De paginatitel, of tekst die in zoekresultaten getoond wordt, is je visitekaartje voor de gebruiker. Een goed opgebouwde titel betekent een grotere kans op een klik en meer verkeer. Soms wordt het toegewezen door de zoekmachine zelf, wat niet noodzakelijk goed is voor je statistieken. Dus hoe kun je dit voorkomen? Het antwoord komt van Google zelf.
In september heeft Google een update uitgebracht van de manier waarop websitetitels worden gegenereerd. Het trof vooral eigenaren van websites die:
De HTML-elementen van de titel worden door Google voor 87 procent gebruikt (80 procent voor de update) van de geïndexeerde pagina's. De
Dit gebeurt wanneer de tekst de inhoud van de pagina niet altijd goed beschrijft: bijvoorbeeld wanneer deze te lang is of te verzadigd met trefwoorden (en in de hierboven genoemde gevallen). De zoekmachine maakt geen 100% gebruik van de elementen van de titel alleen - alles wordt in het werk gesteld om zo accuraat mogelijk te reageren op de zoekvraag van de gebruiker.
Tot nu toe konden paginatitels veranderen afhankelijk van de zoektermen. Wat verandert er na de update? Zoals Google uitlegt in de blog:
Hoewel we al meer dan 10 jaar niet alleen titels uit HTML-tekst genereren, gebruikt ons nieuwe systeem dergelijke methoden in nog grotere mate. We gebruiken met name de tekst die gebruikers zien wanneer ze de website openen. We nemen de hoofdtitel of kop op die op de pagina wordt weergegeven, inhoud die site-eigenaren vaak in < H1>-tags of andere kop-tags plaatsen en tekst die groot en gemakkelijk te zien is met style-tags. We kunnen ook rekening houden met de tekst op de pagina en de links die ernaartoe leiden.
Over het algemeen houdt de zoekmachine rekening met andere pagina-elementen die nuttig kunnen zijn voor de gebruiker. Hier zijn enkele voorbeelden van Google:
Google herinnert er echter aan dat het HTML-element van de titel nog steeds de belangrijkste richtlijn is, dus het is de moeite waard om deze te verbeteren.
Leestip: Adverteer je al via Google of wil je hiermee beginnen? Een goede Google Ad kan ervoor zorgen dat je conversie stijgt. Daarom hebben wij tips verzameld in een checklist zodat jij de perfecte Google-advertentie kan maken!
Dus hoe creëer je zo'n perfecte paginatitel? In verband met deze update heeft Google een verzameling best practices gepubliceerd voor het maken van paginatitels.
Klik op de link voor meer informatie over de richtlijnen van Google.
Een effectieve en pakkende paginatitel is essentieel om hoog te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines en om verkeer naar je site te leiden. Hoewel Google, zoals het verzekert, zijn algoritme dat verantwoordelijk is voor het genereren van dit element voortdurend verbetert, is het geen perfect systeem. Daarom is het de moeite waard om te zorgen voor aantrekkelijke paginatitels die zowel de zoekmachine als de gebruikers zullen aanspreken.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.