Je domein veranderen zonder je SEO te verliezen

Als je overweegt om het domein van je website te veranderen, ben je waarschijnlijk bang dat je de 'Google-waarde' van je huidige website verliest. Als je hoog geplaatst bent bij de zoekresultaten van Google op basis van je belangrijkste trefwoorden, is je angst terecht. Het is echter mogelijk om toch van domein te veranderen, met slechts minimale 'schade' voor je website. In de blog van vandaag bespreken we de stappen die je kunt nemen om een soepele overgang van je huidige naar je nieuwe domein te realiseren.

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Waarom zou je van domein willen veranderen?

Voordat we de beste werkwijzen voor het wijzigen van je domein bespreken, kijken we eerst naar de redenen waarom je dit überhaupt zou willen doen.

  • Je hebt een 'beter' domein gevonden – Dat klinkt eenvoudig, maar soms was het originele domein niet beschikbaar en moes je voor plan B kiezen. Als dit nieuwe domein plotseling beschikbaar komt, wil je daar misschien gebruik van maken. Immers '.com' is voor consumenten gemakkelijker te onthouden dan '.net' of '.org'.

  • Je hebt je bedrijfsnaam gewijzigd – Om de een of andere reden heb je ervoor gekozen om je merknaam te veranderen. Als dat het geval is, is het duidelijk dat je ook een nieuw domein nodig hebt.

  • Je wilt meerdere sites samenvoegen tot één – Misschien heb je meerdere websites waarop soortgelijke producten worden verkocht. Of misschien heb je de concurrentie uitgekocht. Wat de reden ook is, het kan zijn dat je websites wilt samenvoegen tot slechts een website.

 

 

Hoe je van domein kunt veranderen

Nu je weet waarom je van domein wilt veranderen, bespreken we de stappen die je moet nemen om de overgang zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen.

1. Maak een back-up van de oude website

Prioriteiten stellen. Voordat je ook maar iets doet, moet je eerst een back-up van je originele website maken. Mocht tijdens de migratie naar je nieuwe domein iets fout gaan, kun je deze back-up gebruiken terwijl de nieuwe site wordt hersteld.

 

 

2. Controleer het nieuwe domein en maak deze leeg

Het krijgen van een nieuw domein lijkt op het kopen van een auto. Als je de rechten van een domein hebt gekocht dat al eerder werd gebruikt, wil je controleren of de vorige eigenaar je geen 'kat in de zak' heeft verkocht. Hoe kan je dat bij een domein voor een website doen?

Als Google hen heeft beboet omdat ze hun algoritme hebben misbruikt (bijv. door het voortdurende herhalen van trefwoorden, of door het overmatig inbouwen van links), kan het zijn dat deze sancties worden overgedragen.

Om dit te controleren, ga je naar Google Webmaster Tools waar je je nieuwe domein kunt claimen. Controleer de pagina Handmatige acties. Als er geen problemen zijn, hoef je je geen zorgen te maken over enige blijvend bestaande sancties.

Als je echter wel een handmatige actie ziet, moet je de noodzakelijke wijzigingen aanbrengen en deze indienen via een Verzoek tot heroverweging. Nadat je verzoek is toegewezen, kun je beginnen met de overgang naar je nieuwe domein.

3. Controleer je oude website

Voordat je ook maar iets naar je nieuwe domein overdraagt, wil je de belangrijkste statistieken van je oude site vastleggen. Met deze informatie kun je na de migratie, het succes je nieuwe website meten.

Vervolgens wil je een lijst opstellen met de inkomende links naar je website (een aanzienlijke SEO factor). In Google Webmaster Tools ga je naar het aan de linkerkant weergegeven menu 'Zoekverkeer'.

Klik daarna op 'Links naar je site'. Exporteer de lijst met de meest voorkomende bronnen en pagina's die de meeste links bevatten.

Klik op de beste links zoals opgenomen in deze lijst. Je wilt controleren of deze links nog functioneren en dat de 301-omleidingen ook nadat je je domeinen hebt getransfereerd, nog steeds goed functioneren.

Wil je meer te weten komen over SEO op je website en in het speciaal op je productpagina? Download dan onze gratis checklist!

Leestip: Een product­pagina maken klinkt op zich vrij vanzelf­sprekend. Je  plaatst een foto van het product, een titel, een omschrijving en de prijs...  maar om beter op Google gevonden te worden, daar zit wat meer achter. Wij  hebben een check­list voor je gemaakt, zodat je boven­aan komt bij Google!

4. Krijg 301-omleidingen om traffic naar je nieuwe site om te leiden

301-omleidingen zijn bedoeld om je lezers van een pagina op je oude site om te leiden naar het equivalent op je nieuwe site. Met andere woorden, als gebruikers op een oude link klikken of de naam van je oude website invoeren, worden ze automatisch omgeleid naar je nieuwe site.

Maar 301-omleidingen zijn niet alleen bestemd voor gebruikers. Zij informeren zoekmachines over het feit dat deze pagina permanent naar een nieuwe site werd verplaatst en zullen de linkwaarde naar de nieuwe pagina 'doorsturen'.  

Als je de intentie hebt om dezelfde structuur voor je nieuwe website aan te houden, zul je waarschijnlijk een 'joker-teken' voor de omleiding in je .htaccess bestand willen opnemen. Dit zal in principe 301-omleidingen aan al je oude domein URL's toevoegen en deze met dezelfde URL doorsturen naar je nieuwe domein.

Als je echter de structuur van je website wilt veranderen, adviseren we je dat pas na een paar maanden na de overgang naar het nieuwe domein te doen. Op deze manier heeft Google de mogelijkheid gehad om alle veranderingen op uw site te 'begrijpen'.  

Je zult waarschijnlijk de tijd willen nemen en meerdere keren willen controleren of al je 301-omleidingen goed functioneren. Het functioneren van 301-omleidingen is essentieel om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.

5. Laat Google op de officiële manier weten dat je site verplaatst is

In de Google Webmaster Tools, klik je op het tandwielpictogram en vervolgens op de link 'Adreswijziging' (hier kun je meer lezen). Hiermee informeer je Google dat je officieel je domeinnaam/domeinnamen hebt gewijzigd en dat deze in hun systeem bijgewerkt moet/moeten blijven. 

 

 

6. Controleer alles in detail

Je zou niet alleen al je 301-omleidingen moeten controleren, maar ook of er geen foutmeldingen van het type 404 worden weergegeven. Je kunt online heel veel gratis tools vinden die dit voor je kunnen controleren (bijv. deadlinkchecker of brokenlinkcheck), maar je zou dit gedurende de eerste week na de migratie, dagelijks moeten controleren.

Na de eerste week, zul je gedurende één maand de betreffende omleidingen en eventuele foutmeldingen één keer per week controleren, enz. Soms duurt het weken voordat een aantal van deze foutpagina's worden weergeven.

7. Pas de inkomende links aan

Herinner je nog de lijst met je beste inkomende links die je hebt gedownload? Uitstekend, want hierin zouden alle 301-omleidingen opgenomen moeten zijn. Het is goed om deze ook te testen.

Nu zou echter ook een goed moment kunnen zijn om contact op te nemen met je content partners. Als deze andere websites je links delen, neem dan contact met hen op en vraag of ze de betreffende links handmatig willen wijzigen naar je nieuwe domein.

Natuurlijk heeft niet iedereen tijd om dat te doen, maar velen zullen op je verzoek ingaan. Het is immers snel te doen.

8. Stel een marketingcampagne op om het korte termijn effect te compenseren

Het is in principe onmogelijk om tijdens het migreren naar een nieuw domein, niet een deel van de kracht van uw SEO te verliezen. Ook al betreft het slechts tijdelijke 'verliezen'. De bovenstaande tips zijn de beste werkwijzen om de 'schade' te minimaliseren.

Het is daarom geen slecht idee om naast de migratie ook een marketingcampagne te plannen. Of het nu een inspanning voor het geplaatst krijgen van links op een gastblog is, een 'infographic push' of gewoon een advertentiecampagne om verloren traffic te compenseren.  

Kortom

Het wijzigen van een domein is voor elk bedrijf een grote stap, dus neem de tijd als je deze beslissing overweegt en neem ook de tijd voor het implementeren van deze wijzigingen.

Uiteindelijk zou het de beste beslissing voor je bedrijf kunnen zijn, maar het functioneert het beste als er serieuze planning aan vooraf gaat, met vroegtijdige observaties en consistent onderhoud.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

29-12-2022

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen