Jouw bedrijf gratis op Google Maps

Het is een goede strategie om je bedrijf op Google Maps te zetten, om de zichtbaarheid van je winkel te vergroten en meer klanten te werven. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je gratis op Maps kunt verschijnen.

De marketingstrategie waarbij jouw bedrijf op Google Maps zichtbaar is, maakt het mogelijk om:

  • ontdekt te worden door nieuwe klanten;
  • je te onderscheiden van de concurrentie;
  • je omzet te vergroten.

En het beste is: dit is gratis!

Het is echter niet voldoende dat je fysieke winkel aanwezig is op Google Maps om bovenaan de Google-zoekresultaten te staan. Om tot de top te komen en te genieten van alle voordelen die daarbij komen kijken, zijn er een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden.

In dit artikel laten we je zien:

🗺️ Drie manieren waarop jouw lokale bedrijf op Google Maps verschijnt.
🆓 Hoe je jouw bedrijf gratis op Google kunt laten verschijnen.
📈 Hoe je de ranking van jouw bedrijf op Google kan verbeteren.

 

Ga direct naar de gewenste sectie!

 

email-teaser-google_shopping-w400h300Wil je ook op Google Shopping verschijnen?

Wij hebben een stap voor stap gids gemaakt om je hierbij te helpen. Dit e-book is gratis te downloaden via de onderstaande knop!

Bekijk gratis e-book ️

 

 Laten we beginnen.

🗺️ Drie manieren waarop jouw lokale bedrijf op Google Maps verschijnt

Laten we eerst kijken wat de drie manieren zijn waarop jouw lokale winkel op Google kan verschijnen.

1. Google Maps

Google Maps John BeerensKlik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: John Beerens Haarstudio op Google Maps

De eerste optie is binnen Google Maps. Als je zoekt naar 'Haarstudio Tilburg', zullen alle winkels die overeenkomen met de zoekopdracht op de kaart verschijnen.

Als je vervolgens op één van deze punten klikt, wordt het tabblad voor het geselecteerde lokale bedrijf geopend.

2. Local pack

Haarstudio Tilburg op GoogleKlik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Haarstudio Tilburg op Google

De local pack toont lokale bedrijven op de pagina met zoekresultaten van Google. De informatie in het profiel, de evaluatie en de nabijheid van de gebruiker spelen een rol in de sortering van de resultaten.

In het laatste hoofdstuk gaan we dieper in op het onderwerp en laten we zien hoe je de rangschikking van jouw lokale activiteit kunt verbeteren.

3. Knowledge local panel

Trusted Shops Amsterdam op GoogleKlik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Trusted Shops Amsterdam op Google

Tot slot is de knowledge local panel een kader dat voor sommige resultaten rechtsboven op de Google-pagina met zoekresultaten verschijnt.

Je kunt je lokale bedrijf laten verschijnen als je profiel compleet is. Echter, om dit kader voor jou zichtbaar te maken, moet je zoekterm zeer specifiek zijn (bijv. winkelnaam + locatie).

 

 

🆓 Hoe je jouw bedrijf gratis op Google kunt laten verschijnen

1. Aanmelden voor Google Mijn Bedrijf

Allereerst moet je je aanmelden bij Google Mijn Bedrijf, een gratis Google-tool waarmee je niet alleen je lokale bedrijf op Google Maps en Google zoekresultaten (SERP) kunt laten zien, maar ook de gegevens kunt beheren die je aan je klanten wilt laten zien en met hen kunt communiceren.

Het belangrijkste doel van Google Mijn Bedrijf is om de zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten, zodat het klanten kan aantrekken en daarmee de verkoop van het bedrijf kan verhogen.

  • De eerste stap om je lokale bedrijf op Google Maps te laten verschijnen is het maken van een Google-account (als je dat nog niet hebt) en het openen van de Google Mijn Bedrijf-pagina.
  • Klik op 'Nu beheren'. Je wordt gevraagd om in te loggen op je Google-account, waarna je de naam van je bedrijf kunt invoeren:

google_maps_screenshot_4Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Mijn Bedrijf

  • Op dit punt suggereert Google de activiteiten die al aanwezig zijn op Kaarten met die naam, en je kunt twee opties kiezen:
    1. Jouw bedrijf kan verschijnen omdat Google deze al heeft ingevoerd op basis van de informatie die het in je account heeft gevonden. Het enige wat je hoeft te doen is het te claimen en de ontbrekende informatie in te voeren.
    2. Als het niet verschijnt, ga dan verder met het creëren van een account met jouw bedrijfsnaam.
  • Kies de categorie die het beste bij jouw bedrijf past (je kunt het ook later nog veranderen).
  • Na het selecteren van de categorie verschijnt de vraag of je een locatie hebt die je klanten kunnen bezoeken, zoals een kantoor of winkel. Als het antwoord ja is, kun je het adres invoeren en bevestigen op de kaart met een plaatshouder (zo'n rode punaise).

google_maps_screenshot_5Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Mijn Bedrijf

  • Als je je diensten buiten je bedrijf aanbiedt (bijv. thuiszorg), kun je aangeven welke de gebieden onder jouw bereik vallen. Deze informatie wordt op jouw profiel getoond, zodat het voor gebruikers makkelijker is om jouw bedrijvigheid te ontdekken, als de gebieden in de buurt van hen worden gedekt.
  • Je kunt nu een aantal gegevens invoeren die het makkelijker maken voor gebruikers om contact met je op te nemen, zoals het telefoonnummer en adres van je website.

google_maps_screenshot_6Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Mijn Bedrijf

  • Als je geen website hebt, noch van plan bent om een online winkel te openen, kun je ervoor kiezen om een etalage-site te maken die de informatie in je account zal weergeven.
    (Let op: als je voor deze optie kiest, moet je het domein voor ongeveer 12 euro kopen, voor de rest blijft de site gratis).
  • Klik op 'Voltooien'.
  • Om jouw registratie af te ronden en te beginnen met het beheren van je bedrijf op Google, zal je gevraagd worden om een verificatiemethode te kiezen. Op deze manier kan je bewijzen dat je de werkelijke eigenaar bent van dit bedrijf.

    Afhankelijk van je bedrijf zijn er verschillende controlemethoden. Verificatie kan bijvoorbeeld worden gedaan door:
    1. Briefkaart per post (dit kan tot 11 dagen duren om aan te komen)
    2. Telefoon
    3. E-mail
    4. Verificatiecode
    5. Later verifiëren

En dat is het!

Let op:
Totdat de verificatie is voltooid, zal jouw shop niet direct verschijnen op Google Maps of in de zoekresultaten van Google.
Voor meer informatie over de verificatie van jouw lokale bedrijf op Google ga je naar de support-pagina van Google.

 

teaserNL-sbb-google_mybusiness_guide-LHieronder geven we tips over hoe je jouw Google Mijn Bedrijf-profiel kunt invullen. Echter hebben we ook een gids geschreven met tips hoe je hiermee begint, waar je om moet letten, wat de belangrijkste dingen zijn en nog veel meer.

Bekijk gratis handleiding

2. Vul het Google Mijn Bedrijf-profiel in

Na het voltooien van de registratie (of door te klikken op 'Nu beheren' als deze al aanwezig was bij de eerste stap toen je de naam intypte) is het tijd om alle informatie over je winkel in te voeren.

Je kunt het doen in je dashboard, dat aan het einde van het registratieproces wordt geopend:

google_maps_screenshot_7Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Mijn Bedrijf

Het is erg belangrijk om de tijd te nemen om je profiel op Google Mijn Bedrijf in te vullen.

Door jouw profiel in te vullen en zoveel mogelijk informatie in te voeren krijg je niet alleen een hogere ranking in Google, maar is het ook makkelijker voor een gebruiker om jouw winkel te kiezen in plaats van één van je concurrenten.

📈 Hoe je de ranking van jouw bedrijf op Google kan verbeteren

70% van de zoekopdrachten op het internet verloopt via Google. Daarom is het belangrijk om Google Mijn Bedrijf te gebruiken als je je klantenbestand wilt uitbreiden.

Maar hoe kan je je lokale bedrijf in de top zoekresultaten laten verschijnen als je concurrenten dat ook proberen te krijgen?

We hebben een aantal tips voorbereid om een van de eerste plaatsen in het lokale peloton te winnen:

  • Gebruik de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.
  • Kies de juiste categorie(ën).
  • Voer de openingstijden in en pas ze aan in geval van wijzigingen.
  • Voer je bedrijfsbeschrijving in (je hebt 750 karakters).

Bonustip:
Vergeet niet uit te leggen wat je doet en wat je aanbiedt. Voer de trefwoorden in waarvoor je gevonden wilt worden, bijvoorbeeld de locatie van je bedrijf en de productcategorie.

  • Voer je contactgegevens in.
  • Voer verschillende afbeeldingen toe. Bijvoorbeeld foto's van je exterieur (vooral handig al mensen jouw pand proberen te vinden), je interieur, misschien zelfs 360 graden foto's en laat je team zien.

Bonustip:
Om te bewijzen aan Google dat je echt bent waar je zegt dat je bent en dus een hogere ranking te krijgen, vergeet niet om een geotag toe te voegen aan je foto's. Vergeet ook niet om trefwoorden op te nemen in de titel van de foto's.

  • Geef aan wanneer je speciale aanbiedingen, uitverkopen of evenementen hebt.
  • Verzamel recensies (Google geeft niet alleen de voorkeur aan bedrijven die recensies hebben, maar het is ook bewezen dat gebruikers klikken op een die recensies heeft in plaats van een die geen recensies heeft.

Pagina SEO-tips

Heb je ook een webshop of gewone website? Dan zijn er een aantal aspecten van SEO die helpen om jouw ranking te verhogen:

  • Zorg ervoor dat de informatie (e-mail, telefoonnummer, adres) in Google Mijn Bedrijf in overeenstemming is met de informatie op jouw website.
  • Zorg ervoor dat je site mobiel vriendelijk is (33% van de gebruikers zoekt elke dag via mobiel naar lokale bedrijven).

 

 
📚 Lees meer over het onderwerp: SEO/SEA.

🔄 Kortom

In dit artikel hebben we je laten zien hoe je je winkel op Google Maps kunt laten verschijnen, waarom het belangrijk is dat je dit doet en hoe je de ranglijst kunt verbeteren.

Vergeet niet je profiel op Google My Business te optimaliseren om ervoor te zorgen dat je klanten je vinden!

 

nl-teaser-L-legal-newsletter📬 Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief ️

 

 

15-10-2020

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen