Wat consumentenvertrouwen betekent voor winkels
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Als je wilt dat je tevreden klanten beoordelingen achterlaten, is het verstandig om ze erop te wijzen dat je beoordelingen verzamelt. Als je je beoordelingsverzoeken ook personaliseert en optimaliseert, kun je zelfs nog meer klanten overtuigen om je waardevolle feedback te geven. In dit artikel geven we je tips hiervoor.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Mix and Match Studio
Tegenwoordig ontvangen we via vele kanalen berichten van bedrijven. Per televisie, e-mail, telefoon, social media, noem maar op. Er is veel concurrentie en mensen hebben steeds minder tijd en geduld daardoor.
Maar je wilt wel graag dat ze een beoordeling voor je schrijven, vooral als ze tevreden zijn over je bedrijf. Daarom is het wel noodzakelijk dat je actief beoordelingen vraagt, want klanten met een negatieve ervaring zijn eerder geneigd om een beoordeling uit zichzelf achter te laten dan klanten met een positieve ervaring. Uit onderzoek van Trusted Shops blijkt dat 1 op de 3 mensen eerder een beoordeling achterlaten na het ontvangen van een verzoek (bron: Digital Trust Report).
Als je iemand persoonlijk aanspreekt, geeft dit het gevoel dat je er moeite in gestoken hebt, waardoor mensen een fijner gevoel hebben bij je bedrijf en eerder een beoordeling achterlaten.
Als je beoordelingen verzamelt via Trusted Shops, versturen wij automatisch beoordelingsverzoeken, die door jou in jouw stijl zijn aangepast en op jouw gekozen tijdstip verzonden worden.
Een opsomming van de voordelen:
Met deze tips overtuig je jouw klanten sneller om een beoordelingsverzoek achter te laten en dus zo je beoordelingsscore te verbeteren.
In ons Helpcenter kun je precies lezen hoe je je beoordelingsverzoeken en beoordelingsformulieren aanpast als je beoordelingen verzamelt via Trusted Shops. Lees in ons artikel hoe je dit doet:
De eerste stap is: zorg ervoor dat het duidelijk is dat jij het beoordelingsverzoek verzonden hebt. Zorg dus dat het niet van bijvoorbeeld een gmail-account komt en pas de e-mail zo aan dat er geen twijfel over bestaat wie de beoordeling vraagt.
Als je via Trusted Shops beoordelingen verzamelt, zien je klanten standaard de naam van je website als afzendernaam en als onderdeel van het e-mailadres waarvan het verzonden wordt. Je kunt dit ook nog verder personaliseren, door zelf een naam in te geven en het e-mailadres te kiezen. Lees meer hierover in ons Helpcenter:
Dit is een discussie die je intern moet voeren of het bij je bedrijf past, maar doorgaans is informeel (je-vorm i.p.v. u-vorm) persoonlijker dan formeel. In België kan je voorkeur nog naar formeel uitgaan, of bijvoorbeeld in Frankrijk, maar in Nederland is informeel bijna de standaard geworden.
Als je beoordelingen verzamelt via Trusted Shops kun je kiezen tussen een formele en informele aanhef, zodat het bij je webshop past.
De meeste mensen zijn primair visueel ingesteld, voor ze verder lezen. Daarom moet het gelijk duidelijk zijn wie of wat ze moeten beoordelen, anders haken ze al snel af. Laat dus je logo zien en zorg dat je bedrijfskleuren in het verzoek terug te zien zijn.
Als je via Trusted Shops beoordelingen verzamelt, kun je je logo toevoegen en twee bedrijfskleuren kiezen, dus een primaire kleur en een actiekleur voor bijvoorbeeld knoppen en links. Bij productbeoordelingen zie je ook een foto van het product in de vragenlijst.
De klant wil weten dat je weet over wie het gaat. Voeg daarom bijvoorbeeld toe: “Beoordeel je bestelling [bestelnummer]” of “Wat vind jij van [productnaam]” en dan het product laten zien.
Via Trusted Shops staat dit automatisch in het beoordelingsverzoek.
Soms geven klanten maar 1 ster omdat ze de bestelling nog niet ontvangen of gebruikt hebben. Om dit te voorkomen, is het verstandig om je beoordelingsverzoek nauwkeurig in te stellen. Duurt je levering lang? Zorg dan dat je beoordelingsverzoek ook pas een stuk later verzonden wordt. Gaat het om een download, bijvoorbeeld een cadeaubon? Dan wil je misschien zelfs op dezelfde dag nog een beoordelingsverzoek sturen, omdat het dan vers in het geheugen zit van de klant.
Via Trusted Shops kun je zelf aangeven wanneer het beoordelingsverzoek verzonden moet worden. Je kunt dit eenvoudig aanpassen en instellen. Lees ons Helpcenter-artikel voor meer details hoe je dit doet:
De e-mail moet eenvoudig zijn en niet te lang. Het moet gelijk duidelijk zijn wat de bedoeling is en ze moeten gelijk weten waarop ze moeten klikken.
Uit onderzoek van Trusted Shops blijkt dat bijna 70% van de klanten eerder een beoordeling achterlaten als het proces eenvoudig is (bron: Digital Trust Report).
Bij Trusted Shops is de tekst vrij kort. Je ziet 5 sterren en één knop met “Nu beoordelen”. Klanten kunnen ook op de sterren drukken en dan is dat aantal sterren ook in de vragenlijst al ingevuld. Hierdoor hoeven ze niet twee keer op de sterren te drukken.
Klanten willen dat hun beoordeling gewaardeerd wordt, of het nou door jou is of door andere klanten. Uit onderzoek van Trusted Shops blijkt dat 62% van de kopers een beoordeling achterlaten om andere shoppers te helpen een weloverwogen beslissing te nemen (bron: Digital Trust Report). Dit is de populairste reden om een beoordeling achter te laten.
In de beoordelingsverzoeken via Trusted Shops schrijven we daarom: “Omdat jouw ervaring echt is”.
Steeds meer mensen bekijken hun e-mail alleen op hun telefoon en ze kopen ook liever via hun smartphone. Het is daarom verstandig om je beoordelingsverzoek hier ook op aan te passen. Zorg dat op mobiele apparaten de tekst goed te lezen is en de knoppen ook gewoon werken. Controleer ook of de belangrijkste punten direct in beeld zijn.
In dit geval kunnen we misschien zelfs aanraden: maak eerst een versie die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten en kijk daarna naar desktop. Meestal ziet dat er dan ook goed uit, waardoor het je minder moeite kost en zoals eerder gezegd, wordt je verzoek waarschijnlijk vaker op mobiele apparaten bekeken dan op desktop.
De beoordelingsverzoeken van Trusted Shops zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
De volgende stap is om ook je beoordelingsformulier te personaliseren en optimaliseren. De e-mail met het beoordelingsverzoek geeft de aanzet, het beoordelingsformulier moet de beoordeling daadwerkelijk scoren.
Als je via Trusted Shops beoordelingen verzamelt, kun je kiezen om alleen een beoordeling voor je shop te versturen, maar je kunt ook het beoordelingsformulier uitbreiden naar jouw wens.
Na al je aanpassingen is het verstandig om de performance van je beoordelingsverzoeken te analyseren en eventueel nieuwe aanpassingen te doen, om te zorgen dat je een hoger respons krijgt.
In het eTrusted Controle Centre kun je eenvoudig je prestaties inzien. Je ziet hoeveel beoordelingsverzoeken er zijn verzonden, hoeveel daarvan zijn geopend en hoeveel beoordelingen je hebt ontvangen. Ook zie je een geschiedenis van je cijfers, zodat je weet of je cijfers verbeteren. Voor meer informatie, lees ons artikel:
Als je wilt dat meer (tevreden) klanten je een beoordeling geven, is het verstandig om te beginnen met je beoordelingsverzoek. Wees persoonlijk en laat weten dat je de klant waardeert, dan voelen zij zich eerder geneigd om jou een mooie beoordeling achter te laten, zodat de volgende shopper weet hoe goed jouw service is.
09-10-2017Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Veel shoppers kopen hun kerstcadeaus op het laatste moment. Lees deze tips om deze last minute shoppers binnen te krijgen!