Iedereen weet dat het belangrijk is om op negatieve reviews een goede reactie te plaatsen. Maar wist je dat reageren op positieve reviews net zo belangrijk is? Wij leggen je graag uit waarom.
In dit artikel bespreken we de redenen waarom je positieve beoordelingen zou willen beantwoorden. Lees meer over:
Het is belangrijk om te laten zien dat je jouw klanten waardeert. Dit is positief op twee manieren: De klant waarop je reageert voelt dat tijd die ze staken in het schrijven van de review de moeite waard was en dat het gewaardeerd wordt. Deze klant is dan ook eerder geneigd terug te komen. De tweede manier is dat toekomstige klanten de review lezen en realiseren hoe vriendelijk jouw bedrijf is. Dit zorgt voor meer vertrouwen, want die vertrouwt nou geen vriendelijke klantenservice?
Over klantenservice gesproken: door op reviews te reageren in het algemeen laat je zien dat je de klantenservice serieus neemt. Je bent er altijd voor de klant, in de goede en in de slechte tijden. Het geeft een vertrouwd gevoel.
In het verlengde ervan laat je zien dat je jouw bedrijf serieus neemt. Het gaat je niet alleen maar om verkopen, maar ook om een service te leveren aan de maatschappij.
Je wilt graag dat je (toekomstige) klanten jouw positieve reviews lezen. Wanneer je op een review reageert wordt daar nadruk op gelegd, omdat je als verkoper een soort authoriteitsfiguur bent en als jij de moeite neemt om op die review te reageren, dan moet die review wel speciaal zijn. Ook het feit dat er meer oppervlakte van het scherm in beslag is genomen door die review, zorgt ervoor dat de ogen van de lezer sneller daarheen getrokken worden. Het resultaat is dus: die review wordt als eerste gelezen. Je wilt echter ook dat ze de goede reviews lezen.
Een anekdote: Als je bij de klantenservice van een webshop werkt, krijg je alleen de negatieve verhalen te horen. Je denkt daarom al snel dat het bij die webshop niet goed gaat. Waarom bellen mensen anders de hele dag dat een pakket niet aangekomen is? Dat minder dan 1% van de klanten contact opneemt, ziet de medewerker niet. Zo werkt het ook met reviews: als je alleen negatieve reviews leest, denk je dat daar de waarheid ligt. Daarom is het belangrijk dat positieve beoordelingen ook duidelijk zichtbaar zijn.
Deze kop klinkt als clickbait, maar is het niet. Zoals je misschien al weet, zijn reviews een vorm van user generated content. Dus door gebruikers gegenereerde content. Zoekmachines vinden dit fijn, omdat het authentiek en vaak uniek is. Daarnaast ondersteunt het de gebruiker van de zoekmachine, al helemaal als de gebruiker zoekt op ‘Reviews Webshopnaam.nl’.
Jouw reacties zijn daarin een toevoeging op de review van de klant. Je kan daarin bijvoorbeeld benoemen dat een goede service voorop staat bij jouw bedrijf. Dit zou je niet zo snel ergens anders op je site op die manier verwoorden, maar door het wel in een reactie te benoemen, worden deze woorden ook in de zoekmachine opgenomen. Dit betekent natuurlijk meer relevante content voor de gebruiker van de zoekmachine, waar zoals gezegd de zoekmachines dol op zijn.
Iedereen vindt het fijn persoonlijke aandacht te krijgen. Niemand wil slechts een nummertje zijn. Door te reageren op de reviews, geef je de klanten het gevoel dat ze gezien en gehoord worden. Misschien vinden ze het zo fijn, dat ze het er met vrienden over hebben of het aanraden bij vrienden. Vanaf dat moment kan je de klant een ambassadeur noemen. Dit is hele goede reclame, want mond-tot-mond-reclame wordt nog steeds erg gewaardeerd door shoppers.
Je hebt misschien wel een ‘over ons’-pagina waarin je schrijft wat de waarden van je bedrijf zijn, maar wanneer shoppers overwegen of ze bij je willen kopen, is dit niet altijd de eerste plek waar ze kijken. Door in je reactie te benadrukken dat het zo belangrijk voor je is dat de klanten tevreden zijn of dergelijk, bevestig je nogmaals waar jouw bedrijf voor staat.
Dit is iets waar je voorzichtig mee moet zijn, maar waar je soms een mogelijkheid toe hebt: je kunt ook andere producten aanprijzen. Stel, een klant is heel tevreden met de kwaliteit van je shampoo, dan kun je aangeven: ‘Wat fijn dat je blij bent met de shampoo. Heb je de crèmespoeling ook al geprobeerd?’ Het voelt ook gelijk aan als een echt gesprek, zoals je dat in een fysieke winkel misschien zal hebben.
Zoals je vast weet kost het veel tijd om op reviews te reageren. Vooral als je unieke reacties wilt geven, moet je hier even over nadenken. Trusted Shops heeft daarom een product ontwikkeld om het makkelijker te maken: de Smart Review Assistant. Deze tool zorgt ervoor dat er voor elke review een unieke reactie gegenereerd wordt. Je kan deze aanpassen of gelijk zo publiceren. Ook vat het de review samen, zodat je geen lange teksten hoeft te lezen. Het bedenken van reacties kost al veel tijd, dus het is perfect om al een gegenereerde reactie te hebben om je hierbij te helpen.
Voor meer informatie, klik op de onderstaande knop:
Let op: om deze tool te gebruiken, moet je al wel reviews verzamelen via Trusted Shops. Voordeel van verzamelen via Trusted Shops is dat je automatisch beoordelingsverzoeken kan verzenden (zodat je ook veel positieve beoordelingen krijgt) en we hebben ook een product genaamd de Reputation Manager waarmee je beoordelingen kan verzamelen voor verschillende platformen tegelijk: Trusted Shops, Trustpilot en Google Bedrijfsprofiel bijvoorbeeld.
Meer informatie over de Reputation Manager:
Natuurlijk is het belangrijk om op reviews te reageren, maar door op positieve reviews te reageren bevestig je vooral hoe betrouwbaar en vriendelijk je bent. Zo maar je van bestaande klanten terugkomende klanten!
12-04-2023Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.