Waarom betalen shops voor een reviewplatform?

Illustratie van personen die sterren op een reviewplatform zetten

Als je een bedrijf hebt, weet je waarschijnlijk al hoe belangrijk reviews zijn. Zo niet, dan een kleine opfrisser: beoordelingen zijn social proof (sociaal bewijs) dat je webshop betrouwbaar is en goed werk levert. Er zijn veel gratis beoordelingsplatforms (zoals Google Bedrijfsprofiel) of platforms waar je kan kiezen tussen een gratis en betaald profiel. Dus waarom zou je in deze tijden betalen voor een beoordelingsplatform?

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Irina Strelnikova

Wat zijn de voordelen van een reviewplatform?

Voordat we het hebben over betaald of gratis, moeten we eerst kijken naar de voordelen van een beoordelingsplatform. Reviewplatforms zijn een verzameling bedrijfsprofielen, waar bedrijven reviews kunnen verzamelen. Deze beoordelingen laten zien hoe tevreden mensen zijn met een product of dienst.

Tegenwoordig maken deze reviewplatforms een groot verschil in de aankoopreis (ook wel buyer's journey). Soms begint de reis daar zelfs, maar vaak worden ze gebruikt om te controleren wat andere klanten over de webshop zeggen, om een gevoel te krijgen of de webshop betrouwbaar is of niet.

 

 

 

Als bedrijf vormen deze beoordelingen je online reputatie. Als je geen online beoordelingen hebt, vragen klanten zich af waarom en vertrouwen ze je minder. Het kan ze naar je concurrent drijven! Als je alleen positieve beoordelingen hebt, denken klanten misschien dat je reviews niet echt zijn. Daarom is het belangrijk om een actieve en evenwichtige stroom beoordelingen te hebben.

De dienst die reviewplatforms leveren is in wezen klanten een platform geven om hun ervaring te delen, zodat toekomstige klanten kunnen beslissen of ze bij je willen kopen of niet.

10 redenen waarom je voor een reviewplatform wilt betalen

Als er verschillende gratis versies van beoordelingsplatforms zijn, waarom zou je er dan voor betalen? Wij geven je 10 redenen!

1. Mogelijkheid om op beoordelingen te reageren

Niet in alle gratis versies (vooral als ze niet worden geclaimd) kun je reageren op beoordelingen. Dit is een zeer essentieel onderdeel van beoordelingsbeheer, want als je nooit reageert, voelen mensen zich niet gehoord. Door te reageren op opmerkingen, zowel de negatieve als de positieve, geef je een signaal af dat je luistert naar je klanten.

Soms heb je deze optie wel in gratis versies, maar al je reacties moeten handmatig worden geschreven, je krijgt niet altijd een melding als er een nieuwe review is binnengekomen en in sommige gevallen is er een maximum aan het aantal reviews dat je kunt beantwoorden.

Leestip: Beoordelingen zijn een prachtige vorm van social proof. Dit weet je  waarschijn­lijk al. Daarom is het ook verstandig om te adverteren met deze  reviews. Gebruik ze in je advertenties bijvoorbeeld. Lees onze tips in ons  nieuwe e‑book!

2. Actief vragen om reviews kan je score verbeteren

De ervaring leert ons dat wanneer een klant ontevreden is, deze eerder een manier zal vinden om een review achter te laten dan wanneer deze tevreden is met je service. Daarom is het zo belangrijk om actief om beoordelingen te vragen, omdat dit de kans vergroot dat tevreden klanten ook een beoordeling achterlaten. Als allerlei soorten klanten reviews achterlaten, geeft dat een evenwichtiger en realistischer beeld van je service, wat meestal resulteert in een betere score.

Meestal moet je betalen om via een geautomatiseerd systeem om beoordelingen te kunnen vragen. In sommige situaties betaal je voor een bepaald aantal verzoeken per maand, terwijl je bij diensten als Trusted Shops onbeperkt verzoeken kunt versturen, ongeacht welk betaald pakket je hebt.

Natuurlijk kun je handmatig beoordelingsverzoeken versturen, maar dat kost veel tijd. Tijd die je kunt besteden aan andere taken in je bedrijf!

Met het geautomatiseerde systeem van Trusted Shops kun je zelfs bepalen wanneer het systeem het verzoek moet versturen: een dag na verzending, een week na verzending, wanneer jij denkt dat het zinvol is voor jouw winkel.

3. Mogelijke SEO-boost

Wist je dat beoordelingsplatforms je SEO kunnen verbeteren? Reviewplatforms kunnen het verkeer naar je website vergroten en het geeft je een backlink, waardoor het een waardevol hulpmiddel is om je eigen SEO te verbeteren. Daarnaast vergroot het ook je online aanwezigheid, iets waar zoekmachines van houden.

Bovendien: reviews zijn user generated content en zoekmachines waarderen dat omdat het de keyword relevantie van je website verhoogt.

 

Leestip: Download ons gratis e‑book en ontdek hoe je jouw omzet kunt verhogen  met User Generated Content (door gebruikers gegenereerde inhoud)! Dit type  content kan jouw SEO ook een enorme boost geven. Klik op de onder­staande knop.

4. Professionele uitstraling

Als je (betalend) lid wordt van een reviewplatform, betekent dat meestal dat je je logo kunt uploaden naar het reviewprofiel. Dit betekent dat je de look & feel van het platform kunt afstemmen op je merk. Het helpt bij het geven van een naadloze ervaring aan je klant, maar ook een gevoel van herkenning en vertrouwdheid.

De beoordelingsverzoeken die je automatisch kunt versturen zijn meestal ook aanpasbaar, zodat de klant weet dat jij degene bent die het verzoek verstuurt en je merk herkent.

5. Meer vertrouwen en geloofwaardigheid

Als een webshop op geen enkel beoordelingsplatform te vinden is, zal een klant er minder snel vertrouwen in hebben. Waarom praat niemand over deze webshop? Is deze te nieuw? Dit voelt als bedrog. Bovendien: hoe meer beoordelingen je verzamelt, hoe betrouwbaarder en geloofwaardiger je bent, want het is duidelijk dat veel mensen overtuigd zijn van je diensten.

6. Opties om beoordelingen op je site te integreren

Als je goede reviews hebt, wil je daar natuurlijk mee pronken. Je kunt een screenshot van de score maken en die op je site uploaden, maar dat ziet er niet alleen niet geweldig uit, het kan ook niet in realtime worden bijgewerkt. Veel beoordelingsplatforms geven hun leden de optie om een widget op hun website te integreren die hun score in realtime laat zien. Het feit dat het een widget van een ander bedrijf is, geeft het ook meer geloofwaardigheid.

 

Score Zeeman met Trusted Shops widget
Zeeman laat de beoordelingsscore boven aan de site zien via een widget.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Zeeman.com

7. Reviews tonen in Google Ads

Sommige beoordelingsplatforms (zoals Trusted Shops) werken samen met Google. Dit betekent dat je je welverdiende sterren kunt laten zien in je betaalde Google Ads of Google Shopping. Hierdoor zal je advertentie opvallen tussen de concurrentie en bovendien zal het je geld besparen op je advertenties. Dat komt omdat je conversiepercentage omhoog gaat, wat betekent dat je gemiddeld meer verdient. Meer kliks en minder geld uitgeven, wie wil dat nu niet?

 

Leestip: Verkoop je online en maak je gebruik van online advertenties?  Download onze gratis gids om je Google Ads te optimaliseren.

8. Geavanceerde functies en producten

Veel beoordelingsplatforms geven je allerlei extra opties en producten als je betalend klant wordt. Een daarvan is bijvoorbeeld de mogelijkheid om je beoordelingen gemakkelijk te delen op social media. Andere zijn het integreren van je beoordelingen op je site, tools om je te helpen reageren op reviews, tools om reviews te verzamelen voor meerdere platforms tegelijk en nog veel meer. Als je een betaald lid wordt, krijg je toegang tot veel opties die je tijd kunnen besparen.

9. Analytics en inzichten

Je inspanningen zouden veel meer betekenen als je ze ook echt kunt analyseren. Hoeveel beoordelingen ontvang je per maand? Veel betaalde reviewplatforms bieden rapportagetools die je inzicht geven in je beoordelingen, maar soms nog meer, zoals trends. Al deze gegevens kunnen je laten zien waar je je kunt verbeteren en wat je al goed doet.

10. Klantenservice

Het reviewplatform wil dat je het goed doet als je een betalende klant bent, daarom zorgen ze voor een goede klantenservice. Ze kunnen je natuurlijk helpen met technische ondersteuning van de reviews, maar in sommige gevallen kunnen ze je ook helpen met andere zaken, omdat ze experts zijn op het gebied van e-commerce en je kunnen laten zien hoe je je beoordelingsscore kunt verbeteren of zelfs hoe je kunt voorkomen dat winkelwagentjes worden achtergelaten.

 

Leestip: Je wordt steeds beter in SEO en je krijgt steeds meer bezoekers op je  site... maar niemand koopt iets! Als je je conversieratio wilt verbeteren, is  het slim om te kijken naar de verlaten winkelwagentjes. Wij geven tips!

Waarom zou je lid worden van Trusted Shops?

Trusted Shops is zo'n beoordelings­platform, dus waarom zou je lid willen worden van Trusted Shops?

Illustratie van de Trusted Shops profielpaginaBekend beoordelings­platform in heel Europa

Het Trusted Shops Review­platform is in heel Europa bekend. Consumenten weten dat het bedrijfs­profiel van een Trusted Shops-lid een realistisch beeld geeft van hun service, omdat leden onbeperkt aanvragen kunnen versturen, ongeacht het pakket dat ze hebben.

Keurmerk en kopers­bescherming

Elke webshop die aan onze kwaliteitseisen voldoet, krijgt het Trusted Shops Keurmerk, inclusief kopersbescherming. Het keurmerk laat je klanten zien dat je webshop is gecertificeerd door Trusted Shops en dat je webshop betrouwbaar is. De kopersbescherming laat zien dat we zoveel vertrouwen hebben in onze klanten, dat we voor ze instaan als de bestelling niet aankomt.

Eenvoudige integratie en beheer

Allereerst sturen we een automatische e-mail om beoordelingen te verzamelen voor Trusted Shops, zodat jij dat niet hoeft te doen. Zoals eerder gezegd: als je om beoordelingen vraagt, zullen tevreden klanten eerder een opmerking achterlaten, waardoor je score zal verbeteren. 

De Trustbadge® die je score laat zien op je webshop is eenvoudig te integreren in je webshop zonder dat je een code-genie hoeft te zijn.

Het dashboard op ons platform eTrusted is erg overzichtelijk en gemakkelijk te gebruiken. Je kunt ook je analytics en individuele beoordelingen bekijken. Via het platform kun je eenvoudig reageren op reviews, wat je betrouwbaarheid nog verder vergroot!

Google-integratie

Als partner van Google biedt Trusted Shops een product aan dat Google-integratie heet. Met deze functie kun je je welverdiende sterren laten zien in je betaalde Google Ads of Google Shopping. Wanneer een shopper naar je advertentie kijkt, weet deze dat je een goede score hebt! Met dit product kun je ook je advertentiekosten verlagen.

Info over Google-integratie

Afbeelding van een advertentie in Google met beoordelingssterren dankzij de Google-integratie van Trusted Shops

Allerlei extra functies

Trusted Shops heeft bepaalde extra functies en werkt voortdurend aan nieuwe.

Een van de functies is de Social Media Creator, waarmee je met een paar klikken van je beoordeling een prachtige social media-post kunt maken. Deze functie is gratis voor elk lid!

 

 

 

Bovendien bieden we de optie om met behulp van de Reputation Manager beoordelingen te verzamelen voor 3 verschillende beoordelingsplatforms tegelijk. Je goede score wordt op het hele internet getoond.

 

 

 

Een ander product waarin je misschien geïnteresseerd bent, is de Smart Review Assistant. Hiermee kun je met slechts één muisklik antwoorden op beoordelingen genereren. Bewerk het antwoord of bevestig het direct, aan jou de keuze! Deze technologie wordt ondersteund door AI en bespaart je tot 50% van je tijd.

 

 

Kortom

Er zijn veel gratis versies van beoordelingsplatforms die prima werken, maar een betaald account betekent dat je een stabiele webwinkel bent die bereid is om zijn producten en diensten te verbeteren. Bij het maken van de beslissing of dit de moeite waard is voor jou, moet je rekening houden met de waarde en de return on investment (ROI). Een goede manier om erachter te komen of je dit wilt, is om een gesprek aan te gaan met de experts van het reviewplatform, zodat je hen vragen kunt stellen.

Betalen voor een beoordelingsplatform heeft veel voordelen en als je webshop groeit, is het verstandig om hierin te gaan investeren.

12-07-2023
Select Country: