Je hebt vast al wel gehoord over het wetsvoorstel om neprecensies tegen te gaan. Zo niet, hier nog in het kort: webwinkeliers gaan in dit wetsvoorstel een belangrijke rol spelen, omdat ze verantwoordelijk worden voor de echtheid van reviews. Dit zal eind mei 2022 al werkelijkheid moeten worden. Wat betekent dit dan concreet voor jou als webwinkelier en wat kun je doen om je hierop voor te bereiden? Wij geven je tips!
In dit artikel...
Om de Europese consumentenregels beter te kunnen handhaven, heeft minister Blok (van Economische Zaken en Klimaat) een wetsvoorstel ingediend. De Europese Unie werkt er al jaren aan om de Europese consumenten beter te beschermen en mee te gaan met de digitalisering betreft aankopen. Zo is er een paar jaar terug de Europese wet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in werking getreden die de privacy van de online consument in Europa moet verbeteren. Met dit nieuwe wetsvoorstel wil minister Blok de online consument nog verder beschermen.
De meeste nieuwsberichten gingen over de neppe reviews, maar het wetsvoorstel gaat nog veel verder en zorgt voor nog meer veranderingen voor de Nederlandse consumentenwetten. Zo wordt er voorgesteld om digitale inhoud en digitale diensten ook nadrukkelijk te benoemen in de wet betreft oneerlijke handelspraktijken. Verder worden er ook moderne termen in omschreven, zoals onlinemarktplaats. Het wetsvoorstel zorgt er dus voor dat er een aantal mazen in de wet gedicht worden, betreft mazen in de wet.
Alle voorstellen hebben eigenlijk één doel: voorkomen dat online consumenten misleid of in het ergste geval opgelicht worden. Het draait dus vooral om online betrouwbaarheid en veiligheid.
Als je als webwinkelier al eerlijke praktijken voert, is de belangrijkste wetswijziging waarschijnlijk de toevoeging betreft neppe reviews.
Het gaat hier om het Burgerlijk Wetboek, Boek 6, Artikel 193e. Hieraan wordt een tweede en een derde lid toegevoegd. Het derde lid is zo geschreven:
“Indien een handelaar toegang biedt tot consumentenbeoordelingen van producten, is informatie over of en hoe de handelaar verzekert dat de gepubliceerde beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of aangekocht, essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2”.
In gewone taal staat hier dat als je productbeoordelingen op je site toont, je transparant moet zijn over hoe je garandeert dat de beoordelingen van echte klanten komen. De vraag die je actief op je site moet beantwoorden is dan: Hoe heb jij als webwinkelier geverifieerd dat de review van een echte klant komt? Dit komt ook in het volgende nieuwe onderdeel voor Artikel 193g naar voren:
“z. beweren dat beoordelingen van producten zijn ingediend door consumenten die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of aangekocht, zonder dat de handelaar redelijke en proportionele stappen heeft genomen om na te gaan of deze beoordelingen daadwerkelijk afkomstig zijn van dergelijke consumenten;”
Hierbij gaat het dus erom dat je gestraft kan worden als je niet genoeg kan aantonen dat het echte productbeoordelingen van echte klanten zijn.
Daarnaast komt bij Artikel 193g het volgende erbij:
“aa. het plaatsen of doen plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten of op misleidende wijze voorstellen van consumentenbeoordelingen of sociale media-aanbevelingen, teneinde producten te promoten.”
Het bewust plaatsen van neppe beoordelingen wordt hierdoor strafbaar; denk hierbij aan gekochte reviews of de reviews die je door vrienden laat plaatsen alleen om je een boost te geven. Het gaat echter verder dan dat, want ook het onterecht verkrijgen van echte reviews wordt strafbaar. Dus denk daarbij aan: “Als je nu 5 sterren geeft betalen we 25% van je aankoopbedrag terug”. Later in dit artikel komen we hierop terug hoe je tóch mensen kan belonen voor een review zonder dat het onder een onterechte beoordeling valt.
Leestip: Je online reputatie is erg belangrijk, want een slechte reputatie betekent dat niemand bij jou wilt winkelen. Lees daarom onze tips hoe je jouw online reputatie een boost kan geven zonder hier heel veel moeite voor te doen.
In dit wetsvoorstel bevestigt minister Blok indirect dat reviews groots bijdragen aan de online customer journey; reviews zorgen voor meer betrouwbaarheid van je webshop door social proof te leveren.
Het wordt dus van jou als webwinkelier verwacht dat je verifieert of jouw reviews wel echt zijn en niet misleidend zijn. Ook wordt er van jou verwacht zo transparant mogelijk te zijn over deze reviews. Ook wordt het van jou verwacht dat je alleen echte reviews op jouw site toont.
Als je al een eerlijke webwinkelier bent, is dit dus erg gunstig voor jou. Het betekent namelijk dat de concurrenten die niet zo eerlijk zijn als jij opeens strafbaar bezig zijn. Denk hierbij na: je gaat alleen over op grijs gebied of bewuste misleiding als je geen goede reviews hebt. De webwinkeliers die in grijs gebied zitten, zullen dus niet meer de kortste route kunnen nemen (reviews kopen) maar juist hun service etc. verbeteren. Dit betekent dat zij niet meer al die mooie reviews zullen ontvangen en jouw eerlijk verkregen score dus hoger uitvalt. Eerlijkheid zal dus het langst duren in dit geval.
Als je al een reviewplatform gebruikt, is het verstandig om te kijken of de beoordelingen geverifieerd worden. Wanneer de reviews niet geverifieerd zijn, moet dit duidelijk gemaakt worden.
Je kan natuurlijk handmatig alle reviews controleren en verifiëren, maar dat klinkt als onnodig veel tijd verspillen. Het beste is dus om voor een reviewplatform te gaan dat garandeert dat de reviews van geverifieerde klanten komt. Als je een beoordelingsverzoek via het platform van Trusted Shops stuurt, is dit automatisch gebonden aan een bestelling en dus is dit per definitie geverifieerd. Dit proces wordt door het platform gedaan, waardoor jij hier geen tijd aan kwijt bent.
Tip: Wil je meer weten over het reviewplatform van Trusted Shops? Neem vrijblijvend contact op met onze e‑commerce-experts om jou te adviseren over je mogelijkheden. Wij geven altijd op maat gemaakt advies, wat bij jouw bedrijf past.
We hadden het er ook over dat onterecht verkregen beoordelingen gestraft gaan worden. Wil je toch klanten aanmoedigen om een beoordeling achter te laten? Dat is geen probleem, mits je het op de juiste manier brengt. Geef aan dat iedere klant die een review achterlaat een kortingscode van 10% krijgt bijvoorbeeld, ongeacht wat de review zegt. Hierdoor stimuleer je het achterlaten van een échte review. Je kunt ook een cadeaubon verloten onder de reviewgevers, om de kosten te drukken natuurlijk.
De wetswijziging zorgt ervoor dat de kopers naar de echte en eerlijke verkopers gaan. Zolang jij eerlijk en transparant werkt, hoef je niet bang te zijn voor gevolgen. In tegendeel: voor jou werkt dit alleen maar positief, omdat de onbetrouwbare concurrenten steeds meer moeite moeten doen.
21-10-2021
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.