Google Shopping: Dit is waarom je het moet inzetten

Google is overal tegenwoordig. Ze maken rijdende auto’s, artificial intelligence, virtual reality en ze zijn zelfs in de ruimte. Maar één ding aan Google blijft hetzelfde: de bron van inkomsten zijn de advertenties. Google Ads (voorheen AdWords) is het traditionele advertentie platform, maar waar je ook gebruik van zou moeten maken is Google Shopping.

Google shopping

Google Shopping is recent de grootste bron geworden voor het aantal kliks van retailers. Het lijkt er dus op dat Google Shopping de traditionele Google zoekopdrachten voorbij is wat betreft online shopping en waar de betaalde advertentie kliks vandaan halen.

Wat is Google Shopping

Google Shopping is een Shopping zoekmachine van Google. Vaak krijg je bij een ‘normale’ zoekopdracht bij Google ook de optie om naar het tabblad ‘shopping’ te gaan.

Dit laat gebruikers direct zoeken naar producten die aangeboden worden via Google. Retailers kunnen hun producten hier promoten en zo traffic naar hun website verhogen en meer mensen bereiken. De Shopping zoekresultaten zijn vaak ook zichtbaar in de standaard zoekresultaten van Google.

 

Ray Ban Google Shopping

Google Shopping in de standaard zoekresultaten

 

google Shopping Ray Ban

Het Google Shopping tabblad

 

De producten die hier worden weergegeven zijn product advertenties die getriggered worden door een Shopping campagne. Het shopping gedeelte in de zoekresultaten was eerst onderdeel van de organische resultaten, maar sinds 2013 kun jij als retailer ook bieden op keywords en jouw producten promoten.

Google Ads is Googles systeem om betaalde zoekresultaten te monitoren, het Shopping gedeelte is geïntegreerd in het Google Ads account. Naast een Google Ads account, moet je ook een Merchant Center account hebben om op Google Shopping advertentie te kunnen starten.

Het Merchant Center account is het hart van Google Shopping. Hier kun je jouw webshop en product gegevens uploaden en het beschikbaar maken voor Google Shopping. Dit account moet gelinkt zijn aan je Google Ads account.

In het Google Ads account kan je je shopping advertenties monitoren. Dit is een speciaal soort campagne. Net zoals je zou kiezen voor een ‘Zoeknetwerk met Display Select’ of ‘Alleen in het zoeknetwerk’, kun je ook een ‘Shopping’ campagne kiezen. Je gegevens worden dan opgehaald van je Merchant Center account.

Waarom moet je Shopping campagnes inzetten?

Als je product advertenties inzet, kunnen je producten direct weergegeven worden aan gebruikers die op dat product zoeken. Het voordeel hiervan vergeleken met een tekst advertentie, is dat dit soort van advertenties optimaal is voor webwinkeliers. De focus ligt namelijk op de productafbeelding en de prijs.

Cost per click

Onderzoeken laten zien dat je in veel gevallen meer betaald voor de Cost-Per-Click (CPC) van productadvertenties, maar dat de Return-On-Investment (ROI) vele malen hoger ligt uiteindelijk.

Dit komt doordat mensen je product en de prijs al kunnen zien en weten of het een relevante link is voor hen voordat ze erop klikken. En zoals je weet, als er niet op je link geklikt wordt, betaal je er ook niet voor.

Natuurlijk moet je goed onderzoek doen als je aan een doelgroep verkoopt die erg veel naar de prijs kijkt. Want de prijs is immers vaak het eerste aspect waar potentiële klanten naar kijken.

Hoe kunnen retailers hun producten weergeven in Google Shopping?

Het is heel makkelijk voor retailers om op Google Shopping te verkopen.

Zoals al eerder genoemd, heb je een Google Ads en aan Google Merchant Center account nodig en je moet ze koppelen. Je kunt alle informatie over het koppelen van je account hier vinden.

Zodra je account is opgezet, kun je je eerste product campagne via Google Ads opzetten. Dit artikel van Google helpt je met het opzetten van je eerste Shopping campagne.

 

Waar worden Google Ads campagnes weergegeven?

Google Shopping advertenties kunnen weergegeven worden op de volgende locaties:

  1. Binnen Google Shopping

  2. Boven de Google zoekresultaten zoals in de eerdere afbeelding

  3. Afbeeldingen, YouTube en Google Search Partner website

Hoe trekken jouw producten de aandacht?

Anders dan bij de prijs, zou je hele aantrekkelijke producten, afbeeldingen en productnamen moeten hebben. De naam moet duidelijk en uniek zijn tussen je andere producten. Afbeeldingen zijn heel erg belangrijk.

Het is de moeite waard om je eigen afbeeldingen te gebruiken bij het adverteren van je product, zo weet je zeker dat ze er echt en uniek uitzien.

Als iedereen de afbeeldingen van de fabrikant gebruikt, dan kan jij de aandacht pakken door een afwijkende afbeelding te gebruiken. Deze afbeeldingen moeten in een hoge kwaliteit zijn, het is hierdoor misschien niet mogelijk om van je hele assortiment foto’s te maken. Je zou kunnen beginnen met je 5 meest populaire producten en dan kijken wat het doet met de resultaten.

Een goede eye-catcher, die je waarschijnlijk al kent van tekst advertenties, zijn beoordelingssterren:

Google Shopping product ad for sunglasses

Zodra je klikt op een product in de Google Shopping resultaten, worden meer details weergegeven.

In product advertenties kunnen twee soorten beoordelingssterren worden weergegeven: product beoordelingen (in oranje) en shop beoordelingen (in groen). Voor de beste resultaten zou je een product moeten promoten waar je al wat goede feedback op hebt ontvangen en ook dat je een webshop hebt die goed aangeschreven staat.

Kom meer te weten over het weergeven van je beoordelingssterren bij advertenties in Google en download onze gratis whitepaper:

Google Ads sterren weergeven

Hoe optimaliseer je jouw Google Shopping advertenties

Net als bij Google Ads kun je bij Google shopping bieden op verschillende keywords waarbij jouw producten worden weergegeven. Je betaalt per klik op je advertentie (CPC). Hier zijn een aantal belangrijke factoren die je in gedachten moet houden voor een succesvolle campagne:

Basics:

perfect productafbeelding checklist download

  1. Gebruik goede afbeeldingen om jezelf te onderscheiden van de concurrenten die stock photo's gebruiken.

  2. Gebruik producten met een hoge marge om te promoten – hier kun je hoger op bieden.

  3. Gebruik goede omschrijvende teksten zoals ‘Calvin Klein Groen T-shirt’

  4. GEBRUIK JE BEOORDELINGEN. Je kunt productbeoordelingen inzetten als echte klantmagneet.

  5. Zorg dat je website mobile responsive is.

Gevorderd:

Als je de basics onder de knie hebt, zou je nog verder kunnen optimaliseren:

  1. Doe A/B-tests met datum en tijd. Split test je advertenties over verschillende momenten op de dag.

  2. Plan speciale productafbeeldingen voor speciale seizoenen in het jaar (kerst, pasen, valentijn, etc.) Lees de Trusted Shops whitepaper hoe je jouw webshop voorbereid op kerst.

  3. Bied hoger. Onderzoeken laten zien dat wanneer je meer agressieve biedingen doet, je veel meer bereik kunt krijgen en je conversieratio verhoogt.

  4. Gebruik negatieve zoekwoorden om te filteren bij welke zoekwoorden je juist niet weergegeven worden.

Extra opties

We leggen je hier 2 interessante opties van Google Shopping uit waar je jouw conversieratio mee zou kunne verhogen.

1. Merchant Promotions

Merchant Promotions is een functie waarmee je speciale aanbiedingen in je advertenties kunt weergeven. Acties zoals 15% korting of gratis verzending kunnen hier goed voor gebruikt worden. Hier betaal je de ‘standaard’ kosten per klik (CPC) voor, er zijn dus geen extra kosten aan verbonden.

Deze advertenties zullen het aantal verkopen van dat product verhogen en ook de click rate zal meer worden. Google zal je hierdoor belonen met meer zichtbaarheid in de zoekresultaten.

google-merchant-promotions-ads

De acties die je hier promoot moet echter wel beschikbaar zijn voor iedereen. Dus niet alleen voor leden, personen van een bepaalde leeftijd of een bepaald geslacht.

Merchant promotions kunnen zowel in de standaard zoekresultaten weergegeven worden als in de speciale Google Shopping omgeving in Google, je komt hier door op de ‘shopping’ tab te klikken in Google.

 

2. Product- en verkopersbeoordelingen

Je kent de shopreviews waarschijnlijk al van Google Ads. Hiermee worden de gele sterren weergegeven onder je tekst advertentie, als je tenminste 100 reviews hebt met een minimale waarde van 3,5 sterren in de taal van je doelgroep.

Als je hier al gebruik van maakt, dan worden je sterren automatisch ook gebruikt voor advertenties voor jouw shop via Google Shopping.

Met Google Shopping kun je echter ook gebruik maken van het weergeven van de sterren voor specifieke producten, dus de productreviews. Dit geeft de klant dus al direct in de zoekresultaten een duidelijk overzicht van wat anderen over jouw producten denken.

Bij Google Shopping zijn de productreviews dus de eerste stap tot het winnen van het vertrouwen van de klant. De tweede stap zijn de shopreviews. Als de consument voor een product heeft gekozen, krijgt hij meestal de optie om dat product bij verschillende aanbieder te kopen. In sommige gevallen laat Google in deze stap jouw gemiddelde shopreview score zien.

De consument kan de verschillende aanbieders ook met elkaar vergelijken op bijvoorbeeld prijs, de beschikbaarheid, de bezorgkosten maar ook het gemiddelde aantal shopreviews.

Laat je niet verwarren door de kleur van de sterren. In Google Ads advertenties worden de sterren in geel weergegeven, bij Google Shopping zijn de sterren groen.

De sterren verhogen je zichtbaarheid in Google en zorgen ook voor een betere clickrate.

 

Conclusie

Google Shopping is een hele goede tool voor webwinkeliers en marketeers om snel een kwalitatieve product analyse te doen. Het werkt vooral goed voor niche producten. Het is een krachtige tool waarmee je jouw producten direct in de zoekresultaten van Google kunt weergeven.

Naast Google Shopping is ook Google Mijn Bedrijf erg handig om verkopen te genereren voor jouw webshop. Download hieronder gratis onze whitepaper:3

Whitepaper download Google Mijn Bedrijf

0 Comments