Google Nieuws is een nieuwsnetwerk dat Google in september 2002 lanceerde. Het biedt een overzicht van actueel nieuws afkomstig van meer dan 50.000 nieuwsbronnen uit verschillende landen. Voordat een webpagina in de nieuwsresultaten van Google kan verschijnen, moet deze voldoen aan een aantal kwaliteitscriteria. In dit artikel leer je meer over Google Nieuws en hoe je met je website in deze resultaten kunt verschijnen.
Google Nieuws is een gratis functie binnen de populaire zoekmachine Google. Een algoritme verzamelt actuele en relevante nieuwsberichten afkomstig van verschillende bronnen op het internet. Alleen nieuwsberichten die in de afgelopen 30 dagen zijn gepubliceerd, maken kans om in het nieuwsoverzicht te verschijnen. Google geeft de resultaten weer op basis van de interesses en voorkeuren van zijn gebruikers. De dienst is beschikbaar in ongeveer 30 talen. Het nieuws wordt onderverdeeld in 8 standaard categorieën:
Google Nieuws biedt veel voordelen, zoals meer zoekverkeer, naamsbekendheid, betrouwbaarheid en extra mogelijkheden om geld te verdienen.
Je kan Google Nieuws raadplegen door de rubriek 'Nieuws' te selecteren onder de zoekbalk van Google of door rechtstreeks te surfen naar: https://news.google.com/topstories/.
Een zoekrobot wil altijd het beste, meest accurate en meest betrouwbare resultaat aan zijn gebruikers laten zien. Als je een kans wil maken om in Google Nieuws te verschijnen, zijn er verschillende factoren waarmee je rekening moet houden. Welke dat zijn, lees je hieronder.
Relevantie verwijst naar hoe goed de informatie in een artikel overeenkomt met een zoekopdracht. De zoekrobot evalueert in hoeverre de inhoud van een website overeenkomt met wat een gebruiker zoekt. Het doel is surfers een goede gebruikerservaring te bieden en inhoud weer te geven die zo goed mogelijk aansluit bij hun zoekintentie.
Als je een artikel in de rubriek "zakelijk nieuws" wil laten verschijnen, moet het daadwerkelijk over zakelijk nieuws gaan. Een artikel over schattige baby's wordt niet in deze rubriek opgenomen.
Hoe recenter het nieuws, hoe groter de kans dat het in de zoekresultaten opgenomen wordt. Vergeet ook niet de publicatiedatum te vermelden bij het artikel, pas deze ook aan wanneer je het artikel update met nieuwe informatie.
De eerste uitgever zijn die een verhaal publiceert heeft zo zijn voordelen. Je verhaal verzamelt clicks, externe links, social buzz, … voordat de concurrentie een kans krijgt. Dit leidt tot rankingvoordelen.
De locatie waar een gebruiker zich bevindt, heeft invloed op zijn nieuwsfeed. Een inwoner van Amsterdam zal geen artikel zien verschijnen over een auto-ongeluk in Utrecht.
De algoritmes van Google controleren of je een "gezaghebbende bron" bent over een bepaald onderwerp. Hoe vaker je over een onderwerp schrijft, hoe groter de kans dat je in de nieuwssectie zal verschijnen. Als je voor de eerste keer over een bepaald thema schrijft, is de kans kleiner dat je wordt weergegeven.
Daarnaast spelen ook de Click-Through-Rate en populariteit van eerdere artikelen een rol. Ook het aantal kwalitatieve externe links zijn van belang.
Denk aan de technische aspecten van een website. Controleer of je website:
Het zoekwoordenonderzoek vormt de basis van een goed artikel. Tijdens dit onderzoek, onderzoek je welke zoekopdrachten potentiële lezers in zoekmachines zoals Google intypen. Vervolgens tracht je deze zoekwoorden strategisch op te nemen in de content en de structuur van je artikel zodat jouw artikel hoger en frequenter in de zoekresultaten zal verschijnen. Het geeft je inzicht in verschillende zaken zoals:
Google Trends is een gratis tool die je inzicht geeft in de populariteit van een bepaalde zoekterm in de loop der tijd. Het kan je helpen om trending topics te ontdekken. Probeer zogenaamde break-out-termen te vinden. Wanneer een onderwerp reeds een piek in populariteit heeft bereikt is het niet meer interessant om er tijd aan te besteden. Zorg er daarnaast voor dat elke trend waar je op inspeelt, aansluit bij de verwachtingen van je doelgroep.
Dit is 1 van de meest belangrijke ranking factoren. Dit is de titel van een specifieke pagina en wordt weergegeven in de zoekresultaten. Enkele tips bij het schrijven van een goede paginatitel:
Visuals geven je publiek de mogelijkheid om het verhaal op verschillende manieren te ervaren:
URL is een andere naam voor "webadres". Enkele tips over hoe je dit het best instelt voor Google Nieuws:
Voorzie een logische interne linkstructuur op je website. Interne links zijn hyperlinks die linken naar andere pagina’s binnen hetzelfde domein. Dit kan je doen door in teksten op je site links toe te voegen die verwijzen naar een andere relevante pagina’s op je website. Interne links zijn goed voor de gebruikerservaring en helpen Google de site beter te begrijpen en te rangschikken.
Naast interne links is het ook belangrijk om externe links te verkrijgen. Een externe link ontstaat wanneer een andere website naar een webpagina op je website linkt. Elke externe link die naar je pagina verwijst, ziet Google als een soort stem van vertrouwen. Hoe meer stemmen, hoe groter het vertrouwen van Google in je artikel zal zijn.
Voordat je kans maakt om een plaats in Google Nieuws te krijgen moet je goedkeuring krijgen van Google. Dit kan op 2 manieren.
De eerste manier is de eenvoudigste, je hoeft er niets voor te doen. De algoritmes van Google zullen je artikelen opsporen en ze automatisch weergeven in de nieuwssectie.
De tweede manier is via Google's Publisher Center. Via dit platform kan je handmatig een verzoek indienen. Dit vergroot de kans dat het nieuws wordt opgepikt. Merk echter op dat niet elke post in aanmerking komt en dat de content aan verschillende criteria moet voldoen. Om je kansen te vergroten, moet je de richtlijnen van Google Nieuws nauwlettend volgen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.