Hoe komt mijn webshop in AI-zoekresultaten? 13 tips!
Verbeter je webshops vindbaarheid in tools zoals ChatGPT, Google Gemini en Microsoft Copilot met 13 handige tips.
Kunstmatige Intelligentie (KI of ook wel AI, Artificial Intelligence) is niet meer weg te denken uit ons dagelijks gebruik. Jouw klanten maken er ook absoluut gebruik van. Steeds meer mensen gebruiken AI, zoals ChatGPT, Google’s Gemini, Microsoft’s Copilot of Perplexity, als een zoekmachine. Je wilt dus dat jij hierin gevonden wordt! Maar hoe kom je in deze zoekresultaten? Wij gingen het gesprek aan met verschillende AI-tools om hierop een antwoord te krijgen!
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Fahmi_Ruddin_Hidayat
Zoals je waarschijnlijk weet genereert AI een antwoord vanuit data. Zo geeft Perplexity altijd actief de bronnen waar dingen gevonden zijn, geeft Gemini dit soms en kun je alle AI-tools vragen om een bronvermelding te geven. Ze halen de informatie vooral uit deze bronnen:
Dit kan een heel artikel worden, maar is handig om in basis te weten wanneer je jouw website wilt optimaliseren. Het is hierbij belangrijk te weten dat de tools geen informatie onthouden zoals een database, dus geen antwoorden paraat heeft. De antwoorden worden gegenereerd op basis van waarschijnlijkheid en een statische relatie tussen woorden en zinnen.
We hebben ChatGPT, Copilot, Gemini en Perplexity gevraagd hoe je in de zoekresultaten kan komen. Dit zijn de antwoorden die wij kregen.
Net als met reguliere zoekmachines moeten pagina’s beschikbaar zijn zonder dat deze achter een betaalwand zitten, maar ook moet het crawlable zijn. Dit betekent dat pagina’s met de no-index tag overgeslagen worden en raden de tools aan om de robots.txt-file te gebruiken om crawling toe te staan.
Wanneer je ergens over schrijft, is het belangrijk dat je nauwkeurig en duidelijk bent en de diepte opzoekt. Het is dan ook belangrijk dat je kennis hebt over dat waar je over schrijft en dat je als een autoriteit wordt gezien.
Gemini van Google geeft dan ook aan hierbij het E-E-A-T-principe toe te passen:
Verder willen de tools dat je regelmatig je content update, omdat het anders niet kan vertrouwen dat de informatie nog correct is.
Zoals eerder aangegeven is het belangrijk dat je zo natuurlijk mogelijk moet schrijven. Daarnaast is het verstandig om te focussen op long-tail keywords, omdat gebruikers de AI-tool vragen stellen alsof het een persoon is.
Dit kan per doelgroep verschillen, want jongeren die opgegroeid zijn met dit soort tools zijn eerder geneigd om vragen te stellen zoals ze dit aan hun ouders zouden vragen, waar oudere generaties nog meer in keywords schrijft. Als voorbeeld kun je hier twee keer dezelfde zoekopdracht vinden, maar dan anders gesteld:
Het maakt hierbij niet uit welke ze gebruiken, omdat de tool niet op exacte keywords matcht, maar de bedoeling achter de woorden probeert te begrijpen en zo een antwoord probeert te vinden.
Verder is het belangrijk dat je anticipeert wat de gebruiker daarna wil vragen. Probeer hiervan antwoorden in je content al te verwerken. Dit geeft een signaal af naar de tool dat je het onderwerp door en door begrijpt.
Omdat de AI-tools zo veel waarde hechten aan kwaliteit, is de toegankelijkheid, leesbaarheid en gebruikerservaring erg belangrijk.
Zoals gezegd hoort hierbij duidelijk taalgebruik. Probeer jargon te vermijden en schrijf geen ingewikkelde zinnen.
Het is daarbij erg belangrijk dat de pagina structureel goed in elkaar zit, dus dat je H1, H2 etc. gebruikt. Gebruik ook opsommingstekens (bulletpoints) en schrijf in korte paragrafen, zodat het makkelijk te lezen is.
Let ook op de laadtijd van je pagina en hoe goed deze op mobiele apparaten te lezen is.
Nog een tip: zorg dat je website gebruik maakt van HTTPS, voor een veilige connectie.
Algemene onderwerpen (‘Wat is AI?’) worden door vele grote websites al gebruikt. Als je hierop wilt ranken, is dat vrij lastig. Binnen AI-tools is dit nog lastiger dan bij zoekmachines, want er worden niet tien resultaten tegelijk getoond, maar vaak slechts één.
Focus je dus op niche, long-tail keywords, of gespecialiseerde kennis waar de concurrentie kleiner is.
Deze tip werd niet door alle tools gegeven, maar Gemini geeft aan dat het belangrijk is om verschillende afbeeldingen, video’s en infographics te gebruiken om je verhaal te ondersteunen.
Daarnaast geeft de tool aan dat alt-teksten niet mogen ontbreken, wat weer terugkomt op de toegankelijkheid van de pagina.
Zoals bij SEO zijn hier ook backlinks belangrijk, want de tool moet je pagina wel kunnen vinden.
Je kunt hierbij echter geen backlink-farm gebruiken. Zoekmachines gaan dit ook al tegen, maar bij AI is dit al helemaal een no-go. Het is belangrijk dat je links krijgt van gerespecteerde websites in je industrie. Zie het als een ‘motie van vertrouwen’.
Verder helpt het ook als andere sites de jouwe citeren, zelfs zonder backlinks. Het is dan ook een goed idee om gastartikelen te schrijven, zodat veel (kwalitatieve) sites jou benoemen.
Als klant van Trusted Shops heb je dit al mee: op je shopprofiel op trstd.com benoemen we je site en linken we ernaar.
Ook zijn interne links erg belangrijk. Zorg met interne links dat zowel bezoekers als zoekmachines jouw content makkelijk kunnen navigeren.
Gemini geeft verder als tip dat als je een fysieke winkel hebt, dat je jouw Google Bedrijfsprofiel optimaliseert.
We hadden het eerder er al over dat je H1’s etc. moet gebruiken, maar dit gaat zelfs verder.
Zorg dat je meta-informatie ook geoptimaliseerd is. Hierbij bedoelen we je meta-titel en meta-omschrijving.
Ook wordt het aangeraden om structured data te gebruiken. Verkoop je etenswaren en plaats je daarom recepten op je site? Hier is een snippet voor!
Trusted Shops kan je ook helpen met bepaalde snippets. Met de Google-integratie worden beoordelingen automatisch naar Google verzonden, zodat deze beoordeling in Google-zoekresultaten getoond worden.
Een belangrijk onderdeel wat bij SEO ook vaak vergeten wordt is de URL. Dit is dus de link van je webpagina. Zorg ervoor dat je hierin duidelijke keywords gebruikt.
Let op: probeer speciale karakters te vermijden, omdat deze in URL’s niet zichtbaar zijn. Schrijf het woordje ‘beïnvloeden’ dus als ‘beinvloeden’.
Hiermee wordt bedoeld dat je jouw content (zoals artikelen, datasets, code, enz.) kunt delen met of beschikbaar stellen aan platforms die gegevens verzamelen en doorgeven aan AI-modellen of zoeksystemen.
Sommige AI-modellen en webtools worden getraind op datasets waarvoor een licentie is verleend.
Dus, als je jouw data beschikbaar stelt met een geschikte licentie, kunnen zulke modellen jouw content legaal gebruiken bij training of in zoekfunctionaliteiten.
Voorbeelden: GitHub voor codes, arXiv voor onderzoek etc.
Deze tip is vrij tijdrovend en beloofd niet per definitie succes, maar we willen het toch benoemen: Praat met AI over je producten en geef feedback. Bij alle tools kun je aangeven wat je van het antwoord vindt en waarom. Dit wordt vervolgens doorgestuurd naar het ontwikkelingsteam, die de feedback gebruiken om de tool te verbeteren.
Als je feedback terecht is, gebruiken ze natuurlijk de informatie om de tool te verbeteren. Echter is dit niet gegarandeerd, maar soms is dit het proberen waard.
Om je pagina te optimaliseren, kun je de AI-tools om hulp vragen met je pagina te optimaliseren. Stel hierbij de vraag: Help mij de pagina [geef je URL] te optimaliseren voor zichtbaarheid in tools zoals [naam van de tool die je gebruikt]. De tool zal je tips geven.
Het belangrijkste met alle vormen van marketing is: blijf je pagina’s aanpassen en ontwikkelen. Ook je artikelen hebben om de zoveel tijd een update nodig.
Houd daarnaast een oogje in het zeil via bijvoorbeeld Google Search Console, om te kijken hoe jouw pagina het doet in de resultaten van de zoekmachine, want dit helpt je ook bij de indexering voor de AI-tools.
Daarnaast raden we je aan om te experimenteren en te analyseren. Doe A/B-tests en zie wat het beste voor de gebruiker werkt. Want dat is zowel voor AI-tools als voor bedrijf het meest belangrijke: de ervaring van de gebruiker.
Er zijn tools waarmee je met behulp van AI je beoordelingen makkelijk kunt analyseren. Een voorbeeld hiervan is de Trusted Shops Sentimentanalyse, waarmee je snel ziet waarop je jouw bedrijf kunt verbeteren. Deze tips kunnen ook betrekking hebben op je pagina’s, of je ideeën geven waarover je kunt schrijven in je blog.
Wij geven je hierbij de meest voorkomende redenen waarom pagina’s niet in de AI-resultaten te zien zijn. Je kunt ook de AI-tool vragen waarom jouw pagina (geef hierbij de link in je opdracht) niet in de resultaten verschijnt.
Zoals in de tips gezegd: je pagina moet door zoekmachines te indexeren zijn en niet achter een betaalwand zitten. Zorg dat je geen ‘noindex’ in je code hebt staan en zorg ervoor dat je goed linkt naar je pagina, zodat deze te vinden is door de robots.
Het kan zijn dat de AI-tool jouw pagina niet kwalitatief goed genoeg is. Dit kan zijn omdat je te weinig tekst hebt of niet diep genoeg op de materie ingaat. Vraag de AI-tool hoe je jouw pagina kan verbeteren!
Een SEO-trucje is keyword stuffing, waarbij je maar trefwoorden gebruikt zodat deze opgepikt worden door de robots. Dit trucje is echter achterhaalt en werkt tegenwoordig juist averechts. Ook zoekmachines begrijpen tegenwoordig synoniemen, dus hoef je niet per se hetzelfde woord op meerdere manieren te zeggen in de tekst.
Het is belangrijker dat je je richt op hoe de lezer jouw tekst gaat ervaren.
Het kan zijn dat de concurrentie erg groot is voor de zoekopdrachten waarvoor jouw pagina in aanmerking komt. In zoekmachines kan dit betekenen dat je lager op de pagina terecht komt, maar in AI-tools wordt de pagina dan gewoon niet genoemd.
Als je op wil vallen in zoekmachines of AI-tools, moet je eigenlijk dezelfde dingen doen: denk aan je klant en zorg voor kwaliteit. Allebei worden ze gebruikt om iets te zoeken.
Maar hierin verschillen ze gelijk: zoekmachines laten meerdere opties zien die het beste passen bij de zoekopdracht en laten de gebruiker de keuze maken. AI-tools geven één antwoord (tenzij je om meer antwoorden vraagt) en maken een selectie voor de gebruiker.
Daarbij geeft de zoekmachine weer wat het vindt en geeft geen eigen interpretatie, wat de AI-tool wel doet. Dit is niet perfect, waardoor het antwoord niet altijd up-to-date is of gewoon niet correct is.
Ook zijn het vooral de jongeren die AI-tools gebruiken, waar eerdere generaties (ruwe schatting: mensen boven de 30) vaker een zoekmachine gebruiken.
Het voordeel: AI-tool-marketing en zoekmachinemarketing zijn zo gelijk, dat je twee vliegen in één klap slaat wanneer je jouw pagina voor één van beide optimaliseert.
Om in AI-tools in de resultaten te verschijnen, is het verstandig om je op je SEO te richten. Daarbij moet je veel waarde hechten aan de kwaliteit van wat je publiceert en de klantervaring. Misschien is het ironisch of juist niet, maar de AI-tool vindt het belangrijk dat je zo authentiek mogelijk bent.
Maak gebruik van AI-tools om je pagina’s te verbeteren. Daarmee scoor je zowel bij AI-tools als in zoekmachines beter.
11-06-2025Verbeter je webshops vindbaarheid in tools zoals ChatGPT, Google Gemini en Microsoft Copilot met 13 handige tips.
Back to school is een moment van kortingen en acties. Welke producten verkopen goed en wat kun je aan marketing doen?