Zo kom je bovenaan bij YouTube! – YouTube SEO

YouTube-video's kunnen een geweldige manier zijn om meer bekendheid te krijgen voor je webshop. Volgens Jumpshot is YouTube de op één na grootste zoekmachine ter wereld, met meer dan een miljard gebruikers en een beschikbaarheid in 88 landen. Dit komt neer op ongeveer 4,3% van de internetgebruikers. In verhouding met Google (86,5%) lijkt dit misschien weinig, maar dat is het niet als je weet dat het aandeel van de overige zoekmachine onder de 2,2% ligt.

YouTube-filmpjes maken hoeft niet duur te zijn en als je YouTube als marketingtool gebruikt voor jouw bedrijf, wil je natuurlijk bovenaan komen in de zee van video’s. Wij helpen je hierbij! In dit artikel geven we je tips en verschillende stappenplannen voor hoe je de video’s van jouw webshop het beste laat presteren op Youtube.

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Onderzoek keywords

Net als bij SEO voor zoekmachines als Google, begin je bij het doen van onderzoek naar relevante keywords (trefwoorden/zoekwoorden). Welke woorden gebruikt jouw doelgroep om naar video’s te zoeken? Als je dit weet te achterhalen, is de kans groot dat je bovenaan komt bij jouw doelgroep en veel kijkers krijgt.

Dit keywordonderzoek kan je doen voordat je een video hebt opgenomen en dan de video op dat keyword focussen, maar je kunt ook keyword research doen als je al een video hebt gemaakt.

1. Maak een long-list van keywords

Een goede strategie om interessante keywords te vinden is om gewoon naar YouTube te gaan en daar een woord in te typen die past bij jouw video. Stel je bent actief in de meubelindustrie, dan kan je zoeken op ‘meubels’. Dan krijg je suggesties aangeboden van YouTube.

Dit zijn niet zomaar suggesties, dit zijn namelijk daadwerkelijk de meest gezochte keywords die beginnen met ‘meubels’. Dit zijn dus hele populaire woorden. Ook kunnen heir ‘long-tail’ keywords tussen zitten (met 5 of meer woorden). Dit betekent dat het redelijk veel gezochte trefwoorden zijn, maar waar niet veel concurrentie voor is. Met zulke keywords kom je dus makkelijker bovenaan. Je kunt hiervan een aantal interessante keywords kiezen voor op je long-list.

Youtube automatische aanvulling

De tweede strategie om je long-list uit te breiden, is om naar een populaire video te gaan in jouw branche en te kijken naar de tags die daar zijn gebruikt. Om de tags te kunnen zien van een video, kun je een tool als vidIQ Vision for YouTube gebruiken.

Als het een veel bekeken video is, dan is de kans groot dat het geoptimaliseerd is voor een populair trefwoord. Ook de woorden die zijn gebruikt in de titel en beschrijving kan je hier voor gebruiken. Verzamel de woorden die je hier vindt dus ook op je lijst.

Een derde strategie is het gebruiken van een tool. Keywordtool.io is een hele goede optie hiervoor, alleen krijg je met de gratis versie niet veel te zien. Wel kan je hier inspiratie op doen in combinatie met de twee andere strategieën.

2. Vind de beste keywords van de lijst

Nu je een lijst hebt verzameld met interessante trefwoorden, moet je er een aantal selecteren waar jouw video het beste bij past.

Het slimste is om je op die woorden te richten waar niet veel concurrentie voor is. Hier moet je vooral op letten als je nog niet zo groot bent op YouTube. Om te achterhalen waar veel op wordt gezocht kun je Google Trends of Keywordtool.io (die al eerder is genoemd) gebruiken.

Nu je weet waar het meeste op wordt gezocht, zou je zo kunnen beredeneren waar jij je op wilt richten. Als een zoekwoord in Google Trends een waarde krijgt van 100, betekent dit dat er heel veel naar gezocht wordt. Een waarde van 50 betekent dat het trefwoord half zo populair is en 0 is totaal niet populair.

Als beginnend kanaal wil je je niet meteen richten op de grote populaire woorden. Daar is te veel concurrentie voor en de kans dat je bovenaan komt is erg klein. Zoek naar de gouden middenweg.

 

 

3. Zoek naar de keywords in Google

Nu de long-list een short-list is geworden is de laatste stap om naar jouw keywords te zoeken in Google. De truc is namelijk dat je jouw video het beste kunt optimaliseren voor een zoekwoord waar al video’s voor worden weergegeven in Google.

Google laat namelijk alleen maar video’s zien voor bepaalde trefwoorden.

Zoals in bovenstaande afbeelding te zien, geeft ‘verven met textielverf’ video’s weer in de zoekresultaten van Google. Je kunt dit trefwoord dus goed gebruiken om je video op te optimaliseren.

Als je video ook in Google wordt weergegeven kun 2-5% meer views krijgen op YouTube! Daar wil je natuurlijk gebruik van maken. Als je ook op Google te zien bent, krijg je niet alleen kijkers via YouTube maar dus ook via Google.

Selecteer nu één keyword om je video op te optimaliseren. Verwerk het woord in de titel, beschrijving en video tags.

💡 Bonustip: Zeg je keyword in de video. YouTube maakt automatisch een transcriptie voor video’s, en weet zo wat er gezegd wordt.

Zorg dat mensen blijven kijken!

Nu je een goed trefwoord hebt gevonden, is het tijd om je video zelf te optimaliseren.

YouTube zegt dat kijkersloyaliteit (audience retention) heel erg belangrijk is om hoger te komen bij de resultaten. Waar dit op neer komt is dat YouTube je beloont als mensen de video helemaal tot het einde bekijken. Hoe eerder ze de video verlaten, hoe minder je beloont wordt. Hoe maak je video’s waar mensen naar willen blijven kijken?

 

 

1. Begin met een samenvatting van de video

Ongeveer 20% van de mensen die je video bekijken, zullen naar een andere video gaan binnen de eerste 10 seconden. Je moet je kijkers dus snel laten weten dat ze op de juiste plek zijn.

Maak het een korte maar krachtige samenvatting. Als je bijvoorbeeld een video maakt over het opknappen van meubels met speciale meubelverf, zeg dit dan letterlijk in het begin van je video. Leg uit wat je gaat doen en hoe je dit doet.

2. Begin direct met het onderwerp

Doe geen lange introducties voordat je naar de daadwerkelijke video gaat. De kijker komt voor de inhoud van je video, dus ze willen dat snel zien. Als je een te lange introductie geeft over het onderwerp zijn mensen sneller weg.

3. Maak gebruik van teasers

In je video wil je niet meteen alles vrijgeven aan de kijker. Ze komen met een bepaalde reden bij jouw video, als ze eenmaal blijven kijken wil je niet meteen alles weggeven.

Om duidelijk te maken wat dit is pakken we weer het voorbeeld van de video over het opknappen van meubels er bij. Terwijl je laat zien hoe je dit doet, zeg je halverwege: ‘Je denkt waarschijnlijk: wat is een goede meubelverf? Blijf dan kijken, dat bespreken we later!’ of ‘Wil je weten hoe je roestplekken opknapt? Daar gaan we straks dieper op in’.

Dit zorgt ervoor dat mensen blijven kijken, omdat ze weten wat er komt en ze hier graag meer over willen weten.

💡 Bonustip: Langere video’s eindigen hoger bij YouTube (maar alleen als mensen blijven kijken).

Click-Through-Rate (CTR)

De Click-Through-Rate is het percentage van YouTube gebruikers dat op jouw video klikt als het wordt weergegeven in de resultaten. Hoe vaker er op je video geklikt wordt, hoe beter natuurlijk.

 

Leestip: Als je mooie of grappige reviews hebt, wil je deze het liefst delen.  Via social media zorgt dat ook nog voor extra promotie. Om je hierbij te  helpen, hebben wij een tool ontwikkeld om je eTrusted-reviews eenvoudig te  delen. Leer meer hierover!

 

Maar elke keer als iemand voorbij jouw video scrolt en op een andere video klikt, wordt jouw CTR minder. Dit laat aan YouTube zien dat mensen liever naar de video van je concurrent kijken dan naar die van jou, met het zoekwoord dat zij gebruikt hebben. Er zijn twee punten waarmee je kijkers naar je video kunt krijgen als je video wordt weergegeven in de resultaten:

1. Thumbnail


De Thumbnail is de afbeelding die mensen zien als ze door de resultaten scrollen. Mensen kijken eerst naar afbeeldingen voordat ze naar de tekst kijken, dus maak duidelijk waar je video over gaat en trek de aandacht met een mooie afbeelding.

2. Titel

Nadat je de aandacht hebt getrokken met een mooie opvallende Thumbnail, moet je een pakkende titel hebben.

Zoals al eerder gezegd moet je het trefwoord waar je onderzoek naar hebt gedaan, ook verwerken in je titel. Wat ook goed werkt zijn afwisselingen van hoofdletters en kleine letters. Je kunt ook alles in hoofdletters schrijven en dan speciale tekens toevoegen.

Verder is het vaak beter om een zo kort mogelijke titel te hebben. Zorg dat het echt to-the-point is.

Zorg voor meer engagement met je kijkers

Een belangrijk onderdeel van social media en SEO is het niveau van engagement (reacties, abonnees, kijkcijfers) dat je video heeft. 

Abonnees na het kijken van een video

Wat een belangrijk meetpunt is voor YouTube, is het aantal nieuwe abonnees na het kijken van een video. Blijkbaar vonden ze de video zo interessant en leuk dat ze zijn geabonneerd op je kanaal! Dat is natuurlijk heel goed nieuws voor YouTube en daar kom je snel hoger mee.

Videoreacties + shares + likes

Videoreacties, hoe vaak de video gedeeld is en het aantal likes tellen natuurlijk ook mee voor de YouTube-SEO.

Als iemand een reactie plaatst op je video, laat dit aan YouTube zien dat ze de video interessant vonden. Of in ieder geval interactie hebben getoond met de video.

De likes is eigenlijk aan de reacties. als iemand op like klikt dan geeft dit aan YouTube aan dat het interessante video is.

Ook delen mensen geen slechte video’s. Dus als je video vaak gedeeld wordt op social media, dan geeft dit je pluspunten.

Leestip: Download ons gratis e‑book en ontdek hoe je jouw omzet kunt verhogen  met User Generated Content (door gebruikers gegenereerde inhoud)! Dit type  content kan jouw SEO ook een enorme boost geven. Klik op de onder­staande knop.

Kortom

Om bovenaan te komen bij YouTube zijn er veel punten om aan te denken. Het aantal nieuwe abonnees en je video optimaliseren voor het juiste keyword zijn erg belangrijk hierbij.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

Gepubliceerd op: 14 september 2018
Geüpdate op: 19 mei 2022

19-05-2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen