoort de paashaas traditioneel er niet bij in Frankrijk, maar dit wordt wel steeds populairder. Populairder zijn chocolade-eieren en bellen van chocolade.
In de week voor Pasen wordt traditioneel de lenteschoonmaak gehouden. De perfecte tijd om schoonmaakproducten te verkopen dus!
In heel Europa zie je paaseieren schilderen als traditie, maar in Polen en oost-Europa gaan ze een stapje verder. Zie de foto hieronder: Pisanki zijn prachtig geschilderde eieren met veel details. Je kunt een kit kopen om dit thuis te doen.
Zoals in vele culturen staat eten van verschillende lekkernijen ook hier centraal, denk aan gebakken producten en een uitgebreid ontbijt.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Shutterstock/BeeZeePhoto
In Nederland bestaat een traditie waarbij kinderen met een gedecoreerd kruis een optocht lopen. De Palmpaasstok heeft traditioneel een broodje in de vorm van een haantje bovenop en is vaak gesierd (door de kinderen zelf) met kleurvolle papieren slingers, maar ook pinda's of gedroogd fruit aan een ketting. Vanwege rechten kunnen we helaas geen foto laten zien, maar zoek maar eens op Google Afbeeldingen: Palmpaasstok.
Verder gaat het in Nederland ook om bij familie zijn en wordt er vaak een paasontbijt of -brunch gehouden. Ook is paaseieren zoeken en schilderen natuurlijk populair.
Let op: kom je tijdens Pasen door Nederland (of Duitsland) dan kun je paasvuren tegenkomen. Dit zijn grote kampvuren van soms wel meters hoog. De vlammen zijn dus geen ongeluk.
In België hebben scholieren en studenten rond Pasen twee weken vrij, dus is het gebruikelijk om op vakantie te gaan. Verder besteden ze hun tijd door gezamenlijk te eten, de kerk te bezoeken en het zoeken van paaseieren.
Ook is een paaswandeling vrij gebruikelijk, waarbij families samen door de natuur lopen. Voor deze mensen zijn goede wandelschoenen een populaire aankoop in deze tijd.
Als je een nieuwsbrief verstuurt, is dat een goede plek om een bepaald product of een interessante actie onder de aandacht te brengen.
Het kan zijn dat je een speciale paasactie organiseert of dat je een specifiek product voor Pasen in de schijnwerpers wilt zetten. Zorg er in dat geval voor dat dit in de eerste zin regel van de nieuwsbrief te lezen is.
Als je niet een speciaal paasproduct verkoopt of een actie hebt, zorg er dan voor dat het e-mailbericht er in ieder geval visueel goed uit ziet. Een nieuwsbrief met een leuke lay-out voor Pasen kun je klanten helpen herinneren dat het bijna Pasen is en dat ze hierover gaan nadenken. Dit alleen al kan mensen inspireren om aankopen te doen!
Afhankelijk van de software die je gebruikt om je e-mailcampagnes te beheren, kun je op de website van de provider of ontwikkelaars van een derde partij, plug-ins vinden voor een leuk paasthema. Vele ontwikkelaars van een derde partij, zoals Magento, bieden creatieve opties voor een acceptabele prijs.
Ook is het verstandig dat je webshop vertrouwenselementen heeft, zodat je klant weet dat bij jouw veilig geshopt kan worden. Denk aan een keurmerk en aan klantbeoordelingen. Laat ook vooral zien hoe goed jouw webshop beoordeeld wordt en zorg ervoor dat deze beoordelingen op meerdere platformen te zien zijn.
Hetzelfde concept kan ook voor je website werken. Rondom alle belangrijke feestdagen zal je serviceprovider je hoogstwaarschijnlijk een aantal plug-ins voor je website aanbieden. Een kleine extra toevoegen aan je website, kun je klanten in de juiste sfeer brengen om te gaan shoppen. Iets heel eenvoudigs kan een groot verschil maken, zoals een aantal foto’s die bij Pasen passen.
Als je nog een stap verder gaat, kun je zelfs op je website een zoektocht naar paaseieren opzetten. Als de klant alle paaseieren (of een specifiek paasei) heeft gevonden, krijgt diegene een korting of iets gratis. Dat is natuurlijk ten eerste heel leuk, maar ook een slimme manier om je klant jouw volledige website te laten bekijken.
De klant gaat dan namelijk ook naar pagina's waar ze anders niet op gekeken zouden hebben. Zodra ze alle eieren hebben gevonden, gaan ze direct naar een pagina waar een kortingscode wordt weergegeven. In combinatie met je op Pasen-gebaseerde nieuwsbrief, zal de traffic (en je conversies) vast en zeker stijgen. Plug-ins van bijvoorbeeld WordPress zijn goedkoop en in het algemeen eenvoudig om te integreren.
Het gaat nu al op een echte campagne lijken! De volgende stap is social media, want wat is een goede campagne zonder de nieuwe media? Probeer één geheel te maken van je socialmedia-uitingen, je website en je nieuwsbrief. Als het toch niet zo eenvoudig is om een zoektocht naar paaseieren op je website te integreren, kan het een betere optie zijn om deze in je posts op social media op te nemen.
Vergeet niet om je volgers aan deze winactie te herinneren. Op deze manier zullen ze je posts vaker gaan bekijken. Probeer ook een aantal leuke foto's te krijgen (het liefst met mensen) van de producten die je promoot.
Maak gebruik van hashtags, informeer over een mogelijke speciale verkoop of kortingscodes, of over andere zaken waarvan je denkt dat het relevant is. Een goede campagne op social media heeft een bepaalde vorm van persoonlijkheid, dus aarzel niet om creatief te zijn!
Er zijn veel ideeën om interactie tussen jouw publiek en je merk te creëren. Je kunt ze zelfs aanmoedigen om paashaasoren te dragen en een product vast te houden, om een korting te krijgen.
Al is het makkelijker gezegd dan gedaan; je kunt proberen om iets te creëren dat viral gaat. In de video door Co‑operative Group (zie hieronder), heeft de Engelse supermarkt Co‑op een hartverwarmende videocampagne gemaakt waarin ze op zoek zijn naar 'good eggs' (dit betekent een goed persoon). Er is waarschijnlijk weinig geld besteed aan de video, maar het resultaat geeft een geweldig idee om in de paasstemming te komen!
Social media is speciaal omdat het de enige manier is waarop je klanten (en potentiële klanten) direct en openbaar interactie met het bedrijf kunnen hebben. Dat is de reden waarom het organiseren van een winactie een hele goede manier kan zijn om je doelgroep te stimuleren om actie te ondernemen.
Het maakt niet uit of het nu een zoektocht naar paaseieren betreft, een actie voor de beste selfie, of 'schrijf een leuke tekst bij deze foto'. Al dit soort acties kunnen een echte band creëren tussen het merk en de doelgroep. Vergeet echter niet om de actie in alle bovengenoemde media onder de aandacht te brengen. Het is zelfs mogelijk dat je hierdoor meer volgers krijgt, vooral als je ervoor zorgt dat je volgers iets delen op hun eigen profiel.
Het kan ook de moeite waard zijn om betaalde advertenties van sociale media te gebruiken, want dit kan heel goed werken. Je kunt je advertentie exact op je doelgroep richten, terwijl je tegelijkertijd ook richt op het onderwerp van de campagne (zoals in dit geval Pasen).
Maak de advertentie, stel een budget in en controleer regelmatig wat dit oplevert. Je zou zelfs kunnen overwegen om meerdere advertenties tegelijkertijd uit te zetten, zodat je kunt testen welke advertentie de meeste kliks oplevert (ook wel bekend als A/B-testen). Daarna ga je monitoren, optimaliseren en aanpassen. Deze strategie kan (en zou) ook buiten de periode rondom de feestdagen (moeten) worden gebruikt.
Als je beoordelingen verzamelt bij Trusted Shops kun je met de Google-integratie je beoordelingssterren laten zien in je advertenties. Hierdoor vallen je advertenties meer op en kun je zelfs je kosten verlagen. Klik hier om meer te lezen over de Google-integratie.
Tijdens shoppingseizoenen heb je veel meer klanten die zoeken naar producten, maar des te meer heb je last van je concurrenten. Er zijn veel manieren waarop je als eigenaar van een kleine onderneming, je webshop onder de aandacht kunt brengen. Het is belangrijk om vooruit te plannen en promoties en campagnes rondom 'het bewust zijn van de feestdagen' een aantal weken eerder te organiseren.
Een aantal kleine 'extra's' op je website, gecombineerd met een goede campagne op social media en wat plezier, kunnen aan je shop net dat beetje extra aandacht geven die je graag wilt zien, zonder dat het je te veel geld of inspanning kost.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.