Double opt-in: de voor- en nadelen (en wetgeving!)

In de e-mailmarketing werk je dagelijks met databases en duizenden contacten. Maar, zijn al deze contacten echt waardevol? Als webshopeigenaar moet je aandacht besteden aan de contacten die je genereert om je database netjes en overzichtelijk te houden. 

In dit artikel informeren we je over de voor- en nadelen van double opt-in, om alleen de waardevolle contacten te behouden en zo succesvolle e-mailmarketingcampagnes te creëren en eventuele tegenslagen met de AVG (ook wel GDPR) te voorkomen. 

INDEX

  1. Single opt-in
  2. Double opt-in
  3. Vermijd AVG-problemen met double opt-in
  4. Conclusie

Newsletter

Wil je weten hoe double opt-in in de praktijk werkt? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Je ontvangt een e-mail van ons na inschrijving. Als je die bevestigt ben je ingeschreven en ontvang je elke twee weken onze nieuwsbrief.

Aanmelden voor nieuwsbrief ️

Wat is single opt-in?

Voordat we uitleggen wat double opt-in is, is het belangrijk om eerst uit te leggen wat single opt-in is en wat daarvan de voor- en nadelen zijn. 

Zowel single als double opt-in zijn lead gathering-technieken waarbij de bevestiging van de lead vereist is om nieuwsbrieven of promotiemateriaal van de website te ontvangen. 

Met single opt-in meldt de ontvanger zich aan voor de nieuwsbrief van de webshop door een formulier in te vullen zonder dat de gegevens of het e-mailadres bevestigt hoeft te worden

Dat wil zeggen dat het e-mailadres van de lead wordt verkregen doordat diegene zich simpelweg registreert. 

Voordelen van single opt-in

  • Contactenlijst uitbreiden: Het is een snelle en eenvoudige manier om vele abonnees te krijgen en om de e-maillijst uit te breiden. 

  • Er zijn geen barrières: De geïnteresseerde hoeft alleen het formulier in te vullen, zonder het e-mailadres te valideren. 

  • Automatisch en direct: Single opt-in geeft de lead gemoedsrust wetende dat hij geen extra handelingen hoeft te doen.

Nadelen van single opt-in

  • Neppe e-mailadressen: Je hebt mensen die zich met ongeldige e-mailadressen inschrijven. Dit gebeurt wanneer de webpagina exclusive content aanbiedt nadat iemand zich inschrijft. Op deze manier vul je jouw database met e-mailadressen die jou later niet van dienst zullen zijn.

  • Registraties van niet-geïnteresseerden: Zonder de controle heb je de mogelijkheid dat derden andere mensen registreren, wie niet geïnteresseerd zijn in jouw content. Deze personen markeren jouw berichten als spam en dit tast het imago van je bedrijf aan.

  • Typfouten: Als iemand (meerdere keren) het e-mailadres verkeerd intypt, zorgt dit voor een hogere bounce rate (een indicatie van hoeveel e-mails niet bezorgd kunnen worden) en je deliverability (het nummer bezorgde e-mails) wordt aangetast.

CTA_AVG_FAQ-200x150We raden je aan om ook de volgende whitepaper te downloaden waarin je de meest gestelde vragen over AVG (of ook wel GDPR genoemd) kunt lezen.

Klik op de knop hieronder om hem gratis te downloaden!

Meer over de whitepaper

Wat is double opt-in?

Het verschil met single opt-in is dat het abonnement in twee stappen gaat:

Stap 1. 

De lead vult het formulier in (in sommige gevallen hoeft diegene alleen het e-mailadres in te vullen) en klikt op de CTA (Call-to-action) om zich te abonneren om te bevestigen dat diegene graag notificaties van de webshop wilt ontvangen.

Stap 2. 

Er wordt een validatie gestuurd naar het ingevulde e-mailadres, zodat de lead kan bevestigen geïnteresseerd te zijn in het ontvangen van nieuwsbrieven.

Voordelen van double opt-in

  • Voorkom neppe inschrijvingen: Door het double opt-in-proces voorkom je dat derden het e-mailadres invullen van iemand die niet geïnteresseerd is in je content en je berichten dus negeert.

  • Grote betrokkenheid en participatie met de lezers: Het niveau van betrokkenheid van de lead is een stuk hoger omdat deze meerdere stappen moest doorlopen om zich aan te melden. Je kunt er vanuit gaan dat deze ontvangers geïnteresseerd zijn en daardoor gaat je click-through-rate omhoog.

  • Kwaliteit van je database: Het double opt-in-proces garandeert dat de e-mailadressen die aan je verstrekt worden echt zijn, omdat ze via een toegestuurde e-mail moeten bevestigen dat ze toegang tot dat e-mailadres hebben en geïnteresseerd zijn. Hierdoor kun je op een effectieve manier met je database aan het werk gaan en je kunt een lijst maken met alleen e-mailadressen die echt geïnteresseerd zijn.

  • Voorkom spam: De lead verifieert de registratie in je database. Dit betekent dat jouw e-mails niet als spam worden gemarkeerd, omdat je weet dat diegene jouw nieuwsbrief wilt ontvangen. Niemand kan je beschuldigen dat je onterecht een e-mailadres hebt ontvangen, want deze is geverifieerd. 

  • Lagere bounce rate, grotere deliverability: De double opt-in helpt je om je deliverability te verbeteren, omdat de e-mailadressen zijn gecontroleerd. De bounce rate zal daardoor afnemen en dit voorkomt dat je e-mails in de spam terechtkomen, wat je reputatie aantast.

  • Nauwe relatie met je contacten: In de tweede stap van de inschrijving heb je de mogelijkheid om je e-mail te personaliseren, waardoor je een betere relatie opbouwt met je contact.

Nadelen van double opt-in

  • Het proces verlaten: Gezien het een langer inschrijvingsproces is dan de single opt-in, loop je het risico dat de nieuwsbriefabonnees hun e-mail niet valideren en daarmee het aanmeldingsproces afbreken.

  • Problemen met de validatie-e-mail: De lead kan bijvoorbeeld de validatie-e-mail niet vinden als de afzender en/of het onderwerp van de e-mail niet herkenbaar zijn. Het kan ook gebeuren dat de e-mail in de spam beland. Daardoor zal de lead je bericht niet ontvangen en zal interesse verliezen.

  • Snelheid van het proces: Als het lang duurt tot de klant de validatie ontvangt, kan de ontvanger vergeten zijn waarom diegene zich heeft ingeschreven. Diegene zal niet meer valideren en daardoor verlies je een abonnee. 

Vermijd AVG-problemen met double opt-in

ley rgpd

Op 25 mei 2018 is de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming ingegaan (ook wel AVG of GDPR in het Engels genoemd), welke de oude Richtlijn 95/46/EG vervangt.

Artikel 7. Voorwaarden voor toestemming

"Wanneer de verwerking berust op toestemming, moet de verwerkingsverantwoordelijke kunnen aantonen dat de betrokkene  toestemming heeft gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens."

De nieuwe verordening van de AVG kan van invloed zijn op bedrijven die e-mailmarketing gebruiken voor hun campagnes, als ze niet kunnen verifiëren dat de gegenereerde contacten toestemming geven voor het verwerken van hun persoonlijke gegevens.

 

 

 

Daarom moet je als webshopeigenaar jezelf de volgende vraag stellen: Wat is de beste manier om te kunnen aantonen dat ik toestemming heb van de leads die ik in mijn bedrijf genereer, om e-mailmarketingcampagnes te maken die voldoen aan de AVG-eisen?

In het geval van een eventuele klacht moet je aan de Autoriteit Persoonsgegevens kunnen aantonen dat jouw leads toestemming hebben gegeven om jouw berichten te willen ontvangen en om hun persoonlijke gegevens te gebruiken.

Wat is er dan een betere manier om dat via de double opt-in te doen?!

Zoals in de vorige paragraaf al gezegd, kun je dankzij de double opt-in bewijzen dat je lead geïnteresseerd is in jouw nieuwsbrief en dat diegene ook het e-mailadres heeft gevalideerd via de bevestigingsmail die jij hebt verzonden.

Dit double opt-in-systeem is dus een goed systeem om toestemming van de ontvanger te garanderen. Betreft juridische eisen is dit dus een goede optie om te voldoen aan de AVG en zo kun je jouw bedrijf beschermen.

Tip: Tools zoals Newsletter2Go, Mailpro of Hubspot kunnen helpen met een double opt-in-proces te maken en zo de kwaliteit van je campagnes te verbeteren.

Conclusie

Als je de kwaliteit van je contactenlijst belangrijker vindt dan een zo groot mogelijke lijst en als je beter beschermd wilt zijn tegen de AVG, is het double opt-in-systeem de beste voor jouw bedrijf. Met dit systeem maak je een nettere en optimale database, valideer je dat het om echte e-mailadressen gaat en verlaag je de bounce rate. Double opt-in maakt zonder twijfel deel uit van elke kwaliteitsstrategie voor e-mailmarketing. 

In de e-commerce kan elk incorrect e-mailadres leiden tot een verloren verkoop. Weet je zeker dat het risico waard is dat je toekomstige contacten de validatie niet voltooien?

Meer over de gratis checklistWil je weten dat jouw bedrijf AVG-proof is? Deze wetgeving geldt voor alle bedrijven die aan Europese klanten verkopen.

Download ook de gratis checklist om je hiermee te helpen! Klik op de onderstaande knop, vul het formulier in en download hem direct.

Meer over de gratis checklist

 

 

30-01-2020

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen