Verkoopkansen 2024-25 (een jaaroverzicht & kalender)
Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.
In de week voor Koningsdag stijgt de omzet voor webshops normaal, blijkt uit onderzoek van Klarna. Vooral 25 en 26 april zijn populaire dagen om inkopen te doen. Met name kleding en schoenen worden last minute gekocht. Ook jouw webshop zou hiervan dus gebruik moeten maken, zelfs als je geen kleding of schoenen verkoopt! We leggen hier uit hoe je dit het beste doet.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Poleijphoto
Uit een interessant onderzoek van Klarna blijkt dat de consument graag een nieuwe outfit aanschaft vlak voor de verjaardag van koning Willem-Alexander. Er is vooral een stijging te zien bij schoenen en kleding.
Wel ligt de gemiddelde prijs van de nieuw aangekochte kleding lager dan in de rest van het jaar, geeft Klarna aan. Producten van onder de 50 euro zijn vooral populair. De consument gaat daarvoor niet alleen naar de rommelmarkten om een koopje te scoren, maar zoekt ook online naar een goede prijs. Je kunt dus bijvoorbeeld een sectie maken op je website met 'Onder de 25 euro' of 'Volledige outfit voor onder de 50 euro'.
Ook in de resultaten van Google Trends is de trend te zien van het zoekgedrag naar Koningsdag. Er is een duidelijke piek te zien in april. Ter verduidelijking: 100 is de hoogste score die je kunt krijgen op Google Trends.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google Trends
Ook Statista heeft interessante statistieken over hoe mensen Koningsdag vieren. 36% van de ondervraagden gaat bijvoorbeeld naar een evenement zoals een kleedjesmarkt, festival of ander feest om de verjaardag van koning Willem-Alexander te vieren. 22% kijkt naar de festiviteiten op TV en 16% viert het thuis. De rest viert het niet of weet het nog niet. Zelfs in 2022 zei maar 17% het thuis te vieren, terwijl dat jaar nog niet helemaal terug naar het oude was.
Vooral de rommelmarkten blijken een erg populaire tijdsbesteding te zijn. Volgens Statista zijn dit de top redenen om op een kleedjesmarkt te kopen:
De sfeer - 37,6%
Goedkope prijzen - 34,5%
Ik heb bepaalde producten nodig - 15,4%
Recycling en duurzaamheid - 10,8%
In onderstaande grafiek is te zien dat mensen het liefst boeken en speelgoed kopen op de vlooienmarkten.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista
Mensen zijn dus vooral op zoek naar koopjes. Dit geldt niet alleen op de rommelmarkten, maar ook online. Het is dus zeker aan te raden om een leuke actie te bedenken die past bij jouw doelgroep.
Het is natuurlijk belangrijk om je doelgroep aan te blijven spreken met relevantie acties en onderwerpen, zoals altijd. Ga na wat jouw doelgroep het liefste doet op Koningsdag en wat jij aanbiedt om daarin te ondersteunen.
Gaan ze naar een feest? Is er een grote kans dat ze weg zijn van het Koningshuis? Of struinen ze de kleedjesmarkten af?
Zoek uit wat jouw ideale klant gaat doen op Koningsdag en zorg dat je hier op aansluit met jouw acties en campagnes.
Als je dan eenmaal weet wat je doelgroep gaat doen tijdens (en voorafgaand aan) Koningsdag, bedenk dan een leuke actie die hierop aansluit.
Verkoop je bijvoorbeeld sieraden? Geef dan een gratis paar oorbellen in de vorm van een kroontje mee bij bestellingen. Of ben je actief in de werkkledingbranche? Geef een korting op oranje reflecterende jassen onder het mom van ‘Code Oranje’ of ‘Oranje koorts’, wees creatief!
Dit zijn maar een paar ideeën, verderop geven vind je nog meer voorbeelden die goed hebben gewerkt voor andere bedrijven. Zolang het oranje is, zit je goed.
Ditzelfde idee kan ook werken voor je website. Voor feestdagen (zo ook Pasen) zal je serviceprovider waarschijnlijk een aantal plug-ins hebben die je op je website kunt gebruiken. Het aan je website toevoegen van een kleine extra, kan je klanten in de juiste sfeer brengen om te gaan shoppen. Iets heel eenvoudigs kan een groot verschil maken, zoals een aantal op Koningsdag gebaseerde foto's.
Onze klant Partywinkel heeft op de Nederlandse site bijvoorbeeld op de startpagina een duidelijke categorie staan nu Koningsdag nadert, zodat ze én de oranjesferen laten zien, maar ook het makkelijk maken voor klanten om de Koningsdag-producten te vinden.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Partywinkel
Als je nog een stap verder wilt gaan, doe dan bijvoorbeeld een zoekactie naar oranje Koningsdag-versieringen verspreid over je website. Dit is een slimme manier om de klant een korting aan te bieden als ze alles hebben gevonden. En dat ze daarvoor je hele website afstruinen is natuurlijk alleen maar in je voordeel.
Het is ook slim om gebruik te maken van betaalde online marketingcampagnes. Zo kun je bijvoorbeeld je doelgroep op locatie specificeren en zo de drukst bezochte steden en feesten bereiken. Zorg er natuurlijk wel altijd voor dat je nog steeds jouw persona in gedachten houdt, een té breed publiek kan ook tegen je gaan werken.
Stel de advertentie op, zet vast hoeveel je maximaal wilt gaan uitgeven en controleer regelmatig hoe het loopt. Je kunt dus een advertentie inzetten op de dag zelf, maar natuurlijk ook voorafgaand aan de feestdag. Denk er ook aan dat je verschillende versies kunt uitproberen en een A/B-test kunt gaan doen voor het beste resultaat.
Als je met nieuwsbrieven werkt (wat je zeker zou moeten doen), dan kun je in de periode voor Koningsdag jouw speciale actie promoten en het een leuk Oranje tintje geven.
Zorg dat in het onderwerp van de nieuwsbrief en in de eerste zin van de tekst direct duidelijk wordt gemaakt wat je aanbiedt. Laat hier dus naar voren komen dat je een interessante Koningsdag aanbieden hebt.
Als je geen speciale actie hebt, laat de nieuwsbrief er dan in ieder geval wel in de sfeer van Koningsdag zien. Dit helpt je lezers er aan herinneren dat het bijna Koningsdag is en zullen hierover gaan nadenken.
Natuurlijk is social media niet weg te denken bij Koningsdag-marketing! Vaak worden de leukste berichten verzameld door bepaalde blogs en websites, waardoor je extra promotie ontvangt. Ook worden de leukste berichten vaak gedeeld met vrienden en familie.
Kijk bijvoorbeeld naar deze berichten:
Onze klant Hornbach laat een van de producten in een leuk daglicht zien. Had je ooit gedacht dat een wc-pot voor Koningsdag gebruikt zou worden? Hornbach vond de inhaker in ieder geval wel!
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Facebook/hornbach.nl
Ook onze klant Dille & Kamille kwam met iets leuks. Deze animatie is natuurlijk in oranje-tinten, maar ook pakt de winkel direct de kans om aan te geven wanneer ze open zijn in de Nederlandse winkels.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Facebook/DilleenKamille
Onze klant Zeeman begon dit jaar al wat eerder met promoten. Verstandig, want zo kun je alvast wat dingen verkopen. Wat hierin ook slim is: via Facebook kun je producten taggen, zodat het makkelijker is voor de klanten om deze te kopen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Facebook/zeemantextielsupers
Ook onze klant Trailerplus plaatste iets van te voren een post. Hierbij een waarschuwing dat de levering iets vertraagd kan zijn, vanwege de feestdag.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Facebook/aanhangeronderdelen
Naast dat zo goed als alle Nederlanders in oranje gekleed gaan deze dag, is de Oranjekoorts ook overgewaaid naar het buitenland!
Elk jaar komen er toeristen naar Nederland rond Koningsdag. Sommigen komen speciaal voor de feestdag en anderen plakken er een hele week aan vast (en vergeet de vergistoeristen natuurlijk niet, zelfs na 10 jaar).
Maar het is duidelijk dat ook buitenlanders wel in zijn voor een feestje en dus graag oranje inkopen doen online.
Als je met je webshop ook internationaal actief bent, dan kun je ook daar onlinemarketing inzetten en de dag onder de aandacht brengen.
Vooral in onze buurlanden is de kans groot dat ze geïnteresseerd zijn in Oranje producten. Wat je ook zou kunnen doen is een blog schrijven over de beste plekken die ze moeten bezoeken tijdens Koningsdag, met echte insider tips. Houd ook hier natuurlijk in gedachten wat past bij je doelgroep en waar zij in geïnteresseerd zouden kunnen zijn.
Koningsdag is de dag waarop mensen graag koopjes inslaan. Dit is de kans om interessante kortingsacties aan te bieden.
Als je dit doet, houd dan wel altijd je doelgroep in gedachten. Wat zouden zij graag willen? Wat gaan ze doen? Zo is de kans groter dat ze ook geïnteresseerd zullen zijn je aanbod.
Verder is het opzetten van een nieuwsbrief in Koningsdag thema een goed idee, samen met een betaalde (of onbetaalde) campagne op social media.
En vergeet ook vooral de toeristen niet! Ook zij zijn geïnteresseerd in het kopen van oranje producten en willen graag meer leren over de feestdag.
Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.
Het Chinese Nieuwjaar (Maanjaar) wordt in verschillende culturen groots gevierd. Welke impact heeft dit op jouw webshop?