Tips voor ChatGPT-opdrachten voor je webshop

ChatGPT is een belangrijke tool geworden in de wereld van online verkopen. Maar hoe kun je als web­winkelier deze applicatie effectief inzetten? In dit artikel laten we zien hoe je doel­treffende prompts kunt creëren om de gewenste resultaten te behalen.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Juicy FOTO

Waar kunnen webshops ChatGPT voor gebruiken?

ChatGPT is niet alleen handig voor studenten die snel hun huiswerk willen maken. De applicatie, gebaseerd op kunst­matige intelligentie, is nu een essentiële tool geworden voor online verkopen. Hier volgt een overzicht van de verschillende mogelijk­heden die het biedt in de wereld van e‑commerce:

  • Samen­vattingen maken, bijvoorbeeld om product­teksten in te korten;
  • Content vertalen, bijvoorbeeld om pagina's te internationaliseren;
  • Maak boeiende content voor je online marketing­strategie, zoals berichten op sociale media;
  • Strategieën ontwikkelen, bijvoorbeeld voor product­marketing;
  • Brain­stormen, bijv. voor marketing­acties;
  • Klanten­service, bijvoorbeeld voor het maken van e‑mail­sjablonen.

Sommige taken kunnen zonder voorkennis worden opgelost, maar voor speciale vragen is een goede prompt essentieel om een waardevol resultaat te behalen. Voordat we ons verdiepen in het creëren van prompts, is het belangrijk om te kijken naar de verschillende versies van ChatGPT, aangezien deze van invloed zijn op de kwaliteit van de resultaten.

Welke ChatGPT-versie moet ik gebruiken?

De gratis versie van ChatGPT is GPT-3.5. Een upgrade naar GPT-4 kost 20 US-dollar per maand. Betaling is alleen mogelijk met een creditcard en het account is geldig voor één persoon.

De gratis versie is ideaal om mee te beginnen en vervult gemakkelijk taken zoals onderzoek of het maken van teksten. De kwaliteit van de resultaten kan echter lager zijn dan in de betaalde versie. Een ander voordeel van GPT-4 is de mee­geleverde DALL-E functie, die AI-gegenereerde afbeeldingen maakt met behulp van tekst­invoer.

De betaalde versie biedt ook toegang tot andere handige plug-ins, zoals VoxScript voor het lezen van webpagina's, AskYourPDF voor het analyseren van PDF's en Visla voor het maken van video's met tekstinvoer.

Het is daarom het overwegen waard om de gratis versie GPT-3.5 of de betaalde versie GPT-4 te gebruiken, afhankelijk van de toepassing.

Screenshot van prijzen ChatGPT
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 ChatGPT/chat.openai.com

Wat is een prompt voor ChatGPT?

Een prompt is een opdracht die je aan ChatGPT geeft. Je typt de opdracht in het chat­venster en het resultaat, dat je ook in tekstvorm ontvangt, hangt af van de kwaliteit van de opdracht. Daarom is het van essentieel belang om goede prompts te creëren.

Bij het creëren van prompts, ook wel bekend als 'prompting', zijn er enkele basis­regels die we in de volgende sectie zullen toe­lichten.

Wat is een goede ChatGPT-prompt?

We geven je graag wat basistips over hoe je een prompt schrijft voor ChatGPT om het gewenste resultaat te bereiken.

Gebruik korte zinnen

Ingewikkelde zinnen of omslachtige formuleringen brengen je niet waar je heen wilt. Onthoud dat ChatGPT op dit moment alleen Engels spreekt, wat betekent dat je Nederlandse input en de output heen en weer worden vertaald. Er gaat veel verloren bij complexe zins­constructies. Zelfs als je in het Engels communiceert met de applicatie, is het belangrijk om taal te gebruiken die zo duidelijk mogelijk is.

Geef een duidelijke opdracht

Zorg ervoor dat je altijd een precieze vraag of taak formuleert. De software moet precies weten wat je ermee wilt.

Leestip: Je kunt veel klanten winnen door te reageren op beoordelingen, maar  er gaat veel tijd in zitten. Onze klant Bergzeit testte onze nieuwe tool de  Smart Review Assistant en kon daardoor 2x zo snel reacties plaatsen! Bekijk verhaal

Stel vragen

Vooral in de gratis versie krijg je vaak niet meteen het gewenste resultaat, zelfs niet met een goed geformuleerde vraag. Stel gerichte vragen om de software te helpen bij het automatisch leren. Soms zijn meerdere vragen nodig, dus geef niet op!

Zorg voor context

Plaats je taak in een zinvolle context en geef achtergrond­informatie. Beschrijf bijvoorbeeld je doel­groep of geef feiten over je bedrijf.

Geef voorbeelden

Geef een of meer voorbeelden om de ChatGPT duidelijk te maken in welke richting het antwoord moet gaan. In vakjargon wordt deze methode 'zero-shot, one-shot en few-shot prompting' genoemd. Dit zijn prompts waarbij je geen voorbeeld, één voorbeeld of meerdere voorbeelden geeft.

Beschrijf het resultaat

Maak duidelijk in welke vorm je het resultaat wilt hebben, bijvoorbeeld hoe lang de tekst moet zijn, welke opmaak of toon het moet hebben.

Voorbeelden van goede ChatGPT-opdrachten

Hier zijn een aantal eenvoudige prompts die je kunt gebruiken voor goede resultaten.

Beschrijf de taak
Maak een product­beschrijving voor laptop XYZ van merk ABC.

Geef context
De doelgroep bestaat uit werkende mensen tussen de 20 en 50 jaar, voor wie de volgende drie criteria belangrijk zijn: (...)

Geef achtergrond­informatie
Ons bedrijf is gespecialiseerd in zakelijke elektronica (...)

Beschrijf hoe het resultaat eruit moet zien
De product­omschrijving mag maximaal 600 karakters lang zijn, inclusief spaties.

Er zijn talloze methoden en modellen om goede prompts te maken. Sinds ChatGPT bestaat, heeft zich een ware wetenschap ontwikkeld rond het onderwerp 'prompt engineering', oftewel de manier waarop een taak wordt gepresenteerd aan kunstmatige intelligentie. Als je je verder in het onderwerp wilt verdiepen omdat je ChatGPT-eisen erg complex zijn, kun je op internet veel seminars vinden.

Hoe geef ik nog meer context aan ChatGPT met de Custom Instructions?

Omdat context de sleutel is tot goede resultaten, heeft ChatGPT een optie om achtergrond­informatie permanent op te slaan met de functie 'Custom Instructions'. Dit betekent dat je deze informatie niet elke keer hoeft te verstrekken als je een prompt formuleert. Aangepaste instructies vormen dus de informatie­basis waarmee ChatGPT rekening houdt bij elke nieuwe opdracht.

Hoe maak je Custom Instructions in ChatGPT?

  • Klik op de gebruikers­naam van je account linksonder (afhankelijk van de weergave). Er wordt een klein vervolg­keuze­menu geopend. Klik daar op 'Customize ChatGPT'.
  • Voer de achtergrond­informatie in het bovenste veld van het menu Custom Instructions in en informatie over het ontwerp van de resultaten, bijv. tekstlengte, tonaliteit, enz. in het onderste veld.
  • Sla de details op door op 'Save' (Opslaan) te klikken. Ze worden nu permanent opgeslagen en hebben invloed op elke nieuwe prompt die je aanmaakt.

Screenshot van Custom Instrictions van ChatGPT
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 ChatGPT/chat.openai.com

Omdat de custom instructions permanent worden opgeslagen, zijn ze bijzonder geschikt voor terugkerende taken, bijvoorbeeld als je regelmatig mailings wilt maken voor dezelfde online shop en dezelfde doelgroep.

In de gratis versie GPT-3.5 kun je aangepaste instructies maar één keer opslaan. Als je deze van taak tot taak wilt wijzigen, is je enige optie om je instructies in een apart document op te slaan en ze elke keer handmatig in de velden te kopiëren.

Zelfs in de betaalde versie GPT-4 kun je aangepaste instructies maar één keer opslaan, maar je hebt de mogelijkheid om te zoeken naar plug-ins waarmee je meerdere vereisten­profielen permanent kunt opslaan.

Kortom: Veel is mogelijk met ChatGPT, routine is noodzakelijk

ChatGPT biedt je talloze opties om taken gemakkelijk uit te voeren. Een zekere mate van ervaring is vereist zodat je niet verdwaalt in de jungle van opties en de AI verstandig kunt gebruiken. Leer meer over de tool en probeer verschillende strategieën uit tot je de resultaten krijgt die je wilt.

ChatGPT is ook een levendige tool die in een snel tempo door OpenAI wordt ontwikkeld. Het is daarom de moeite waard om regelmatig de release notes te bekijken om geen nieuwe functies te missen.

Extra tip: Wil je de vele klant­beoordelingen van je online shop beantwoorden met ChatGPT? Dat kan, maar is omslachtig. Hiervoor zijn speciale AI-tools die speciaal voor deze taak zijn ontwikkeld beter geschikt. Bijvoorbeeld de Smart Review Assistant van Trusted Shops.

24-04-2024
Johannes Lemm

Johannes Lemm

Johannes Lemm is Content Manager in B2B-marketing bij Trusted Shops. Hij is gepassioneerd over het schrijven van boeiende teksten over de wereld van online retail.

Select Country: