In de e-mailmarketing werk je dagelijks met databases en duizenden contacten. Maar, zijn al deze contacten echt waardevol? Als webshopeigenaar moet je aandacht besteden aan de contacten die je genereert om je database netjes en overzichtelijk te houden.
In dit artikel informeren we je over de voor- en nadelen van double opt-in, om alleen de waardevolle contacten te behouden en zo succesvolle e-mailmarketingcampagnes te creëren en eventuele tegenslagen met de AVG (ook wel GDPR) te voorkomen.
Voordat we uitleggen wat double opt-in is, is het belangrijk om eerst uit te leggen wat single opt-in is en wat daarvan de voor- en nadelen zijn.
Zowel single als double opt-in zijn lead gathering-technieken waarbij de bevestiging van de lead vereist is om nieuwsbrieven of promotiemateriaal van de website te ontvangen.
Met single opt-in meldt de ontvanger zich aan voor de nieuwsbrief van de webshop door een formulier in te vullen zonder dat de gegevens of het e-mailadres bevestigt hoeft te worden.
Dat wil zeggen dat het e-mailadres van de lead wordt verkregen doordat diegene zich simpelweg registreert.
We raden je aan om ook de volgende whitepaper te downloaden waarin je de meest gestelde vragen over AVG (of ook wel GDPR genoemd) kunt lezen.
Klik op de knop hieronder om hem gratis te downloaden!
Het verschil met single opt-in is dat het abonnement in twee stappen gaat:
Stap 1.
De lead vult het formulier in (in sommige gevallen hoeft diegene alleen het e-mailadres in te vullen) en klikt op de CTA (Call-to-action) om zich te abonneren om te bevestigen dat diegene graag notificaties van de webshop wilt ontvangen.
Stap 2.
Er wordt een validatie gestuurd naar het ingevulde e-mailadres, zodat de lead kan bevestigen geïnteresseerd te zijn in het ontvangen van nieuwsbrieven.
Op 25 mei 2018 is de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming ingegaan (ook wel AVG of GDPR in het Engels genoemd), welke de oude Richtlijn 95/46/EG vervangt.
"Wanneer de verwerking berust op toestemming, moet de verwerkingsverantwoordelijke kunnen aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens."
De nieuwe verordening van de AVG kan van invloed zijn op bedrijven die e-mailmarketing gebruiken voor hun campagnes, als ze niet kunnen verifiëren dat de gegenereerde contacten toestemming geven voor het verwerken van hun persoonlijke gegevens.
Daarom moet je als webshopeigenaar jezelf de volgende vraag stellen: Wat is de beste manier om te kunnen aantonen dat ik toestemming heb van de leads die ik in mijn bedrijf genereer, om e-mailmarketingcampagnes te maken die voldoen aan de AVG-eisen?
In het geval van een eventuele klacht moet je aan de Autoriteit Persoonsgegevens kunnen aantonen dat jouw leads toestemming hebben gegeven om jouw berichten te willen ontvangen en om hun persoonlijke gegevens te gebruiken.
Wat is er dan een betere manier om dat via de double opt-in te doen?!
Zoals in de vorige paragraaf al gezegd, kun je dankzij de double opt-in bewijzen dat je lead geïnteresseerd is in jouw nieuwsbrief en dat diegene ook het e-mailadres heeft gevalideerd via de bevestigingsmail die jij hebt verzonden.
Dit double opt-in-systeem is dus een goed systeem om toestemming van de ontvanger te garanderen. Betreft juridische eisen is dit dus een goede optie om te voldoen aan de AVG en zo kun je jouw bedrijf beschermen.
Tip: Tools zoals Newsletter2Go, Mailpro of Hubspot kunnen helpen met een double opt-in-proces te maken en zo de kwaliteit van je campagnes te verbeteren.
Als je de kwaliteit van je contactenlijst belangrijker vindt dan een zo groot mogelijke lijst en als je beter beschermd wilt zijn tegen de AVG, is het double opt-in-systeem de beste voor jouw bedrijf. Met dit systeem maak je een nettere en optimale database, valideer je dat het om echte e-mailadressen gaat en verlaag je de bounce rate. Double opt-in maakt zonder twijfel deel uit van elke kwaliteitsstrategie voor e-mailmarketing.
In de e-commerce kan elk incorrect e-mailadres leiden tot een verloren verkoop. Weet je zeker dat het risico waard is dat je toekomstige contacten de validatie niet voltooien?
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
Je wilt meer reviews, maar het stroomt niet binnen. Is nepbeoordelingen kopen de oplossing? Wij vinden van niet. Lees waarom