8 tips om je customer lifetime value te verbeteren

Heb je ooit nagedacht over hoe lang je klanten op je webshop blijven of wat ze aan je producten besteden? Als je deze informatie kent, kun je een betere marketingstrategie creëren waarmee je bedrijf kan blijven groeien en tegelijkertijd je klanten zich erkend voelen. Vandaag zullen we het hebben over de customer lifetime value van klanten, hoe deze te berekenen en geven we je acht tips die je kunt implementeren om de tijd en kwaliteit van leven van je klanten te verlengen.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/kozhedub_nc

Wat is de customer lifetime value?

Customer lifetime value, ook wel bekend als klantwaarde, is de winstwaarde die een klant genereert voor je bedrijf in de tijd van hun zakelijke relatie.

Door deze waarde te berekenen, kun je bepalen welke klant het meest winstgevend is voor je bedrijf. Het is ook handig bij het maken van marketingcampagnes, omdat je weet wat en in wie je meer moet investeren.

Wie genereert de meeste inkomsten voor je merk? Een nieuwe klant die net ontdekt wat je verkoopt of een klant die je al jaren volgt en regelmatig koopt? Ik denk dat je het antwoord weet...

Daarom moet je meer tijd besteden aan die vaste klanten en aanbiedingen maken, zodat ze zich aangetrokken blijven voelen tot je merk en bij je blijven. Als je weet wat de levenswaarde van je vaste klanten is, kun je meer gebruikers behouden en een vertrouwensband creëren tussen je bedrijf en de klant.

Leestip: Je wordt steeds beter in SEO en je krijgt steeds meer bezoekers op je  site... maar niemand koopt iets! Als je je conversieratio wilt verbeteren, is  het slim om te kijken naar de verlaten winkelwagentjes. Wij geven tips!

Hoe bereken je de customer lifetime value?

Zoals William Thomson Kelvin zei: “Wat niet wordt gemeten, kan niet worden verbeterd”. Om de belangrijke statistieken van je webshop of Key Performance Indicators (KPI's), zoals de levenswaarde van de klant, te verbeteren, moet je ze meten om te weten of er verbeteringen moeten worden aangebracht of dat je in sommige aspecten kunt ontspannen.

 

 

 

De formule voor customer lifetime value is de vermenigvuldiging van de gemiddelde bestedingen per consumentenbestelling in een winkel of ook bekend als Average Order Value (AOV), met de frequentie waarmee een gebruiker in je winkel heeft gekocht en tenslotte met de totale actieve jaren als klant in je bedrijf.

 

Gemiddelde bestelwaarde × Gemiddelde bestel frequency × Tijd dat diegene klant is bij je = Customer lifetime value

 

Het resultaat van deze vermenigvuldiging is de waarde die je klant heeft. Om de resultaten nauwkeuriger te maken, is het raadzaam om de geschiedenis van je klanten te bekijken, vanaf de eerste aankoop die ze hebben gedaan tot de laatste, concentreer je niet alleen op de laatste aankopen.

 

 

8 tips om je customer lifetime value te verbeteren

Als je hebt begrepen wat customer lifetime value is en weet hoe je het moet berekenen, is het enige wat je nog hoeft te ontdekken hoe je het kunt implementeren en verbeteren. Hier zijn 8 strategieën die je in je bedrijf kunt implementeren om de zakelijke relatie die je met je klanten hebt te verbeteren en te benutten. 

1. Maak een goede eerste indruk

Pas je interacties met elke klant aan. Zorg ervoor dat gebruikers die je website bezoeken een welkomstaanbieding ontvangen. Voeg bijvoorbeeld een pop-up toe om een kortingstype te ontvangen als nieuwe klant.  

Wanneer klanten zich voor het eerst aanmelden, wees voorzichtig met de welkomstmail die je hen stuurt, misschien is het een goed idee om een kortingscode te sturen voor de producten die je het meest zag tijdens je eerste bezoek.

 

 

2. Eenvoudige, veilige en fijne winkelervaring

Maak het aankoopproces zo concreet en effectief mogelijk. Hoe minder stappen tussen het kiezen van het product en het betalen, hoe minder gedoe of ongeduld je klanten voelen. Zorg ervoor dat het formulier in het afrekenproces zo kort mogelijk is en vraag niet om onnodige informatie.

Ook is het belangrijk om veiligheid te brengen tijdens het shoppen. Webshops die het Trusted Shops Keurmerk hebben, bieden hun klanten bijvoorbeeld automatisch een kopersbescherming aan. Tot op heden hebben meer dan 25 miljoen kopers hun aankopen verzekerd met deze bescherming.

Wil je meer informatie? Onze experts adviseren je graag.

Contact opnemen

3. Investeer in betere content 

Om betere inhoud te maken, helpt het veel om je buyer persona vast te stellen, het creëren van verschillende scenario's van potentiële kopers zal je helpen bij het maken van een geschikte en gepersonaliseerde inhoud. Daarnaast is het goed om wat meer te investeren in de verscheidenheid van je content, niet alleen jezelf te beperken tot de artikelen op je blog, ook video 's of tutorials te maken, samen te werken met influencers om je producten te verkopen, die je zeker zullen helpen om de aandacht van je publiek te trekken.

Onderzoek wie je consistente en loyale klanten echt zijn en investeer iets meer in campagnes die op hen zijn gericht. Laat zien dat je ze waardeert door middel van gepersonaliseerde aanbiedingen.

 

 

4. Loyaliteitsprogramma's

Een loyaliteitsprogramma is een marketingstrategie die je helpt nieuwe klanten te behouden of te behouden door hen een bepaald voordeel te bieden. Deze voordelen of beloningen voor het deel uitmaken van het programma moeten worden gemarkeerd, zodat je publiek kan worden gemotiveerd.

Dankzij deze programma's kun je veel goede reviews ontvangen die het imago van je bedrijf verbeteren.

Als je meer wilt weten over de soorten loyaliteitsprogramma's die er zijn, raden we dit artikel aan:

 

 

5. Service na de aankoop

Nadat de gebruiker een aankoop heeft gedaan, vergeet dan niet de aankoop te volgen, zorg ervoor dat je weet dat het pakket in goede staat is afgeleverd en vraag om feedback van de klant. Klantenservice moet ook beschikbaar zijn voor de koper, hetzij door chatbots of gepersonaliseerde telefoongesprekken. Op deze manier voelt de klant zich veilig en begeleid tijdens het aankoopproces en komt terug bij jouw webshop.

 

 

6. Gebruik voorspellende analyses

Om de smaak van je klanten op een meer specifieke manier te kunnen segmenteren, gebruik je de tools om voorspellende analyses uit te voeren. Op deze manier creëren de algoritmen van deze tools automatisch een geschiedenis met de voorkeuren van elk van je klanten die je kunt gebruiken om andere producten aan te bevelen bij hun toekomstige aankopen.

7. Social listening

Als online bedrijf moet je altijd op de hoogte zijn van waar je klanten het over hebben. Zijn ze tevreden of kun je iets verbeteren? Wat vinden ze van je producten in het algemeen? Je verkoop- en klantenserviceteams moeten continu social listening toepassen, op zoek gaan naar opmerkingen op sociale netwerken die over je bedrijf praten of de beoordelingen van je webshop analyseren. De band met je klanten zal versterken als je aan de behoeften voldoet.

Nog geen klantenbeoordelingen verzameld? Naast het keurmerk met kopersbescherming biedt Trusted Shops ook een reviewsysteem waarmee webwinkels op een volledig geautomatiseerde manier reviews verzamelen, zowel van de webshop als producten. Bovendien is Trusted Shops een partner van Google, zodat je ook die opvallende beoordelingssterren in je Google Ads en Google Shopping kunt weergeven om het verkeer naar je site te vergroten.

Ben je nieuwsgierig naar onze producten? Neem vrijblijvend contact op met onze experts.

Contact opnemen

8. Creëer een community 

Creëer met behulp van sociale media een community waarin je gebruikers zich vertegenwoordigd en begrepen voelen. Een goede strategie om in deze gevallen te implementeren en een beetje humor in het publiek te genereren, is het gebruik van meme-marketing. 

 

Leestip: Je koopt niet van een webshop die niet betrouwbaar is. Dat vertrouwen  moet je in alle details laten zien, ook in je productbeschrijving! In dit  e‑book geven we je tips om je producten betrouwbaar te omschrijven.

Kortom

Als elke belangrijke waarde voor het verbeteren van de prestaties van je bedrijf, zal het kennen van de customer lifetime value van je klant je helpen vaste klanten of nieuwe klanten te behouden die zich aangetrokken voelen tot je bedrijf. Vergeet deze stap niet wanneer je jouw marketingcampagnes maakt, zodat je weet waar je prioriteiten moeten liggen.

 

31-05-2023
Carla Alva Garcia

Carla Alva Garcia

Select Country: