Hoe schrijf je een paginatitel? De nieuwste Google-richtlijnen

De paginatitel, of tekst die in zoekresultaten getoond wordt, is je visitekaartje voor de gebruiker. Een goed opgebouwde titel betekent een grotere kans op een klik en meer verkeer. Soms wordt het toegewezen door de zoekmachine zelf, wat niet noodzakelijk goed is voor je statistieken. Dus hoe kun je dit voorkomen? Het antwoord komt van Google zelf.

email-teaser-google_shopping-w400h300Leestip: Weet je waar veel online shoppers beginnen? Op Google Shopping. Het is daarom een goed idee om daar je artikelen op te zetten. En beter nog: dit kan helemaal gratis!

Lees in onze gids hoe je een account opzet.

Bekijk gratis e-book ️

Hoe (en waarom) genereert Google een paginatitel?

In september heeft Google een update uitgebracht van de manier waarop websitetitels worden gegenereerd. Het trof vooral eigenaren van websites die:

  • lege titels hebben;
  • dezelfde titel hebben, ongeacht de inhoud;
  • helemaal geen titelelementen hebben.

De HTML-elementen van de titel worden door Google voor 87 procent gebruikt (80 procent voor de update) van de geïndexeerde pagina's. De -tag is nog steeds het belangrijkst, maar er zijn omstandigheden waarin de zoekmachine de titel genereert op basis van andere factoren, ook al wordt deze ingevuld.</p>

Dit gebeurt wanneer de tekst de inhoud van de pagina niet altijd goed beschrijft: bijvoorbeeld wanneer deze te lang is of te verzadigd met trefwoorden (en in de hierboven genoemde gevallen). De zoekmachine maakt geen 100% gebruik van de elementen van de titel alleen - alles wordt in het werk gesteld om zo accuraat mogelijk te reageren op de zoekvraag van de gebruiker.

Tot nu toe konden paginatitels veranderen afhankelijk van de zoektermen. Wat verandert er na de update? Zoals Google uitlegt in de blog:

Hoewel we al meer dan 10 jaar niet alleen titels uit HTML-tekst genereren, gebruikt ons nieuwe systeem dergelijke methoden in nog grotere mate. We gebruiken met name de tekst die gebruikers zien wanneer ze de website openen. We nemen de hoofdtitel of kop op die op de pagina wordt weergegeven, inhoud die site-eigenaren vaak in < H1>-tags of andere kop-tags plaatsen en tekst die groot en gemakkelijk te zien is met style-tags. We kunnen ook rekening houden met de tekst op de pagina en de links die ernaartoe leiden.

 

 

Wanneer gebruikt Google niet alleen de title-tag?

Over het algemeen houdt de zoekmachine rekening met andere pagina-elementen die nuttig kunnen zijn voor de gebruiker. Hier zijn enkele voorbeelden van Google:

  • Titels zijn onvolledig - Dit is meestal het geval wanneer sjablonen worden gebruikt om de titels te maken en daarom ontbreekt er wat informatie - bijvoorbeeld wanneer zowel de startpagina als de productpagina alleen de titel van de site hebben.
  • De titels zijn onjuist, inclusief pagina's met dynamisch veranderende inhoud, bijvoorbeeld categoriepagina's van een webshop. Wanneer een bepaalde groep producten is opgenomen in de titel, die niet in het assortiment zit en niet langer op de pagina verschijnt, probeert het Google-systeem de titel aan te passen om gebruikers informatie te geven over wat ze kunnen vinden nadat ze op de link hebben geklikt.
  • Herhaalde titels - Dit zijn kleinschalige herhaalde titelelementen die verschijnen in een subset van pagina's op je site, bijvoorbeeld in een discussieforum.
  • Titels zijn verouderd - Wanneer een subpagina periodiek (bijvoorbeeld elk jaar) vergelijkbare inhoud bevat, maar het titelelement niet wordt bijgewerkt naar de huidige datum. Dit kan bijvoorbeeld een juridische blogpost voor het jaar zijn met de -tag ongewijzigd.</li> </ul>

    Google herinnert er echter aan dat het HTML-element van de titel nog steeds de belangrijkste richtlijn is, dus het is de moeite waard om deze te verbeteren.

    email-teaser-Google_ads-w400h300Leestip: Adverteer je al via Google of wil je hiermee beginnen? Een goede Google Ad kan ervoor zorgen dat je conversie stijgt. Daarom hebben wij tips verzameld in een checklist zodat jij de perfecte Google-advertentie kan maken!

    Bekijk gratis checklist

    Paginatitel - praktische tips van Google

    Dus hoe creëer je zo'n perfecte paginatitel? In verband met deze update heeft Google een verzameling best practices gepubliceerd voor het maken van paginatitels.

    • Zorg er allereerst voor dat elke subpagina een -tag</strong> heeft.</li>
    • Maak een korte tekst die de gebruiker een idee geeft van de inhoud van de pagina. Uitdrukkingen die te vaag zijn, zoals alleen "Startpagina", zijn niet genoeg. De titel mag niet te lang zijn - dan bestaat het risico dat Google deze in de zoekresultaten inkort.
    • Vermijd keyword stuffing en herhalingen in de paginatitel. Deze praktijk is niet alleen nutteloos vanuit het oogpunt van de gebruiker, maar kan je ook een goede ranking kosten.
    • Vermijd repetitieve of standaardteksten in de titels. Elke subpagina moet een unieke paginatitel hebben, zodat gebruikers ze kunnen onderscheiden. Het is ook niet raadzaam om voor alle subpagina's dezelfde titels te gebruiken en bijvoorbeeld slechts één woord te wijzigen - omdat het voor internetgebruikers weinig informatieve waarde heeft.
    • Als je je bedrijfsnaam in de titel wilt opnemen, doe dat dan verstandig. Het is een slecht idee om elke subpagina een paginatitel te geven die bestaat uit het merk en de slogan. Het is beter om de bedrijfsnaam aan het begin of het einde van de titel te plaatsen en deze duidelijk van de rest te scheiden, bijvoorbeeld: "Schoenwinkel: de meest modieuze modellen van hoge hakken".
    • Wees voorzichtig met het verbergen van pagina's voor zoekmachines. Je kan het robots.txt-protocol gebruiken om te voorkomen dat een pagina door Google wordt gecrawld, maar dit betekent niet altijd dat deze niet wordt gecrawld. De zoekmachine kan een gevonden pagina indexeren, bijvoorbeeld onder een link die ernaar verwijst vanaf een andere plaats op het web. En als Google geen toegang heeft tot de inhoud, gebruikt het inhoud buiten de pagina (bijvoorbeeld ankertekst van een andere site) om de titel te genereren. Gebruik de tag "noindex" om te voorkomen dat je pagina wordt geïndexeerd.

    Klik op de link voor meer informatie over de richtlijnen van Google.

    Kortom

    Een effectieve en pakkende paginatitel is essentieel om hoog te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines en om verkeer naar je site te leiden. Hoewel Google, zoals het verzekert, zijn algoritme dat verantwoordelijk is voor het genereren van dit element voortdurend verbetert, is het geen perfect systeem. Daarom is het de moeite waard om te zorgen voor aantrekkelijke paginatitels die zowel de zoekmachine als de gebruikers zullen aanspreken.

     

    nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte!

    Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

    Aanmelden voor nieuwsbrief

     

     

    19-10-2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen