Wie moet er eerder aan kerst denken dan wie dan ook? Webshop-eigenaren zoals jij! En niet voor niets: als een van de grootste winkelseizoenen ter wereld heeft kerst extra voorbereiding nodig. Daarom hebben we de ultieme kerstgids voor webshops ontwikkeld!
Volgens een onderzoek van Deloitte geeft een gemiddeld Nederlands gezin 341 euro uit aan de feestdagen, waarvan 122 euro aan kerstcadeaus. Dit is een goede verkoopkans voor zowel kleine als grote webwinkels en het is belangrijk om voorbereid te zijn op de massale instroom tijdens dit verkoopseizoen. Vooral dit jaar, gezien veel kopers online kerstcadeautjes kopen.
Omdat dit een ultieme gids is, leek een inhoudsopgave wel geschikt, dus voel je vrij om door te klikken naar de onderdelen die voor jou het meest relevant zijn:
Om te beginnen, laten we eens kijken naar een aantal algemene tips voor jouw webshop als voorbereiding op het verkoopseizoen.
Het juiste moment om te beginnen met de voorbereidingen voor het zakendoen voor de volgende kerst is op 27 december van het jaar ervoor al. Gezien die datum al voorbij is, is het verstandig om vandaag al te beginnen. Dit punt is kort en bondig, maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat het nooit te vroeg is om voorbereid te zijn.
De gegevens die je vorig jaar verzamelde zijn van onschatbare waarde. Je zult in staat zijn om bestellingen zo over de vloer te krijgen als je weet welke producten bijzonder populair waren bij klanten, welke marketingstrategieën hebben geleid tot de meeste verkopen en welke klantengroep vorig jaar de meeste producten heeft gekocht.
Focus op de best verkochte producten van vorig jaar en de meest effectieve strategieën. Want wat heeft het voor zin om dezelfde strategieën te volgen die vorig jaar niet werkten?
Je zou moeten vertrouwen op wat vorig jaar effectief is gebleken en meer moeten investeren in de winnaars.
Het is altijd de moeite waard om je concurrenten in de gaten te houden. Welke marketingstrategieën brengen ze in de praktijk en welke producten promoten ze?
Juist met kerst wordt de concurrentie in de e-commerce steeds heviger en zelfs de meest loyale klanten kunnen zich snel tot je concurrenten wenden als ze een beter aanbod vinden.
Daarom moet je het aanbod van jouw concurrenten nauwlettend in de gaten houden en indien nodig, snel reageren met een tegenaanbieding om te voorkomen dat je klanten verliest.
Hoewel cadeaus het beste op voorhand gekocht kunnen worden, lijkt iedereen ze toch elk jaar op het allerlaatste moment te kopen (meer daarover later). Al met al is dit geen tragedie. Het echte probleem is wanneer een klant een bestelling in jouw winkel plaatst en deze na kerst wordt geleverd.
Je kunt dit voorkomen door klanten te informeren over langere levertijden en door een aftelling te plaatsen op je webshop.
Bestel binnen de volgende 3 dagen om er zeker van te zijn dat jouw pakket voor kerst geleverd wordt.
Het verstrekken van informatie voor last-minute cadeaus is echter niet de enige verkoopstimulator waar je voor kunt kiezen. Vanaf nu kan je jouw klanten ook regelmatig informeren over kerstaanbiedingen via e-mail, sociale media en dergelijke.
Hoe goed je aanbiedingen ook zijn, als niemand weet dat je speciale aanbiedingen biedt, hoe kun je dan van iemand verwachten dat hij of zij er ook maar enigszins op ingaat? Laat je klanten weten dat kerst in aantocht is en dat ze al cadeaus kunnen kopen in je webshop.
Zoals reeds vermeld, zijn de gegevens die je over je klanten hebt verzameld van onschatbare waarde. Gebruik deze gegevens om hen gepersonaliseerde e-mails te sturen of reclamecampagnes te lanceren die perfect zijn afgestemd op verschillende klantgroepen. Gerichte reclame heeft al geleid tot een aanzienlijke stijging van omzet voor sommige online retailers.
We zijn er allemaal geweest. We zijn online haastig op zoek gegaan naar cadeautjes, hebben wat dingen aan het winkelmandje toegevoegd en dan worden we plotseling onderbroken door een telefoontje, een Facebook-melding, een lieve kattenvideo - en dat is het dan: we vergeten gewoon het winkelwagentje.
Als je de toestemming hebt van jouw potentiële kerstklanten, moet je ze herinneren aan de producten die ze al aan hun winkelmandje hebben toegevoegd. Je kunt dit doen via e-mail, Google Retargeting of de Facebook Pixel.
Deze eenvoudige strategie kan zeer effectief zijn.
Wie zou er niet blij zijn om twee cadeaus te krijgen in plaats van één? Kerstmis is de tijd van upselling.
Hier zijn twee van de bekendste voorbeelden van deze verkoopstrategie:
Maar ook webshops kunnen gebruik maken van upselling in hun voordeel.
Upselling moet de klantervaring altijd ondersteunen, niet onderbreken. Je kunt dit bereiken door de nieuwste versie van een product aan te bieden in plaats van de nieuwste versie van vorig jaar, of je kunt een product aanbieden dat in lijn is met de producten die de klant al heeft geselecteerd.
Als een klant een nieuwe digitale camera aan zijn winkelwagentje toevoegt, kun je hem misschien extra batterijen aanbieden bij het afrekenen. Als een klant een televisie koopt, kun je hem misschien een HDMI-kabel aanbieden. Is je klant geïnteresseerd in het kopen van bloempotten? Dan zullen ze zeker ook potgrond nodig hebben.
54% van de winkels die automatische productaanbevelingen hebben geïmplementeerd, hebben de gemiddelde waarde van het winkelmandje op jaarbasis kunnen verhogen (Forrester Research 2013).
Belangrijk advies: Wees niet inhalig! Stel producten voor binnen een realistische prijsklasse. Een klant die een pen koopt voor €30 kan ook geïnteresseerd zijn in het kopen van inktpatronen of een mooie kalender, maar waarschijnlijk geen vulpen voor €495.
Vergeet niet dat de upselling niet beperkt hoeft te blijven tot producten. Je klanten diensten aanbieden zoals expresslevering, of de mogelijkheid om hun geschenken te laten verpakken, kan ook leiden tot een stijging van de verkoop.
Je klant heeft net een aankoop gedaan in jouw webshop, maar maak je geen zorgen: dit betekent niet dat het hun laatste aankoop in jouw winkel was voor deze kerst.
Met e-mailcampagnes, ter promotie van de productcategorie waarin ze de laatste keer hebben gekocht, kan je klanten uitnodigen om opnieuw in jouw winkel te kopen.
We hebben ook een checklist voor je gemaakt, zodat je een referentiepunt hebt voor wat je moet doen met de aanloop naar Kerstmis.
Elk jaar lijkt het erop dat mensen klagen over kerstversieringen die steeds vroeger worden opgehangen. Met de populariteit van de Black Friday die de laatste jaren explodeerde (vooral in Europa), leek het erop dat de decoraties vooral de sales probeerden bij te houden.
Echter, als de afgelopen paar kerstmissen ons iets geleerd hebben, dan is het wel dat november de officiële kerstinkopenmaand is.
Nu het winkelend publiek verschuift van de winkelstraat naar online winkels, concurreren e-commercesites meer dan ooit tevoren met elkaar. Aangezien de verkoop op Black Friday op dit moment de norm is geworden, houden veel bedrijven tegenwoordig ‘’pre-Black Friday’’ verkopen om de concurrentie een stap voor te blijven.
We moeten deze trend voortzetten. Dit is zeker iets om over na te denken bij de voorbereiding op de komende kerstdagen!
Wat je ook besluit te doen, een goed plan dat een paar weken van tevoren is opgesteld, kan nooit kwaad!
In deze tijd is het makkelijk om een voucher te verkopen, maar ook is het een goed idee om kortingsbonnen aan te bieden: dit is een typische strategie voor klantenwerving. Tijdens de kerstperiode staan consumenten bijzonder ontvankelijk voor grote aanbiedingen en vouchers kunnen onbesliste klanten een extra aankoopstimulans bieden. Er moeten echter een paar punten in overweging worden genomen om ervoor te zorgen dat zowel kopers als verkopers van de kortingsbonnen kunnen profiteren.
Het succes van kortingsbonnen is eenvoudig te meten, omdat je kunt zien hoe vaak een kortingscode is ingevoerd in het bestelproces. Vouchers kunnen ook flexibel worden gebruikt, afhankelijk van het seizoen of de verkoopcampagne. Bovendien is het beste scenario een win-win situatie: je klanten besparen geld en jij verhoogt de verkoop voor je webshop.
Bij het aanmaken van een voucher kun je kiezen uit drie kortingsopties: een vast bedrag (bv. 5 euro), een kortingspercentage (bv. 10%) of gratis extra artikelen of diensten (twee artikelen voor de prijs van één, gratis verzendkosten, cadeaupapier, freebies, etc.).
Als het gaat om de hoogte van de korting is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen gierigheid en prijs onderschatting. Een korting van 1% zal niemand lokken; een korting van 60% lijkt op een uitverkoop. Kortingen van 5 tot 20% zijn gebruikelijk.
Bij het aanbieden van kortingen wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe klanten. Dit kan ertoe leiden dat trouwe klanten zich gediscrimineerd voelen ten opzichte van nieuwe klanten. Om deze onaangename situatie te vermijden, moet je jouw aanbiedingen op een redelijke manier organiseren.
Je kunt beide groepen op dezelfde manier benaderen of verschillende kortingsaanbiedingen gericht gebruiken, bijvoorbeeld in brieven, social media berichten of nieuwsbrieven die alleen gericht zijn aan de ene of de andere klantengroep.
Je kunt ook de geldigheidsperiode van de vouchers beperken om kunstmatige tijdsdruk te creëren, een minimale bestelwaarde instellen als voorwaarde voor het gebruik van de voucher, meervoudig gebruik toestaan of uitsluiten, en de geldigheid van de kortingscode beperken tot specifieke artikelen.
Probeer nieuwe klanten zo vroeg mogelijk te bereiken met kortingen. Je kunt bijvoorbeeld een exit-intent pop-up gebruiken wanneer zij op uw website rondkijken en op het punt staan te vertrekken. Een andere optie is om te kiezen voor voucher portals om meer aandacht te vestigen op je winkel.
Bestaande klanten moeten daarentegen niet te vroeg worden verleid met kortingen omdat ze misschien toch al een andere aankoop in je winkel hebben gedaan. Hier kan het een goed idee zijn om enkele weken na de aankoop te wachten met het versturen van relevante aanbiedingen per brief of nieuwsbrief.
Je kunt vouchers binnen en buiten je online shop plaatsen. Als je een voucher in je winkel wilt plaatsen, kun je ervoor kiezen om een pop-up venster te openen wanneer klanten op het punt staan je website te verlaten. Een andere optie is een langere termijn advertentie op de homepage, die meer geschikt is voor kortingen voor specifieke producten.
Buiten je winkel, kun je ook vouchers plaatsen in overeenkomstige portalen, de Trusted Shops wereld, brieven en nieuwsbrieven, of op het review profiel. Je kunt ook een voucher publiceren die aan het einde van het beoordelingsproces op de bevestigingspagina van je klanten wordt aangeboden om hen aan te moedigen om opnieuw te winkelen vanaf jouw website.
Nieuwe en oude klanten kunnen zowel door middel van vouchers als coupons worden bereikt. De truc is om te weten hoe, waar en wanneer je ze moet versturen.
Kerst en last-minute shoppers gaan samen als stamppot en rookworst. Het is onvermijdelijk dat sommige shoppers de laatste weken of dagen voor de feestdagen een handvol (of alle) cadeautjes nog moeten kopen.
Volgens de National Retail Federation (NRF) was medio december slechts 10% van de Amerikanen klaar met kerstinkopen. Maar liefst 40% van de vakantieverkopen vindt plaats in de 10 dagen voor Kerstmis. Waarschijnlijk zijn de cijfers in Nederland vergelijkbaar. Het punt is dat er in december shoppers zijn die op zoek zijn naar cadeaus voor vrienden en familie. Natuurlijk wil je deze verkoopkans niet missen. Vandaag kijken we naar een aantal strategieën die je kunt kiezen om ervoor te zorgen dat klanten in jouw webshop last minute cadeautjes kopen.
Eerst wil je beslissen over de promotie die je wilt vasthouden. Wil je het winkelend publiek aanmoedigen om je pagina te bezoeken omdat je een speciale aanbieding hebt? Ga je cadeaubonnen of couponcodes promoten? Of heb je een kerstcadeaugids? Biedt je gratis (express)verzending aan? Komt er een soort timer/countdown voor jouw verkoop? Bepaal de details en dan kun je aan de slag.
Als je eenmaal hebt besloten over de verschillende aspecten van je verkoop, dan kun je je richten op optimalisatietechnieken die de conversies verhogen. Bijvoorbeeld, productpagina's of speciale landingspagina's moeten de geaccepteerde betalingsopties bevatten om potentiële klanten verder te motiveren om nu te kopen.
Het tweede wat je moet doen is het promoten van je verkoop op je website. Je wilt een speciale landingspagina voor last minute shoppers. Lok bezoekers naar de pagina door een banner te plaatsen die opvalt met contrasterende kleuren (misschien een mooi kerstrood) en een nuttig etiket te plakken, zoals "Last-minute cadeau-ideeën - 20% korting". Plaats het boven aan je homepage, of beter nog, bevestig het tijdelijk in je navigatiebalk.
Hoe je deze pagina vormgeeft is natuurlijk aan jou, maar je zult waarschijnlijk een aantal van je best verkochte producten willen promoten, samen met producten die geschikt zijn voor het seizoen. Het kan nuttig zijn om je producten te categoriseren op basis van de ontvangers van de cadeaus (bijv. cadeaus voor moeders, leerkrachten, jongens, enz.).
Een andere tip om het winkelend publiek te informeren en een beetje urgentie toe te voegen is om belangrijke leveringstermijnen en opties voor iedereen zichtbaar te maken. Als klanten de kosten en deadlines van de verzendopties kennen, moet het hen motiveren om hun aankopen "op tijd" te doen.
Nu je je pagina hebt voorbereid, wil je deze op het web promoten. Begin met gratis reclame op sociale media. Ga naar je socialmediapagina, maak prachtige foto's met alle relevante informatie en publiceer deze. Moedig mensen aan om het te delen en hun vrienden te taggen in de commentaarsectie.
Daarna wil je een aantal betaalde advertenties maken en je producten promoten. Google Ads en Facebook-advertenties zijn geweldige opties, evenals Instagram. Zorg ervoor dat je ook relevante informatie in de advertenties opneemt (zoals verkoopduur, gratis verzending, etc.).
Als je deze blog vaak leest, dan weet je wat de waarde is van re-marketing. Elke ondernemer weet immers dat zijn beste klant een terugkerende klant is. Met Google- en Facebook-advertenties kun je je richten op deze klanten en bezoekers uit het verleden.
Een goede e-mailcampagne is ook het overwegen waard. Het lijkt misschien ouderwets, maar e-mailmarketingcampagnes zijn steeds een van de beste instrumenten om verkeer te winnen en conversies te verhogen vanuit een return on investment perspectief.
Het aanbieden van kleine extra incentives aan je bezoekers is een andere manier om hen te motiveren om in jouw winkel te kopen. Cadeauverpakking is een voorbeeld van een service die je hen kunt bieden. Je kunt het aanbieden als een gratis dienst of tegen een kleine vergoeding om de waarde van je winkelmandje te verhogen. De keus is aan jou, maar als je het personeel hebt om deze optie aan te bieden, doe het dan gratis en kijk of dit helpt om klanten terug te brengen naar je winkel in de toekomst.
Ook ophalen in de winkel is een optie als je ook een fysieke winkel hebt. Ook bekend als "click-and-collect", kan deze optie erg handig zijn voor mensen die overdag werken en hun pakketje niet willen missen. Als het een "last minute" aankoop is, is dit misschien wel de enige optie van de klant. Zorg ervoor dat je dit op productpagina's benadrukt als het een mogelijkheid is.
De kerstverkopen bloeien - vooral online. Zo bleek dat in 2018 dat de gemiddelde Nederlander 151 euro besteedde aan kerstcadeautjes. Als het gaat om online shoppen voor cadeaus, shoppen Nederlanders graag online voor cadeaus. Enkele redenen om kerstcadeaus online te kopen in 2018, uit onderzoek van Statista, waren:
Echter, hoe sneller kerst komt, hoe sneller het voorbij is en dan begint de tijd voor terugsturen. We hebben immers allemaal cadeaus gehad die niet echt ons kopje thee waren. Of letterlijk kopjes thee. Gelukkig voor het winkelend publiek bieden veel webshops een langer recht om rond kerst terug te sturen.
Dr. Carsten Föhlisch, jurist bij Trusted Shops, legt uit waar je rekening mee moet houden bij het retourneren.
"In Europa geldt een herroepingsrecht van 14 dagen na levering. Klanten kunnen de goederen echter niet zomaar zonder commentaar terugsturen. Aan de andere kant moeten ze een duidelijke verklaring geven, bijvoorbeeld schriftelijk, via e-mail of door een briefje in de verpakking te stoppen waarin ze duidelijk aangeven dat ze hun geld volledig willen terugkrijgen. Het terugsturen van goederen zonder commentaar kan betekenen dat de klant wil dat de goederen worden vervangen of gerepareerd. Het zou niet duidelijk zijn. De reden voor de annulering hoeft niet te worden uitgelegd", zegt Dr. Carsten Föhlisch, jurist bij Trusted Shops.
Na de kerstvakantie in 2015 was er geen grote golf van retourzendingen: slechts 4% van de online retailers gaf aan dat ze veel retourzendingen hadden in de dagen na kerst (bron: IHK, de Duitse Kamer van Koophandel en Industrie). Bijna twee op de vijf retailers hebben gezegd geen retourzendingen te hebben ontvangen. Een even groot deel van de retailers zegt een paar, maar niet veel, retourzendingen te hebben ontvangen.
Het terugsturen van pakketjes is het eenvoudigst door een schriftelijke annulering bij te voegen.
Idealiter zou een tweede persoon moeten getuigen dat de verpakking niet leeg is en wel de bestelde goederen bevat. Sinds 13 juni 2014 is het mogelijk om een bestelling telefonisch of via een online formulier te annuleren indien deze door de retailer online beschikbaar wordt gesteld.
De klant blijft echter de bewijslast voor de tijdige annulering van de betreffende bestelling dragen.
Met name een telefonische annulering is moeilijk te bewijzen. Als de bestelling via een online formulier wordt geannuleerd, kan het gebeuren dat de verkoper de vereiste bevestigingsmail niet naar de klant stuurt.
De termijn kan dan verlopen en de tijdige annulering kan dan niet meer worden bewezen. Aan de andere kant krijgt de consument bij het retourneren van de bestelde goederen in een pakket een ontvangstbewijs waarmee hij kan bewijzen dat hij het geannuleerde pakketje heeft verzonden.
Sinds 13 juni 2014 kunnen online verkopers weigeren de aankoopprijs terug te betalen totdat zij de goederen hebben teruggevonden of totdat de klant heeft aangetoond dat hij ze heeft teruggestuurd.
Het kan moeilijk zijn om een retourzending te bewijzen als de goederen tijdens het transport verloren gaan en niemand de levering kan bewijzen. De klant moet de goederen binnen 14 dagen na verzending van de annulering verzenden.
Alleen dan is de online retailer verplicht om de aankoopprijs terug te betalen!
De verplichting van de bovengenoemde klant tot vervroegde nakoming houdt financiële risico's in. Het is daarom aan te raden om alleen bij vooruitbetaling te betalen als de bestellingen bij betrouwbare verkopers worden geplaatst. Bij aankopen in online-shops met het trustmark van Trusted Shops is een terugbetaling gegarandeerd, wanneer de handelaar weigert de aankoopprijs terug te betalen of failliet gaat.
Daar heb je het. De ultieme e-commerce kerstgids. Tussen het leren van het verleden, het plannen van marketinginspanningen, het bijhouden van lijsten, het houden van Black Friday sales, het aanbieden van coupons, het verleiden van last minute shoppers, en het voorbereiden van retourzendingen, moet je genoeg informatie hebben om een geweldige kerst voor jouw online winkel te plannen en het nieuwe jaar met een gelukkige winst in te luiden.
Gepubliceerd op: 21 november 2019
Geüpdate op: 30 september 2021
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.