Hulp bij sterren in Google weergeven (+ checklist)

Opvallen met de reviewsterren in de Google-resultaten is een erg goed idee. Je valt op met de sterren onder je link en krijgt zo meer traffic naar je website. Maar de reviewsterren worden niet altijd weergegeven in Google. Dit betekent niet altijd dat je iets niet goed hebt ingesteld, maar soms kan dit wel het geval zijn. We laten je hier een aantal veel voorkomende fouten zien waardoor de reviewsterren niet weergegeven worden (incl. oplossingen).

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

De Google-zoekresultaten zijn veel veranderd de afgelopen jaren en worden steeds aangepast om de gebruiker beter te ondersteunen. Dit betekent dat in SEO het steeds belangrijker wordt dat je content voor je doelgroep relevant is, want dan komt Google automatisch mee. Dit voorkomt dat irrelevante inhoud niet opeens op nummer 1 kan komen te staan, slechts omdat ze goed zijn in SEO op de site te verbergen.

Ten eerste is het goed om te weten dat er een verschil is tussen organische zoekresultaten en advertenties (ook wel bekend als Google Ads), als het gaat om sterren.

 

Leestip: Heb je Google Ads, maar je weet niet waarom je beoordelings­sterren  niet getoond worden? Met deze poster hoef je alleen "ja" of "nee" te zeggen op  een aantal vragen, om snel achter het probleem te komen!

Sterren in organische zoekresultaten

De organische zoekresultaten (de onbetaalde zoekresultaten dus) met extra informatie, naast de link en een korte omschrijving, worden ook wel rich results of rich snippets genoemd. 

Om de sterren te weergeven, moet je kijken naar review snippets. Dit zijn dus de sterren in de rich results.

Google: "Als Google geldige markup voor reviews of beoordelingen vindt, kunnen we een rich snippet tonen die sterren en andere samenvattende info uit reviews of beoordelingen bevat". 

Review snippets kunnen in rich results getoond worden, of Google kennisvensters (Knowledge Panels). Dit zijn informatieblokken die je ziet als je via Google naar dingen zoekt waarvoor een kenniskaart bestaat. Ze lijken een beetje op een Google Bedrijfsprofiel.

 

Leestip: Als iemand jouw bedrijf googlet, ziet diegene waarschijnlijk als  eerste jouw Google Bedrijfs­profiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). Wij hebben  een hand­leiding gemaakt om je op weg te helpen. Goed om te weten: je kunt daar  ook reviews verzamelen. Zowel het profiel als onze tips zijn gratis!

 

Voor een aantal onderwerpen kan je reviewsterren laten zien, waaronder voor je producten. Zo zijn er verschillende manieren om informatie over je pagina en product aan te leveren voor Google, zodat dit te zien is in de zoekresultaten. Deze informatie is dan verborgen voor de gebruiker, maar makkelijker te lezen door de bots van Google dan jouw pagina. Dit gaat via de paginabron (source code). Voor meer informatie lees het artikel 'Review snippet' van Google Search Central.

Het is verder belangrijk om te weten dat als je via je eigen site beoordelingen verzamelt, deze niet meer zichtbaar zijn in de zoekresultaten. De beoordelingen moeten dus via een onafhankelijke partner zijn verkregen.

Stel dat je nu alle code hebt toegevoegd, de Google crawlbots hebben je pagina opnieuw geïndexeerd... en toch vraag je jezelf af: Waarom worden mijn beoordelingssterren niet in Google weergeven?

 

 

 

Een nadeel van sterren via organische zoekresultaten te implementeren is dat je er uiteindelijk weinig controle over hebt. Je kan alles goed doen en perfect instellen voor de Google-bots, maar dat geeft nog geen garantie dat je sterren daadwerkelijk in de zoekresultaten te zien zijn.

Google bepaalt het zoekalgoritme voor welke zoekopdracht en voor wie de beoordelingssterren worden weergegeven. Het kan bijvoorbeeld liggen aan de locatie van de gebruiker, of de gebruiker Google.nl gebruikt of een ander domein en nog veel meer details. Google geeft hier niet veel over vrij. 

De reden hierachter is: de sterren dienen als een blikvanger en als dit altijd getoond wordt voor elke pagina, kan de gebruiker als het ware blind raken hiervoor. Het valt uiteindelijk niet meer op. Daarom is Google zo selectief in het weergeven hiervan.

Dat jij de sterren niet ziet, betekent dus niet dat niemand jouw sterren ziet.

De beste manier om de sterrenclassificatie te controleren, is door een sitequery uit te voeren. Ga hiervoor naar Google en typ in: site:

Vervolgens typ de URL van je pagina in, zonder https://www.

Bijvoorbeeld het profiel van onze klant VanHaren.nl op onze site:

site:trustedshops.nl/verkopersbeoordeling/info_XED43F26F42D495A18B70E2E1BE01A9E0.html

Dit ziet er zo in de zoekresultaten uit:

De zoekresultaten met beoordelingen voor vanharen.nl met een beoordeling van 4,6 sterren met 45.375 reviews

 

Ook via Google Search Console kan je testen of je rich results correct zijn ingegeven en het geeft veel informatie over of je sterren worden weergegeven.

💡 Let op: er is een verschil tussen de zoekresultaten en Google Shopping.

 

Leestip: Om jouw zichtbaar­heid te vergroten, is het verstandig om je  producten op Google Shopping te zetten. Het mooiste: dit hoeft niks te kosten!  In onze gids leer je hoe je gratis een account aanmaakt en hoe je deze het  beste inzet om op de zoek­machine te verschijnen.

Sterren in Google Ads

In Google Ads (voorheen Google AdWords) gaat het een klein beetje anders dan in de organische zoekresultaten. Het is echter altijd verstandig om je source code te verrijken met gestructureerde data.

 

 

 

Als je een Google-advertentie hebt (dus zo'n advertentie die in de zoekresultaten van Google te zien is) en je verzameld beoordelingen, zou het perfect zijn om de sterren in je advertentie te tonen. Dit worden verkopersbeoordelingen genoemd en is perfect voor een advertentie voor je webshop. De organische zijn meer gericht op producten, bijvoorbeeld.

Je hoeft niet te adverteren via Shopping en je hoeft hiervoor geen Google Merchant Center-account te hebben.

💡 Let op: Dit is alleen beschikbaar voor tekstadvertenties.

Een verkopersbeoordeling in Google Ads ziet er zo uit:

Voorbeeld van een verkopersbeoordeling in Google Ads, met 4,6 sterren voor sarahs.com, Sarah's Designer Shoe Store
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Support.google.com

 

Je ziet dus een beoordeling uit 5 sterren en het aantal beoordelingen dat het bedrijf heeft gekregen.

Maar nu vraag je je af: Waarom heb ik geen sterren in mijn Google-advertentie?

Er zitten hier een aantal eisen aan:

Je moet voldoende beoordelingen verzameld hebben in de afgelopen 12 maanden.

Het absolute minimum is 100, maar dit verschilt per branche. Als het normaal is om in jouw sector 700 beoordelingen te hebben, dan is dat het minimum.

De beoordelingen moeten verzameld zijn via Google Klantenreviews of één van de onafhankelijke beoordelingspartners, zoals Trusted Shops.

Partners geven vaak automatisch je beoordelingen door aan Google, waardoor ze automatisch (als je aan alle eisen voldoet) in je advertenties verschijnen.

Je gemiddelde score is minstens 3,5 uit 5 sterren.

Het is bewezen dat ontevreden klanten sneller een review achterlaten dan tevreden klanten. Daarom is het verstandig om actief om beoordelingen te vragen: ook tevreden klanten laten dan een review achter, waardoor je gemiddelde score hoger uitvalt en een realistischer beeld geven van jouw webshop.

Via het systeem van Trusted Shops kan je zelf aangeven wanneer je een beoordeling wilt verzenden (direct na ontvangst van het artikel, een paar dagen na ontvangst etc.) zodat het bij jouw webshop past en de kans vergroot is dat je een realistische beoordeling krijgt.

Contact opnemen

Het zichtbare URL-domein in de advertentie moet overeenkomen met het domein waarop de beoordelingen betrekking hebben.

Als je in je advertentie dus een andere URL hebt staan (let bijv. op het domein) dan waarop je de beoordelingen ontvangt, herkent Google niet dat het om dezelfde site gaat. De beoordelingen worden per URL doorgestuurd naar Google en alleen op die manier wordt het in de advertentie getoond.

Er zijn nog een aantal andere redenen waarom jouw sterren niet getoond worden via Google.

Lees daarvoor gratis onze poster:

Als je aan alle eisen voldoet, vraag je jezelf misschien af: Waar kan ik controleren of ik een verkopersbeoordeling heb voor Google?

Ga daarvoor naar de volgende link en vervang (jouwsite)  met jouw link:

https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q=(jouwsite)

 

Leestip: Je wordt steeds beter in SEO en je krijgt steeds meer bezoekers op je  site... maar niemand koopt iets! Als je je conversieratio wilt verbeteren, is  het slim om te kijken naar de verlaten winkelwagentjes. Wij geven tips!

Kortom

Beoordelingssterren zijn een extra blikvanger in de zoekresultaten en kunnen ervoor zorgen dat de shopper jouw webshop sneller vertrouwt. Zoals je begrijpt, zorgt meer vertrouwen voor meer conversie en minder verlaten winkelmandjes!

Uiteindelijk werkt Google in de organische zoekresultaten op de eigen manier, dus is het altijd belangrijk om vooral vanuit de gedachte van de shopper je pagina's aan te passen. Google vindt de gebruiker namelijk het belangrijkste en de bots worden steeds slimmer om de resultaten op het gedrag van de gebruikers aan te passen.

Als je Google-advertenties hebt, is het zeker de moeite waard om beoordelingen via een partner van Google (zoals Trusted Shops) te verzamelen, zodat deze sterren in de zoekresultaten verschijnen.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 
Gebaseerd op het volgende artikel in het Duits: 'Warum werden meine Rich Snippets Sterne nicht angezeigt?'

 

Gepubliceerd op: 4 september 2017
Geüpdate op: 1 september 2022

01-09-2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen