Adverteer je lokale bedrijf op Waze

Hoewel e-commerce ons leven heeft verbeterd, is er nog steeds iets bijzonders aan een bezoek aan een fysieke winkel waar je de artikelen kunt aanraken en ze op dat moment en op die plaats kunt kopen. Als je een fysieke winkel hebt, is het alsnog aan te raden gebruik te maken van de digitale tools die je bedrijf ten goede kunnen komen. In de blog van vandaag, zullen we onderzoeken hoe adverteren op Waze kan helpen de verkoop in je bedrijf te stimuleren door het aantal bezoekers naar je fysieke winkel te verhogen.

blogTitle-waze

Inhoudsopgave

Voor het geval je bepaalde onderwerpen wilt overslaan, dit behandelen we in het artikel:

 

Hoe het digitale tijdperk fysieke winkels kan helpen

Het merendeel van de transacties van je bedrijf is misschien wel persoonlijk, maar er is alsnog veel dat je winkel online kan doen om klanten naar je fysieke winkel te trekken. 

Voordat we kijken naar wat Waze is en hoe het je bedrijf kan helpen, bekijken we eerst snel enkele digitale tools die fysieke winkels kunnen ondersteunen.

 

Verzamel lokale beoordelingen

Voor online bedrijven is het uiteraard belangrijk om reviews te verzamelen. Je mag de kracht van beoordelingen voor een lokaal bedrijf echter niet onderschatten.

Mensen gebruiken vaak Google Maps om lokale bedrijven te vinden en zullen beoordelingen en sterbeoordelingen gebruiken om te helpen bij hun beslissingen.

blogTitle-local_reviews

BrightLocal heeft in 2018 een onderzoek uitgevoerd naar online beoordelingen voor lokale bedrijven dat zeker de moeite waard is om te lezen. Het bedrijf onthulde een aantal zeer interessante statistieken.

Zonder al te diep op dit onderwerp in te gaan, zijn hier de meest opmerkelijke feiten die uit het onderzoek zijn gebleken:

  • 86% van de consumenten leest beoordelingen van lokale bedrijven (waaronder 95% van de mensen tussen 18 en 34 jaar)

  • 40% van de consumenten houdt alleen rekening met beoordelingen die in de afgelopen 2 weken zijn geschreven – een stijging ten opzichte van de 18% van het voorgaande jaar

  • 91% van de 18- tot 34-jarige consumenten vertrouwt net zo zeer op online beoordelingen als op persoonlijke aanbevelingen

  • 89% van de consumenten leest de terugmelding van bedrijven op beoordelingen

 

Google Mijn Bedrijf

Het spreekt voor zich dat bijna elke winkel, of het nu online of offline is, in zekere mate afhankelijk is van Google als het gaat om de vindbaarheid. Veel fysieke winkels gebruiken bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf om hun online aanwezigheid via Google te beheren.

Met deze tool kunnen winkels gemakkelijker ontdekt worden in Google zoekopdrachten (ook in Google Maps). Gebruikers kunnen meer te weten komen over geregistreerde bedrijven, zoals de openingstijden en telefoonnummers.

 

Bonus: Download ons gratis whitepaper over Google Mijn Bedrijf!

New call-to-action

 

Dit zijn slechts enkele manieren waarop je met behulp van digitale tools het aantal bezoekers naar je fysieke winkel kunt verhogen

Het nieuwe, opkomende sociale netwerk Waze kan een geweldig online "wapen" zijn om mensen door de deuren van je winkel te krijgen. Laten we eens goed kijken naar Waze en je mogelijkheden als adverteerder.

 

Wat is Waze?

Hoewel je misschien nog nooit van Waze hebt gehoord, bestaat het al sinds 2006 in een iets andere vorm. Google heeft Waze mobile in 2013 overgenomen en is sindsdien blijven innoveren. Dus wat doet Waze precies?

Waze beschrijft de app als een GPS-navigatie-app, die door de community wordt beheerd en die gratis te downloaden en te gebruiken is.

Met andere woorden, het is een navigatie-app die zijn kracht haalt uit de deelname van zijn gebruikers. Tijdens het rijden delen deze gebruikers actief (melding van ongevallen, politiecontroles, enz.) en passief (delen van de verkeersstroom, snelheden) verkeersinformatie met de app.

 

Waze_in_use_Shutterstock

Zo ziet Waze eruit. Op deze afbeelding is een politiecontrole toegevoegd door een Wazer (zo worden de gebruikers van de app genoemd) om andere gebruikers te waarschuwen langzamer te rijden.

 

Hierdoor kunnen andere Wazers profiteren van deze informatie, omdat de app op basis van deze real-time informatie routesuggesties doet. De tijden waarin je naar de radio moest luisteren voor verkeersinformatie zijn voorbij!

De app is voortdurend bezig met het innoveren en vrijgeven van nieuwe functies, zoals de integratie van muziekspelers en car-sharing-opties. Toch blijft de real-time navigatie het belangrijkste kenmerk en de reden dat de app zo ongelooflijk populair is geworden.

Waze zegt momenteel meer dan 150 miljoen gebruikers wereldwijd te hebben. In de BeNeLux stijgt het aantal gebruikers snel.

 

Reclame maken op Waze

Waze verkoopt al geruime tijd advertenties op hun app aan grote merken met hun Waze for Brands advertentiesysteem.

Waze introduceerde in 2018 bovendien Waze Local, een manier voor kleine bedrijven om te adverteren op de app.

Sinds de lancering ervan zijn er via advertenties van Waze Local meer dan 7 miljoen navigaties naar lokale bedrijven uitgevoerd. Volgens hun site kun je beginnen reclame te maken met Waze voor slechts € 2 per dag.

Waze_website_description

Zo werkt het: Automobilisten in de buurt van je locatie kunnen nu je advertentie bekijken en erop klikken voor meer informatie.

Waze is een navigatie-app, wat betekent dat het grootste voordeel van adverteren op de app is dat zo echte voetgangers de weg naar je lokale bedrijf vinden. Maar: dit advertentieformaat heeft nog meer voordelen.

Een voordeel van Waze dat het vaakst over het hoofd wordt gezien, is het feit dat het kan helpen naamsbekendheid op te bouwen, vooral bij gebruikers die vaak dezelfde (of vergelijkbare) routes rijden.

Niet alleen zullen gebruikers zich bewust worden van je merk door je logo steeds opnieuw te zien, maar ze kennen dan ook de werkelijke locatie van je winkel.

Dit kan vooral nuttig zijn voor nieuwe winkels in de wijk of winkels die niet veel organische zichtbaarheid krijgen (bijvoorbeeld als je winkel niet aan een hoofdweg ligt).  

Waze biedt vier advertentieformaten aan bedrijven aan:

  • Branded Pins

  • Promoted Search

  • Zero-Speed Takeover

  • Arrows

 

Bij Waze Local zijn er echter maar drie beschikbaar (geen Arrows).

We zullen ze allemaal eens bekijken:

 

Branded Pins

Waze beschrijft Branded Pins, dus pins met merknaam, als een "perfect geplaatst digitaal reclamebord". Het idee hier is dat als je winkel zich op of nabij de route van een gebruiker bevindt, een pin met je logo op de kaart wordt gemarkeerd tijdens de reis van de gebruiker.

Door op de pin te tikken, wordt de advertentie op het bovenste deel van het scherm getoond. Hier heb je de mogelijkheid om meer informatie over de locatie weer te geven, zoals je adres, openingstijden, je telefoonnummer en speciale aanbiedingen.

Als de gebruiker geïnteresseerd is, kan hij op de knop "Rij erheen" klikken en toont de app de route naar jouw locatie.

De mogelijke acties (CTA's) voor Branded Pins omvatten: ♥ + merknaam (favoriet merk), Opslaan voor later, Bewaar aanbieding, Rij erheen, Herinner mij, Bewaar video, Verander stem en Download app. (meer over deze CTA's hieronder)

De prijsstelling baseert op CPM (kosten per duizend views). Uiteraard hangt van je advertentiebudget (en je concurrentie) af hoe vaak je pins op de gebruikerskaarten verschijnen.

Branded_Pins

Aan de linkerkant verschijnt de pin van McDonald's op de kaart als de bestuurder in de buurt is. Als je op de pin klikt, wordt de advertentie van McDonald's geopend.

 

Promoted Search

Waze heeft ook een zoekfunctie. Met Promoted Search kan jouw bedrijf boven aan de lijst van relevante zoekresultaten verschijnen.

Wanneer gebruikers een zoekopdracht intypen, presenteert Waze enkele automatisch aangevulde resultaten voor nabijgelegen locaties die overeenkomen met de tekens die tot dan zijn ingevoerd.

Je bedrijf verschijnt in deze zoekresultaten op basis van de overeenkomst van de naam en de afstand van je bedrijf tot de gebruiker.

Nadat gebruikers op de "zoek"-knop hebben geklikt, verschijnt er een lijst met organische resultaten (op basis van de locatie van de gebruiker) en verschijnt er bovenaan een Promoted Search-resultaat. Dit is vergelijkbaar met Google Ads (voorheen Google AdWords) die bij een normale Google-zoekopdracht bovenaan verschijnen.

De mogelijke acties voor Promoted Search omvatten: ♥ + merknaam (favoriet merk), Opslaan voor later, Bewaar aanbieding, Rij erheen, Herinner mij, Bewaar video, Verander stem en Download app.

Promoted Search wordt aangeboden als een toegevoegde waarde voor Branded Pins. Je betaalt niet voor zoekimpressies.

Promoted Search for Waze

Promoted Search voor Waze – In de zoekfunctie van Waze levert een gerelateerde zoekterm een gesponsorde advertentie op.

 

Zero-Speed Takeover

Waze beschouwt zogenoemde Takeovers als een impactvolle advertentie-unit die ook het engagement stimuleert. Zoals alle Waze advertenties maakt Zero-Speed Takeover gebruik van de locatiecontext om advertenties aan gebruikers te presenteren.

In dit geval krijgen Wazers de advertentie te zien zodra ze volledig gestopt zijn op hun route (bijv. bij een rood stoplicht of druk verkeer).

Als het geadverteerde bedrijf voor hen ligt (en binnen een bepaalde straal van hun locatie), zal de banner aan de bovenkant van het scherm verschijnen.

Net als bij de andere advertenties verschijnt er een infoknop onder de banner om meer informatie over je bedrijf te tonen.

De mogelijke acties voor Zero-Speed Takeover omvatten: ♥ + merknaam (favoriet merk), Opslaan voor later, Bewaar aanbieding, Rij erheen, Herinner mij, Bewaar video, Verander stem en Download app.

Zero-Speed_Takeover_long

Wanneer Wazers volledig tot stilstand komt, krijgen ze een Zero-Speed Takeover-advertentie te zien.

 

DV360

Ook goed om te weten: Zero-Speed Takeover-advertenties kunnen ook worden gekocht door middel van programmatisch kopen via Google Display Video 360 (DV360, voorheen bekend als DBM). Deze advertenties worden Zero-Speed Takeovers DV360 genoemd.

Hoewel deze net zoals Zero-Speed Takeovers functioneren, kunnen gebruikers met DV360 alleen de CTA "Opslaan voor later" gebruiken.

Als Wazers op deze CTA klikken, ontvangen ze een inboxbericht op Waze.

Zero-Speed_Takeover_DV360

Enkele inboxopties voor Zero-Speed Takeover DV360-advertenties. Klik op de afbeelding om te vergroten.

De kosten van deze Zero-Speed Takeovers worden ook per CPM berekend.

 

Arrows 

Het concept achter dit advertentieformaat is vrij eenvoudig. Wanneer een gebruiker de app inschakelt, verschijnt er een pijl met je merklogo op de kaart als je winkel in de buurt is. Als gebruikers op de pijl tikken, zal de kaart naar de dichtstbijzijnde pin gaan en vervolgens je advertentie en wat bedrijfsinformatie weergeven.

De mogelijke acties voor Arrows omvatten: ♥ + merknaam (favoriet merk), Opslaan voor later, Bewaar aanbieding, Rij erheen, Herinner mij, Bewaar video, Verander stem en Download app.  

De prijsstelling baseert op CPM (kosten per duizend views). Vergeet niet dat dit advertentieformaat vanaf nu alleen beschikbaar is voor klanten van Waze for Brands, niet voor Waze Local.

Arrows

Wanneer een gebruiker de app opent, wijst een pijl naar je winkel als deze in de buurt is. Door op de pijl te klikken, wordt de advertentie geopend.

 

Bekijk de pdf van Waze met checklists over de opbouw en mogelijkheden voor meer informatie over de advertentieformaten en profielpagina's van bedrijven (bijv. afbeeldingsgrootte, tekenlimiet, enz.). 

 

Tarieven voor Waze advertenties

Zoals gezegd heeft Waze de advertentieaccounts verdeeld in Waze for Brands en Waze Local. Zoals je je kunt voorstellen, wordt Waze for Brands gebruikt voor grotere merken. Als je winkel meer dan 50 vestigingen heeft, raadt Waze je aan om Waze for Brands te gebruiken.

Met Waze Local zijn de tarieven echter ook opgesplitst in twee soorten accounts: Starter en Plus.

Waze raadt kleinere bedrijven aan een Starter-account aan te maken. Dit account is beschikbaar vanaf € 2 per dag en geschikt voor winkels met minder dan 10 locaties.

Met een Starter-account is het helaas niet mogelijk Zero-Speed Takeover-advertenties te schakelen. Kopers kunnen zichzelf aanmelden en krijgen ondersteuning per e-mail en betalen de advertenties via creditcard.

De Plus-accounts hebben nog wat meer voordelen. Dit account is beschikbaar vanaf € 100 per dag en geschikt voor winkels met minder dan 50 locaties. Met een Plus-account krijg je dezelfde opties als met een Starter-account, maar dan met een aantal extra voordelen.

Zo kun je met een Plus-account bijvoorbeeld de Zero-Speed Takeover-advertenties kopen. Je krijgt bovendien een accountmanager toegewezen, telefonische ondersteuning en factureringsopties.

In de grafiek hieronder staan de grootste verschillen tussen de drie tarieven duidelijk weergegeven.

Waze_Pricing_offers

 

Targeting in Waze advertenties

Zoals eerder vermeld, bieden verschillende accounts verschillende targetingopties.

Via alle accounts kunnen adverteerders op geografie en tijd targeten. Geografie is gebaseerd op de locaties van je winkels.

Tijd is gebaseerd op een van deze twee dingen:

  • Targeting op tijdschema – je kunt de tijden instellen waarop je advertenties worden gepresenteerd

  • Targeting op openingstijden – je advertenties verschijnen alleen tijdens de openingstijden van je winkel

Met Waze for Brands krijgen adverteerders geavanceerde targetingmogelijkheden. Waze biedt zowel doelgroep- als realtime targetingopties. Laten we eens kijken wat dat betekent:

 

Doelgroeptargeting

Doelgroeptargeting richt zich puur op de bestuurder en zijn unieke kwaliteiten, zoals de taalinstellingen, waar hij vaak rijdt en zijn ingestelde werk- en thuisadres. Doelgroeptargeting kan bijvoorbeeld ingaan op volgende punten:

  • Toeristen vs. omwonenden: bereik Wazers op basis van hoe dichtbij of ver je bedrijf gelegen is van hun thuis- of werkadres

  • Interesse van gebruikers

  • Leeftijd & geslacht

  • Besturingssysteem (Android of iPhone)

  • Mobiel apparaat

 

Real-time-targeting

Real-time-targeting is meer gericht op de route (of de rit) dan op de bestuurder. Je kunt je bijvoorbeeld richten op hun bestemmingen of zelfs op het weer. Mogelijke opties zijn bijvoorbeeld:

  • Openingstijden

  • Dagdeel – gebruik verschillende berichten in je advertenties, afhankelijk van het tijdstip of de dag van de week

  • Bestemming – bereik de gebruikers op weg naar specifieke locaties (bijv. naar huis, werk, een categorie van bedrijven)

  • Weer – plaats advertenties afhankelijk van het weer op dat moment

ice_cream_car

Hete dag? Het perfecte moment om reclame te maken voor je ijssalon!

 

Calls-to-action (CTA's) in Waze

We hebben alle CTA-opties voor Waze advertenties hierboven opgesomd. Nu is het tijd om eens goed te kijken wat die calls-to-action eigenlijk betekenen. Je kunt het doel van deze CTA's onderverdelen in drie segmenten: Bereik bestuurders nu, bereik bestuurders later en extra oplossingen.

Goed om te weten: niet alle opties zijn beschikbaar voor alle adverteerders – sommige opties zijn alleen beschikbaar voor Waze for Brands.

 

Bereik bestuurders nu – Onmiddellijk handelen

ikonka_10_wskaźników_nowa_200Zoals je kunt raden, gaat het er bij deze CTA's om direct met Wazers te interageren. Deze CTA's zijn bedoeld om aan te zetten tot een handeling zodra de advertentie wordt gezien.

 

Rij erheen: Als de gebruiker erop klikt, wordt zijn route gewijzigd om hem naar je winkel te leiden.

Bel nu: Als de gebruiker erop klikt, belt de smartphone van de gebruiker je bedrijf.

Verander stem: Gebruikers downloaden een gepromote navigatiestem (voor grote merken).

Verander auto: Gebruikers kunnen het uiterlijk van hun in-app auto veranderen (voor grote merken).

 

Bereik bestuurders later – Bewaar advertentie-informatie om later met de gebruiker te communiceren

Email-teaser-Optimisez votre e-mail de confirmation_200x150

 

Deze calls-to-action zijn bedoeld om op een later tijdstip, wanneer het voor de bestuurder beter uitkomt, te worden bekeken.

 

 

Opslaan voor later: Door op deze CTA te klikken wordt een bericht naar de inbox van de Wazer gestuurd met meer informatie over je aanbod en een link naar je website.

Bewaar aanbieding: Als gebruikers hierop klikken, ontvangen ze een bericht in hun inbox met de couponcode of afbeelding en informatie over waar het aanbod geldig is.

Bewaar video: Er wordt een inboxbericht naar de Wazer gestuurd met daarin een YouTube-video. De video wordt afgespeeld als de gebruiker erop klikt (dit wordt ook opgeteld bij het aantal videoweergaven op YouTube).

Download App: Gebruikers ontvangen een inboxbericht met een link naar de pagina van je app in de App Store (iPhone) of Play Store (Android).

Herinner mij: net als bij "Opslaan voor later" krijgen gebruikers een bericht in hun inbox met meer informatie en een push-melding.

 

Aanvullende oplossingen

Deze aanvullende oplossingen bieden adverteerders alternatieve doelen.

heartFavoriet merk: Wanneer gebruikers klikken op ♥ + merknaam, zal Waze die locatie (of keten van locaties) opslaan in de sectie "Mijn winkels" van de gebruiker onder hun voorkeuren.

Zodra de gebruiker weer in de buurt van een van je winkels is, wordt je winkel gepromoot in de zoekervaring van Waze en verschijnen er Branded Pins voor je winkel op de kaart, samen met een extra "hart"-icoon (♥).

Bewaar locatie: Door op deze knop te klikken, wordt de bedrijfslocatie opgeslagen in hun navigatiemenu, waardoor het voor de gebruiker gemakkelijker wordt om deze in de toekomst terug te vinden.

Branding: Hiermee kunnen adverteerders gebruikers bereiken met een merkboodschap; deze optie is zonder CTA en vereist geen handeling door de gebruiker.

Eenvoudig (advertentiekopie per locatie): Koppel een van de bovengenoemde CTA's met je bedrijfsnaam, een korte beschrijving en een vierkante afbeelding.

 

Conclusie

Er zijn vele mogelijkheden om met Waze te adverteren, onafhankelijk van de grootte van je bedrijf. Aangezien het bedrijf internationaal blijft groeien, kan dit een geweldige manier zijn om te zorgen dat voetgangers (echte mensen!) naar je fysieke winkel komen.

Hoe geweldig Waze ook is, het is niet de enige manier om passanten naar je lokale winkel te leiden. Begin met het verzamelen van lokale beoordelingen om de online reputatie van je fysieke winkel te boosten.

New call-to-action

 

 

27-08-2019

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen